هنگامی که به فاصله اندکی از راهاندازی یک کانال ۲۴ ساعته کارتونهای دوبله شده به زبان فارسی در ماهواره، شبکه مشابه داخلی توسط صداوسیما بهرهبرداری شد، فعالان حوزه کودک با ابراز خرسندی از این کار مسئولان، ابراز امیدواری میکردند که این اتفاق منجر به توسعه برنامهسازی برای کودکان شود؛ اما دست کم اخباری که این روزها به گوش میرسد، در راستای تقویت این امیدواری نیست.
به گزارش «تابناک»، مسلم آقاجانزاده، تهیه کننده برنامه «عموپورنگ» از پایان یافتن این برنامه پس از آخرین اجرا در روز جمعه خبر داد و گفت: برنامه «هزار و شصت و شونزده» پس از آخرین اجرا در روز جمعه ۲۵ اسفند ماه با تلویزیون و بچهها خداحافظی خواهد کرد.
بنا بر این گزارش، وی با تأکید بر اینکه این گروه برنامهساز در نوروز ۹۲ هیچ برنامهای برای گروه کودک و خردسال سیما نخواهد داشت، با لحنی که حکایت از دلخوری وی دارد، گفت: نوروز امسال با سفر به استرالیا برای ایرانیان خارج از ایران برنامههای شاد تدارک دیدهایم. در این سفر ده روزه به پیشنهاد برخی نهادها به شهرهای ملبورن، سیدنی و کانبرا خواهیم رفت و در ایران نخواهیم بود و ویژه برنامه نوروزی را برای ایران دوستان خارجی اجرا میکنیم.
وقتی درباره لغو چند بخش از برنامه هزار و شصت و شونزده در روزهای اخیر و کاهش محسوس روزهای اجرای آن نسبت به ماههای گذشته پرسیدیم، آقاجانزاده با مبهم خواندن سرنوشت پخش این برنامه در سال آتی، گفت: ادامه برنامه در سال ۹۲ در هالهای از ابهام است. از یک سو، مشکلات مالی وجود دارد که البته گروه تولید این برنامه، سختیهایی را که سازمان با آنها روبهروست، درک کرده و نمیگذارد این مشکلات مانع ادامه کار شود اما برای ما که سالهاست برای کودکان برنامه میسازیم، سخت است که شاهد بیتفاوتی به این حوزه باشیم.
وی میافزاید: در حالی که پیشتر ساعات بهتری به برنامههای کودک و نوجوان اختصاص داده میشد، متأسفانه چندی است که پخش برنامههایی از این دست، فارغ از اقبالی که مردم به آن نشان داده یا میدهند، به ساعاتی موکول شده که اصطلاحا ساعتهای مرده نام دارند، تا جایی که حتی شبکه دو سیما که به عنوان شبکه کودک معرفی شده است، از ساعت هفده (پنج عصر) به بعد برنامهای مخصوص کودکان ندارد.
آقاجانزاده میافزاید: همین محدودیت سبب میشود که برنامههای کودک در زمانی فشرده پخش شده و ترافیک پدید آمده، مانع دیده شدن برنامههای گوناگون شود، در حالی که پیشر این گونه نبود. به هر حال ما هم میدانیم که صدا و سیما به لحاظ مالی دچار مشکل شده است؛ اما این رویکرد به برنامههای کودکان، موجب نگرانی ما شده است، چراکه اعتقاد داریم نباید به حوزه کودکان به عنوان پر کردن زمان پخش، تنوع دادن به پخش یا مسائلی از این دست نگاه کرد.
این سخنان در حالی بیان میشوند که ظاهرا ماجرای خداحافظی عمو پورنگ از تلویزیون جدیتر از هر بار مطرح شده، چراکه علی زارعان، مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو امروز در گفتوگو با یک خبرگزاری گفته است: عید امسال برنامه عموپورنگ به روی آنتن نخواهد رفت. با صحبتهایی که میان تهیهکننده برنامه و شبکه دو صورت گرفت، قرار بر این شد که در ایام عید عموپورنگ به روی آنتن نرود تا در سال جدید با مذاکراتی که انجام خواهد شد، آینده این برنامه را بررسی کنیم.
اینجاست که آمار بسیار موفق برنامه «عمو پورنگ» در جذب مخاطب ـ بنا بر آمارهای تهیه شده در صداوسیما، برنامه عموپورنگ با بیش از ۹۰ درصد مخاطب، یکی از موفقترین برنامههای تلویزیونی به شمار میآید ـ از یک سو و لزوم افزایش تولید برنامه برای کودکان و نوجوانان، به ویژه با رونق گرفتن شبکههای ماهوارهای در حوزه کودک و نوجوان، از سوی دیگر، نگران کننده به نظر رسیده و دورنمای خوبی به ذهن نخواهد رساند؛ رویدادی که پیشتر با خداحافظی چند برنامه ساز موفق دیگر از رسانه ملی رقم خورده، ولی امیدوارم برای برنامه محبوب عموپورنگ تکرار نشود!
این گونه که به نظر میرسد، برای مدیران صداو سیما نه آمار بالای محبوبیت یک برنامه برای تداوم آن اهمیت دارد و نه فرار برنامه سازان و مجریان محبوبی که عامل جذب مخاطب هستند که اگر این گونه بود، روز به روز رویکرد مخاطب محور تقویت شده و رقابت تنگاتنگتر میشد، نه اینکه هر روز از حجم برنامههای مخاطب پسند کم شده و گاه حذفشان از جدول پخش رقم بخورد!