حاشیه‌های خبر «تابناک» و تأثیر بر شیوه ارایه آمار متخلفین؛

اعلام اسامی خودروسازان متخلف کافی نیست

این مسأله اصولا پذیرفته نیست که شرکتی به آسانی و تنها با ثبت یک آگهی و فروش نمایندگی در مدت زمانی کوتاه، میلیاردها تومان از سرمایه اقشار متوسط و حتی کم‌درآمد جامعه را به جیب بزند، ولی این افراد پس از محرز شدن وقوع جرم و تخلف از سوی شرکت مذکور، بیش از سه سال برای بازپس‌گیری حق قانونی خود، دوندگی و هزینه کنند.
کد خبر: ۱۸۹۸۸۵
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۶ 11 September 2011
|
9485 بازدید
|
سرویس اقتصادی ـ هفته گذشته، «تابناک» اقتصادی در خبری با عنوان «کاسبی میلیاردی تنها با ثبت یک آگهی» از یک تخلف عمده در عرصه صنعت خودرو پرده برداشت.

به گزارش «تابناک»، این خبر با حاشیه‌های خاصی در چند جنبه گوناگون روبه‌رو شد که جالب توجه است؛ نکته نخست این که این خبر با واکنش خاصی از سوی مخاطبان سایت روبه‌رو شد، به گونه ای که افزون بر شماری از مخاطبان که از ضرر خود در این تخلف، اخبار بیشتری مطرح کردند، عده دیگری از هم‌وطنانمان اخبار و شکایاتی از تخلفات دیگر خودروسازان مطرح کردند که این مسأله جای تأمل بسیار دارد!

حاشیه نخست، واکنش متفاوت مخاطبان به خبر

در حقیقت، چرا باید وضعیت رضایت مردم ایران از صنعت خودروسازی ـ صرف‌نظر از نام و نوع شرکت‌ها ـ به اندازه‌ای باشد که یک اشاره کوچک به گوشه‌ای از ماجرا، صدای اعتراض خوانندگان را به همه جوانب بکشاند و آیا تداوم حمایت‌های دولتی از این صنایع نه چندان، رقابت‌پذیر نیست که عاملی برای احساس امنیت بیش از اندازه آنها شده است؟!

«تابناک» در این خبر از نام‌نویسی سه هزار خودروی «سی ینا» توسط شرکتی خبر داده بود که حتی قسط دوم و پایانی این خودروهای حدودا پانزده میلیون تومانی را دریافت کرد و پس از گذشت سه سال، هیچ چیزی به مشتریان زیان‌دیده خود نداد؛‌ جالب این که برخی از مخاطبین «تابناک»، دقیقا از بروز مواردی مشابه در شرکت‌های دیگر خبر داده بودند.

حاشیه دوم، واکنش سازمان حمایت از مصرف کنندگان

اما حاشیه مهمتری که در کنار این خبر «تابناک» رخ داد، تفاوت ارایه آمار در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بود، به گونه‌ای که دقیقا سه روز پس از انتشار این خبر، این سازمان در اقدامی مثبت، نام و تخلف شرکت‌‌ها را جداگانه و درصد تعداد شکایات رسیده از هر کدام، اعلام نمود.

در حقیقت، این نخستین بار بود که سازمان یاد شده در اعلام آمار تخلفات خودروسازان، رسما از شرکت‌های متخلف نام می‌برد و این در نوع خود، کاری تقدیر‌شدنی و البته غیر مکفی بود؛ البته هرچند تغییر رویه سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید کننده در معرفی متخلفین با آوردن نام، کاری شایسته تقدیر است، نباید به این بسنده شود، زیرا این تازه آغاز ماجراست و موضوع، هنگامی پایان می‌یابد که متخلفین به مجازات قانونی خود و هموطنان متضرر به حق و حقوق ضایع شده‌‌شان برسند.

همچنین این اصولا پذیرفتنی نیست که شرکتی به آسانی و تنها با ثبت یک آگهی و فروش نمایندگی در مدت زمان کوتاه، میلیاردها تومان از سرمایه اقشار متوسط و حتی کم‌درآمد جامعه را به جیب بزند، ولی این افراد پس از محرز شدن وقوع جرم و تخلف از سوی شرکت یاد شده، بیش از سه سال برای بازپس‌گیری حق قانونی خود دوندگی و هزینه کنند.

حاشیه سوم، عطف توجه دیگر رسانه‌ها

حاشیه دیگری که در کنار خبر هفته گذشته «تابناک» واقع شد، اهمیت یافتن مسأله تخلفات خودروسازان در سایر رسانه‌ها و پیگیری مسأله از مسئولان ذی ربط بود که نشان‌دهنده اهمیت و رویکرد عمومی این موضوع در جامعه و البته دوچندان شدن مسئولان در عطف توجه و اقدام نتیجه‌بخش برای پاسخ به این خواست مظلومانه ملت است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
چرا قوه قضائیه با متخلفان برخورد نمی کند ؟چرا حاشیه امنیت کلاهبرداران بزرگ در ایران چنین وسیع است ؟چه کسانی مانع عدالت اسلامی و علوی هستند ؟
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
فقط کافی یک نظر سنجی عمومی در مورد خودروهای ایرانی بگذارند اون وقت معلوم میشه چند درصد از مردم راضی هستند میبینید که فقط پیرمردها و احتمالا پیرزنها از این لگنهای ساخت داخل راضی باشند وگرنه اگر کسی از خودرو سر در بیاره جوابش مشخصه .ولی چکارکنیم که مجبوریم بخریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
لگن نفرمائيد، بفرماييد فرغون (بخوانيد) خودرو
محسن احمدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
سه سال پیش ثبت نام نمودام کسی پاسخ گو نیست این مو ضع مرا یاد جنگل میاندازد
راستگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
بزن بابا بزن تا در این یکی دوتا واحد تو لیدی شل و پل تخته بشود تا هم دل تو خنک بشه هم یک ملیون بیکار جدید هم افزوده شما دنبا ل چی هستید که این همه بند کر دید 0(یکهاروز خودرو دیز ل یکروز سایبا حالا هم کلی )اگر داداش سوزه ندارید امروز که بحث بانکها خیلی داغ تر است صوابش بیشتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
بابا کارشناس!"ثواب" درسته ونه "صواب"! ضمنا کسی نگفته تعطیلشون کنید، گفتند که این خودروسازان مردم را معطل نکنند و سرکارنذارند.
ناشناس
| Spain |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
يعني چي كه ما بازحمت ده پونزده ميليون پس انداز كنيم بديم به اين خودرو سازا بعدش يه ماشين درب و داغون 20 سال پيش و تحويل بدن منت هم سرمون بذارن. به من چه كه ‌هزار هزار تا پرسنل داره. من بايد خرجشون و بدم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
كارمند اونجايي يا باج خور يا تامين كننده قطعات معيوب؟ كدام يك؟
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
انگار هیچ جای دیگه غیر از خودروسازی کسی شاغل نیست.چرا از کشاورزی و صنایع دیگه مثل خودرو سازی حمایت نمی شه؟ مثلا صنایع نساجی ما چگونه روزگار می گذرانند؟ اصلا مگر قرار است به هر قیمتی اشتغال عده ای حفظ بشه؟ چرا خودرویی که در شرق آسیا تولید می شه و مشابهس تو ایران مونتاژ (بخوانید سرهم بندی) میشه اختلاف قیمت 200 درصدی دارند؟ اونا مگه دستمزد نمی دن؟ مگه هزینه ندارن؟ همه این ها بهونه است برا پر کردن جیب گنده مافیای خودرو!!
محسن
| Netherlands |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اولا" تعداد کارکنان مرتبط با خودروسازی در کل کشور چیزی حدود 300 هزار نفر است و نه یک میلیون نفر - ایشون احتمالا" دلالها و واسطه ها رو هم حساب کرده-. در ثانی - اگر برای تامین معاش این 300 هزار نفر دیه همون 26000 نفر کشته سالانه و هزینه درمان 120000 زخمی و هزینه های بیمه رو بهشون پرداخت کنند و بجایش خودرو سالم از خارج وارد بشه نه تنها اونها از نون خوردن نمی افتند بلکه خیلی هم بیشتر از حالا حقوق می گیرند - تعداد هموطنان کشته, زخمی و مشکلات خانواده های مرتبطشون هم خیلی کمتر میشه .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
اگه دست من بود همین فردا کارخانه ایران خودرو و سایپا را میبستم و اجازه واردات خودروهای ایمن لوکس وکم مصرف اروپایی و زاپنی را باتعرفه صفر میدادم
صنعت خودروسازی ما به جایی نمیرسد جز کشتار هموطنان در جاده ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
خدا رو شكر كه دست تو نيست!!!!
نسرین ابراهیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
با سلام و تشکر از اینکه این موضوع از طریق تابناک اعلام شده اما هنوز کافی نیست همسر من یک کارمند ساده است و خودم خانه دارم از آنجا که پول کافی برای خرید خود رو نداشتیم تصمیم به خرید قسطی خودرو گرفتیم اما هنوز قریب به سه سال است که به خودرو فیات سی ینا نرسیده ایم عاجزانه تقاضا دارم حداقل ما را به پول پرداختی برسانید. از آقای رییس جمهور عاجزانه خواهشمندم که ما مشتریان متضرر را به حق و حقوق مان برساند. متشکرم
سلیمنی امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
خدا حفظتون کنه، تو رو خدا فقط امیدمون بعد 3 سال به پیگیری شماست. لطفا از وزارت صنایع و مسئولان سایپا پیگیری جدی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
وزارت صنایع هم در این باره مسئول است ، ولی گروه خودرو سازی صنعت پارس (تاپکو )، که عهده دار تولید فیات تحت لیسانس ایتالیا بوده است، ارتباطی به سایپا نداشته است.
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
سایپا که تاپکو رو خریده باید الان پاسخگو باشه پس این بیچاره ها از کی طلبشون روبگیرن؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
5 6 ماهه که سایپا تاپکو رو خریده اما متاسفانه سایپا هم به تعهدات عمل نمی کنه . ضمن اینکه کارگرای کارخانه هم سه ماه حقوق عقب افتاده دارند و صداشون به جایی نمی رسه.
ahmad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
واقعا متاسفم توی شرکت تویوتا یک کارگر شرکت وقتی تو خیابون ماشین کثیفی رو میبینه که تولید شرکتشونه میره با دستمال و یه سطل آب اونو تمیز میکنه ولی تو ایران نتنها میزنیم نوسرو کله هموطنانمون به اون جیزی که خودمون تولید میکنیم هم ارزش قائل نیستیم میدونید چرا؟ چون توی ایران هرکی به فکر خودشه اینو کارشناسان اجتماعی بارها و بارها گفتن ولی چون نژادمون اینجوریه نمیشه تغییر داد پس باید به این نوع زندگی ادامه داد....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
وقت كردي يكم خجالت بكشي بد نيست
رحمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
با سلام پاداش 30سال کار را برای داشتن یک ماشین (سی ینا)دادم تو این مملکت کسی هم بداد نمیرسه.
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
اين كه حق شما رو خوردن صحيحه و اصلاً جوانمردانه نيست. ولي قبول كنيد كه خودتون هم اشتباه كردين كه حاصل يه عمر زحمتتون رو خرج خريدن ماشين كردين. ضمن اينكه ماشينيو كه هنوز تو بازار جا نيفتاده و ريسك خريدش بالاست نبايد مي خريدين.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
من 3 سال مبلغ هفت میلیون به یکی از این شرکتها جهت خرید و اسقاط خودرو دادم آقای کلاهبردار یک سال زندانه و هیچ حرکتی هم از طرف قوه قضائیه انجام نمیشه .آقای کلاهبردار عنوان کرده تو زندان جام خوبه چند سال دیگه میام بیرون با ژول شما زندگی میکنم .اینم از قانون در مملکت ما متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
ژول نه ماشین لباسشویی
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟