شاخصی از کلام امام(ره):

«گلوله حيله، تحجّر و نفاق هزار بار بيشتر جان را می سوخت»

«يك دسته ديگر هم كه تزشان اين است كه بگذاريد كه معصيت زياد بشود تا حضرت صاحب بيايد، حضرت صاحب مگر براى چى مى‏آيد؟ حضرت صاحب مى‏آيد معصيت را بردارد، ما معصيت كنيم كه او بيايد؟ اين اعوجاجات را برداريد... و در اين موجى كه الان اين ملت را به پيش دارد مى‏برد، در اين موج خودتان را وارد كنيد و بر خلاف اين موج حركت نكنيد كه دست و پايتان خواهد شكست».
کد خبر: ۱۶۵۹۶۴
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳ 21 May 2011
|
7233 بازدید
|
بررسي و تدقيق در چگونگي شكل گيري و تفكرات انجمن حجتيه، مي تواند همچون چراغی براي مردم ايران باشد؛ آن هم در زمانه اي كه هر جرياني براي به دست آوردن قدرت، مقداري از حق را با باطل خويش مي آميزد تا خود را موجه نشان كند.

به گزارش «تابناك»، پس از كودتاى 28 مرداد 1332 نوعى سرخوردگى از مبارزات سياسى در ميان نيروهاى اسلامى پديدار شد. آنان با زحمت فراوان توانسته بودند مصدّق را به نخست وزيرى برسانند، ولی به دليل اختلافات بين مصدق و كاشاني ـ که جای بحث و تأمل بسیار دارد ـ كودتای 28 مرداد انجام شد و مصدّق رفت و شاه برگشت.

بازگشت شاه به معنى ضرر دوچندان براى نيروهاى مذهبى بود كه سرانجام هم به اعتزال و كناره‏گيرى سياسى برخى از آنها انجاميد. این سرخوردگى در كنار ظاهر مشروع مبارزه با بهائيت، زمينه‏هاى مناسب برای تشكيل انجمن حجتيه را ايجاد كرد و اين انجمن در سال 1335 توسط «شيخ محمود حلبي» بنیان نهاده شد که نام كامل آن «انجمن خيريّه حجتيه مهدويه» بود.

بنا بر اين گزارش، انجمن حجتيه بر پایه ماهيت خاصّ، زمان تشكیل و اهداف آن داراى نيروهاى متفاوتى بود. از مذهبى‏هاى متديّن گرفته تا معدودى از رجال نظامى و سياسى رژيم شاه! از جوانان سطحى و سريع التأثير جامعه تا پخته‏مردان سياسى كارى كه با چشم‏هاى تيزبين خود، هم موشكافى و هم حكم صادر و هم اجرا مى‏كردند و سرانجام از معتقدين واقعى به حضرت ولى عصر ـ عجل الله تعالى فرجه الشريف ـ تا كسانى كه وقتى كار به جاهاى باريك مى‏كشيد، پشت ‏پا زدن به همه اصول، برايشان راحت‏تر از تحمّل سختي ها بود.

اعضاى انجمن خود را هميشه از اصحاب خاص امام زمان (عج) و دوستداران حقيقى آن حضرت دانسته و ديگران را در اين زمينه بيگانه يا بى‏تفاوت مى‏شمردند و كم‏كم از جامعه انقلابى جدا شده و گاهى به حركت هاى انقلابى هم اعتراض مى‏كردند و بنا بر محك هاى انجمنى خود آنها را به «خوب و بد» يا «درست و نادرست» تقسيم کرده و گاه هم رسماً به باد انتقاد مى‏گرفتند و در حقيقت به «مبازره عليه مبارزه» مى‏پرداختند.

امام خمينى(ره) در اين باره بود كه ‏فرمودند: «... ترويج تفكّر «شاه سايه خداست» و يا با گوشت و پوست نمى‏توان در مقابل توپ و تانك ايستاد و اينكه ما مكلّف به جهاد و مبارزه نيستيم و يا جواب خون مقتولين را چه كسى مى‏دهد؟ ... و هزاران «انْ قُلْت» [اشكال‏] ديگر، مشكلات بزرگ و جانفرسايى بودند كه نمى‏شد با نصيحت و مبارزه منفى و تبليغات جلوى آنها را گرفت...  و در پانزده خرداد 42 مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود كه اگر تنها اين بود، مقابله را آسان مى‏نمود، بلكه علاوه بر آن از داخل جبهه خودى گلوله حيله و مقدس‏مآبى و تحجّر بود، گلوله زخم‏زبان و نفاق و دورويى بود كه هزار بار بيشتر از باروت و سرب، جگر و جان را مى‏سوخت و مى‏دريد».

پس از پيروزي انقلاب اسلامي نیز امام (ره) در سخنان خود در 21 تیر ماه 1362 بدون آوردن نام، هشدارهايي را عليه آنان صادر كرد: «يك دسته ديگر هم كه تزشان اين است كه بگذاريد كه معصيت زياد بشود تا حضرت صاحب بيايد، حضرت صاحب مگر براى چى مى‏آيد؟ حضرت صاحب مى‏آيد معصيت را بردارد، ما معصيت كنيم كه او بيايد؟ اين اعوجاجات [كج روي ها] را برداريد اين دسته‏بندى‏ها را براى خاطر خدا، اگر مسلميد و براى خاطر كشورتان، اگر ملّى هستيد، اين دسته‏بندى‏ها را برداريد و در اين موجى كه الان اين ملت را به پيش دارد مى‏برد، در اين موج خودتان را وارد كنيد و بر خلاف اين موج حركت نكنيد كه دست و پايتان خواهد شكست.»

از این سو اما چه شد؟ فعاليت هاي حجتيه متوقف نشد و آنان به حركات خود ادامه دادند؛ بنابراین، امام خمينى (ره)، پس از اينكه چندين بار تذكراتى را محرمانه و يا با كنايه به انجمن دادند، مشكل حل نشد، سرانجام در پيام سوم اسفند ماه 1367 خود به جامعه روحانيّت به طور مفصّل از وجود جمودگرايى در ميان برخى از روحانيون ناآگاه و يا آگاه و وابسته گلايه فرموده، با نام بردن از انجمن حجتيه به عنوان يكى از مظاهر اين جريان، به طور صريح آن را و خط عمومى آن را كه خطّ تحجّر باشد محكوم نموده، چگونگى عمل آنان را ريختن آبروى اسلام و مسلمين و شكستن پشت پيامبر (ص) و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) معرفى كردند.

يكي از انتقادهاي اصلى به انجمن حجّتيه در كنار انحرافات فكري، اين بود كه آنان تلاش مى‏كردند اعضاى خویش و دیگر مبارزان راه اسلام را از مبارزه و بدنه اسلام گرايي جدا كنند. به علاوه، انجمن از مسائل اصلى غافل‏شده و به مسائل فرعى مى‏پرداخت و غروري كه آنان از سازماندهي تشكيلاتي خود داشتند، گوش خود را بر رهنمودهاي رهبري همچون امام خميني بسته بودند و سرنوشتی چونان پيدا كردند.

سخن در این باره بسیار است، ولی شاخصی متقن و محکم همچون کلام گهربار آن پیر سفر کرده، امروز چون آینه ای پیش روی ماست و تجربه حجتيه اينك فراروي سياستمداران و جوانان اين كشور قرار دارد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
خدایش رحمت کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
مطمئن باشید که حجتیه نفوذی در بین اکثریت جوانان ندارد چون ظاهری متحجر از خود به جا گذاشته که قابل پذیرش نیست اما آسیب جدی که این گروه به نسل جوان وارد کرده دین گریزی است که البته از اهداف این انجمن می باشد ولی با تابلوی روشن عمل نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
حجتیه امروز در ظاهری جدید در بسیاری از ارکان کشور نفوذ یافته است. و در شرایط پیش آمده ی اخیر تاحد زیادی برملا شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
این آقایان که امام بزرگوارآنهاراخطاب قرارداده اندشعارشان نه شرقی وهم غربی بوده وهست اینهاهمان فراماسونها هستند(که باریش بعداز انقلاب علیرغم برنامه های تشکیلاتیشان که نبایدواردعرصه سیاست میشندند) واردعرصه سیاست شده اندوالان نیزدرتمام تشکیلاتی دولت نیزنفوذکرده اندانشالله وقتی امام زمان عج ا...تشریف بیاورنداول به حساب آنهارسیدگی خواهندکرداینهادرزمان شاه باساواک همکاری داشتندوتشکیلات اینهاتله ای بودکه جوانان انقلابی رابداخل تشکیلات خودکشیده وسپس دودستی تحویل ساواک میدادندویکی ازعلتهای انحراف جوانان انقلابی (به منافقین وکمونیستها )درزمان شاه اقناع نشدن آنهااز استدلالات غلط این گروه بودحال انقلاب دودستی بدست این آقایان بایدبیفتد؟انقلابی که باخون جوانان برومندباسختی بدست آمده وهمه مامدیون آنیم وشهداطلایه داران آن.
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
ججتیه نمی گوید بگذارید فساد زیاد شود . انها فقط اهل مبارزه نبودند و کار فرهنگی می کردند. وقتی که انقلاب پیروز شد در بسیای از کار ها پیش افتادند و این موجب کم توقعی و سعایت از انها در نزد امام شد . بسیاری از مسئولان در اول انقلاب از حجتیه بودند. بعدا به سبب طرد شدن عده ای از اینها مخالف انقلاب شدند. (نه ضد انقلاب) اینها معتقد به مبارزه عملی با شاه نبودند تا چه برسد با جمهوری اسلامی.
اقای خزئلی نماینده امام در میان اینها بود و ایشان معتقد بود که نسبت به اینها اتهاماتی زده شده و سعایتهایی در نزد امام انجام گرفت.
سی سال است کش که از کشمش می رود اسم اینها را پیش می کشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
واقعا که غرور تشکیلاتی چیز بدیه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
به خدا قسم به فراماسون ها بستن رئیس جمهور بسیجی که بار ها از جان گذشتگی خود را در راه پیروزی قرآن نشان داده خطاست خطا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
حيله شيطان رو خواهد شد نگران نباشيد
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات