کلاهبرداري هاي گسترده «مرد هزار چهره»

دستگيري مرد هزار چهره زماني ممکن شد که او دوباره به يکي از شگردهاي قبلي خود آن هم درج آگهي در روزنامه براي سرمايه گذاري روي آورد.
کد خبر: ۱۶۶۱۴۶
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۱ 22 May 2011
|
4026 بازدید
خراسان: با دستگيري متهمي که با تغيير چهره و استفاده از کلاه گيس هاي مختلف کلاهبرداري هاي گسترده اي را با شگردهاي گوناگون در مشهد مرتکب شده است هر لحظه بر تعداد شاکيان اين پرونده افزوده مي شود.

اين مرد کلاهبردار هنگامي تحت تعقيب قضايي قرار گرفت که افرادي با مراجعه به دستگاه قضايي اعلام کردند فردي تحت عنوان سرمايه گذاري در صادرات و واردات و همچنين اجاره مسافرخانه هاي بزرگ در شهر از آنان کلاهبرداري کرده است. تعدادي از شاکيان اظهار داشتند اين مرد با درج آگهي هاي مختلف در روزنامه ها آنان را ترغيب به سرمايه گذاري کرده و بدين ترتيب موفق به کلاهبرداري شده است. اين گزارش حاکي است: با توجه به اهميت موضوع و احتمال کلاهبرداري هاي گسترده، اين پرونده به شعبه ۸۰۴ دادسراي عمومي و انقلاب مشهد ارجاع و توسط قاضي حسين امام وردي تحت رسيدگي قرار گرفت.

بررسي هاي مقام قضايي در اين باره مشخص کرد که چک هاي صادر شده توسط متهم نيز در بانک هاي مختلف شهر و به نام افراد ديگري به ثبت رسيده است بنابراين احتمال کلاهبرداري هاي گسترده متهم به حوزه بانک ها رسيد و قاضي امام وردي دستورات ويژه قضايي را براي پي گيري اين پرونده و دستگيري متهم صادر کرد و کارآگاهان اداره جعل و کلاهبرداري پليس آگاهي خراسان رضوي تحقيقات خود را در اين باره آغاز کردند. با بررسي هاي مقدماتي و پي گيري سرنخ هاي موجود از بانک ها مشخص شد متهم در حالي که نشان سازمان آب را بر روي خودروي خود نصب کرده به چند کارگر در سرگذر مراجعه و به آن ها قول داده است تا آن ها را در سازمان آب استخدام کند بنابراين با گرفتن شناسنامه، کارت ملي و مدارک ديگر آنان را تا نزديک يک ساختمان ۴ طبقه برده و به آن ها گفته است که شما داخل ساختمان شويد تا من بيايم! کارگران به طبقات مختلف سر زدند و مدتي منتظر ماندند اما خبري از آن مرد نشد به همين دليل به بيرون از ساختمان آمدند ولي هيچ اثري از مرد مذکور نيافتند!

ادامه تحقيقات پليس که با راهنمايي هاي مستقيم مقام قضايي دنبال مي شد بيانگر آن بود که متهم با اين شيوه اسناد و مدارکي را براي افتتاح حساب در بانک هاي مختلف به دست آورده و از اين طريق از حدود ۱۰ بانک دسته چک گرفته است.

او پس از گرفتن دسته چک ها ، در روزنامه ها براي ضمانت افرادي که قصد دريافت وام و تسهيلات بانکي را داشتند آگهي مي داده و بدين ترتيب نيز توانسته بود از تعداد زيادي از شهروندان که قصد دريافت وام داشتند با گرفتن مبالغ هنگفتي، کلاهبرداري کند. اما ماجراي کلاهبرداري هاي اين مرد به اين جا ختم نشد او وقتي با طعمه هايي که براي آن ها ضمانت کرده و وام گرفته بود آشنا شد از آنان خواست تا با پول هايي که دارند در امر خريد و فروش پوشاک سرمايه گذاري کنند او به طعمه هاي خود گفت: يکي از بستگان نزديکم در امر خريد و فروش پوشاک فعاليت مي کند که سود بسيار زيادي دارد و من مي توانم شما را براي سرمايه گذاري کمک کنم و بدين ترتيب نيز از تعداد زيادي از شهروندان کلاهبرداري کرد. اين مرد که با تغيير چهره و گذاشتن خال بر روي صورت و همچنين گذاشتن کلاه  گيس هاي مختلف بر سرش، هر بار خود را فردي سرمايه دار جلوه مي داد، وقتي طعمه هاي پولدار خود را مي شناخت دست به کلاهبرداري هاي کلان مي زد.

در يکي از اين کلاهبرداري ها يکي از دوستانش را به عنوان مالک يک مسافرخانه بزرگ معرفي کرد که نياز به يک شريک سرمايه گذار دارد او سپس يکي از طعمه هاي خود را به نزد اين دوستش که در کنار ساختمان يک مسافرخانه ايستاده بود برد و به بهانه شراکت در سرمايه گذاري براي اجاره اين مسافرخانه نيز از اين فرد مبالغ زيادي کلاهبرداري کرد.

اين گزارش حاکي است: اما دستگيري مرد هزار چهره زماني ممکن شد که او دوباره به يکي از شگردهاي قبلي خود آن هم درج آگهي در روزنامه براي سرمايه گذاري روي آورد.

با درج اين آگهي ، قاضي امام وردي دستور داد تا فرد آگهي دهنده شناسايي و به طور غيرمحسوس با شيوه  هاي فني و پليسي تحت نظر قرار گيرد چرا که اين احتمال وجو دداشت که متهم تحت تعقيب دوباره از اين شگرد براي کلاهبرداري استفاده کرده باشد بنابراين کارآگاهان پليس آگاهي با انجام يکسري اقدامات اطلاعاتي به هويت اصلي کلاهبردار هزار چهره پي بردند و او را براي انجام بازجويي به پليس آگاهي هدايت کردند او که در ابتدا منکر ارتکاب هر گونه اقدام مجرمانه اي بود اظهار داشت که او را به اشتباه دستگير کرده اند! اما وقتي کارآگاهان با برداشتن کلاه گيس و پاک کردن خال صورت هويت او را فاش کردند چاره اي جز اعتراف پيدا نکرد و به ناچار به کلاهبرداري هاي گسترده خود معترف شد.

تحقيقات بيشتر کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداري پليس آگاهي خراسان رضوي به دستور مقام قضايي درباره جرايم ديگر اين فرد همچنان ادامه دارد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟