چرا قطعات چینی گران و کمیاب است؟

داستان کمبود و گرانی قطعات و لوازم یدکی خودروهای مونتاژی چینی در ایران همچنان ادامه دارد، چه آنکه به گفته بسیاری از مشتریان و البته مسوولان، خواب خودروهای موردنظر در تعمیرگاه‌ها کماکان طولانی است و مصرف‌کنندگان باید هزینه گزافی بابت تعمیر و تعویض قطعات پرداخت کنند.
کد خبر: ۱۲۹۲۱۹۵
|
۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹ 04 March 2025
|
772 بازدید
|
۳

این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، بی‌میلی چینی‌ها به داخلی‌سازی قطعات در ایران است. 

به گزارش تابناک به نقل از دنیای اقتصاد؛ گفته می‌شود هزینه تولید قطعات خودرو در چین، در مجموع کمتر از هزینه ساخت و تامین همان قطعات در ایران است. از همین رو چینی‌ها داخلی‌سازی قطعات خودروهای مونتاژی‌شان در ایران را جدی نمی‌گیرند و دنبال نمی‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات موردنیاز در ایران را چه برای خط تولید، چه بازار لوازم یدکی، از کشور خود تامین کنند و شرکای ایرانی آنها نیز به هر حال این موضوع را پذیرفته‌اند. در حال حاضر خودروهای چینی زیادی در ایران مونتاژ می‌شوند که هیچ‌کدام از آنها از داخلی‌سازی بالایی برخوردار نیستند و حتی شاید به ۴۰‌درصد ساخت داخل نیز نرسند.

نکته دیگر اینجاست که چینی‌ها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات تامین شده از چین را وارد خط مونتاژ کنند، از همین رو سهم اندکی را به لوازم یدکی اختصاص می‌دهند. به هر حال این رویکرد خودروسازان چینی، دردسرهای خاص خود را برای مشتریان ایرانی داشته و بارها نیز سبب اعتراض آنها شده است.  سال‌هاست خودروسازان چینی تحت مشارکت با بخش خصوصی خودروسازی ایران مشغول مونتاژ انواع محصولات‌شان در کشور هستند. با وجود تنوع بالای خودروهای چینی و همچنین امکانات و آپشن‌های فراوان آنها در مقایسه با خودروهای داخلی، خودروهای موردنظر با نقطه ضعف بزرگی به نام خدمات پس از فروش مواجه هستند.نه اینکه خدمات موردنظر ارائه نشود، مساله اصلی، کمبود و قیمت بالای قطعات خودروهای چینی است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به مشتریان، خواب طولانی خودروها در تعمیرگاه‌ها را دنبال داشته و دارد.

به عبارت بهتر، معمولا خرابی خودروهای چینی یا نیازشان به تعویض قطعات، مترادف پرداخت هزینه هنگفت و پارک آنها در تعمیرگاه‌ها تا وقتی که قطعات موردنیاز برسند، است.

این موضوع به‌خصوص طی یکی، دو سال گذشته که تعداد مصرف‌کنندگان خودروهای چینی در کشور رشد شدیدی کرده، بیشتر به چشم می‌آید. در واقع با بالا رفتن مصرف‌کنندگان خودروهای چینی در ایران، چالش خدمات پس از فروش گران و ضعیف آنها نیز بیش از پیش خود را نشان داده است. در حال حاضر سهم خودروهای چینی از بازار سالانه خودرو به بالای ۲۰‌درصد رسیده –چیزی حدود ۲۵۰‌هزار دستگاه- که این موضوع بر ضرورت تقویت خدمات پس از فروش تاکید دارد.در واقع مصرف‌کنندگان خودروهای چینی دیگر در حاشیه نیستند که ضعف خدمات پس از فروش این خودروها به نوعی پنهان بماند. از همین رو به نظر می‌رسد ارتقای خدمات پس از فروش، یک الزام برای خودروسازان خصوصی کشور است و می‌تواند حتی به یکی از برگ برنده‌های آنها در عرصه رقابت تبدیل شود.

اشتراک گذاری
برچسب ها
محک پایین متن خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۴
دولت به بهانه خصوصی سازی یا بهتر است بگوییم رها سازی همه چیز منجمله حقوق مردم در خصوص خدمات پس از فروش را رها کرده است معلوم نیست کدام مرججع باید حق مردم را بگیرد. کلا مردم بی پناهی هستیم با دولتی بزرگ و ناکارآمد که فقط پول چاپ می کند و خدماتی ارایه نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۴
خرید خودروهای ایرانی با همین کیفیت پایین و قیمت بالا بسیار بهتر از خودزوهای چینی است در ضمن قیمت قطعات خودروهای ایرانی هم در کمتر از دو سال چند برابر شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۴
مگه قطعات یدکی ماشین های ایرانی ارزونه؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # ترامپ # ایران و آمریکا # قیمت طلا # تعطیلی مدارس # کالابرگ # مهدی تاج # سید حسن نصرالله
الی گشت
نظرسنجی
در جنگ سه ساله اوکراین-روسیه کدام طرف پیروز میدان است؟