سرویس اجتماعی ـ رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: روزانه بيش از 24 هزار تخلف توسط سيستمهاي الكترونيكي در تهران ثبت ميشود.
به گزارش «تابناک اجتماعی»، سردار رحيمي در نشست خبري پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: مردم نبايد در تخلفات منتظر پليس باشند، چرا كه استفاده از پليس در مديريت ترافيك به طور جدي مد نظر قرار گرفته و ما حركت صعودي را در اين بخش دیدیم.
وي با اشاره به گذشت سه ماه از قانون جديد راهنمايي و رانندگي افزود: ديگر بايد چشمانتظار بازخوردهاي اين قانون باشيم. نمرات منفي، يكي از مهمترين ويژگي اين قانون است كه ما به صورت پيگير به آن توجه داريم.
سردار رحيمي گفت: بر پایه آمار در يك ماه گذشته، شصت نفر از رانندگان در تهران به حد نصاب نمرات منفي رسيدهاند كه براي آنها اخطاريه تحويل گواهينامه فرستاده شده است. هزار و سیصد نفر از شهروندان نيز با گرفتن امتياز منفي در مرز محروميت سه ماهه از گواهينامه قرار گرفتهاند، ولی اگر اين افراد در نه ماه آينده، هيچگونه تخلفي را انجام ندهن، توقيف براي آنها در نظر گرفته نخواهد شد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در ادامه اين نشست خبري از راه اندازي هفت مركز رسيدگي به قبوض جريمه خبر داد و گفت: اين مراكز جايگزين شوراهاي حل اختلاف شدهاند كه تركيبي از يك افسر كارشناس و قاضي است.
وي ادامه داد: با راهاندازي اين مراكز، سرعت رسيدگي به شكايات افزايش يافته و مردم ميتوانند در 24 ساعت به نتيجه برسند.
رحيمي افزود: همچنين اين امكان فراهم آمده تا مردم با مراجعه به مراكز پليس + 10 شكايت خود را مطرح كنند و از 48 ساعت تا يك هفته منتظر جواب شكايت خود باشند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: در پانزده روز نخست راهاندازي اين مراكز نزدیک 48 درصد شكايتهاي جريمه كاهش يافته و در اين بازه زماني به 3 هزار و 918 شكايت رسيدگي شده است؛ بنابراین، ميتوان گفت ما در اين مراكز به كوتاه شدن فرآيند و تخصصيتر شدن آن دست يافتهايم.
وي به جريمههاي صادره كه توسط دستگاههاي جريمه الكترونيك ثبت ميشود، اشاره كرد و گفت: تهران تنها شهري است كه در كشور، افسران كادرش مجهز به دستگاه جريمه الكترونيك شدهاند. در سال جاري 2500 جريمه توسط اين دستگاهها به ثبت رسيده است.
رحيمي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه آمار تصادفات جرحي و فوتي در سال جاري در تهران چه ميزان بوده، اظهار داشت: در پنج ماه نخست سال جاري با كاهش 42 درصدي تصادفات فوتي و جرحي روبهرو بوديم.
متأسفانه از آمار به دست آمده 47 درصد تصادفات فوتي به عابرين پياده اختصاص يافته است. بايد گفت كه عابران توجه ويژهاي به رعايت قانون و مقررات ندارند تا در بخش ديگري از آمار 27 درصد آمار مجروحان تصادفات به عابران اختصاص يابد.
وي ادامه داد: 23 درصد تصادفات فوتي در تهران به موتورسيكلتها اختصاص دارد. ما در اين بخش با كاهش چشمگيري از آمار روبهرو هستيم؛ هر چند روند استفاده از موتورسيكلت سير صعودي داشته است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در بخش ديگري از اين نشست با اشاره به پايان ماه مبارك رمضان اظهار داشت: پس از اين ماه، ساعات زوج و فرد در محدوده ترافيك از ساعت هجده ه نوزده افزايش خواهد يافت. پس از اين ماه كساني كه در محورهاي بزرگراهي توقف میکنند و راه را ميبینند براي ورود به محدوده طرح ترافيك با كمك پليس بزرگراه با آنها برخورد خواهد شد.
وي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران مبني بر چرايي ايجاد منطقه نمونه ترافيكي در شهر تهران گفت: منطق نمونه ترافيكي از تاريخ یکم شهريور در محدوده منطقه 3 شهرداري از ميدان ونك، خيابان ملاصدرا، كردستان و ادامه آن در نيايش خيابان وليعصر، چهارراه پاركوي، بزرگراه چمران، خيابان آفريقا و نیز چهارراه حقاني و خيابان ونك خواهد بود.
سردار رحيمي افزود: ما در اين محدوده به دنبال اصلاح رفتار مردم، رانندگي و مأموران هستيم تا كمترين ميزان تخلفات در اين بخش اتفاق بيفتد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به تصادفات رخ داده در تونل توحيد اشاره كرد و گفت: بر پایه آمار 48 درصد تصادفات در اين تونل كاهش يافته است. با شهرداري به توافق رسيدهايم تا با اجراي تمهيداتي كمترين تخلفات را داشته باشيم. رانندگان در اين محور بايد توجه داشته باشند هر سرعتي بالاتر از 60 كيلومتر در ساعت با جريمه روبهرو خواهد شد كه بر پایه آمار روزانه 1200 نفر به اين دليل در اين تونل جريمه ميشوند.
وي اظهار داشت: سرعت مجاز در بزرگراههاي تهران 100 كيلومتر است كه اگر 30 الي 50 كيلومتر در ساعت اين سرعت افزايش يابد، متخلف سی هزار تومان جريمه و پنج نمره منفي در كارنامهاش به ثبت ميرسد و اگر اين سرعت بيش از 50 كيلومتر بالاتر از حد مجاز باشد راننده سی هزار تومان جريمه و مشمول ده نفره منفي خواهد شد.
سردار رحيمي با اشاره به اينكه از هفته آينده ورود موتورسيكلتها و كاميونها به داخل تونل توحيد ممنوع خواهد شد، گفت: سرعت مجاز در تونلها 60 كيلومتر است كه اگر 30 تا 50 كيلومتر در ساعت از حد مجاز بيشتر باشد بر اساس قانون سی هزار تومان جريمه و 5 امتياز منفي ميگيرد و اگر سرعت از 110 كيلومتر بيشتر باشد علاوه بر جريمه سی هزار توماني ده نمره منفي نيز براي فرد در نظر گرفته ميشود.
وي در مورد مبحث دوربرگردانهاي شهر تهران گفت: بسياري از دوربرگردانهاي ما مفيد هستند و گرههاي ترافيكي را حل ميكنند. ما بايد به اين نكته توجه كنيم كه اگر ميخواهيم گره ترافيكي حل شود، بايد كار كارشناسي صورت گيرد. ما ميتوانيم مشكل را با تقاطعهاي همسطح نيز از بين ببريم؛ اما هزينههاي بسيار زيادي را به همراه خواهد داشت.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در پايان گفت: آن دسته از تاكسيهاي مدارس ميتوانند به محدوده طرح ترافيك وارد شوند كه علاوه بر برخورداري از معاينه فني خودرو، رعايت قانون و رعايت حد نصاب سرنشينان برچسب جديد را دريافت كرده باشند. ما به دنبال آموزش رانندگان اين سرويسها هستيم تا كودكاني كه در كنار آنها قرار ميگيرند قانون را به شايستگي بياموزند.