سرويس اقتصادي ـ نخستین همایش برند برتر، کیفیت برتر در حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی در تاریخ 21 مهر ماه و همزمان با روز جهانی غذا و در این برنامه از آرم سازمان غذا و دارو رونمایی شد.
به گزارش «تابناك»، این همایش که هدف آن ايجاد بستري مناسب برای تدوين ضوابط، آیين نامه و تشکيل کارگروه به منظور عملياتي کردن ارزيابي و انتخاب برندهاي برتر محصولات توليدي و وارداتي در حوزه صنايع غذایي، آشاميدني و آرايشي و بهداشتي و سرانجام اعلام رتبهبندی ساليانه بود، در حالی برگزار شد که سازمان توسعه تجارت به دلیل نبود مدل ارزیابی برند در کشور، برگزاری هر گونه نمایشگاه، سمینار، کنفرانس و همایشی با نام «برند برتر» را فاقد وجاهت قانونی دانسته است.
هرچند بنا بر مصوبات سازمان توسعه تجارت به عنوان متولي اصلي مسأله برندهاي تجاري در كشور، زيرساختهاي لازم براي بررسي تخصصي بند ايجاد نشده و اين عمل وجاهت علمي ندارد، اين همايش بدون مجوز و کاملا غیر قانونی برگزار و ده برند برتر ملي از سوي وزارت بهداشت كه اصولا وظيفه ديگري دارد، معرفي شدند.
کیومرث فتحالله کرمانشاهی، مدیر کمیته ملی برند در این باره به خبرنگار «تابناك» گفت: همه نهادها و سازمانهایی که با برپایی نمایشگاهها، همایش و سمینارهای گوناگون از نام برند برتر استفاده میکنند، متخلف بوده و این برنامهها بدون مجوز سازمان توسعه تجارت و همکاری کمیته ملی برند برگزار شده است.
کرمانشاهی با اشاره به این که وزارت بهداشت بر پایه برنامه چهارم توسعه، ملزم به تأمین 30 درصد از ارز مورد نیاز واردات دارو و تجهیزات پزشکی از طریق صادرات دارو و تجهیزات پزشکی شده است، گفت: با گذشت یک سال از آغاز برنامه توسعه پنجم، وزارت بهداشت به الزامات برنامه چهارم توسعه جامه عمل نپوشانده و کاملا غیرحرفه ای و بدون دریافت مجوز از مراجع قانونی به حوزه برند برتر وارد شده است.
مدیر کمیته ملی برند تصریح کرد: هیچ کدام از نهادها و بنگاههای اقتصادی بدون هماهنگی و مجوز کمیته ملی برند، نباید به حوزه برند برتر راه یابند، چرا که در غیر این صورت، باید منتظر پیامدهای فعالیتهای غیر قانونی خود باشند، زیرا سازمان توسعه تجارت، بارها با تأکید بر نبود مدل ارزیابی برند برتر در کشورمان از نهادها و سازمانهای گوناگون، تقاضای وارد نشدن به این حوزه را داشته و همه کسانی که با نام برند برتر برنامهای را برگزار کنند، متخلف بوده و از طریق مراجع قانونی با آنها برخورد میشود.
وی افزود: برای نمونه، بازار شماره 3 مبلمان کشورمان با نام محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی برند برتر افتتاح شده است که بر پایه دستور سازمان توسعه تجارت، این مکان باید به محل دايمی نمایشگاههای مبلمان کیفیت برتر تغییر نام دهد که متأسفانه، هیچ یک از اعضای هیأت مدیره آن به دستور ابلاغ شده جامه عمل نپوشاندهاند و سازمان توسعه تجارت در این راستا از طریق مراجع قانونی وارد عمل خواهد شد.
کرمانشاهی با تأکید بر اینکه تهیه مدل ارزیابی برند برتر به زمان لازم دارد و باید روند زمانی خود را بگذراند، اظهار داشت: انتظار ما از نهادهای دولتی، بیشتر از سازمانهای خصوصی است واین در حالی است که وزارت بهداشت و درمان با استفاده از غفلت ما، اقدام به برگزاری همایش برند برتر، کیفیت برتر کرده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برند مقولهای است که باید با گذشت زمان میان مشتریان، جایگاه خود را تثبیت کرده و مشتریان با اعتماد با کالا و یا خدمات ارتباط برقرار کنند که سازمان توسعه و تجارت با برگزاری دورههای گوناگون آموزشی و... قصد در ترویج آن دارد، ولی متأسفانه در این میان، برخی از افراد با بیتوجهی به قوانین و مقررات کشور در روند توسعه و ترویج آن اخلال ایجاد میکنند.
گفتني است، بیتوجهی به مسأله برند و اقدامات موازي نهادهاي دولتي و خصوصي در استفاده از نام برند برتر و اعطاي چنين عناويني، نتيجهاي جز كاهش اعتبار برندهاي ايراني در جامعه جهاني و حتي داخلي نداشته و به نوعي خودزني در عرصه اقتصاد منجر ميشود.
اميد است تا مسئولين و سازمانها با توجه بيشتر به ابعاد گسترده فعاليتهاي خود در حوزههاي گوناگون، از بروز چنين مضرات احتمالي تنها در اثر ناهماهنگي با سازمانهاي ذيربط و بي توجهي به مقررات موجود جلوگيري کنند، تا بتوان در اقدامات هر سازمان و ارگاني، حداكثر سازي منافع ملي نه سازماني را به عينه دید.