سرویس اجتماعی ـ ساخت متروی شهر جدید پرند و فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در مورخ هجدهم اردیبهشت ۸۴ در نشست هیأت وزیران به تصویب رسید؛ مترویی به طول ۵۰ کیلومتر و از نوع برون شهری که در دو باند طراحی شده و قرار بود، پنج ساله ساخته شود، ولی هنوز خبر خوشی از آن نیست!
به گزارش «تابناک»، یکی از کاربردهای مترو در دنیا، مرتبط کردن نقاط مهم شهری به یکدیگر است؛ جاهایی همچون فرودگاهها و پایانههای مسافربری و... متروی تهران هم بر این اساس برنامهریزی شده است، ولی گویا همه چیز دست به دست هم داده تا کارها کند پیش برود.
بر پایه نقشههای تهیه شده، متروی پرند از ایستگاه شهدا در نزدیکی مرقد مطهر امام خمینی (ره) شروع شده و سپس با عبور از ضلع غربی اتوبان تهران ـ قم و زمینهای فرودگاه به شهر جدید پرند خواهد رسید. این خط دارای ۹ ایستگاه (شهدا، شاهد، نمایشگاه شهر آفتاب، واوان، سه ایستگاه در محدوده فرودگاه بینالمللی و دو ایستگاه در شهر جدید پرند) خواهد بود.
شاغلین در تهران که ساکن پرند هستند، دانشجویان دانشگاه آزاد، کارمندان فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) و مسافران ورودی و خروجی این فرودگاه، شاید بخشی از کسانی باشند که در صورت گشایش این مترو از آن بهرهمند خواهند شد.
اکنون تصور کنید که نمایشگاه بینالمللی تهران هم در این شهر جدید ساخته شود و یا ناحیه صنعتی این شهر به بهرهبرداری برسد. همه در انتظار روزی هستند که بتوانند با استفاده از این مترو هم در هزینه و هم در زمان حمل و نقلشان صرفهجویی داشته باشند؛ مترویی که با توجه به شمار سی هزار سفر روزانه در این مسیر، میتواند گروههای زیادی را در پوشش خود درآورده و توجیه اقتصادی مناسبی برای سرمایهگذار فراهم نماید.
در میان شهرهای جدید (اقماری) ساخته شده در استان تهران، پرند از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ شهری که میزبان پروژههای بزرگ مسکن مهر هم شده و به زودی افزایش جمعیت چشمگیری خواهد داشت.
از این روی، ساخت مترو به سرعت در دستور کار قرار گرفت و
فاز نخست عملیات ساخت آن، در دهه فجر سال ۸۷ رسما آغاز شد؛ پروزه بزرگی که قرار بود در سه بخش اجرا شود و
فاز نخست را شهرداری تهران تا محدوده حرم امام به انجام برساند که مدتهاست به پایان رسیده است.
فاز دوم از محدوده حرم امام تا فرودگاه بینالمللی به وزارت راه سپرده و
فاز سوم تا شهر جدید هم به وزارت مسکن و شرکت عمران شهر جدید پرند واگذار شد؛ طرحی که ناتمام مانده و در محدوده فاز دوم بسیار دیرکرد خواهد داشت.
هرچند بنا به گفتههای مدیر عامل متروی تهران، ساخت مترو پرند در گذشته با توافق وزارت مسکن، وزارت راه و مترو آغاز شد و هم اکنون نیز بنا به همان توافقات کار انجام میشود، ولی قرار است از این به بعد و بر پایه توافقات جدید صورت گرفته و دستور رئیس جمهور، ساخت این پروژه کلا به شرکت متروی تهران و حومه واگذار شود.
هابیل درویش در گفتوگو با خبرنگار «تابناک»، ضمن اعلام این خبر گفت: بر پایه این توافق جدیدی که انجام شد، کار مطالعاتی پروژه را آغاز و برای کاهش هزینهها، در طرح تغییراتی ایجاد کردیم؛ افزون بر اینکه با دولت توافق کردیم که چهارصد میلیارد تومان هزینه اجرای این پروژه را تأمین کنند تا بتوانیم ادامه مترو از حرم امام تا فرودگاه را تا پایان سال ۹۱ به پایان رسانیم.
وی افزود: البته تاکنون اعتباری داده نشده و اگر دوستان در هیأت دولت، بودجه توافق شده را در اختیارمان گذارند، کار را کامل آغاز خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه هماکنون هم کار ساخت از طرف مترو آغاز شده است، گفت: ما با اعتبارات خودمان، ۵ کیلومتر از ایستگاه شاهد به بعد را شروع کردهایم. همچنین پیمانکار وزارت مسکن در شهر پرند و وزارت راه نیز در سهم میانی بنا به روال گذشته، در حال کار هستند و تنها ساخت متروی پرند با روند جدید، هنوز آغاز نشده است.
بنا بر این گزارش، اجرا نشدن تعهدات جدید، در حالی رخ میدهد که دیرکردهای متعدد در پایان رساندن این پروژه، زمینهساز این توافقات شده بود؛ توافقات جدیدی که بیشباهت به وعدههای رنگ باخته قدیمی مسئولان نیست.
شاید بهتر باشد به جدول زیر نگاهی بیندازیم تا عیار سخنان گذشته دستمان بیاید:۱ـ ۸۷/۵/۲۴ ـ مدیرعامل شهر جدید پرند: مطالعات راهاندازی مترو تهران پرند هم اکنون به پایان رسیده و آغاز عملیات فاز اول احداث مترو تا پایان سال شروع میشود.
۲ـ ۸۷/۱۱/۱۳ ـ صرافین، مدیرعامل حمل و نقل ترافیک شهرهای جدید در مراسم کلنگ زنی مترو پرند گفت: راهاندازی فاز ۵ خط مترو پرند از هم اکنون آغاز شده و یک تا دو سال به طول خواهد انجامید.
۳ـ ۸۸/۱۱/۲۰ ـ محسن هاشمی در مراسم آغاز عملیات اجرایی متروی تهران ـ فرودگاه بینالمللی امام با حضور وزیران راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، استاندار تهران، فرماندار و نماینده مردم رباط کریم و مسئولین محلی اعلام کرد: امیدوارم در هشت ماه آینده، یعنی (۸۹/۷/۲۰) این بخش از مترو به دیگر خطوط شهر تهران متصل شود.
۴ـ ۸۹/۱/۱۹ ـ تمدن استاندار تهران: عملیات اجرایی اتصال شبکه متروی تهران به فرودگاه امام و دو شهر اقماری آغاز شده و در سال جاری (۸۹) به بهرهبرداری میرسد.
۵ـ ۸۹/۲/۲۹ ـ نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر یکروز خود به شهرستان رباط کریم اظهار داشت: بخش عمده کار راهاندازی متروی شهر جدید پرند تا هفته دولت سال ۹۰ به پایان میرسد.
۶ ـ ۸۹/۳/۲۸ ـ وزیر مسکن و شهرسازی: بخش عمده کار راهاندازی متروی شهر جدید پرند تا هفته دولت سال ۹۰ به پایان میرسد.
۷ـ ۸۹/۶/۲۷ ـ نور صالحی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی: انتظار میرود در نیمه نخست سال ۱۳۹۰ مسیر ۱۷. ۵ کیلومتری از پرند به فرودگاه امام خمینی (ره) متصل شود و به بهرهبرداری برسد.
۸ ـ ۹۰/۳/۴ ـ نور صالحی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره راهاندازی متروی شهر جدید پرند تصریح کرد: برای افزایش سرعت سهم مربوط به وزارت مسکن و شهرسازی را به سه بخش تقسیم کرده و در اختیار سه پیمانکار گذاردهایم و بنا شد تا پایان سال جاری برای ریلگذاری آماده و تحویل شود.
۹ ـ ۹۰/۳/۳۰ ـ سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران: هماکنون پروژه متروی پرند در مقایسه با نیازهای تهران به سیستم حمل و نقل عمومی در اولویت شرکت مترو نیست و این مسیر تا پایان سال ۹۳ تکمیل نخواهد شد.
۱۰ـ ...