کلاف سردرگم آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس

این خبر وقتی در کنار آمار مدارسی که در آستانه سال تحصیلی جدید پلمپ شده‌اند، قرار می‌گیرد، خواندنی‌تر می‌شود؛ ماجرای تكراري هر ساله پلمپ مدارس همزمان با روزهای پایانی تابستان؛ سریالی که در آخرین روزهای تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان و درست پس از پایان یافتن زمان ‌نام‌نويسي و آسوده شدن خیال خانواده‌ها، از سوی مالکان تکرار می‌شود تا شاید بتوانند در این روزهای حساس، با تحت فشار قرار دادن مسئولان آموزش و پرورش، دست‌كم پول زمین خود را زنده کنند.
کد خبر: ۱۹۱۳۹۹
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۹ 19 September 2011
|
3232 بازدید
سرويس اجتماعي ـ در شرایطی که کمتر از یک هفته تا بازگشایی مدارس باقی مانده است، همچنان بر اخبار حاشیه‌ای مربوط به بازگشايي مدارس افزوده می‌شود؛ گاهی اخباری از قوانین جدید شنیده می‌شود و گاه ابتکار مدیر یک مدرسه غیر انتفاعی در جذب دانش‌آموز، رسانه‌ها را شگفت‌زده می‌کند؛ اخباري كه گاهي خوب هستند و گاهي خانواده‌ها را سردرگم می‌کنند و در بسياري مواقع، حتي مسئولان هم نمی‌ دانند در ازاي آن بايد چه واكنشي از خود نشان دهند.

به گزارش «تابناک»، در این میان اما هزينه‌هاي سنگين تحصيلي در شرايطي مطرح می‌شود كه بيشتر خانواده‌ها از تورم اقتصادي موجود در جامعه شكوه دارند، به گونه‌اي كه هر ساله به هنگام نام‌نويسي مدارس، آموزش و پرورش اعلام مي‌كند كه مدارس دولتي حق دريافت هيچ‌ وجهي را براي نام‌نويسي از اولياي دانش‌آموزان ندارند و همچنين مدارس غير انتفاعي نيز بايد شهريه خود را با توجه به تعرفه اعلام شده از سوي اين وزارتخانه دريافت كنند.

البته همه اين بايدها و نبايدها در حد حرف باقي مي‌ماند، تا آنجا که علی عباسپور، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به گزارش‌های رسیده به این کمیسیون می‌گوید: درآمد برخی مدارس دولتی از دریافت مبالغ غیر قانونی از اولیاي دانش‌آموزان در حد میلیاردی است که به خزانه هم ریخته نمی‌شود.

وي همچنين درباره جداسازی انواع مدارس و نيز دانش‌آموزان گفته است: متأسفانه، تقسیم مدارس به دولتی، غیر دولتی، نمونه دولتی، هیأت امنایی، تیزهوشان، شاهد و... تنها برای گرفتن پول از مردم بوده است.

این اظهارات در حالی گفته می‌شود که يك مدير مدرسه غير انتفاعي در تهران، با نصب پلاكاردي در ورودي مدرسه، به اوليا خاطرنشان كرده بود كه اگر باعث نام‌نويسي بيست نفر در اين مدرسه شوند، مي‌توانند يك پرايد جايزه بگيرند؛ البته مسئولان آموزش و پرورش قول مساعد برخورد قانوني با اين مدير را داده‌اند، ولي چنين برخوردهايي در محيط‌هاي آموزشي چه تأثيرات سويي مي‌تواند بر دانش‌آموزان و البته ديگر مديران بگذارد؟!

این خبر وقتی در کنار آمار مدارسی که در آستانه سال تحصیلی جدید پلمپ شده‌اند، قرار می‌گیرد، خواندنی‌تر می‌شود؛ ماجرای تكراري هر ساله پلمپ مدارس همزمان با روزهای پایانی تابستان؛ سریالی که در آخرین روزهای تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان و درست پس از پایان یافتن زمان ‌نام‌نويسي و آسوده شدن خیال خانواده‌ها، از سوی مالکان تکرار می‌شود تا شاید بتوانند در این روزهای حساس، با تحت فشار قرار دادن مسئولان آموزش و پرورش، دست‌كم پول زمین خود را زنده کنند.

در میان این حکم گرفتن‌ها و پلمپ کردن‌های مدارس، این چهره نگران والدین دانش‌آموزان است که با هم جلسه می‌گذارند و درباره وضعیت فرزندشان گفت‌وگو می‌کنند؛ به این رسانه و آن رسانه زنگ می‌زنند و از مسئولان آموزش و پرورش كمك می‌جویند.

اما احمد حیدری، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در این زمينه به فارس می‌گوید: تعدادی مدارس قلع و قمعی در کشور داریم؛ به این معنا که توسط یک مرجع قانونی، زمینی در اختیار آموزش و پرورش گذارده شده و آموزش و پرورش با اعتبارات دولتی و مدرسه‌سازی، در آن زمین مدرسه ساخته و از آن بهره‌برداری كرده است، ولي پس از مدت‌ها، فردی ادعا می‌کند که زمین مال وی است و اگر دادگاه تأیید کند، زمین به فرد تعلق خواهد گرفت.

اما اين رويداد در حالي رخ مي‌دهد كه امسال حوزه آموزش و پرورش با مسأله ديگري روبه‌روست؛ شهرك‌هاي مسكن مهر كه از آغاز ساخت و نقشه‌ريزي آنها، گويا مسئولان به فكر فضاي آموزشي براي آن نبوده‌اند و شايد اصلا نياز به اين فضاها را احساس نكرده‌اند!

مديركل اداره نوسازي و تجهيز مدارس استان تهران همچنين از كمبود و نياز نزديك به چهارصد مدرسه در شهرك‌هاي منصوب به مسكن مهر در شهر تهران و حومه آن خبر داد.

امان‌الله عباسي در اين باره مي‌گويد: تاكنون در استان تهران، دويست هزار واحد مسكن مهر راه‌اندازي شده است كه پيگيري‌هاي پياپي براي ساخت مدرسه در آنها انجام داده‌ايم و بر اين باوريم كه اگر در اين اماكن مسكوني مدرسه ساخته نشود، اين موضوع براي آموزش و پرورش به يك بحران تبديل مي‌شود.

البته پيش از اين نيز مديركل آموزش استان تهران به اين مسأله اشاره كرده و اظهار داشته است: هيچ يك از پروژه‌هاي مسكن مهر مدرسه ندارد، در حالي كه سالي 10 درصد به ساكنان آن افزوده مي‌شود و اين مسأله جدا از افزايش مهاجرت‌هاي بي‌رويه در حومه تهران است.

مديركل نوسازي و تجهيز مدارس استان تهران مي‌افزايد: اين شهرك‌ها نياز به چهارصد مدرسه با حدود پنج هزار و سيصد كلاس درس دارد كه البته شمار كمي از مدارس آن در دست ساخت است، ولي اين ميزان كافي نيست و بايد توجه اساسي به اين بخش شود.

عباسي با بيان اين‌كه آموزش و پرورش در يك سال‌و‌نيم گذشته مكاتبات فراواني با نهادهاي مربوط در اين بخش داشته است، مي‌گويد: بايد اعتبارات لازم براي ساخت مدرسه در اين اماكن در اختيار ما گذاشته شود تا مدرسه‌سازي را آغاز كنيم.

اكنون پرسش اينجاست كه مسئولان مسكن مهر با كلي افتخار، خبر از واگذاري اين خانه‌ها مي‌دهند و هر روز اعلام مي‌كنند كه تعداد ديگري از مسكن‌هاي مهر به كساني كه نام‌نويسي كرده‌اند، واگذار شد و افراد مي‌توانند در اين خانه‌ها اقامت كنند؛ اما نمي‌گويند، تكليف خانواده‌هايي كه فرزند دانش‌آموز دارند، چيست؟

به هر روي، گويا باید تغییراتی در مدیریت وزارتخانه‌ای با این بزرگي صورت گیرد تا کمتر شاهد رخدادهايي از این دست باشیم.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟