آنچه از واکنش خودروسازان به سخنان نوبخت برمیآید، این است که اکنون خودروسازیها با قلبی آرام و مطمئن و بدون هیچ ترس و نگرانی از افکار عمومی و به پشتوانه آنچه در این چند ماه به دست آوردهاند، رویههای گذشته خود را حتی با قدرتی بیشتر دنبال میکنند و به آسانی و صراحت از کاهش نیافتن بهای خودرو حتی با تغییر شرایط سخن میگویند.
به گزارش «تابناک»، چندی پیش سخنگوی دولت، محمد باقر نوبخت در حاشیه نشست هیأت دولت اشاره کرده بود که در خصوص قیمت خودروها، دستگاهها را موظف خواهیم کرد با توجه به کاهش بهای ارز، قیمتها را کاهش دهند.
اشاره نوبخت به تکلیف به دستگاهها برای کاهش قیمت خودرو در حالی بود که نعمتزاده وزیر صنعت، چندین بار در حمایت از لزوم افزایش یا دستکم ثابت ماندن بهای خودرو سخنانی گفته و در حمایت از خودروسازان در چند مصاحبه خود اشاراتی صریح و ضمنی بیان کرده بود؛ اشاراتی که منجر به آن شد، یکی از موارد طرح استیضاح عقیم مانده مجلسیان در خصوص وزیر صنعت به همین موضوع اختصاص یابد.
اما این سخنان نوبخت صرفنظر از تناقض آشکارش با سخنان و موضع وزیر صنعت و معدن و تجارت، همان گونه که انتظار آن میرفت، با واکنش صریح خودروسازان و انجمن خودروسازان روبهرو شده است.
بر این اساس که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به این
سخنان گفته است: این اظهارات با واقعیتهای صنعت خودرو همخوانی نداشته و اجرا ناشدنی است.
نعمت بخش تصریح کرد: هرچند بهای ارز در بازار آزاد به ۳۰۰۰ تومان رسیده، مبنای کنونی قیمتگذاری خودروها بنا بر ارز مبادلهای ۲۵۰۰ تومانی بوده است؛ بنابراین، حتی اگر قیمت دلار آزاد به ۲۵۰۰ تومان نیز برسد، قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت؛ افزون بر آن با فرض استفاده خودروسازان از ارز ۲۵۰۰ تومانی به دلیل نادرست بودن قیمتهای پایه، تولید خودروها همچنان زیانده خواهد بود.
وی ابراز امیدواری کرد که طی جلسهای با نوبخت، خودروسازان بتوانند با ارائه مستندات وضعیت صنعت خودرو و زیاندهی خودروسازان را تشریح کنند تا وی براساس اطلاعات نادرست از کاهش بهای خودرو سخن نگوید.
اساسا انتظار واکنش به سخنان نوبخت از سوی خودروسازان انتظار عجیبی نبود، اما نوع واکنش کاملا جالب توجه است.
نخست اینکه دبیر انجمن خودروسازان با صراحت از عدم کاهش بهای خودرو حتی با کاهش نرخ ارز سخن گفته که نکات بسیاری در آن نهفته است. سال گذشته و در بحبوحه افزایش بهای خودرو در توضیحات مربوط به یک جوابیه از سوی انجمن خودروسازان، تابناک یک پرسش را از دبیر انجمن خودروسازان پرسیده بود.
در آن زمان خودروسازان به شدت بر موضوع افزایش نرخ ارز برای توجیه افزایش بهای خودرو مانور میدادند. پرسش این بود که اگر بهای ارز در اقتصاد کشور کاهش یابد، آیا در آن زمان نیز خودروسازان نرخ ارز را برای کاهش قیمت خودرو شاهد میآورند یا خیر؟ اکنون پاسخ این پرسش از سوی انجمن خودروسازان داده شده و مشخص میشود نرخ ارز تا زمانی که افزایش مییابد، برای خودروسازان خوب است!
از سوی دیگر نکته جالب، سفسطهها و بازیهای جالبی است که خودروسازان با شرایط و موقعیتهای خاص میکنند؛ به عبارتی، اکنون انجمن خودروسازان برای آنکه موضوع منطقی نبودن کاهش قیمت خودرو در پی کاهش قیمت ارز را ثابت کند، به این اصل چنگ میزند که قیمتگذاری خودرو بر اساس دلار ۲۵۰۰ تومانی صورت گرفته و بنابراین اگر بهای ارز کاهش یافته، باز هم نمیتوان بهای خودرو را کاهش داد.
اما در جایی که خودروسازان قرار است از افزایش قیمت خودرو و منطقی بودن آن سخن گفته و در مورد آن استدلال کنند، به یکباره تمام ارز خود را از بازار آزاد تهیه میکنند و دلار ۲۵۰۰ تومانی به آنها تعلق نمیگیرد!
حتی بر فرض آنکه گفته نعمت بخش در خصوص قیمت گذاری خودرو درست باشد ـ که البته هنوز تکلیف معیار و مبنای قیمتگذاری خودرو در شورای رقابت مشخص نشده ـ باز هم موضوع استدلالهای خودروسازان و مصادره به مطلوبی که آنها از شرایط میکنند، جای تحسین بسیار دارد (!).
صرفنظر از همه اینها خود واکنش و صراحت آن نیز جالب توجه است. نعمت بخش به آسانی و با اطمینان از عدم کاهش بهای خودرو سخن میگوید و گویا این اطمینان نتیجه یکسری از روندها و رویههایی است که طی چند ماه گذشته دیدهایم.
در جایی که وزیر صنعت و معدن و تجارت بدون در نظر آوردن توقعات افکار عمومی و انتظارات جامعه در همان آغاز به کار خود به حمایت از خوردوسازان و افزایش قیمت خودرو میپردازد، و در این حمایت کمترین تردیدی روا نمیدارد، نباید انتظاری جز این داشت که اکنون خودروسازان با پشتوانهای محکم و مطمئن این گونه در برابر سخنان سخنگوی دولت واکنش نشان دهند.
وقتی جلسات مربوط به تحقیق و تفحص از خودروسازان به نتیجه نمیرسد، آیا باید انتظار دیگری جز این داشت که انجمن خودروسازان و شرکتهای خودروسازی به راحتی به رویه معمول خود ادامه داده و بیاعتنا به هر گونه فشار از سوی جامعه و افکار عمومی بر طبل افزایش قیمت بکوبند و در برابر کاهش قیمت اینگونه موضع بگیرند؟
بیگمان هماکنون وضعیت صنعت خودروی کشور، نتیجه یکسری از روندهای اشتباه است که از گذشته تا کنون تکرار شده و برای شناخت این روندها کافی است مشتی از این خروار را از چند ماه گذشته تا کنون برداریم.