واکنش خودروسازان به سخنان نوبخت:

بهای خودرو کاهش نمی‌یابد حتی اگر دلار ۲۵۰۰ تومان بشود!

وقتی تحقیق و تفحص از خودروساز‌ها به نتیجه نمی‌رسد، در مجلس خوانده نمی‌شود و اسناد آن در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد. اکنون خودروساز‌ها با قلبی آرام و مطمئن و بدون هیچ ترس و نگرانی از افکار عمومی و به پشتوانه آنچه در این چند ماه به دست آورده‌اند، رویه‌های گذشته خود را حتی با قدرتی بیشتر دنبال می‌کنند و به آسانی و صراحت از ‌کاهش نیافتن بهای‌ خودرو حتی با تغییر شرایط سخن می‌گویند.
کد خبر: ۳۷۰۳۲۶
|
۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵ 10 January 2014
|
35441 بازدید
|
قیمت خودرو کاهش نمیابد حتی اگر دلار 2500 تومان بشود!
آنچه از واکنش خودروسازان به سخنان نوبخت بر‌می‌آید، این است که اکنون خودروسازی‌ها با قلبی آرام و مطمئن و بدون هیچ ترس و نگرانی از افکار عمومی و به پشتوانه آنچه در این چند ماه به دست آورده‌اند، رویه‌های گذشته ‌خود را حتی با قدرتی بیشتر دنبال می‌کنند و به آسانی و صراحت از ‌کاهش نیافتن بهای ‌خودرو حتی با تغییر شرایط سخن می‌گویند.

به گزارش «تابناک»، چندی پیش سخنگوی دولت، محمد باقر نوبخت در حاشیه نشست هیأت دولت اشاره کرده بود که در خصوص قیمت خودرو‌ها، دستگاه‌ها را موظف خواهیم کرد با توجه به کاهش بهای ارز، قیمت‌ها را کاهش دهند.

اشاره نوبخت به تکلیف به دستگاه‌ها برای کاهش قیمت خودرو در حالی بود که نعمت‌زاده وزیر صنعت، چندین بار در حمایت از لزوم افزایش یا دست‌کم ثابت ماندن بهای خودرو سخنانی گفته ‌و در حمایت از خودروسازان در چند مصاحبه خود اشاراتی صریح و ضمنی ‌بیان کرده بود؛ اشاراتی که منجر به آن شد، ‌یکی از موارد طرح استیضاح عقیم مانده مجلسیان در خصوص وزیر صنعت به همین موضوع اختصاص یابد.

اما این سخنان نوبخت صرف‌نظر از تناقض آشکارش با سخنان و موضع وزیر صنعت و معدن و تجارت، همان گونه که انتظار آن می‌رفت، با واکنش صریح خودرو‌سازان و انجمن خودروسازان روبه‌رو شده است.

بر این اساس که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به این سخنان گفته است: این اظهارات با واقعیت‌های صنعت قیمت خودرو کاهش نمیابد حتی اگر دلار 2500 تومان بشود!خودرو همخوانی نداشته و‌ اجرا ناشدنی است.

نعمت بخش تصریح کرد‌: هرچند بهای ارز در بازار آزاد به ۳۰۰۰ تومان رسیده، مبنای کنونی قیمت‌گذاری خودرو‌ها بنا بر ارز مبادله‌ای ۲۵۰۰ تومانی بوده است؛ بنابراین، حتی اگر قیمت دلار آزاد به ۲۵۰۰ تومان نیز برسد، قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت؛ افزون بر آن با فرض استفاده خودروسازان از ارز ۲۵۰۰ تومانی ‌به دلیل نادرست بودن قیمت‌های پایه، تولید خودرو‌ها همچنان زیان‌ده خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد‌ که طی جلسه‌ای با نوبخت، خودروسازان بتوانند با ارائه مستندات وضعیت صنعت خودرو و زیان‌دهی خودروسازان را تشریح کنند تا وی براساس اطلاعات نادرست از کاهش بهای خودرو سخن نگوید.

اساسا انتظار واکنش به سخنان نوبخت از سوی خودروسازان انتظار عجیبی نبود، اما نوع واکنش کاملا جالب توجه است.

نخست اینکه‌ دبیر انجمن خودروسازان با صراحت از عدم کاهش بهای خودرو حتی با کاهش نرخ ارز سخن گفته ‌که نکات بسیاری در آن نهفته است. سال گذشته و در بحبوحه افزایش بهای خودرو در توضیحات مربوط به یک جوابیه از سوی انجمن خودرو‌سازان، تابناک یک پرسش را از دبیر انجمن خودروسازان پرسیده بود.

در آن زمان خودروسازان به شدت بر موضوع افزایش نرخ ارز برای توجیه افزایش بهای خودرو مانور می‌دادند. پرسش این بود که اگر بهای ارز در اقتصاد کشور کاهش یابد، آیا در آن زمان نیز خودروسازان نرخ ارز را برای کاهش قیمت خودرو شاهد می‌آورند یا خیر؟ اکنون پاسخ این پرسش از سوی انجمن خودرو‌سازان داده شده و مشخص می‌شود ‌نرخ ارز تا زمانی که افزایش می‌یابد، برای خودروسازان خوب است!

از سوی دیگر نکته جالب، سفسطه‌ها و بازی‌های جالبی است که خودروسازان با شرایط و موقعیت‌های خاص می‌کنند؛ به عبارتی، اکنون انجمن خودروسازان برای آنکه موضوع ‌منطقی نبودن کاهش قیمت خودرو در پی کاهش قیمت ارز را ثابت کند، به این اصل چنگ می‌زند که قیمت‌گذاری خودرو بر اساس دلار ۲۵۰۰ تومانی صورت گرفته ‌و بنابراین اگر بهای ارز کاهش یافته، باز هم نمی‌توان بهای خودرو را کاهش داد.

اما در جایی که خودروسازان قرار است از افزایش قیمت خودرو و منطقی بودن آن سخن گفته و در مورد آن استدلال کنند، به یکباره تمام ارز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند و دلار ۲۵۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد!

حتی بر فرض آنکه گفته نعمت بخش در خصوص قیمت گذاری خودرو درست باشد ـ که البته هنوز تکلیف معیار و مبنای قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت مشخص نشده ـ باز هم موضوع استدلال‌های خودروسازان و مصادره به مطلوبی که آن‌ها از شرایط می‌کنند، جای تحسین بسیار دارد (!).

صرف‌نظر از همه این‌ها خود واکنش و صراحت آن نیز جالب توجه است. نعمت بخش به آسانی و با اطمینان از عدم کاهش بهای خودرو سخن می‌گوید و گویا این اطمینان نتیجه یکسری از روند‌ها و رویه‌هایی است که طی چند ماه گذشته دیده‌ایم.

در جایی که وزیر صنعت و معدن و تجارت بدون در نظر آوردن توقعات افکار عمومی و انتظارات جامعه در‌‌ همان آغاز به کار خود به حمایت از خوردوسازان و افزایش قیمت خودرو می‌پردازد، و در این حمایت کمترین تردیدی روا نمی‌دارد، نباید انتظاری جز این داشت که اکنون خودروسازان با پشتوانه‌ای محکم و مطمئن این گونه در برابر سخنان سخنگوی دولت واکنش نشان دهند.

وقتی جلسات مربوط به تحقیق و تفحص از خودروسازان به نتیجه نمی‌رسد، آیا باید انتظار دیگری جز این داشت که انجمن خودروسازان و شرکت‌های خودروسازی به راحتی به رویه معمول خود ادامه داده و بی‌اعتنا به هر گونه فشار‌ از سوی جامعه و افکار عمومی بر طبل افزایش قیمت بکوبند و در برابر کاهش قیمت اینگونه موضع بگیرند؟

بی‌گمان هم‌اکنون وضعیت صنعت خودروی کشور، نتیجه یکسری از روندهای اشتباه است که از گذشته تا کنون تکرار شده ‌و برای شناخت این روند‌ها کافی است مشتی از این خروار را از چند ماه گذشته تا کنون برداریم.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۱۸
انتشار یافته: ۹۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
وقتی ایران خودرو تعطیل میشه انگار بازی پرسپولیس-استقلال تموم شده از بس جمعیت میاد بیرون...
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
چه ربطي داشت به موضوع ؟
آقايون 3000 تا توليد ميكردن با قيمت 15 ميليون
حالا 1500 تا توليد ميكنن با قيمت 30 ميليون
تغييري تو اصل سودشون بوجود نيومده ، فقط آب خوب گل آلود شده براي ماهي گرفتن ، اين آقايونم استاد ماهي گرفتن هستن ، اونم نه با قلاب با تور . تابناك منتشر كن لطفاً
جوان ناکام ماشین سوار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
به فکر ده هزار کارکن ایران خودرو نباش،به فکر 15 میلیون جمعیت جوان باش که در آرزوی خزیدن پراید با درآمد حول حوش یک میلیونی درجا زده اند....
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
75 میلیون رو قربانی 1 میلیون کارگر مستقیم و غیر مستقیم کردن عقلانیه؟
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
واقعا چی باید گفت.سکوت بهترین حرفه
ایرج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
باید با یک برنامه منطقی و در یک مدت زمان معین تعرفه گمرکی واردات خودرو کاهش یابد بابا مردم دارن بیچاره میشن که یک عده ای با شعار اشتغال خونشونو بکنن تو شیشه؟ ما در صنایع دفاعی، هسته ای، نانو و بسیاری از صنایع روز دنیا پیشرفتهای بسیار کرده ایم اما هنوز در صنایع خودرو سازی باید به این دو خودرو ساز باج بدهیم هر دولتی هم که سر کار می آید آب از آب تکان نمی خورد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
بطور کلی راندمان تولید و نیروی انسانی تو صنایع خودروسازی ما بسیار پایین است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
سود تو جیب این کارگرا نمی ره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
وقتی پولهای مردم رو میگیرند و به موقع خودرو رو تحویل نمی دهند خدا هم برکت رو از کارشون می گیره...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
من ۲۰ سال پیش به آمریکا آمدم و یک ماشین نوع نیسان ماکزیما خریدم به قیمت ۲۸ هزار دلار، از همان مدل همچنان در ایران مونتاژ می‌شه ، الان بعد از بیست سال ماکزیما ۴ بار به تور اساسی‌ با طراحی جدید و قدرت مرور بیشتر و رفاه و همه چیز آن به مراتب بهتر شده ولی مدل ۲۰۱۴ آن را ۲ ماه پیش خریدم ،همچنان ۲۸ هزار دلار، یعنی‌ با توروم که اینجا هم هست باز هم قیمت کاهش یافته،حالا ببینید که سایپا که پراید را که ۱۹۸۰ فورد آمریکا با عنوان فورد فیستا تولید و طراحی کرد و بعد به کره فروخت یعنی‌ ماشین ۳۰ سال پیش را، و ایران خودرو که پژو ۴۰۵ را یعنی‌ ماشین ۲۵ سال پیش را تحت عنوان خودرو ملی‌ و تولید داخلی‌ تولید میکنند و به چند برابر قیمتهی چند سال پیش میفرشهند چه سودی میکنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
اگر مبنای شما ایرانه که داداش من قیمت 20 سال پیش دلار در ایران را با قیمت الان حساب کنی همه چی دستت میاد!!
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
نخریم....... تا بگنده.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
بله مثل همیشه، قیمت کاهش نمی یابد اما کیفیت کاهش می یابد! فقط همین مانده یک خلاقیت دیگه نشون بدن و موتور پراید رو روی بدنه 405 بذارن!
شادمهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
میشه بفرمایید به فرض ارزون شدن دلار به چه دردی میخوره این کاهش اونوقت؟
پسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
واردات خودرو آزاد بشه.اینا حالشون میاد سرجاش.بخاطر اینکه بعضیا از این خودروسازا نفع میبرن و مردم زیربار مونتاژ حلبی این حلبی سازا میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
آزاد بشه فکر میکنی ماشین زیر 50 میلیون گیرت میاد دوباره مجبوری بیای دنبال همینا فقط شاید اونموقع همینا هم رفته باشن رو 30 میلیون!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
اگه ورادات خودرو آزاد بشه تولیدات نامرغویشان را هم مفت میدن
حتما از یه جایی مطمئن هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
بیشتر مشکلات آلودگی‌ هوا و تلفات رانندگی‌ ناشی‌ از همین میل معمولا به ادامه فعالیت این شرکتهاست که در پشت سنگر کار برای ایرانی‌ یا تولید ملی‌ پنهان شودند در حالیکه اگر در آنها بسته شود هم کار بیشتر و تولید بیشتر در صنایعی که ایران در آن مزیت دارد از ناحیه آزاد شدن این سرمایه به وجود خواهد آمد و هم ملت طعم زندگی پکیزه تر و رانندگی‌ امن تر را خواهند کشید.
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
خب آقا جان چرا یه کلمه نمیایم بگیم ما نمیتونیم خودرو تولید کنیم ؟! بخدا دارن به مردم ظلم میکنن با این خودرو های بی کیفیت . تا چند سال دیگه ما باید محصول 26 سال پیش پژو رو سوار شیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
تا وقتی خودمون لیاقت ساختن رو داشته باشیم
orbit
|
United States of America
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
بازی با مردم جمع کنید مردم دیگه کم اوردن...هروز ی بازی جدید ...
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
به نظر شما چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز خواهد شد؟