«تکریم ارباب رجوع»؛ لقلقه زبان مدیران

از «دانشگاه تهران» چه می‌آموزید؟

نحوه برخورد با مراجعان به شکل آزار دهنده‌ای تدارک دیده شده، به گونه‌ای که نخست باید خود را به زحمت به یکی از مأموران انتظامات دانشگاه که در جلوی در ورودی ساختمان است برسانی و در لیستی که توسط وی تهیه می‌شود، نام‌نویسی کنید و شماره (بخوانید نوبت) بگیرید!
کد خبر: ۲۰۲۱۲۳
|
۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۰ 06 November 2011
|
20219 بازدید
|
سرویس اجتماعی ـ امروز شرکت‌ها و مؤسسه‌های خدماتی در سطح جهان، در فضایی رقابت می‌کنند که توجه به خواست و انتظارات مشتریان را عاملی برای ادامه حیات حرفه‌ای خود معرفی می‌کنند. در مدیریت مثلی هست که می‌گوید: «ارباب رجوع، رئیس رئیس است»؛ اما آنچه اهمیت این بحث را برای ما افزون می‌کند، پرداختن به این موضوع از جایگاه رقابتی نیست، بلکه ریشه در اعتقاداتمان دارد؛ یعنی برای ما که داعیه مسلمانی داریم، رسیدگی به امور مردم اهمیت بسیار والایی دارد تا جایی که پیامبر عظیم الشان اسلام می‌فرمایند: «بهترین شما برای مردم سودمند‌ترین آنهاست به مردم.»؛‌‌ همان بحثی که امروزه با نام «تکریم ارباب رجوع» می‌شناسیمش و در حقیقت، شکل گسترده‌تر و جامعتری از‌‌ همان «مشتری‌مداری» است.

به گزارش «تابناک»، امروزه، شرایط و ساختار جوامع، به دنبال تحولات گوناگون آنچنان پیچیده شده است که تحقق اهداف و توسعه فعالیت‌های هر سازمان به آسانی شدنی نخواهد بود و بررسی بسیاری از تجارب و شواهد، نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده، سازمان‌ها نتوانسته‌اند به موفقیت چشمگیری برسند و حتی فعالیت‌های بسیاری از آنها نیز شکست خورده است.

این در حالی است که رقابت شدید در عرصه خدمات، موجب شده که برقراری ارتباط سازمان‌ها با مردم و توجه به دیدگاه‌ و خواسته افراد جامعه ضروری به نظر برسد. تا آنجا که می‌توان گفت، شرط بقا و دوام هر سازمان، داشتن روابط پویا، عمیق و کارساز با مراجعه‌کنندگان است؛ نکته‌ای که از دید برخی مدیران دولتی مغفول مانده و گا‌ه زمینه‌ساز معضلات بزرگ دیگری می‌شود.

دانشگاه تهران ـ معاونت آموزشی


سال‌هاست که در پرداختن به این موضوع، در نحوه تعامل دانشگاه با صنعت، حوزه، جامعه، سیاست و... قلم‌فرسایی‌ها شده و همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی زیاد تدارک دیده شده تا نحوه تعامل مثبت به دو طرف یادآوری و حتی آموزش داده شود.

در این گردهمایی‌ها و سمینار‌ها، بیشتر دانشگاه را پایه علمی و سرچشمه تحولات می‌دانند؛ مثلا صنعتگران از قشر دانشگاهی توقع دارند با تحقیق و پژوهش در زمینه‌های گوناگون علمی، راهکارهایی دهند که در کاهش هزینه و تولید و افزایش بهره‌وری به کار گرفته شوند؛ طرح‌هایی که هم برای صنعتگران صرفه اقتصادی دارد و هم برای دانشگاهیان اشتغال را نوید می‌دهد. طبیعتا این مباحث در تئوری افق بسیار روشنی را ترسیم می‌کند؛ غافل از اینکه مدیران حاکم بر دو طرف، بیشتر از جنس سیاسیون هستند و یا اصلا دغدغه هم صنفان خود را ندارند!

در این مجال، نیت نداریم که به نقد نحوه گزینش مدیران بپردازیم، بلکه قصدمان ورود به نحوه برخورد یک سازمان علم نهاد با ارکان تشکیل دهنده‌اش است؛ نهادی که قرار است علم تولید کند و خروجی‌اش مبانی استانداردی باشد برای دیگر نهاد‌ها و سازمان‌های اجتماعی. به عبارتی ساده‌تر، دانشگاه، آموزشگاهی است که بر مبنای تحقیق و پژوهش بنا شده است که باید هر تصمیم مدیرانش بر آن استوار باشد.

شکایت و گلگی برخی کاربران «تابناک» از آموزش دانشگاه تهران، ما را بر آن داشت تا در مورد ضعف این سازمان علمی دقیق‌تر شویم. نقصی که به گونه‌ای آزار دهنده، صدای اغلب مراجعه کنندگان به آموزش کل دانشگاه تهران،نماد آموزش عالی کشور را درآورده است و شاید با انجام یک نظرسنجی، آماری فاجعه بار برای مدیریت دانشگاه در پی داشته باشد.

لازم بود برای بررسی بیشتر، سری به دانشگاه نمونه کشور بزنیم؛ قدیمی‌ترین دانشگاه کشور، با قدمتی بیش از ۷۷ سال که امروزه لقب «دانشگاه مادر» را یدک می‌کشد. با نزدیک شدن به ساختمان مرکزی دانشگاه، به انبوه مراجعانی برخوردیم که در محوطه جلوی ساختمان سرگردانند؛ افرادی که یا از قشر دانشجو هستند و یا فارغ التحصیل همین دانشگاهند. از دانشجوی کار‌شناسی گرفته تا فارغ‌التحصیل دکترا. کسانی که برای دریافت ریز نمرات، مدرک تحصیلی و یا دیگر امور مربوط به آموزش، گذرشان به این مرکز افتاده و اکنون تنها راه ارتباطیشان با مسئولین مربوطه، دریچه‌هایی است که در چند پنجره طبقه زیرین ساختمان مرکزی دانشگاه ایجاد شده و بعضا باز می‌شود تا ارباب رجوع مراجعه کند.

نحوه برخورد با مراجعان به شکل آزار دهنده‌ای تدارک دیده شده، به گونه‌ای که نخست باید خود را به زحمت به یکی از مأموران انتظامات دانشگاه که در جلوی در ورودی ساختمان یا طبقه است و مراجعان هم در آنجا تجمع کرده اند و هر کس چیزی می‌گوید، برسانی و در لیستی که توسط وی تهیه می‌شود، نام‌نویسی کنید و شماره (بخوانید نوبت) بگیرید و سپس هنگامی که نامتان را صدا کردند، به درون ساختمان بروی تا تازه بتوانی به کارشناس آموزشی خود مراجعه کنی. اگر هم درخواست کتبی داشته باشید، باید آن را تحویل همان مأمور انتظامات دهید تا اگر گم نشود، در روزهای آینده با گذراندن همین مراحل پاسخ بگیرید.

البته برخی کارمندان هم چندان آشنا نیستند. برای همین از پشت پنجره‌ها ـ اگر فرصت پیدا کنند ـ شما را راهنمایی می‌کنند. البته نمی‌توانند برای شما کاری کنند، زیرا باید از پیش مکاتبه کرده و یا نوبت گرفته باشید.

خانمی که در مقطع کار‌شناسی ارشد از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده و برای دریافت ریزنمراتش آمده، می‌گوید: این نحوه برخورد بسیار بد است و برای صدور ریز نمرات، می‌گویند درخواست کتبی بدهم و یک ماه دیگر مراجعه کنم!

آقایی که کارشناسی‌اش را در این دانشگاه گرفته، می‌گوید: پیشتر برخی از این امور در آموزش دانشکده‌ها انجام می‌شد و در آموزش کل دانشگاه هم برای چند دانشکده کارشناس مسئولی بود که به راحتی به ایشان مراجعه می‌کردیم و کارها به آسانی انجام می‌شد؛ افزون بر آن، فرم‌های مشخصی بود تا مراجعان با تکمیل آن، بتوانند پیگیر کارهای خود باشند. البته در این باره باید گفت که این نحوه برخورد با مراجعین، اصلا زیبنده دانشگاه تهران نیست. حتی یک سالن انتظار هم تدارک ندیده‌اند تا مراجعین در محوطه سرگردان نباشند.

خانم مسنی متوجه سخنان ما می‌شود و می‌گوید: چون از نحوه گرفتن مدرک اصلی آگاه نیستم، بهتر دیدم از کار‌شناسان آموزش جویا شوم، ولی با کمال تأسف، تنها راهنمایی که پیدا کردم، مأمور انتظامات دانشگاه بود که اطلاعات ناقصی داشت! حتی کسی پیدا نمی‌شود که به اندازه یک گیشه اطلاعات به پرسش‌های مراجعین پاسخگو باشد.

این در حالی است که انتقادات گوناگون مراجعین به این نهاد، در ازای مشکلات آن دسته از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه که در دیگر نقاط کشور و یا دورترین نقاط دنیا زندگی می‌کنند، بسیار ناچیز است، چرا که تنها راه رسیدگی به مشکلاتشان، همین حیاط است و‌‌ همان پنجره‌های کذایی! البته سایت اینترنتی «سامانه جامع آموزش دانشگاه تهران» به آدرس  http://ems.ut.ac.ir هم تدارک دیده شده، ولی گویا کاربرد قوی و منسجمی ندارد (برای نمونه به آدرس معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران مراجعه کرده و روی هر دکمه که مایل بودید کلیک نمایید تا از دیدن نتیجه شگفت زده شوید!). خب معلوم است،‌ وقتی با مراجعه‌کنندگان حضوری، این گونه برخورد می‌شود، شما خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

چه بسا اشکالاتی از این دست، موجب شده که نگارنده مطلب «دانشگاه تهران» در دانشنامه اینترنتی ویکیپدیا چنین بنویسد:

دانشگاه تهران، بزرگترین نهاد آموزش عالی در ایران و قدیمی‌ترین دانشگاه‌ ایران است که در سال ۱۳۱۳... تأسیس شد. هم اکنون دارای ۲۵ دانشکده‌ است و از استادان مجرب ایرانی در بیشتر رشته‌ها بهره می‌گیرد. با داشتن ۳۲ هزار دانشجو، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های خاورمیانه است. با این حال، این دانشگاه تا کنون به خاطر مدیریت اشتباه علم و دانش در ایران، در سطح جهانی دانشگاه معتبری به شمار نمی‌رود و دارای رتبه جهانی مناسبی نیست؛ حال آنکه بهترین دانشگاه کشور ایران است.

و ظرف این سال‌ها، مراجعان پرشمار این صفحه رغبتی به تغییر محتوای این صفحه از بزرگترین دایره‌المعارف دنیای مجازی نداشته باشند؛ باشد که تلنگری باشد تا مسئولان این میراث بزرگ فرهنگی، پیش از هر تصمیمی، توجهی اندک به کارکرد محیط تحت مدیریتشان داشته باشند و یا دست‌کم با استخدام مشاوران کارآمد، باری به هر جهت اعمال نظر نکنند!

متن کامل گزارش را در تابناک اجتماعی (اینجا) بخوانید
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۷۹
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
درد دل مارو گفتي
اما اينجا من بايد از زحمات آقاي ارديبهشتي وآقاي هاشمي كه خيلي خوب و با حوصله با ارباب رجوعان برخور مي كنند تشكر وقدرداني كنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
تو اینکه آقای هاشمی عالیه شکی نیست،
خوب قبلا هم تو ساختمون قبلی خوب کار میکرد ایشون،خدا حفظشون کنه،
اما بحث اینه این سیستم خنده دار آموزش، هم بالا هم پایین و مخصوصا پایین، آبرو دانشگاه رو برده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
اینجا بحثمون روی افراد نیست، خیلی از کارمندان زحمت می کشند و در این سیستم از بین میرود، زمان دکتر کمره ای همین افراد بودند و همه چیز خوب بود از وقتی دکتر قمصری معاون آموزشی و دکتر رهبر رییس شد این بلاها سرمون آمد؛ ایراد ما به این سیستم امنیتی و معیوبی است که برای پاسخگویی در نظر گرفته شده است و تحقیر ادم که در حوزه آموزشی رایج کردند می باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
دليل اصلي آن وجود سيستهاي غلط و افراطي در دانشگاهها است.جدا كردن دختر و پسر حتي جدا كردن راه پله دختر و پسر در بعضي دانشگاهها.از بين بردن رابطه پسر و دختر باعث ايجاد فساد اخلاقي در دانشجويان و افزايش اعتياد در بين آنها شده است.متاسفانه اين امر باعث كندي تحصيل در دانشجويان است و اين نكته كه دانشجو خود را نزديك ازدواج مي بيند و مي بيند كه نمي تواند خانه بخرد يا حتي اجاره كند و مي گويد پس چرا درس خواندم.اين امر باعث كاهش سطح تحصيل در دانشگاههاي كشور شده و دانشجو قسمتي از فكر و ذكرش خريد خانه اي است كه بايد در رويا ببيند و ...
123
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
برعکس این وقایع در دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طبا طبایی واقعا خیلی خوب کار را پیگیری می کنند و نهایت همکاری را می کنند تا دانشجو کارش انجام شود من بعد از 10 سال که از دوره کارشناسی فارغ التحصیل شده بودم دنبال مدرک و ریز نمراتم رفتم که انصافاً خیلی خوب کار را پیگیری کردند همین جا از این عزیزان و تمام کسانی که کار ارباب رجوع را با سرعت و دقت انجام می دهند تشکر می کنم امیدوارم که خداوند منان برای همه این عزیزان اجر دنیوی و اخروی قرار دهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
الهی خدا خیرتون بده! یه کم هم از اساتید قدیمی که از روی جزوه های ورق ورق شده هزارسال پیش کلاس دیکته و رونویسی برای بچه ها می ذارن هم بگید. می تونید از دانشکده ... شروع کنید!
فارغ التحصيل دانشگاه تهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
اين مطلب واقعيت تلخيست كه ما دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه تهران با آن درگيربوده و هستيم
ساير موارد اين دانشگاه مادر كند، پيچيده و زمانبر بودن مراحل

-انتخاب واحد
-اخذ خوابگاه براي تابستان
-امكان شركت در جشن فارغ التحصيلي

در نظر بگيريد كه اين دانشگاه جايگاهيست براي ادامه تحصيل نخبگان اايراني و ايجاد انگيزه جهت عدم مهاجرت ايشان!
فارغ التحصيل دانشگاه تهران و نه دانش آموخته!
دردمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
من ار فارغ التحصيلان اين دانشگاه در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد هستم . با اينكه اين دانشگاه را دوست دارم ولي واقعا مديريت آن در همه ابعاد افتضاح است. واقعا مطلب نوشته شده به حق است . آموزش دانشگاه تهران آن بخشي از دانشگاه است كه هميشه و هميشه بدترين برخورد را با دانشجويان و مراجعين دارد . گويي به هيچ عنوان كارمندان آن واژه اي به نام پاسخگويي را نمي شناسند و اصلا چنين چيزي بين شان مرسوم نيست . هنوز فراموش نمي كنم كه در يكي از مراجعاتم به آموزش ، رئيس آموزش دانشكده ... با چه لحن بدي از من خواست كه از اتاقش برم بيرون . بعد از ادغام آموزش با تحصيلات تكميلي كه ديگه مشكل صدبرابر شد. گاهي با دانشجوي دكترا برخوردي مي شود كه با آن طفلك ترم اولي جديد الورود. يكي از بهترين راه حل ها جدا كردن تحصيلات تكميلي است . واقعا معلوم نيست ما ايراني ها چرا اينقدر علاقه داريم همه چيز را يك جا جمع كنيم بعد مي مانيم توي مديريتش. براي اداي حق مطلب نبايد فقط به آموزش اشاره كرد متاسفانه فضاي دانشگاه حتي در ميان اساتيد در تعامل با دانشجو نيز بيشتر به يك برخورد بقالانه و بازاري مي ماند تا دانشگاهي و علمي .از نويسنده مطلب ممنونم.
lmasoud
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
سلام متاسفانه من از نزدیک شاهد این موضوع آزاردهنده بودم
امير
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
اين همون دولت الكترونيكيه كه ميگن
اتفاقا بخاطر موضوعي من مجبور شدم كه براي دريافت مردكي به اموزش مراجعه كنم. . البته و صد البته واضح كه كارها از طريق پيشخوان الكترونيك دولت هدايت مي شد.
يعني در ابتدا مجبور شديم جلوي اين پيشخوان كه در واقع تشكيل شده بود ار تعدادي نرده اي فلزي ايستاده و يك نگهبان صف بكشيم و سپس وقتي نوبتمان رسيد درخواست دستنويس خود را به مسئول پيشخوان (همون نگهبان) تحويل بدهيم و بعد نگهبان از طريق سيستم اتوماسيون شماره اي كاملا اتومات شده را تحويل ما نمودند كه بعد از ساعتها معطلي از طريق پيشخوان الكترونيك شماره اتوماسيون ما از طريق حلقوم نگهبان در فضا منتشر شد و ما را صميمانه بدرون پيشخوان هل دادند. بعد از ورود از درگاه الكترونيك دانشگاه و ورود به پيشخوان الكترونيك وارد اطاق مسئول مربوطه شديم كه ديديم ايشان در ميان انبوهي از داده هاي الكترونيك روي هم ريخته بصورت اتوماسيون دست و پا ميزند و پرونده من حقير نيز در ميان اين همه پرونده گم شده است كه همه نشان از الكترونيك بودن كارها مي كند. و من در انديشه كه شود اگر ما اين مديريت جهاني خود را صادر كنيم تا انها هم مثل ما حظ لازم را ببرند و ان ور ابي ها از چه سعادتي غافلند كه از مزاياي سيستم و درگاه الكترونيك دولتي برخوردار نيستند.
هابيل ايران فر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
من خودم جديدا از دانشگاه تهران در مقطع ارشد حسابداري فارغ التحصيل شده ام. دانشگاه تهران در حوزه ي ارتباط با صنعت واقعا ضعيف عمل مي كند
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
ببخشید اشتباهی منفی زدم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
بنده از يكي از فارغ التحصيلان آن دانشگاه در دوره كارشناسي هستم واقعا از برخورد زننده و دور از ادب مسئولان امور آموزشي كه براي دريافت ريزنمره مراجعه كرده بودم .بدم آمد
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟