شش ماه پس از حذف یارانه انرژی اجازه افزایش 15% داده شد؛

افزایش نرخ تاکسی ها، فرصتی برای زنده بودن!

... به ما گفتند یک میلیون تومان وام می دهند؛ اما چون بلاعوض نبود، من نگرفتم! اگر قرار است، جبران بالا نرفتن کرایه ما باشد، پس چرا وام است و پس می گیرند؟
کد خبر: ۱۷۲۴۹۲
|
۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۶ 22 June 2011
|
8000 بازدید
|
سرویس اقتصادی «تابناک» ـ شش ماه پیش، با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین گازوییل، گاز CNG و نفت کوره افزایش یافت و این میزان برای صاحبان خودروهای سواری ـ که مصرف کنندگان بنزین و گاز CNG هستند ـ بین هفت تا ده برابر بود.

بنا بر این گزارش، البته تمهیداتی چون سهمیه سوخت صد تومانی ـ که اسفند ماه 1389 برای آخرین بار به کارت ها واریز شد ـ و سهمیه چهارصد تومانی ـ که همچنان البته نه به قدر ضرورت واریز می شود ـ تا اندازه ای از بروز مشکل پیشگیری کرده، ولی آنچه در این میان فراموش شده، قشر رانندگان تاکسی هستند که گمان می شد در همان ماه های اولیه اجرای هدفمندی یارانه ها، دست به افزایش جدی نرخ خود بزنند.

اما چنان به نظر می رسد که وعده های حمایتی مجریان طرح از یک سو و سختگیری و نظارت سازمان تاکسیرانی از سوی دیگر در شش ماه نخست، مانع از تحقق این مسأله شده است.

افزایش نرخ کرایه تاکسی ها از عواملی است که احساس وجود تورم در جامعه را به سرعت به اقشار متوسط جامعه منتقل می کند و به دنبال انتظارات تورمی را افزایش می دهد. به همین دلیل، مسئولین همه تلاش خود را در ثابت نگه داشتن این نرخ در شش ماهه نخست طرح هدفمندی یارانه ها به کار بردند.

آیا رانندگان تاکسی خرج زندگی ندارند؟

اما در هر حال، آنچه انکارناشدنی است، این که از سال 1389 تا کنون و با حذف کامل سهمیه های بنزین صد تومانی، عملا هزینه سوخت تاکسی رانان در مورد بنزین 400% (چهار برابر) و در مورد گاز CNG 1000% (ده برابر) رشد داشته است.

این در حالی است که سرانجام و پس از اعتراضات فراوان رانندگان تاکسی از بابت کاهش جدی درآمدشان، تنها با افزایش 15 درصدی کرایه تاکسی ها در تهران و 20 درصدی در شهرستان ها موافقت شده است.

البته کسی از دولت محترم تلاش برای افزایش قیمت ها را مطالبه نمی کند و قاعدتا این مسأله باید به نحو دیگری مدیریت شود. مسلما اینکه ابزارهای حمایتی مالی در اختیار رانندگان تاکسی قرار گیرد، از افزایش قیمت مطلوب تر است، ولی در نهایت نباید این مسأله مدیریت قیمت کرایه ها به آسیب دیدن قشر مسافرکش پایان یابد.

چند راننده تاکسی که هیچ یک حاضر نشدند نام خود را بگویند، در گفت وگو با خبرنگار «تابناک» بر این مسأله تأکید کردند:

«حسین .م»، راننده پراید تاکسی گردشی می گوید: تنها ابزار حمایتی شارژ پانصد هزار تومان وام کم بهره در کارت سوخت های ما برای خرید بنزین چهارصد تومانی بود که تمام آن در سه ماه مصرف شد و ضمنا باید اقساط آن را هر ماه پرداخت کنیم و سرانجام در هزینه ما تفاوتی نکرده است.

بنزینی را که صد تومان می خریدیم، امروز چهارصد تومان می خریم و تازه آن هم روزی ده لیتر که پس از آن، باید هفتصد تومانی بزنیم یا گازی که قیمت آن ده برابر (مترمکعبی چهارصد تومان) شده است. او در پاسخ به این پرسش که با این شرایط، چگونه مسافرکشی برای شما صرف می کند، سری تکان می دهد و از روی تأسف می خندد: ... این کار را هم نکنیم، چه کار کنیم؟!

محمد رضا راننده سمند نیز می گوید: این خودرو خود هزینه استهلاک بسیار بالایی دارد و امروز ما باید بنزین آن را هم با قیمت آزاد بخریم، چون در ترافیک تهران دیگر کم مصرف بودن ماشین معنا ندارد و همه بنزین در ترافیک هدر می رود. عملا روزی ده لیتر کفاف ما را نمی دهد؛ هرچند همان روزی ده لیتر هم چهارصد تومانی است.

یک راننده پژو گردشی سبز نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره ابزارهای جبرانی دولت برای افزایش ندادن کرایه گفت: به ما گفتند که یک میلیون تومان وام می دهند، اما چون بلاعوض نبود، من نگرفتم! اگر قرار است جبران بالا نرفتن کرایه ما باشد، پس چرا وام است و پس می گیرند؟

اکنون باید پرسید، چگونه راننده تاکسی که نرخ خرید سوختش را از 400% تا 1000% افزایش داده ایم، باید به افزایش 15 درصدی کرایه خود همچنان دوام بیاورد و چه بر سر آینده اقتصادی این قشر از هموطنان زحمتکشمان خواهد آمد؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
آخه مگر یه باک برای یک نفر مصرف می شود ، آخه این چه نسبتی هستش.
با اینکار دوباره همه چیز گرون می شه
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
یادم میاد آقای رویانیان اومد تو تلویزیون وگفت بنزین اینقدرشده وبین چندده تا مسافرکه تقسیم میشه نفری اینقدرمیشه پس کرایه ها خیلی زیاد نمیشه......حالا آقای رویانیان کجاست؟؟؟؟؟؟
ح.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
كرايه ميدان صنعت به م- فاطمي 650 تومان بوده حالا اگر با ترافيكي كه هست در يك ساعت بري برگردي ميشود 5200 تومان اگر 5 ليتر بنزين مصرف بشه 3500 تومان آن ميرود حالا خودت حساب كن ضمنا 300 ليتر بنزين مال 10 روز تاكسي ميباشد
حجت از تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
آقا معلومه چی می گی
هزینه آریا شهر تا ونک برای هر نفر 950 تومان است.
شما حساب کنید 150 تومان از هر کرایه برای مخارج بنزین و ماشین باشد.
هر ماشین 4 نفر مسافر می زند.
در روز حداقل 20 بار یا بیشتر این مسیر را می رود.
خب حالا اگر فرض کنیم این آقای راننده 20 روز کا کند خواهیم داشت:
20(روز)*20(تعداد مسافرت)*800(کرایه خالص)*4(تعداد مسافر) = 1،280،000 تومان.
کجای این بده آخه، تازه یارانه هم می گیرن.
به صرف اینکه تراننده های تاکسی یه ناراضیا که نمیشه. خوب منم ناراضیم.

پدر مای مسافر در اومد بخدا (تازه این خط یعنی ونک صادقیه اتوبوس هم ندارد و ما مجبوریم با تاکسی بریم)
خدا وکیلی من یه مهندسم دارم 800،000 تومان حقوق میگیرم که هزینه کرایه و بقیه مخارجم هم توش هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
این مسیری که حساب کردی در ساعت ترافیک یک ساعت راه است کدام راننده در روز بیش از ده بار می رود ضمنا کی گفته کرایه خالص با استهلاک و بنزین و ... می شود 800
nasimesharq.blogfa.com
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
دیگه وای به حال اونی که ماهی 250 هزارتومن در آمد داره
nima
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
مهندس جون .
شما زیر باد کولر میشنید و این در آمد رادارید اما راننده تاکسی مجبور است روزی 15ساعت رانندگی کند .آیا شما توان این را دارید هر روز این مدت را پشت فرمان آن هم در ترافیک تهران بنشینید.در ضمن در آمدی که شما حساب کردید فقط روی کاغذ درست در میاید ولی در عمل این طور نیست باور نداری یک ماه امتحان کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
باسلام دوست مهندس راستی ا ا ا چرا بنزین تموم شد
کلا فکر کردی خیلی درست حساب کردی
متاسفانه یا خوشبختانه من خودم هم مهندسم هم مسافرکش
با بنزین 400 تومنی و نه بیشتر شما دقیقا یک سوم و اگه همش دربستی بهت بخوره یک چهارم کل درآمدت رو باید بدی فقط بنزین حالا دیگه خرج ماشین به کنار
یعنی اگه 150 که گفتی خرج بنزین و ماشین باشه اگه بره ونک تو اون ترافیک یعنی یک لیتر و نیم بنزین مصرف میکنه ؟ تازه منهای خرج ماشین
اگه بنزین هفتصدی هم باشه که هیچی
تازه اون دوستمون در مورد ترافیک و اینا هم گفت
آقای حجت خیلی فکر کردی مهندسی
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
اگر حقوق شما كم است هزينه آن را راننده تاكسي نبايد بدهد و كلام بعدي اينكه اگر اينجوري كه شما حساب كرديد مي باشد شما هم يك تاكسي بخريد
ميثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
آقا حجت منم مهندسم و سه سال بعنوان راننده در تهران با ماشین کار کردم و الان یکساله که کار پیدا کردم ولی اون سه سال رو هیچ وقت فراموش نمیکنم ،اگه روزی کسی رو خواستی نفرین کنی بگو انشاالله راننده تاکسی بشی توی تهران
alio
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
تاثر افزايش قيمت سوخت در هزينه تمام شده تاکسي بيش از همين 15 درصد نيست.
پاسخ ها
mgi
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
اجاره خانه راننده تاکسی اضافه نشده!هزینه تعمیرات اضافه نشده!قطعات یدکی افزایش قیمت نداشته!پوشاک و موادپروتئینی افزایش نداشته!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
لاستيك و ميكانيك وغيره... راهم در مخارج حساب كنيد
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
آقاي كار شناس با چه فرمولي به اين نتيجه رسيدي تازه اين را هم در نظر بگير كه يك افزايش قيمت سالانه هم است كه هنوز منظور نشده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
پدر من راننده تاکسی است فقط خدا میداند او در شش ماه گذشته چه کشیده

ضمنا اون آقایی که کرایه آریا شهر را حساب کرده با این ترافیک ستار خان کدام راننده می تواند در روز بیش از 10 بار این مسیر ا ساعته را برود؟
حسابگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
این معامله دوسر باخت است یا مردم یا رانندگان تاکسی
در حالی که مسبب دولت است اگر کرایه زیاد شود مردم و اگر نشود راننده ضرر می کند اما در هرحال دولت سود می کند پس باید دولت جبران ضرر تاکسی ها را بکند
حسابگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
این معامله دوسر باخت است یا مردم یا رانندگان تاکسی
در حالی که مسبب دولت است اگر کرایه زیاد شود مردم و اگر نشود راننده ضرر می کند اما در هرحال دولت سود می کند پس باید دولت جبران ضرر تاکسی ها را بکند
جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
بیخود دلتان برای راننده تاکسی ها نسوزد.از راننده تاکسی شکم سیر تر پیدا نمی شود.اگر نمی دانید بدانید که خیلی از تاکسی ها ماشینشان را به بازاریها (برای تردد در طرح ترافیک)اجاره داده اند و ماهی ششصد هفتصد تومن بدون پول بنزین و مخلفات پول می گیرند.پس قصه آنها را نخورید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
يعني تمام رانندگان تاكسي ماشين هاي خود را به بازاري ها اجاره دادن مگر ما 80هزار نفر بازاري داريم اول تحقيق كن بعد نظر بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
بدون نیاز به اجازه مقامات مسئول تاکسی ها در طول شش ماه گذشته دو بار اقدام به افزایش کرایه نموده اند یکبار دی ماه 89 و بار دیگر فروردین 90 برای نمونه کرایه سه را ه عباس آباد تا میدان ونک پارسال آذر ماه 300 تومان بود و در پایان خرداد ماه به 500 تومان رسده است. این یعنی 67 درصدافزایش در شش ماه!؟.تازه دوباره میخواهند اضافه کنند مگر در این مملکت فقط مسافر کش ها زندگی میکنند؟ حقوق کارمندان وکارگران چند درصد اضافه شده است؟ تاکس ها باوجود داشتن تاکسی متر هرگز از آن استفاده نمیکنند هر وقت هم که با اعتراض مسافران در این زمینه مواجه میشوند خیلی راحت میگویند در این مملکت کی قانون را رعایت میکنه که ما دومی باشیم.اگر در صدد حل مشکل هستید رانندگان تاکسی ها را ملزم به استفاده ازتاکسی متر بکنید و از مسافر کشی شخصیها که غیر قانونی مبادرت به این کار میکنندجلوگیری به عمل آورید.
پاسخ ها
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
اول اينكه كرايه تاكسي 15 درصد بعد از اجراي يارانه ها زياد شد 15 درصد هم اول تير ماه دوم اينكه كارمند شريكي در حقوق خود ندارد ولي راننده تاكسي شريكي بنام تاكسي دارد كه هم بنزين بيمه تصادف مكانيك لاستيك و لوازم يدكي مي خواهد تا شما را با يك راننده جا به جا كند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
تا زمانی که گردانندگان مملکت بفکر ملت نباشندوخود را از ملت ندانندوخود را جای ملت نگذارنداین است و این .وبهتر است به حرفی که می زنیم ایمان داشته باشیم البته مسولین را می گویم وبهتر است بدانند که سر همه را می توان کلاه گذاشت بجزخدای یکتا وعادل وقهار.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
در همه جای دنیا اتوبوس و مترو و امثال آن حمل و نقل عمومی محسوب میشود و تاکسی یک وسیله لوکس است ، با هزینه های بالا ، که فقط افرادی که توانایی مالی مناسب با آن را دارند ، از آن استفاده میکنند . ولی در کشور ما صدها و هزاران تاکسی با همان هزینه های سرسام آور بکار گرفته شده ولی از آن به عنوان یک اتوبوس کوچک با ظرفیت چهار نفر !!!؟؟؟ بهره برداری میشود . " چو خشت را نهد معمار کج ، تا ثریا میرود دیوار کج .
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟