سرویس اجتماعی ـ با وجود گذشت بیش از دو سال از وعده دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر «اجری طرح مطالعاتی لوازم التحریر دانشآموزان و نظارت بر آنها در شورای عالی»، هنوز هم لوازم التحریر فرنگی یکهتاز بازار خرید سال تحصیلی جدید هستند.
به گزارش «تابناک»، خبرنگار مهر در گزارشی نوشت: بازار لوازمالتحریر، شهریور ماه هر سال، یکی از پررونقترین و پردرآمدترین کسب و کارها در ایران است که بیش از سیزده میلیون دانشآموز مخاطب آن هستند؛ دانشآموزانی که با آغاز سال تحصیلی به دنبال تهیه نوشتافزارهای خود میروند و هر کدام تلاش دارند با سلیقه کودکی خود بهترین وسایل را برای رفتن به مدرسه تهیه کنند.
کیف، کفش، جامدادی، مدادتراش، پاکن، دفتر، خودکار، مداد رنگی، پاستل، آبرنگ، جلد کاغذی، برچسب، لیوان دانش آموزی و....تنها بخشی از وسایل اولیهای است که هر دانشآموز ایرانی برای یک سال تحصیلی خود تهیه میکند؛ اما با وجود این تنوع در لوازم و وسایل و فراوانی میلیونی مخاطبان آن، هیچ ارگانی متولی فرهنگ سازی در این زمینه نیست و این سوپراستارهای غربی و شرقی ایران هستند که در این بازار مکاره یکه تازی میکنند.
نزدیک به سه سال است که خبرگزاری مهر گزارشهای مبسوطی را در این زمینه منتشر می کند اما به جز همان سال نخست که مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی واکنش نشان داد، هیچ دستگاهی واکنشی در این باره نداشت و بازار این لوازم، اوضاع سالهای گذشته را دارد.
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در این باره گفته بود: به محض اینکه این گزارش مطرح شد، آن را جزو موارد در دست بررسی قرار دادیم و شخصاً سازو کاری را به کمیسیون تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی مأموریت دادم که تمام این گزارشها و موضوعات مرتبط را که به نظر ما یک نوع ناهنجاری فرهنگی است، مورد بررسی قرار دهند؛ اما پیگیریها در این دو سال، بیانگر این است که هنوز در این زمینه هیچ اقدامی انجام نشده است.
از سویی وزارت آموزش و پرورش خود را در این زمینه مسئول نمیداند و بر این باور است که وزارت بازرگانی باید نظارت کافی کند، ولی مسئولان این وزارتخانه نیز توجه خاصی به این مقوله ندارند، چرا که نگاه آنها بیشتر اقتصادی و درآمدزایی است و التزامات فرهنگی را در این باره در نظر نمیگیرند.
تولید و توزیع لوازمالتحریر باید هدفمند باشدابوالقاسم جامه بزرگ، مدیرکل اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره میگوید: کودکان و نوجوانان روحیه زیباشناسی دارند و طالب زیبایی و جذابیت هستند. نمیتوانیم آنها را سرکوب کنیم. دانشمندان بر این باورند که 70 درصد از ضمیر انسان در مثبت اندیشی، خلاقیت، تفکر انتقادی و منطقی، بینش علمی، صداقت و....در سن هشت تا سیزده سالگی شکل می گیرد. به همین دلیل والدین، معلم و دولت باید دقت ویژه ای نسبت به این موضوع داشته باشند و برای این دوره برنامه خاصی دنبال کنند، چرا که در غیر این صورت، کودکان از بیرون تأثیر میگیرند.
مدیر کل سابق دفتر آموزش و پرورش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به اینکه دولتها در ایران از استراتژی مشخصی در تولید و توزیع لوازم التحریر پیروی نمیکنند، تولید و توزیع آنها باید هدفمند و قانونمند شود و آموزش و پرورش نیز نظارت خود را بر این عرصه آغاز کند.
لوازمالتحریر یک رسانه استهمچنین اردشیر انتظاری، رئیس سابق مرکز مطالعات آسیا و اقیانوسیه درباره اشاعه این محصولات در میان دانش آموزان گفت: به نظر من، لوازمالتحریر همچون رسانه است که پیامهایی دارند که در آن مستترند و باید درباره آن حساس بود.
انتظاری افزود: لوازمالتحریر باید از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار باشد و نباید نگاه سلبی داشت. ما نمیتوانیم همیشه به کودک بگوییم که این غذا بد است، آن دیگری میکروب دارد و ... به هرحال او نیاز به غذا دارد و باید آن را تأمین کرد. به همین دلیل، مسئولان فرهنگی باید هنرمندان را وارد این جریان کنند و از آنها طرحها و ایدههای جدید و نو و مناسب سن کودکان بخواهند.
مسئولان فرهنگی و آموزشی توجهی ندارندسرپرست سابق دفتر امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه متاسفانه این موضوع سالهاست به عناوین گوناگون در کشور مطرح میشود و مسئولان فرهنگی و آموزشی نسبت به آن بی توجه هستند، گفت: موضوعات فرهنگی بسیار پیچیده است و نیاز به همفکری و هماهنگی دارد. در سالهای گذشته، هیچگاه مسئولان فرهنگی و آموزشی کشور دور یک میز ننشستهاند تا در این باره چارهاندیشی کنند و نقشه جامع و واحدی را که نقش هر یک از نهادها در آن مشخص باشد، ارایه دهند.
عزتالله فولادی درباره نقش والدین در تهیه این لوازم گفت: موضوعی که میتوان در این باره مطرح کرد، این است که ما چه نقشی را میتوانیم برای مصرف کننده در این عرصه قایل شویم؟ آیا میتوانیم او را وادار کنیم که همه فروشگاهها را بگردد تا یک دفتر یا کیف با طرح مناسب پیدا کند. وقتی که همه بازار به این اپیدمی دچار شده است. مگر آنها چقدر میتوانند وقت و پول در این باره هزینه کنند. والدین ترجیح میدهند آنچه را در دسترسشان هست، بخرند و به تأثیرات آن فکر نمیکنند.
به هر حال، سال تحصیلی جدید هم آغاز شد و باز هم باربی، اسپایدرمن، هری پاتر و جومونگ و ....مهمان کیفهای دانش آموزان ایرانی برای 9 ماه شدند.
گزارش از فهیمه سادات طباطبایی