حجت الاسلام محسنی اژه ای در نشست خبری؛

از رد ادعای مرتضوی، پرونده داداشی، ترور رضایی نژاد تا مفاسد اقتصادی، بقایی و...

بنا بر گزارش های رسمی مراجع امنیتی، آهنگرانی و وفامهر دستگیر شده اند و فعلا با تأمین قرار آزاد می شوند/ اگر اشرار در نزاع و درگیری از سلاح سرد و گرم استفاده کنند، از نظر قانون و شرع محارب شناخته می شوند و.../ نمی توان گفت که این لیست 250 نفره مفاسد اقتصادی است، زیرا بسیاری از نام ها مفسد اقتصادی نبودند و.../ هم اکنون پرونده های خمینی شهر، کاشمر، دو مورد در تهران و مرحوم داداشی به دادگاه فرستاده شده و...
کد خبر: ۱۷۹۳۴۰
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۵ 25 July 2011
|
44775 بازدید
سرویس اجتماعی ـ بعداز ظهر دوشنبه، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در شانزدهمین نشست خبری خود اظهار داشت: قوه قضائیه مصمم است با جرایم خشن و خاص همانند تجاوز، آدم ربایی و تجاوز به عنف ـ که امنیت جامعه را مختل می کند ـ جدی برخورد کند.

رئیس قوه نیز به همه روسای دادگستری استان ها تأکید کرده است که این موضوعات را به دقت پیگیری کنند. همچنین وی از دادستانی درخواست کرده شرایط پیگیری پرونده از دادسرا تا اجرا فراهم شود؛ افزون بر اینکه دیوان عالی کشور نیز موظف شد، شعبات ویژه ای را برای رسیدگی بیرون از نوبت این پرونده ها تعیین کند.

به گزارش «تابناک»، سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم اعدام برای 54 مجرم جرایم خشن طی چهار ماه گذشته خبر داد و گفت: پرونده های خمینی شهر، کاشمر و قتل مرحوم روح الله داداشی به دادگاه فرستاده شده و به زودی حکم آنها صادر می شود.

مهمترین نکات مطرح در این نشست خبری به شرح زیر است:

آنچه در روزنامه‌ها درباره پرونده كهريزك درج شد، درست نیست

حجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي در نشست خبري روز دوشنبه خود با بيان اين مطلب افزود: بر پایه آنچه در روزنامه‌ها آمده بود، برخی گفتند افرادي تبرئه شده‌اند و برخي نيز مطالب ديگري نوشتند، ولی درستش اين است كه پیشتر يعني نزدیک دو سال پيش يا كمتر از آن نسبت به كساني كه در اين پرونده قاضي بودند شكاياتي شده بود. نسبت به اين پرونده در دادسرا، قرار منع تعقيب صادر شد، ولی مورد اعتراض قرار گرفت. دادگاه نيز اعلام نقص كرد و پرونده را به دادسرا برگرداند.

وي ادامه داد: يكي از نقايص پرونده اين بود كه بايد از يكي از مراجع قانوني يا شبه قانوني استعلام مي‌شد كه آيا ادعاي متهم مورد تأييد قرار مي‌گيرد يا خير. من پیشتر اعلام كردم كه چون هنوز جواب استعلام نيامده، پرونده هنوز باز است و به دادگاه برنگشته، پس در واقع قرار منع تعقيبي هنوز صادر نشده است.

سخنگوي دستگاه قضايي خاطرنشان كرد: دادسراي انتظامي قضات نيز كه جداگانه اين پرونده را تعقيب مي‌كرد، از دادگاه انتظامي قضات درخواست تعليق قضات اين پرونده را كرد و دادگاه انتظامي هم استدلال دادسرا را پذيرفت. اين پرونده هم اصلا به دادگاه نرفته؛ بنابراين، آنچه در روزنامه‌ها آمد، درست نیست.

پرونده قتل روح‌الله داداشي به دادگاه فرستاده شد

محسني اژه‌اي در ادامه با محكوم كردن قتل روح‌الله داداشي افزود: قوه قضاييه مصمم است كه نسبت به جرايم خشن از قبيل سرقت، تجاوز به عنف، آدم‌ربايي و هرگونه شرارتي از اين دست كه امنيت جامعه را به خطر بيندازد، برخورد قاطع داشته باشد و رئيس قوه قضاييه نيز بارها به روساي دادگستري‌ها تأكيد كرده‌اند كه بايد نسبت به اين موضوعات خودشان شخصا پيگيري كنند تا پرونده‌ها به سرعت دنبال شود.
در همين راستا، از ديوان عالي كشور خواستم شعبات مخصوص تعيين شود تا بیرون از نوبت به چنين پرونده‌هايي رسيدگي كنند. اين پرونده به دادگاه فرستاده شده است.

وي اظهار كرد: در همين راستا، طي چهار ماهه نخست امسال 54 نفر محكوم شدند كه حكم 45 نفر از آنان اجرا شده است. پرونده‌هاي ديگري نيز پيگيري شده كه عمدتا به دادگاه رفته‌اند، مثل پرونده خميني‌شهر و كاشمر كه در حال رسيدگي‌اند. دو مورد پرونده ديگر در تهران هم به دادگاه رفته است.

دادستان كل كشور همچنين در مورد قتل روح‌الله‌ داداشي گفت: در جنايتي كه در كرج رخ داد با اينكه آثار بسیاري از جرم باقي نمانده بود، در كمترين زمان ممكن و با تلاش دادسرا و نيروي انتظامي عوامل جنايت نسبتا خيلي سريع دستگير شدند.

45 اخلالگر در امنيت طي چهار ماه اخير اعدام شده‌اند

محسني اژه‌اي با بيان اينكه در چهار ماهه اخير، 45 نفر از مجرمان جرايم اخلال در امنيت اعدام شده‌اند، تصريح كرد: برخي از اين اعدام‌ها علني بوده است. در خصوص اين‌گونه جرايم هم بايد سرعت عمل به خرج داد و انتظار مردم را برآورده كرد؛ اما بايد به محدوديت‌هاي قانوني از نظر زماني توجه داشته باشيم.

وي ادامه داد: اولا نسبت به هر دو طرف قضيه بايد جنبه احتياط رعايت شود. از اين گذشته آيين دادرسي، ما را ملزم به رعايت مواردي مي‌كند. كيفرخواست كه صادر مي‌شود، بايد به متهم يا وكيل او ابلاغ شود. حكم دادگاه بدوي هم كه صادر مي‌شود طرف حق تجديدنظرخواهي دارد؛ بنابراين، شايد توقع مردم بحق باشد، ولي بايد به اين محدوديت‌ها توجه داشت؛ بنابراین، گمان مي‌كنم لازم باشد با كمك مجلس در خصوص اين پرونده‌هاي خاص بتوانيم فرآيند زماني رسيدگي را كوتاهتر كنيم.

زمينه وقوع جرايم خشن كاهش يابد

سخنگوي قوه قضاييه اظهار كرد: افزون بر اين، ما بايد زمينه‌هاي انجام چنين جرايمي را كاهش بدهيم، چون صرف برخورد انتظامي و قضايي همه مسأله را نمي‌توان حل كرد. اين رسانه‌ها، مردم و حكومت هستند كه بايد كمك كنند تا زمينه‌هاي تبعيض، فقر و ديگر زمينه‌هاي جرم كاهش يابد.

محسني اژه‌اي خطاب به رسانه‌ها با تأكيد بر اينكه «مواظب باشيد در فرآيند انتقال مطالب و اطلاع‌رساني در جامعه التهاب ايجاد نكنيد»، اظهار كرد: حتي اگر در جايي ديديد سخنان من باعث ايجاد التهاب مي‌شود، بايد به گونه ای آن را بازتاب بدهيد كه از التهاب جامعه كم كند.

وي در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات صورت گرفته از سوي معاونت پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه نيز با اشاره به وظايف قوه قضاييه در اصل 156 قانون اساسي اظهار كرد: بخشي از فرآيند پيشگيري از جرم، فراقوه‌اي است. بايد ديد زمينه‌هايي كه باعث ايجاد جرم مي‌شود، تنها توسط قوه قضاييه رفع مي‌شود؟ آيا رفع فقر، تبعيض و جهل و بي‌سوادي كه از زمينه‌هاي ارتكاب جرم هستند، به عهده قوه قضاييه است؟ انشاءالله با تلاش همگاني مردم، دولت و مجلس بايد زمينه‌هاي ارتكاب جرم را به حداقل برسانيم.

وي در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات صورت گرفته از سوي قوه قضاييه در موضوع ارایه ليست مفسدان اقتصادي از سوي رئيس‌جمهور نيز خاطرنشان كرد: به بعضي از اين موارد، پیشتر رسيدگي شده و به بعضي هم نمي‌شود مفسد اقتصادي اطلاق كرد. افرادي بودند كه معوقات بانكي داشتند و برخي تخلف اقتصادي داشتند، بعضي هم كه متهم به فساد اقتصادي هستند، پرونده‌شان در حال رسيدگي است.

خبرنگاري پرسيد: «كشورهاي عراق و تركيه از اقدامات ضد تروريستي ايران در داخل اين دو كشور و مرزهاي ايران حمايت كرده‌اند. آيا اين يك سياست جديد است»؟

دادستان كل كشور پاسخ داد: نه ‌تنها كشورهاي همسايه ما يعني تركيه و عراق از اقدامات ضدتروريستي حمايت مي‌كنند، بلكه ما معترضيم نسبت به دیگر كشورها كه چرا آنها از اقدامات ضدتروريستي حمايت نمي‌كنند. چرا آنهايي كه علم مبارزه با تروريسم را گرفته‌اند، اعلام انزجار نمي‌كنند؟ برای همین، همكاري عراق، تركيه، ايران و هر كشور همسايه ديگر كه بخواهد عليه تروريست‌هاي جنايتكار اقدام كنند، يك امر بسيار طبيعي، انساني و قانوني است.

محاكمه عامل اقدام تروريستي در نروژ دفاع از حقوق بشر است

محسني اژه‌اي ادامه داد: همين اقدام تروريستي را كه در نروژ انجام شده چه كسي مي‌تواند حمايت كند و آن را محكوم نكند؟ آيا اگر بخواهند عامل اين جنايت را محاكمه كنند، مي‌شود ضد حقوق بشر يا عين دفاع از حقوق بشر است؟

بازداشت «پگاه آهنگراني» و «مرضيه وفامهر» با گزارش مراجع امنيتي

وي درباره اتهام «پگاه آهنگراني» و «مرضيه وفامهر» نيز گفت: هيچ‌كس به عنوان خودش مثلا اينكه هنرمند است، يا كسي به عنوان روحاني يا بازاري دستگير نمي‌شود. هر كسي اگر مرتكب جرمي شود يا در مظان اتهامي قرار گرفت، تحت تعقيب قرار مي‌گيرد. دو نفري هم كه نام برده شد، بر پایه گزارش رسمي بعضي مراجع امنيتي تحت تعقيب قرار گرفته و بازداشت شده‌اند. بنا بر خبري هم كه من دارم، دادستان تهران گفته كه تحقيقات مقدماتي پرونده‌ اين دو نفر تكميل شده است. تاکنون هم يا با قرار وثيقه آزاد شده‌اند يا امروز و فردا با صدور قرار آزاد مي‌شوند.

يك متهم به ايجاد التهاب در بازار ارز بازداشت شده است

وي همچنين در پاسخ به پرسشی درباره دستگيري فردي كه متهم به ايجاد التهاب در بازار ارز است، تصريح كرد: نسبت به فردي كه در خصوص مسائل ارز بازداشت شده، مسأله در حال رسيدگي است كه جزیياتش در آينده مشخص مي‌شود. اينكه آيا اخلال در نظام پولي و ارزي كشور هست يا خير در حال رسيدگي است.

خبرنگاري از وضعيت دستگيري دو نفر از كاركنان اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت ارشاد كه مرتبط با جريان موسوم به انحرافي هستند، پرسید كه محسني اژه‌اي در پاسخ به وي گفت: از اين مسأله اطلاعي ندارم.

لايحه درباره سلاح سرد به اين دوره از مجلس نمي‌رسد

به گزارش ايسنا، سخنگوي قوه قضاييه در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه «آيا قوه قضاييه نيازي به جرم‌انگاري در مورد سلاح سرد احساس نمي‌كند؟»، تصريح كرد: بعضي از سلاح‌هاي سرد، ممكن است امروزه هيچ استفاده‌اي جز خلاف نداشته باشند؛ از جمله قمه يا پنجه بوكس كه استفاده درستی از آنها نمي‌شود.

وي ادامه داد: قوه قضاييه و مجلس در حال رايزني هستند كه در اين راستا کاری انجام گيرد. اگر بخواهيم لايحه‌اي در اين زمينه به مجلس بفرستيم، شايد به دوره فعاليت اين مجلس نرسد؛ بنابراين، اگر نمايندگان مجلس اين وظيفه را احساس كنند كه طرحي در اين خصوص مطرح شود، قوه قضاييه نيز آماده كمك‌رساني در راستای كارشناسي نسبت به اين موضوع است.

سخنگوي دستگاه قضايي خاطرنشان‌كرد: از سوي ديگر، خانواده‌ها نيز بايد مراقب جوانان خود باشند و اگر احساس مي‌كنند كه اين جوانان سلاح سرد به همراه دارند، به آنان تذكر بدهند. از سوي ديگر، به اشرار هشدار مي‌دهيم كه مطمئن باشند ما در برخورد با كساني كه با سلاح اعم از سرد و گرم، امنيت مردم را به خطر مي‌اندازند، چشم پوشی نمي‌كنيم و بر پایه قانون و شرع با كساني که با سلاح گرم و يا سرد، موجب ترس و وحشت مردم شوند، به عنوان محارب برخورد مي‌شود؛ بنابراين فرقي ميان سلاح سرد و سلاح گرم درباره اخافه‌الناس نيست.

قوه قضاييه در مورد پرونده‌هاي اسيدپاشي كوتاهي نمي‌كند

خبرنگار ديگري پرسش خود را اين‌گونه مطرح كرد كه «چرا قوه قضاييه در خصوص مواردي از قبيل اسيدپاشي احكام محكم‌تري را صادر نمي‌كند»؟

محسني اژه‌اي پاسخ داد: حقيقتا دستگاه قضايي امروز درباره جرايمي از جمله جرايم خشن و همچنين اسيدپاشي كوتاهي نمي‌كند.

اظهارات شجوني درباره بقايي درست نیست

خبرنگار ديگري پرسش خود را اين‌گونه مطرح كرد كه «آيا اظهارات حجت‌الاسلام شجوني مبني بر بازداشت و آزادي بقايي و ممنوع‌الخروج بودن وي صحت دارد»؟

محسني اژه‌اي پاسخ داد: خير. درست نيست.

هيأت نظارت بر مطبوعات به نشريه‌ درج‌كننده كاريكاتور رئيس‌جمهور تذكر داد

خبرنگار ديگري، به كاريكاتور يكي از نشريات كه درباره رئيس‌جمهور و اطرافيان وي بود، اشاره کرد و پرسید: «چرا دستگاه قضايي در خصوص اهانت به رئيس‌جمهور سكوت پيشه كرده است»؟

سخنگوي دستگاه قضايي پاسخ داد: خير، اين‌گونه نيست. اين مطلب را امروز صبح متوجه شدم. با دادستان تهران نيز صحبت كردم و البته وي در جريان اين موضوع بود و قرار شد مسأله را پيگيري كند. امروز هيأت نظارت بر مطبوعات نيز اين مسأله را مطرح كرده و به این نشريه تذكر داده است.

برای بررسي موضوعات قانوني سه‌شنبه به مجلس مي‌روم

خبرنگار ديگري علت حضور محسني اژه‌اي در صحن علني مجلس را جويا شد كه وي پاسخ داد: علت حضورم در مجلس در روز سه‌شنبه، بررسي موضوعات و راهكارهاي قانوني است.

خبرنگار ديگري نيز با اشاره به اظهارات علي مطهري و عمادالدين افروغ، مبني بر محاكمه كروبي و موسوي از سخنگوي قوه قضاييه پرسید كه «آيا دستگاه قضايي براي ايجاد مشاركت حداكثري در انتخابات آينده، قرار نيست براي آقايان موسوي و كروبي دادگاه علني تشكيل دهد»؟

محاكمه موسوي و كروبي و پاسخ دادستان كل كشور

محسني اژه‌اي پاسخ داد: قوه قضاييه با جرم، مجازات و متهم سر و كار دارد و بديهي است كه در راستاي مصالح نظام آنچه وظيفه‌اش هست، بايد انجام دهد. بخشي از پرسش شما اظهارات آقايان بود و بخشي نظر خودتان و نظر شما نيز براي خودتان محترم است.

آتش‌سوزي در ساختمان مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال پيگيري است

دادستان كل كشور همچنين در خصوص آتش‌سوزي در ساختمان مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: سيستم اطلاعاتي و قضايي پيگير موضوع هستند و در مورد اينكه كسي دستگير شده باشد يا خير، حضور ذهن ندارم.

خبرنگار ديگري درباره اجراي احكام پرونده‌هاي مشهور در قوه قضاييه از جمله پرونده پاليزدار، پرسش خود را اين‌گونه مطرح كرد كه «آيا براي دو تن از نمايندگان مجلس حكمي صادر و آيا اين احكام به اجرا نيز گذاشته شده است؟» كه محسني اژه‌اي پاسخ داد: در دستگاه قضايي بیشتر احكامي كه صادر مي‌شود، قابل تجديد نظرخواهي هستند و احكام پس از قطعيت، به اجرا گذاشته مي‌شوند؛ البته اين به آن معنا نيست كه براي اجراي حكم اطلاعيه صادر شود. در طول روز، احكام بسياري از پرونده‌ها به مرحله اجرا گذاشته مي‌شود و نيازي به صدور اطلاعيه هم نيست. در خصوص اين پرونده نيز اگر حكمي صادر و قطعي نيز شده باشد، اجرا مي‌شود.

بر پایه اين گزارش، از سخنگوي دستگاه قضايي سوال شد كه «آيا قوه قضاييه در خصوص تبليغات و نصب بنر در سطح شهر نظارت مي‌كند و آيا اصلا تبليغات لوازم آرايشي براي بانوان در سطح شهر و در وسايل نقليه عمومي درست است»؟

اگر تبليغات شهري خلاف عفت عمومي باشد، وارد مي‌شويم

محسني اژه‌اي پاسخ داد: اگر از مراجع رسمي مجوز گرفته نشده باشد، تبليغات خلاف است. در مكان‌هايي كه نياز به مجوز دارد، بايد از مراجع ذي‌ربط درخواست مجوز شود اما هنگامي كه مجوز دريافت كردند، در خصوص مصاديق، مراجع گوناگونی هست و اگر مواردي هم خلاف عفت عمومي و خلاف قانون باشد، قوه قضاييه بايد در اين خصوص وارد شود.

خبرنگار ديگري با اشاره به قانون مبني بر اينكه اطلاع‌رساني در خصوص مشخصات و اتهامات افراد موكول به صدور حكم و قطعي شدن آن است، از سخنگوي دستگاه قضايي خواستار توضيح شد كه وي پاسخ داد: درباره كساني كه در مظان اتهام هستند، قانون منع كرده كه با ذكر مشخصات، اتهامات آن فرد مطرح شود؛ البته بستگي به مورد دارد. اگر اين كار انجام شود و جنبه خصوصي داشت، طرح شكايت مي‌شود و اگر جنبه عمومي داشت، دادستان وارد خواهد شد.

تلاش ما بر رسيدگي سريع به پرونده‌هاست

به گزارش ايسنا، سخنگوي دستگاه قضايي در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به پرسشی درباره عملكرد دفاتر پيشخوان قضايي گفت: در سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اين اقدام آزمايشي آغاز شده و در حال توسعه است. در ساير بخش‌هاي قوه قضاييه نيز بايد زيرساخت‌ها آماده و تكميل شود تا اين اقدام به‌خوبي توسعه يابد.

خبرنگار ديگري گفت كه «بر اساس نظرسنجي صورت گرفته توسط رسانه متبوعش درباره جري شدن اوباش، دستگاه قضايي مستقيم و يا غيرمستقيم موثر بوده است» و خواستار ارزيابي سخنگوي دستگاه قضايي شد كه محسني اژه‌اي پاسخ داد: از همه خيرخواهاني كه نسبت به اينگونه موضوعات حساسيت نشان مي‌دهند، از جمله مراجع عظام، ائمه جماعات و فرد فرد جامعه تشكر و قدرداني مي‌كنيم. تلاش دستگاه قضايي همواره بر اين بوده و هست كه به اين‌گونه پرونده‌ها با سرعت، دقت و جديت رسيدگي كند.

از سوي ديگر توقعي ايجاد شده كه در كمترين زمان، احكام پرونده‌ها صادر و منجر به نتيجه شود و در مواردي به خود من گفته شده كه چرا دستگاه قضايي ظرف 48 ساعت در خصوص فلان پرونده اقدام نكرده است كه من توضيحات قضايي را در اين باره دادم. باز هم تأكيد مي‌كنم كه دستگاه قضايي به طور جد دنبال اين موضوعات است و تلاش ما اين است كه در كمترين زمان پرونده‌ها رسيدگي و منجر به نتيجه شود.

ضاربان آمران به معروف در بازداشتند

خبرنگار ديگري سوال خود را اين‌گونه مطرح كرد كه «اين شبهه ايجاد شده كه دستگاه قضايي در خصوص ضاربان آمران به معروف حساسيت نشان نمي‌دهد» كه محسني اژه‌اي پاسخ داد: اين گونه نيست. در خصوص همه پرونده‌ها دستگاه قضايي حساسيت خود را دارد. ضاربان اين پرونده‌ها اكنون در بازداشتند.

 اگر نورچشمي‌هايي مي‌شناسيد كه خوردند و بردند معرفي كنيد!

خبرنگار ديگري پرسید: «عده‌اي نورچشمي با كمك مقامات صاحب نفوذ ميلياردها تومان به عناوين گوناگون از جمله برج‌سازي، انبوه‌سازي و ... از بانك‌ها مبالغي را دريافت كرده‌اند و حتي برخي اين پول ها را به حساب‌هاي خارج از كشور نيز واريز كرده‌اند. چرا قانون «از كجا آوردي؟» اجرا نمي‌شود؟» كه سخنگوي دستگاه قضايي پاسخ داد: اينكه در بانك و يا غير از بانك، اعمال نفوذي صورت گيرد، اين‌گونه اقدامات وجود دارد و موارد مطرح نيز دنبال مي‌شود.
سازمان‌هاي نظارتي نيز اين موضوع را پيگيري مي‌كنند؛ البته خيلي اوقات گزارش هایی درباره فرد يا افرادي داده مي‌شود كه پس از بررسي‌ها درست نبودن آن مشخص مي‌شود و اين در حالي است كه سازمان‌هاي نظارتي ماه‌ها روي آن‌ كار مي‌كنند. اگر شما نيز از اين نورچشمي‌ها مي‌شناسيد كه بردند و خوردند، مدارك خود را ارایه دهيد، ما موضوع را بررسي مي‌كنيم. در خصوص قانون نيز اصلي در قانون اساسي وجود دارد. در خصوص آن نيز در مجلس قانون وضع شده است و آن قانون نيز افرادي را احصا كرده كه چه كساني شامل آن مي‌شوند.

پرسش تكراري «برخورد قوه قضاييه با معاون اول رئيس‌جمهور»

سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ به يكي از خبرنگاران كه گفت «منابع موثق از برخورد قضايي قريب‌الوقوع با معاون اول رئيس‌جمهور خبر مي‌دهند»، اظهار كرد: اينگونه پرسش ها، بارها و بارها در اين جلسه تكرار شده است؛ اینها را از همان منابع موثق بپرسيد.

محسني اژه‌اي در خصوص رسيدگي به پرونده‌هاي مواد مخدر از نوع شيشه نيز اظهار كرد: در قانون، شيشه در رديف هروئين قرار گرفته است و اگر چنانچه مواد مخدر از قبيل هروئين، كراك و شيشه از 100 گرم به بالا بود، چه براي بار نخست و چه دوم و چه حمل و نگهداري آن اعدام به دنبال دارد. اگر اين مواد مخدر را وارد زندان كنند، حتي اگر زير 100 گرم هم باشد حكم آن اعدام است و اگر وارد زندان هم نكنند، بالاي 100 گرم هم نباشد، بار اول هم باشد و فقط نگهداري يا حمل كرده باشد، حكم آن اعدام نيست بلكه حبس ابد است.

در اين ميان خبرنگاري پرسید كه «گفته مي‌شود اين قانون اجرا نمي‌شود»

محسني اژه‌اي گفت: صحت ندارد.

موضوع اسكله‌هاي غيرمجاز، قضايي نيست

خبرنگار ديگري با اشاره به موضوع اسكله‌هاي غيرمجاز گفت كه «گويا رئيس‌جمهور در اظهارنظري وجود آنها را تأييد كرده و از سوي ديگر رئيس سازمان بازرسي كل كشور آن را رد كرده است. موضع دستگاه قضايي در اين خصوص چيست؟»

محسني اژه‌اي پاسخ داد: موضوع، قضايي نيست و بنده اطلاعي ندارم.

سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري مبني بر اينكه «يكسري از محكومان رخدادهای پس از انتخابات در زندان رجايي‌شهر هستند. آيا آنها نبايد در زنداني در محل ارتكاب جرم نگهداري شوند؟»، گفت: دادگاهي صالح به رسيدگي است كه جرم در آن حوزه قضايي اتفاق افتاده باشد. سازمان زندان‌ها متهم را نگهداري مي‌كند و اين نگهداري با توجه به امكاناتي است كه اين سازمان دارد و مي‌تواند با توافق مبدأ و مقصد، زنداني را منتقل كنند و حتي گاه با رضايت زنداني اين كار انجام مي‌شود.
از سوي ديگر، به دليل اينكه كرج جزو استان تهران بود، زنداني به آنجا منتقل مي‌شد و با توجه به استان شدن كرج، تعدادي از زندانيان منتقل شده‌اند و اين كار همچنان در حال انجام است، ولي قطعا به سرعت امكان‌پذير نيست.

هنوز كسي در رابطه با ترور «رضايي‌نژاد» دستگير نشده است

وي درباره ترور داريوش رضايي‌نژاد نيز گفت: تا پيش از ظهر امروز، با توجه به كسب آگاهی من فردي دستگير نشده است.

خبرنگار ديگري گفت كه «مطرح شده اسناد مربوط به آقاي ملك‌زاده در اختيار رئيس‌جمهور قرار گرفته است. اين كار بر چه اساسي انجام شده؟»، كه محسني اژه‌اي گفت: پرسش شما ارتباط مستقيمي به اين جلسه ندارد و نيازي به پاسخ نيز نيست. اصلا نمي‌دانم اين مطلب درست است يا خير و به طور طبيعي، وقتي مدير يا رئيس سيستمي بازداشت مي‌شود، بديهي است كه فردي را جاي آن براي اداره آنجا در مدت زماني مي‌گذارند.

تروريست‌ها منتظر پیامدهای اقدامات خود باشند

از سخنگوي دستگاه قضايي درباره اهداف انجام ترورهاي اخير پرسیده شد كه وي گفت: ترور نيروهاي نخبه و دانشمندان ما كار چه كساني مي‌تواند باشد؟ چه كساني مي‌خواهند فردي دانشجو يا نخبه را ترور كنند؟ روحاني را از بين ببرند؟ اينگونه اقدامات از سوي كساني انجام مي‌شود كه با ماهيت جمهوري اسلامي مخالف هستند و نمي‌خواهند ببينند كه نظام ما با توجه به محدوديت‌ها در زمينه‌هاي گوناگون، قوي‌تر و محكم‌تر رفتار مي‌كند و طبيعي است كه اينگونه اقدامات را انجام مي‌دهند و از نظر ما ترور، يكي از پست‌ترين اقدامات است؛ بنابراین، بايد منتظر پیامدهای اقدامات خود باشند.

به گزارش ايسنا، آخرين پرسش اين نشست خبري از سوي يكي از خبرنگاران اينگونه مطرح شد كه «پيش از اين، دادستان تهران مطرح كرده بود كه اگر دروغ بودن اظهارات آقاي رحيمي درباره توطئه‌ بودن رهاسازي بيماران اثبات شود، اظهارات وي مصداق نشر اكاذيب است» كه دادستان كل كشور در پاسخ گفت: اينگونه پرسش ها را از شخص دادستان تهران بپرسيد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟