سرهنگ جهانگيري رييس مركز اجرائيات پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: از اين پس تصادفات خسارتي نيازي به كروكي پليس ندارند.
به گزارش ايسنا ، سرهنگ جهانگيري روز يكشنبه افزود: در 6 ماهه امسال 327 هزار تصادفات خسارتي در كشور رخ داده است كه اين ميزان 5/78 درصد تصادفات كشور را تشكيل ميدهد كه پليس در اغلب اين صحنههاي تصادف حضور يافته است.
وي با اشاره به ماده 18 قانون بيمه شخص ثالث كه شركتهاي بيمه گر را مكلف كرده است نسبت به پرداخت خسارات مالي وسايط نقليه داراي بيمه نامه تا سقف تعهدات بيمه اقدام كنند، افزود: بر اين اساس در تصادفات خسارتي در صورتي كه طرفين تصادف اختلافي نداشته باشند و داراي بيمهنامه شخص ثالث باشند از اين پس تا سقف ميزان بيمه بايد براي دريافت خسارت بدون نياز به پليس و كروكي به شركتهاي بيمهگذار مراجعه كنند.
رييس مركز اجرائيات پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه تمامي شركتهاي بيمه مكلف به اجراي اين قانون هستند، افزود: رانندگان در صورت مشاهده هرگونه تخلف ميتوانند مراتب را به راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي و ادارات كل امور اقتصادي سازمان بازرسي كل كشور اعلام كنند.
وي با اشاره به اينكه كف بيمه در خسارات مالي 5/2 درصد ديه يك مسلمان در ماه حرام ديده شده است افزود: بر اين اساس كف رقم بيمه نيز از 500 هزار تومان به يك ميليون و 250 هزار تومان افزايش يافته است.
جهانگيري با اشاره به اينكه تصادفات جرحي و فوتي همانند قبل مستلزم حضور پليس و عوامل انتظامي براي ترسيم كروكي است، افزود: افزايش رضايتمندي، جلوگيري از اتلاف وقت، كاهش گرههاي ترافيكي و مراجعه به پليس و دادگاهها، كاهش ماموريتهاي پليس در تصادفات خسارتي و... از مزاياي اجراي اين طرح خواهد بود.
وي با تاكيد بر اينكه بيمه نامه شخص ثالث در كشور براي تمامي خودروها اجباري است افزود: پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از تردد خودروهاي فاقد بيمهنامه در كشور جلوگيري ميكند.
افزايش تخلفات رانندگي
رييس مركز اجرائيات پليس راهور ناجا با آمار تخلفات رانندگي در سال جاري اشاره كرد و گفت: در هفت ماهه امسال 19 ميليون ركورد جريمه ثبت شد كه اين رقم نسبت به سال گذشته حدود 2/17 درصد افزايش داشته است.
وي به ارائه خدمات استعلام خلافي از طريق پيام كوتاه اشاره و تصريح كرد: در طي 370 روز راه اندازي اين سيستم 7 ميليون و 500 هزار پيام كوتاه دريافت و پاسخ داده شد كه بدين ترتيب بايد گفت رانندگان روزانه بيش از 10 هزار پيام كوتاه براي دريافت استعلام خلافي خود ارسال كردهاند.
جهانگيري از توسعه طرح استعلام خلافي خودروها در نيمه دوم امسال خبر داد و گفت: بر اين اساس رانندگان ميتوانند با پر كردن فرمهاي مخصوص به محض دريافت قبض جريمه از طريق تلفن همراه خود از قبض جريمه مطلع شوند. از سوي ديگر ارسال صورت وضعيت تخلفات رانندگان به منازل آنها نيز در نيمه دوم امسال اجرايي ميشود.
استعلام جريمه خودروها با كد ملي
وي با تاكيد بر اينكه استعلام جريمه خودروها بزودي با كد ملي خواهد بود افزود: بر اين اساس مالكان خودروها تنها در صورتي كه جريمه معوق تمامي خودروهاي خود را پرداخت كنند ميتوانند از خدمات خودرويي برخوردار شوند.
رييس مركز اجرائيات پليس راهور ناجا با اشاره به وجود 40 ميليون ركورد جريمه پرداخت نشده در سيستم اجراييات گفت: بر اين اساس 400 ميليارد تومان رانندگان جريمه معوقه دارند.از 9 ميليون خودرو كشور هم اكنون 7 ميليون و 780 هزار خودرو جريمه معوقه دارند كه پرداخت نكردهاند. اكثر اين جرايم مربوط به سال 83 به بعد است.
رييس مركز اجرائيات پليس راهور ناجا افزايش نرخ جرايم و اصلاح فرايند وصول آن را از ديگر برنامههاي در دست پيگيري راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي عنوان كرد و گفت: متاسفانه عوامل افزايش تخلف در رانندگان بالاست كه راهور ناجا در تلاش است تا اين امر را كاهش دهد.