چرا نفوذ ایران در اتحادیه اروپا کم است؟(4)

گفت و گو با جیب خالی ممکن نیست!

دیپلماسی کار پرهزینه‌ای است. تا هزینه و بودجه لازم برای دیپلماسی لحاظ نشود، قطعا نمی‌توانیم موفق باشیم. با جیب خالی نمی‌شود با جهان گفت‌و‌گو کرد. متأسفانه در سال‌ها‌ی اخیر باز هم از سطح و بودجه وزارت خارجه کاهش یافته است. این روند جای مانور و ‌نقش‌آفرینی وزارت خارجه را روز به روز سخت‌تر کرده است.
کد خبر: ۳۷۳۴۱۶
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹ 23 January 2014
|
6302 بازدید
|
۷
گفت و گو با جیب خالی  ممکن نیست!روابط ایران و اروپا از دیرباز ‌فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است. پس از تشکیل اتحادیه اروپا، ایران می‌توانست از ظرفیت به وجود آمده این اتحادیه برای افزایش حجم روابط در مسائل گوناگون بهره بگیرد، اما متاسفانه به دلایل متعدد از این ظرفیت بی‌بهره مانده است.

دستگاه‌های دیپلماسی کشور می‌توانستند برای توازن قوا از اروپایی‌ها در مسائل منطقه‌ای و جهانی به سود منافع ملی ایرانیان بهره گیرند. با ‌وجود این، برخی از سازمان‌های تروریستی و منحله مانند سازمان منافقین بیشتر از دیپلمات‌های ایرانی در میان سیاستمداران اروپایی نفوذ دارند. در این باره باید گفت، ‌ نفوذ نداشتن دیپلمات‌های ایران و ارکان و افراد غیر‌رسمی سیاست خارجی ایران در اروپا، دلایل بسیاری دارد.

«تابناک» درصدد است ‌با سلسله مطالبی درباره این موضوع‌ ‌گفت‌و‌گویی با کار‌شناسان داشته باشد تا شاید ‌راهکاری در این زمینه بیابد! در این باره با دکتر سعید خالوزاده، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر ارشد مسائل اروپا‌ به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

دکتر خالوزاده در ارتباط با فراز و فرودهای روابط ایران و اروپا عنوان کرد، روابط ایران و اروپا در بعد از انقلاب مقاطع گوناگونی را پشت سر نهاده ‌است. با انقلاب اسلامی روابط ایران و اروپا تحت تأثیر گروگان‌گیری و تسخیر لانه جاسوسی کمتر شد و پس از حادثه گروگان‌گیری، جنگ ایران و عراق به راه افتاد‌ و در این مدت هم روابط طرفین به هیچ وجه‌ خوب‌ نبود. در این مقطع، اروپایی‌ها همواره به دلیل مسائل سیاسی و حقوق بشری به ایران فشار می‌آوردند و انتقاد ‌می‌کردند.

پس از پایان جنگ ایران و عراق، ‌تحول کمی در روابط ایجاد شد و سران اروپایی در یک اجلاس‌ بیانیه‌ای منتشر ‌و علاقه‌مندی خود را برای گفت‌و‌گوی انتقادی با ایران را اعلام کردند. ایران نیز از این موضوع استقبال کرد و نامه‌ای میان رئیس‌جمهور وقت آقای رفسنجانی و مقامات اروپایی رد و بدل شد و سرانجام هفت دور مذاکره انتقادی صورت گرفت؛ این موضوع شروعی در ارتباط در روابط ایران با اتحادیه اروپا بود.

پس از آن مسأله سلمان ر‌شدی، حقوق اقلیت‌ها و... مطرح شد و البته همیشه گفت و گوهای انتقادی و چالش‌برانگیزی حاکم بود. در پایان دوره، مذاکرت انتقادی بحث بحران میکونوس به وجود آمد و خود این موضوع نیز باعث‌ بحرانی در روابط دو طرف‌ ‌و روابط طرفین تیره شد و سفرای طرفین به پایتخت‌هایشان بازگشتند؛ مدت قطع روابط هفت ماه طول کشید.

پس از انتخابات سال ۷۶ و انتخاب آقای خاتمی روابط جدیدی میان طرفین ایجاد شد که مورد استقبال قرار گرفت. هم‌‌اکنون دوباره ما این فضا را در دوره آقای روحانی می‌بینیم. در ‌زمان آقای خاتمی با ادبیات جدیدی‌ که دولت ایشان مطرح کرد، اروپایی‌ها از آن استقبال کردند و بعد هم تنش ناشی از بحران میکونس نیز فرو نشست. پیرو این موضوع شاهد آغاز گفت‌و‌گوهای جامع و فراگیر ایران و اروپا بودیم و در این مدت، ده دور گفت‌و‌گو انجام دادیم و همکاری در زمینه‌ای انرژی، پناهندگان، روابط فرهنگی و... یک مطرح شد.

گفت و گو با جیب خالی  ممکن نیست!


سعید خالوزاده ادامه داد، در این میان، ناگهان موضوع هسته‌ای پس از سفر آقای البرادعی به نطنز پدید آمد‌. جامعه جهانی از پیشرفت پرونده ایران بسیار شوکه شد و گمان نمی‌کرد ایران تا این اندازه در بحث هسته‌ای پیشرفت کرده باشد.

 موضوع هسته‌ای آغاز دوره جدید تنش در روابط ایران و اتحادیه اروپا بود. پس از اینکه گزارش ایران به آژانس بین‌المللی اتمی رفت، ما شاهد ادامه روابط ایران با اتحادیه اروپا بودیم. هدف این بود که پرونده هسته‌ای در سطح اتحادیه اروپایی حل شود. در این مقطع پرونده ایران به شورای امنیت نرفته بود و بیانیه سعدآباد با اروپایی‌ها امضا شد که سرانجام به دلیل زیاده‌خواهی‌های اروپایی‌ها روند حل موضوع هسته‌ای شکست خورد.

با انتخاب آقای احمدی‌نژاد و مباحث‌ و اظهاراتی که طرفین عنوان کردند، روابط ایران و اروپا از آن زمان، نزدیک به ۹ سال عملا در گروی پرونده هسته‌ای قرار گرفت. به این ترتیب، روابط ایران و اروپا در دیگر مسائل حتی روابط دیپلماتیک و تجاری به شدت کاهش پیدا کرد و روابط از ‌دوران خوش خود‌ خارج شد و دوباره ما وارد مقطعی از کاهش روابط شدیم.

این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد؛ به طور کل‌ روابط خوب و عادی بین ایران و اتحادیه اروپا تا به امروز به وجود نیامده است. یکسری مشکلات ساختاری در روابط دو طرف هست از جمله:

۱ـ اروپایی‌ها به طور کلی نگاه مثبتی نسبت به دولت‌هایی که مذهب در آن پررنگ است، ندارند. شاید این موضوع ‌به سابقه‌ای که دولت‌های اروپایی از دولت‌های مذهبی در قرون وسطی داشته‌اند، باز‌‌گردد.

۲ـ ما نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن فاکتور آمریکا به روابط با اروپا نگاه کنیم. رابطه ایران و اتحادیه اروپا، یک فاکتور عمده خارجی دارد و آن هم امریکاست. البته فاکتور اسرائیل هم هست که‌ آن جای خود را دارد.

امریکا به عنوان یک کشور مهم، نقش بارز و پررنگی در سیاست خارجی اتحادیه اروپا دارد. آنها می‌خواهند بگویند اروپایی‌ها نمی‌توانند، با ایران رابطه برقرار کنند، در حالی که رابطه دیپلماتیک با امریکا قطع است؛ بنابراین مسائل ایران و امریکا سایه سنگینی بر‌ روابط ایران و اتحادیه اروپا دارد.  امریکایی‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که ما اجازه نمی‌دهیم ‌رابطه ایران با دنیا عادی باشد.

خالوزاده پیرامون نقش وزارت خارجه در روابط ایران و اروپا گفت، بحث سیاست خارجی صرفا در دست وزارت امور خارجه نیست. بقیه ارگان‌ها و نهادهای کشور در سیاست خارجی دخیل هستند. گاهی این مراکز چنان نقششان گسترده می‌شود که وزارت خارجه نمی‌تواند به وظایف عادی خود‌ عمل کند؛ بنابراین این موضوع را نباید در چهارچوب وزارت خارجه بررسی کرد.

وی اضافه کرد، در وزارت خارجه افراد با سابقه، با تجربه و دیپلمات‌هایی متخصص هستند که جهان را می‌شناسند. حالا اگر برخی‌ در دوران اخیر به دیپلمات‌های حرفه‌ای میدان ندادند، ایراد کلی ساختار است، نه ‌وزارت خارجه.

وزارت خارجه امکانات لازم برای گسترش ارتباط با سایر کشور‌ها را ندارد. دیپلماسی کار پرهزینه‌ای است. تا هزینه و بودجه لازم برای دیپلماسی لحاظ نشود، قطعا نمی‌توانیم موفق باشیم. با جیب خالی نمی‌شود با جهان گفت‌و‌گو کرد. متأسفانه در سال‌ها‌ی اخیر باز هم از سطح و بودجه وزارت خارجه کاهش یافته است. این روند جای مانور و ‌نقش‌آفرینی وزارت خارجه را روز به روز سخت‌تر کرده است.

به گمانم باید وزارت خارجه به جایگاه اصلی‌اش ‌برگردد و در حکم ‌مهم‌ترین رکن در دستگاه دیپلماسی کشور و اجرائیات سیاست خارجی را در دست بگیرد. وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور نیازمند یک ناخدا و بودجه برای ایفای ‌نقش است.

همچنین خالوزاده اشاره کرد، دولت کنونی علاقه‌‌ بسیار خوبی به گسترش و عادی‌سازی روابط با اتحادیه اروپا دارد که البته چشم‌انداز خوبی هم وجود دارد. اروپایی‌ها از انتخاب ۲۴ خرداد برداشت مثبتی دارند و علاقه‌مندی برای گسترش روابط هم اعلام کرده‌اند. امضای توافق ژنو نیز تأثیر بسیار مثبتی در برقراری و گسترش روابط داشته است.

امروزه فضای رابطه ما با اتحادیه اروپا از حالت انتقادی خارج شده‌ و ما وارد فضای مثبت و همکاری شدیم. این روند را در آینده هم می‌شود دید و با اظهار امیدواری بیشتری به این قضیه نگریست.

متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
گفتگوی بسیار خوبیست. باید از اساتید و متخصصینی چون دکتر خالوزاده در بحثهای این چنینی بیشتر استفاده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
عجب اصطلاحات جالبی از یک دیپلمات می شنویم. گروگان گیری یک واژه اختراعی آمریکائی ها در باره جاسوسان شان در تهران است. ما گروگان گرفتیم یا جاسوس دستگیر کردیم؟ حالا ما گروگانگیر شدیم که حکم حقوقی اش روشن است؟!
جهان از پیشزفت هسته ای ایران شوکه شد؟!! بحث هسته ای یک بهانه آمریکائی برای جلوگیری از پیشرفت روابط ایران و اروپا بود (و برگرداندن آمریکا به مدار اقتصاد ایران. ) بهر حال نگرانی جهانی نبود بلکه سناریوی آمریکائی بود.
تعجب می کنم ایشان چطور روابت غلط تاریخی می دهد و بر مبنای آن قصد دارد دیپلماسی را بنا کند.
الهامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
"بحث سیاست خارجی صرفا در دست وزارت امور خارجه نیست. بقیه ارگان‌ها و نهادهای کشور در سیاست خارجی دخیل هستند. گاهی این مراکز چنان نقششان گسترده می‌شود که وزارت خارجه نمی‌تواند به وظایف عادی خود‌ عمل کندبنابراین این موضوع را نباید در چهارچوب وزارت خارجه بررسی کرد"نمونه بارز آن حمله یک عده خودسر به سفارت انگلیس بود که تاوان اش را ملت پرداخت.آیا کسی نمی داند کار چه کسی بود؟مادامیکه یک عده در هر مقام و لباسی خود را قیم مردم می دانند و با خودسری های خود کشور را به گرداب های سیاسی می کشانند وضع به همین منوال و شاید بدتر هم خواهد بود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
نظر دکتر خالوزاده کاملا درست است. با دست خالی که نمی توان با دنیا ارتباط برقرار کرد آنهم کشوری مثل ایران که اگر هم مشکلی در سیاست خارجی نداشته باشد هستند کسانی که مدام مشکل درست می کنند. بعد از هفته ها بحث و گفتگو در مورد شرکت ایران در کنفرانس ژنو 2 و یکروز بعد از دعوت رسمی از ایران دبیرکل سازمان ملل دعوتش را پس گرفت و این واقعا فاجعه است در دیپلماسی کشورها.
یک دیپلمات
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
چگونه باید موفق بود در حالیکه حقوق ارزی دیپلماتها در اولین بروز مشکل اقتصادی کم می شود و هم اکنون نیز اینچنین شده در حالیکه ملیونها دلار از بیت المال توسط رانتخوارها بلعیده شده است الان حقوق یک دیپلمات ایرانی حتی کمتر از همتای افغانی اوست
حميد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
چرا طوري حرف ميزنيد انگار كه نظام اسلامي هميشه بدهكار دنياي زر و زور است؟! اروپا و آمريكا اگر منافع ماديشان از كشورها تامين نشود هر طور كه ميخواهند وقايع را ترجمه مي كنند. ساده انگاريست كه فكر كنيم آمريكا و ديگران از اينكه ما بمب اتمي داشته باشيم نگران وضع دنيا هستند. ترس دنيا از شكستن هيمنه خودشان و ورود ديگران- بخوانيد ايران- در بازار رقابت انرژي دنياست. كشور زرخيز ايران با پشتوانه ذخاير عظيم انرژي بعلاوه انرژي هسته اي براي آنها تحمل پذير نبوده و نخواهد بود. آقاي دكتر ديپلماسي با اقرار به گناهاني كه ديگران به پاي شما نوشته اند تفاوت دارد و مشكل اين ديپلماسي با پول و خنده حل نمي شود.
ديپلماسي يك بلندنظري و درك درست از مسايل دنيا مي خواهد و جسارت و پايمردي بر اهداف.
سعيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
تابناك جان موضوع جالبي رو مطرح كردي ولي اين رشته سره دراز دارد چند مورد رو ياداور ميشوم:در دنياي امروز براي اينكه در سياست دولتها صاحب نفوذ باشيم بايد درميان ملتهاي اين كشورها نفوذ داشته باشيم بخصوص در غرب زيرا اين ملتها هستند كه دولتها را ميسازند و سياستمداران را پرورش ميدهند امروزه نيازي نيست كه براي شناخته شدن در سازمان ملل قطعنامه پاره كنيم .در دنياي امروز اين شبكه هاي اجتماعي هستند كه دوستي ملتها رابا هم سريع وكم هزينه امكان پذير ميكند -اين محصولات توليد شده يك كشور در دستان مردم دنياست كه قدرت نفوذ يك كشور را بالا ميبرد -امروزه كشوري تاثير گزارتراست كه با استفاده از صنعت توريست خودش را در جهان بشناساند -كشوري موفق است كه بجاي فراري دادن دانشمندانش انها را سفيران خود قرار دهد تا بجاي پنهان كردن مليتشان با افتخار از كشور ودولتشان ياد كنند -وقتي تمام دنيا را دشمن خود ميدانيم چگونه انتظاي جز اين داريم دشمن تراشي بيدليل فقط كار دو گروه ميتواند باشد1-افراد ناتوان 2- مغرض.گروه اول دنبال كسي يا كسياني ميگردند تا تمام نتايج ناتوانيشان در كار ها رابه گردن انها بيندازند .گروه دوم هم از كلمه دشمن به دنبال رسيدن به اهداف خودشان هستند از خفه كردن منتقدانشان گرفته تا ايجاد جوه ناامني ساختگي كه معمولا در كشور هاي ديكتاتوري به اين صورت ميباشد واين سفارش هيتلر بود به فرماندهانش در سرزمينهاي اشغال شده-در بسياري از وارد كتاب يك نويسنده .فيلم يك كارگردان نفوذپذيرتر از هر سلاحي ميباشدايا ما نويسندگان وفيلم سازان كشورمان را همراهي كردهايم تا فرهنگ و تمدن كشورمان را به دنيا بشناسانند يا با زدنه برچسبهاي گوناگون فرصت كار را از انان گرفته ايم.خلاصه ما نمي توانيم از كشورهاي اتحاديه اروپا بخواهيم سياستهايشان را طبق خواسته ما تنظيم كنند اما ميتوانيم كاري كنيم تا ذهنيت اشتباه خود را در مورد كشور و مردم ما اصلاح كنندو اين در دراز مدت يعني تغيير سياست انها و نفوذ در نظراتشان
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟