چند پیشنهاد عملی برای خروج از رکود و انفعال؛

این انفعال است، نه بی طرفی؛ وزارت خارجه تا کی این گونه ادامه می دهد؟

در حالی که کشوری چون قطر یا ترکیه با افزایش تحرکات دیپلماتیک و ارایه طرح های ابتکاری توانسته اند به بالا بردن نقش خود در منطقه کمک کنند، جمهوری اسلامی ایران با وجود پتانسیل هایی بسیار، آن هم به واسطه انفعال وزارت امور خارجه، سهمش از این موضوع، تنها هجوم سیاسی و رسانه ای برخی کشورهای عربی بوده است/ با هر توجیه و سیاستی که باشد، وضعیت کنونی، شایسته جایگاه ایران در معادلات منطقه ای نبوده و...
کد خبر: ۱۵۹۲۱۳
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۳ 17 April 2011
|
14724 بازدید
|
سرویس سیاست خارجی ـ با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز اعتراضات و تحولات گسترده در کشورهای عربی و به ویژه از زمان گسترش این اعتراضات به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، متأسفانه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گویی در کما فرو رفته و جز نامه اخیر آقای «صالحی» به «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکنون اقدام کارسازی نداشته است!

به گزارش «تابناک»، شرایط پیچیده خاورمیانه و به تازگی خلیج فارس، سبب تراکم بالای فعالیت های دیپلماتیک و امنیتی در منطقه شده است؛ اما شواهد و همچنین نتایج فعالیت های دیپلماتیک در منطقه، حکایت از آن دارد که سهم دستگاه دیپلماسی ما اعم از وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای مسئول، در اثر گذاری بر تحولات این حوزه بسیار ناچیز است.

در حالی که کشور کوچکی چون قطر و یا ترکیه به عنوان قدرتی نوظهور در منطقه، با افزایش تحرکات دیپلماتیک و ارایه طرح های ابتکاری، توانسته اند به بالا بردن نقش خود در منطقه کمک کنند، جمهوری اسلامی ایران با وجود پتانسیل هایی بسیار بیشتر از این دو کشور به واسطه انفعال وزارت امور خارجه، سهمش از این موضوع، تنها هجوم سیاسی و رسانه ای برخی کشورهای عربی بوده است.

هر چند بر پایه نظر برخی کارشناسان، شرایط خاص منطقه و به ویژه تحولات بحرین ـ به واسطه نقش شیعیان در این کشور که قرابت بسیاری با جمهوری اسلامی ایران دارند ـ اجازه آن را نمی دهد که ایران، حضور پررنگی در تحولات منطقه ای داشته باشد و به همین منظور باید با شکیبایی و در پیش گرفتن سیاست سکوت، در انتظار آینده بود. این دیدگاه هر چند موافقانی دارد، محافظه کارترین و کم اثرترین شیوه ای است که وزارت امور خارجه ایران می تواند در پیش بگیرد.

اما از سوی دیگر، برخی صاحب نظران بر این باورند که ما حتی در این شرایط خاص نیز می توانیم با در پیش گرفتن دیپلماسی فعال و تهاجمی، ضمن کمک به ملت های منطقه، سبب بالا بردن نقش و جایگاه ایران در معادلات بین المللی و منطقه ای شویم.

دیدگاه دوم می گوید، وزارت امور خارجه، راکد و منفعل عمل کرده و حتی از استراتژی «سکوت فعال» ـ به گونه ای که از آن برداشت دخالت در امور کشورهای منطقه نشود ـ نیز بهره نگرفته است.

شاید اشاره به مصادیق و ارایه پیشنهادهای عملی، بهتر بتواند به روشن کردن این حقیقت کمک کند؛ البته موارد زیر به عنوان بخشی از ظرفیت های مغفول و راهکارهای پیشنهادی، در صورت تأمل کارشناسی دقیق تر، می تواند برای دستگاه دیپلماسی کشورمان موثر باشد؛

1 ـ رایزنی های دیپلماتیک؛ کمترین ظرفیت مغفول مانده

هر چند برخی کشورهای عربی منطقه که اتفاقا خود با اعتراضات اخیر دست و پنجه نرم می کنند، عموما رابطه مناسبی با ایران ندارند، برخی از دیگر کشورهای عربی نیز هستند که مناسبات خوبی با کشور ما دارند؛ کشورهایی چون عمان، قطر، الجزایر، عراق، سوریه، لبنان در شرایط کنونی مراودات مثبتی با ما دارند.

البته با توجه به این که در ماه های اخیر، شیطنت هایی از سوی برخی مقامات سیاسی کویتی علیه ایران صورت گرفته، امیر و نخست وزیر این کشور عربی حاشیه خلیج فارس، نگاه مثبتی به ایران دارند. وجود این کشورهای عربی ـ که از یک سو، روابط خوبی با ایران داشته و از سوی دیگر، هر یک خود مناسبات گسترده ای با دولت های درگیر عربی مانند عربستان سعودی، بحرین، اردن و یمن دارند ـ این اجازه را به ایران می دهد تا با افزایش تحرکات دیپلماتیک در قالب فرستادن نمایندگانی برای رایزنی در یافتن راهکاری برای اوضاع کنونی منطقه، به ویژه مدارای بیشتر حکام عربی با مردمانشان، ضمن نقش آفرینی بیشتر و بهتر خود را از اتهام حمایت از ناآرامی های موجود مبرا سازد.

شاید در اینجا نقد نمایندگان ویژه رئیس جمهور، به ویژه در حوزه خاورمیانه و آسیا نیز منصفانه باشد، زیرا به طور منطقی و در عرف دیپلماتیک، چنین نمایندگانی با توجه به اختیاراتی که به آنها واگذار شده، در چنین شرایطی، بهتر می توانند نقش آفرینی کنند تا در شرایط عادی.

البته شاید چنین رایزنی هایی حتما نتیجه مطلوب را ندهد، ولی ایران را در جایگاهی قرار می دهد که می تواند در تنظیم معادلات منطقه ای تأثیرگذار باشد. متأسفانه، وزارت امور خارجه کشورمان تاکنون تحرک خاصی در این زمینه نداشته و حتی از این کمترین امکان دیپلماتیک نیز بهره ای نبرده است.

2 ـ ابتکارات دیپلماتیک؛ پیشنهادهایی برای برون رفت از بن بست

شاید همین چند روز پیش بود که ترکیه با پیشنهادی برای حل بحران لیبی، سبب شد توجه بین المللی به این کشور جلب شود. هرچند این پیشنهاد به مرحله عمل نرسید، سبب شد ترکیه به عنوان بازیگری هوشمند و تأثیر گذار در مناقشات کنونی شناخته شود. ایران به خوبی می توانست و می تواند در موضوع لیبی و هم در موضوع بحرین و دیگر کشورهای عربی پیشنهادهای ساختاری و یا موردی را بدهد.

بنابراین، باید به موضوع آگاه بود که هر پیشنهادی نمی تواند نظر همه طرف های درگیری را تأمین کند، ولی نشانگر آن خواهد بود که جمهوری اسلامی ایران برای شرایط سخت منطقه ای برنامه داشته و می تواند، نقش یک «تنظیم کننده» روابط منطقه ای را بازی کند.

این پیشنهادها در ساده ترین اشکال خود می تواند شامل این موارد باشد:

 الف) پیشنهاد تشکیل نیروی حافظ صلح اسلامی:

شاید در گذشته، برخی کشورهای اسلامی آفریقایی همانند سودان شاهد نزاع های گسترده داخلی بود، ولی در اوضاع کنونی، بیشتر کشورهای اسلامی به ویژه عربی ـ اسلامی دچار وضعیت بحرانی و نزاع های داخلی شده اند و همین، می تواند بهانه مناسبی برای تشکیل نیروی حافظ صلح سلامی تحت نظر سازمان کنفرانس اسلامی باشد؛ چه اگر این نیرو وجود خارجی داشت، امروز شاهد کشتار گسترده در لیبی، یمن، بحرین نبودیم.

ب) پیشنهاد تشکیل کمیته میانجیگری اسلامی:

پیشنهاد ایجاد کمیته دایم میانجیگری اسلامی از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، این امکان را خواهد داد که در صورت وقوع هر گونه اختلافات گسترده داخلی در کشورهای اسلامی و احتمال تبدیل شدن اختلافات به جنگ داخلی، این کمیته با حضور فعال و موثر بتواند با کاهش اعتراضات میان معترضین و حکومت ها میانجیگری کند؛ هر چند میانجیگری ها عموما میان کشورها صورت می گیرد تا گروه های داخل کشورها، ولی شرایط کنونی نشان از آن دارد که این ابتکار در معادلات درونی کشورها نیز کارساز خواهد بود.

پ) برگزاری نشست های برنامه ریزی شده:

هر چند  از آغاز درگیری های عربی، نهادهایی چون اتحادیه عرب یا شورای همکاری خلیج فارس، نشست هایی برای رسیدگی به اوضاع پیش آمده برگزار کرده اند، از آنجا که اصلی ترین کشورهای تشکیل دهنده این نهادها، خود یک طرف درگیری ها نیستند، این نشست ها،  خروجی چندانی نداشته است. برای همین جای خالی نشستی با اهداف مشخص و برنامه عمل منطقی و اجرایی خالی است.

نباید فراموش شود که کشورهای اسلامی، تنها کشورهای عربی نیستند؛ بنابراین، ایران می تواند با فعالیتی هدفمند و به دست گرفتن ابتکار عمل با برگزاری نشستی با اهداف مشخص کشورهای موثر اسلامی همچون مصر، مالزی، اندونزی، ترکیه، پاکستان، الجزایر و کشورهایی از این دست را به تهران دعوت کرده و با صدور بیانیه ای ـ که دربردارنده نقشه راهی برای برون رفت از اوضاع کنونی باشد ـ بر معادلات کنونی تأثیر بسزایی بگذارد.

ت) رایزنی با قدرت های فرامنطقه ای:

همواره قدرت های فرامنطقه ای تلاش دارند، نسبت به تحولات مناطق گوناگون جهان، به گونه ای نقش آفرینی داشته باشند، چرا که این موضوع، می تواند ظرفیت خوبی برای جمهوری اسلامی باشد تا با رایزنی با قدرت های فرامنطقه ای چون؛ روسیه، چین، هند، کشورهای موثر اتحادیه اروپا، برزیل و امثال آن، بتواند به ابتکاری بین المللی برای حل بحران ایجاد شده دست یابد.

البته از این موضوع نباید غافل بود که اکنون به جز کشورهای متعلق به بلوک غرب، انسجام مواضع در تحولات اخیر در میان کشورهای خارج از این بلوک قدرت وجود ندارد؛ بنابراین، گویا، تلاش دیپلماتیک متراکم ایران، می تواند دیدگاه دیگر قدرت های خارج از این بلوک قدرت را برای در پیش گرفتن موضع مشخص به همدیگر نزدیک کند. طبیعتا دستیابی به این مهم، نتیجه شگرفی در بالا بردن نقش و جایگاه بین المللی ایران خواهد داشت.

3 ـ استفاده از ظرفیت اشخاص بین المللی

این موضوع به عنوان یک عرف بین المللی پذیرفته شده است که بیرون از میانجیگری کشورها، برخی از افراد شاخص که وجهه منطقه ای یا بین المللی درخوری دارند، برای جلوگیری از ادامه بحران یا حل مناقشات منطقه ای پیشگام می شوند. این اشخاص با سفر به کشورهای منطقه تلاش می کنند، طرفین درگیر و یا کشورهای موثر در این موضوع را به آرامش دعوت کنند و برای همین منظور، وزارت امور خارجه می تواند با طرح دعوت از این اشخاص در ایران از سوی نهادی غیر دولتی اعم از شخصیت های ایرانی و یا دیگر کشورهای منطقه و یا شخصیت های بین المللی، آنها را برای جلوگیری از ازدیاد خشونت در منطقه فعال سازد.
ناگفته نماند که این موضوع تجربه پیشینی داشته که توجه به آنها می تواند در این برهه راهگشا باشد.

مواردی که در بالا به آن اشاره شد، تنها برخی از ظرفیت هایی است که وزارت امور خارجه می تواند با بهره گیری از آنها، از انفعال کنونی بیرون آمده و فعالانه و با رعایت مصالح و منافع ملی در بحران ایجاد شده نقش آفرینی کند. بدیهی است که تحقق این موضوعات، نیاز به اراده ای جدی و تدوین برنامه عمل دقیقی دارد.

البته در این میان، نباید از نقش بخش غیر دولتی نیز چشم پوشی کرد. هر چند متأسفانه، وضعیت در سال های گذشته به گونه ای نبوده که بخش غیردولتی بتواند رشد درخوری داشته باشد، ولی همین نهادهای واقعی غیردولتی موجود، با توجه به محدودیت های کمتری که نسبت به دولت در مواضع و فعالیت هایشان دارند، باید نقش فعالتری داشته باشند و از فرصت پیش آمده برای حضور بین المللی موثر خود بهره گیرند؛ هر چند سازمان های غیر دولتی بین المللی چندی در ایران فعالیت نمی کنند، اما همین تعداد محدود نیز تاکنون نتوانسته اند به نحو شایسته ای نقش آفرینی کنند.

در پایان باید یادآور شویم، با هر توجیه و سیاستی که باشد، وضعیت کنونی شایسته جایگاه ایران در معادلات منطقه ای نبوده و رکود و انفعال حاصل شده با هر توجیهی که باشد، به وجهه منطقه ای ایران در درازمدت ضربه خواهد زد.

همچنین نباید فراموش کنیم که چنین وضعیت هایی با این گستره، شاید در چند دهه یک بار رخ دهد که پس از برقراری آرامش دوباره، معمولا از دل چنین تحولاتی و بر پایه نقش آفرینی کشورهاست که قدرت های نوظهوری شکل می گیرد و یا کشورهایی به بیشینه قدرت در منطقه می رسند، زیرا معمولا جهش قدرت ها بیشتر از آنکه در شرایط معمول و عادی رخ دهد، در وضعیت بحرانی روی می دهد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴۱
حسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
انفعال که چه عرض کنم وقتی هیچ یک از وزرا از خودشون استقلالی ندارن و در ضمن اختیاری هم ندارن و وقتی که رئیس جمهور می خواد فقط حرف خودش باشه از این بهتر نمیشه. وزیر خارجه آمریکا رو نگاه کنین از شروع انقلابهای منطقه تابحال نشده که 3 روز پشت سر هم تو خاک آمریکا باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
نگران نباشيد ايران خيلي هم فعال است ولي به خاطر مسايلي فعاليتهايش را مخفيانه انجام مي دهد. به همين علت متهم شده است!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
به نظر جناب عالی چطوره وزیر ما هم همان حرف های کلینتون را بزنه خوب فعال می شه نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
به هر کی انفعال نشان بدیم زیاد درد نداره ولی خدایش به عربستان نشان ندیم........کشتار ایرانیان در مکه هنوز یادمان نرفته ...حتی عرض خواهی هم نکردند !!!!!!!!!!!!
هموطن
|
Denmark
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
قبلا هم نوشتم که شما ترکیه را وارد این معادلات نکنید .چرا که ترکیه با ماموریتی که قبلا دریافت داشته بعنوان کوردیناتور ( هماهنگ کننده ) این خیزشها انتخاب شده و نقش خویش را تا کنون بدرستی انجام داده است . احمد داوود اغلو تا کنون دهها بار به کشورهای درگیر سفر کرده است . حتی چندین بار به سوریه رفت و بقولی پیشنهاد طرح اصلاحات را وی به بشار اسد داده است .
پیشنهادات شما بسیار عالی و منطقی ولی می دانید به آن چه می گویند ؟ نوش دارو پس از مرگ سهراب .
سهراب پناهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
به نام خدا
بنظر می رسد نویسنده محترم با عالم سیاست کاملا بیگانه اند و آشنایی نیز با مسایل داخلی کشور ندارند که چنین پیشنهادات دور از واقعیات را ارائه می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
بهتره بی تجربه ها و نادانها کاری نکنند چون اگه یک نادان سنگی را داخل چاه بیندازد هزار تا دانا هم نمی تونند در بیاورند.!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
حالا بقول شما انفعال داره که اینطوری کشورهای عربی علیه ایران موضع می گیرن داشته باشید زمانی رو که طبق نظر آقایون داغ موضع گیری کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
اشتباه نکن همین انفعال و محافظه کاری زیاد باعث گستاخی اشان شده .اگر قاطعیت نشان بدهیم خودشان را جمع می کنند.........
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
البته نباید فراموش کرد که سیاست ایران به درستی قطع دست آمریکا و متحدانش از کشورهای منطقه است و طبیعتا با کشوری مثل ترکیه که متحد ناتو و آمریکاست فرق دارد. ایران نمی تواند همان پیشتهاداتی را بدهد که ترکیه می دهد و یا کشورهای دیگر همراه و متحد آمریکا. اگر پیشنهاد ایران مخالف منافع آمریکا و غرب باشد که طبیعتا انتظار میرود چنین باشد در آن صورت ضدیت غربی ها موجب بی توجهی به آن خواهد شد. به هر حال ایران می تواند در چنین وضعیتی حداقل با اعتراض به نهادهای بین المللی و خواست دخالت موثر آنها به نفع حقوق بشر و ملت ها دست کم ماهیت دورو و وابسته این نهادها را هرچه بیشتر برای ملت ها روشن کند و سهم خود را در جلوگیری از مصادره حرکات ملت های منطقه از سوی آمریکا و متحدانش ایفا کند. دست روی دست گذاشتن و فقط انتظار کشیدن نشد سیاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
بنده با شما هم عقیده ام. شما عملکرد ایران را در مساله مصر و تاثیر سخنان نماز جمعه مقام معظم رهبری را بر اخوان المسلمین ببینید. واقعا یک روزه همه چیز را تغییر داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
چه چیزی را تغییر داد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
مظلوم تر از وزارت خارجه گير نياورديد؟
همه مي دانند سيايت هاي كشور در جاي ديگر تعيين مي شود و وزارت خارجه استفلال ندارد
در ضمن با كي رايزني كنيم؟
به جز سوريه بحران زده مگر رفيقي هم مانده براي ما؟
تركيه هم كه دنبال مناقع خودش و كشاندن سرمايه هاي ايرانيان از دوبي به تركيه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
عزیزم دنبال رفیقی باید مثل کشورهای ذیگه به غرب باج بدی استقلال کشورت رو هم به فنا!
خواهشا هم از روی شکمسیری نگو که با دیپلماسی بهتر میشه رابطه برقرار کرد چون اکثر کشورها در سیاست دنباله رو غرب هستند و از غرب میترسند پس نمیان با ما باشن
امام علی میگه:راستگویی یک دوست هم برایم باثی نگذاشت.
تابناک جان ناپرهیزی کن و نظرمو بزار!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
در مورد بند آخر یعنی استفاده از ظرفیت اشخاص بین المللی فکر نمی کنید که افراد زیادی بودند که ظرفیت چنین کارهائی داشتند اما با دست خود آنها را نابود کرده و از بین بردیم. این افراد هرچند ممکن است در دوره تصدی اشتباهاتی نیز داشته اند- اما به دلایل مختلف ظرفیتی برای این مواقع بودند
کنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۸
آقایان محترم و مسول سایت باز تاب.شما ظاهرا در ایران زندگی نمی کنید.وزارت خارجه از وزیر محترم متعهدش گرفته تا کارشناسان محترم .عاشق کار وتلاش هستند ولی وزیر محترم قبلی پنج سال ظلمی به وزارت خارجه کرد .که حلا حالا ها درست شدنی نیست عزیزان حق بدهید.از زمان تصدی وزیر محترم تا این لحظه انقلابات وخیزش اسلامی و مردمی مانند طوفان حرکت کرده وادامه دارد در انتظار طوفان سوریه وعربستان .امارات .قطر. عمان. مراکش.الجزایر.اردن وشاید لبنان باشید باز گزاارش تهیه فرماید ولی با منطق.کاری که عملی باشد ا. را پیشنهاد کنید و براساس واقعیت های موجود وامکانات وزارت خارجه که بهترین نیرو های آن در این چند سال بازنشسته ودر حال باز نشسته شدن هستند و سرمایه های سیاسی وعلمی کشور هستند وبه بایگانی اجباری هدایت شده اند دعا کنید.جناب آقای دکتر صالحی در انجام امور مهم وزارت خاجه وکشور موافق شوند.بی انصافیست از هم اکنون نقد غیر منصفانه شوند
با احترام
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
کدام ظلم /ایشان به نظر میرسد درجهل مرکب به سر میبرند
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
من با اين نظر كاملا موافقم از سوي ديگر ايران الان در يك اچمز قرار گرفته اگر حركتي بكند كه به مزاق همسايگان خوش نيايد فورا دول عربي بر عليه ايران بسيج خواهند شد و با يك صحنه سازي و مسئله سازي به ورود كشورهاي غربي به منطقه دامن خواهند زد اگر هم براي رفع مشكل با مسئولين نفهم عربي مذاكره كند طرفدار ديكتاتورها معرفي ميشود و در چشم مردم منطقه غير قابل اطمينان شناخته خواهد شد اما ما ميدانيم كشورهاي منطقه بخاطر ايران انقلاب نكرده اند كه به به كمك ايران هم حساب باز كرده باشند شايد تقاضاي اناه منطقي باشد اما خودشان متوجه وضعيتايران هستند و قطعا ميدانند سكوت ايران نه از روي همراهي يا بي تفاوتي بلكه به جبر زمانه است .در هر حال براي وزير خارجه محترم و تمامي كارشناسان محترم وزارت امور خارجه ارزوي موفقيت را دارم البته ايران بهترين كاري كه ميتواند انجام دهد استفاده از علماي اسلامي اعم از شيعه و سني براي جلوگيري از محكوم شدن به طرفداري صرف از شيعيان در اين مسئله است
mohammadreza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
آقای محترم بازتاب اسمش را عوض کرده...
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
من شدیدا به انفعال وزارت خارجه انتقاد داشتم اما با این پیشنهاد های مخرب شما این انفعال آنها را نسبتا تحسین می کنم .آخه آقای عزیز دخالت ترکیه بخاطر منافع ملی خودشه برای امتیاز گرفتن نه حل مسئله منطقه !! همه دنبال منافع کشورشون هستند ما ساده لوحانه دنبال حل کردن مسائل(جهان ومنطقه ...) هستیم !!! یا خیلی خوبیم یا چیز دیگر !!!!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟