بر جای مانده از جشنواره سی و دوم فیلم فجر ۲

رقابت با کمپانی‌های بزرگ هالیوود بدون دوربین حرفه‌ای!

شاید بد نباشد در روزهای پس از جشنواره فجر ۱۳۹۲، نگاهی داشته باشیم به آثار نامزد در اسکار ۲۰۱۴ در سه بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری و تجهیزات گرانقیمت و وسیعی که برای تولید این آثار به کار رفته و آن را مرور کنیم.
کد خبر: ۳۷۸۶۵۴
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۴ 14 February 2014
|
32891 بازدید
|
آیا ‌آنچه‌ می‌توان «فیلم سازیِ چریکی» تعبیرش کرد؛ آن هم در سینمایی که نام «حرفه‌ای» را یدک می‌کشد، افتخار است و آیا با این شیوه فیلم‌سازی که متکی بر تولید فیلم بلند سینمایی با کمترین امکانات است، ‌می‌توان امیدوار به تولید آثاری بود که اگر همچون بسیاری از فیلم‌های هالیوودی ‌داستان منسجم نداشتند، حداقل کیفیت فریم‌ها تماشاچی را خیره به پرده سینما نگه دارد؟‌

به گزارش «تابناک»، تورم همچون دیگر بخش‌های اقتصادی، سراغ ‌تولید آثار سینمایی نیز آمده و وضعیت به گونه‌ای شده که با هزینه‌ای کمتر از پانصد تا هفتصد میلیون تومان، نمی‌توان انتظار ساخت اثری جدی را داشت و اگر قرار باشد، این اثر ‌بازیگر مطرح داشته باشد و سراغ بازیگران تئا‌تر و نابازیگر‌ها نرفت و با بازیگران مطرح قرارداد بست و در کنار این بازیگران، سناریو را دست یک فیلم‌نامه نویس پرسابقه سپرد و کارگردانی خبره گمارد و به این ترکیب فیلمبردار و تدوین‌گری امتحان پس داده را افزود، برای پروژه‌ای شهری، باید دست‌کم یک و نیم میلیارد تومان کنار گذاشت.

حال فیلمی با یک و نیم میلیارد تومان هزینه تولید، برای آنکه سرمایه‌اش بازگردد، به ۳.‌۵ میلیارد تومان فروش نیاز دارد، در غیر این صورت با توجیه اقتصادی روبه‌رو نخواهد شد.

اما مگر چند اثر سینمایی در سال، فروش‌ بالای ۲ میلیارد یا معادل حدود ۵۰۰ هزار بلیت (با میانگین قیمت ۴ هزار تومان) دارند و می‌توانند هزینه‌هایشان را از بلیت فروشی در گیشه بازگردانند و سرمایه‌گذار را به تولید آثار بعدی ترغیب کنند؟

رقابت با کمپانی‌های بزرگ هالیوود بدون دوربین حرفه‌ای!

این گونه است که کارگردان، سناریست شده و فیلمِ فاقد داستان به مردم عرضه می‌شود و سپس‌ فیلمساز نقش تدوینگر را نیز بر عهده می‌گیرد و راش‌هایی که می‌تواند در تدوین، ریتمی استانداری بگیرد، به بد‌ترین شکل ممکن کنار هم قرار می‌گیرد و یک ایده خوب، به بد‌ترین شکل ممکن در بستر داستانی ضعیف و پردازشی ضعیف‌تر، تلف می‌شود. البته برخی کارگردانان، حتی فیلمبرداری را نیز به فرزند یا برادرشان می‌سپارند که به جز معدود مواردی، این ایده نیز نتیجه چندان دلچسبی ‌ندارد.

اما کاهش هزینه‌ها تنها در این بخش خلاصه نمی‌شود، بلکه حتی در بستر داستان و ریتم نه چندان دلچسب نیز می‌توان اثری قابل قبول برای مخاطب عام ساخت؛ مشروط به آنکه دست‌کم تصاویر چشم‌نوازی ببینیم. این امر مستلزم بهره‌برداری از فناوری روز در فیلمبرداری است که به رغم پیشرفت‌های چشمگیر، شاهد رشد بسیار کند در این حوزه هستیم و آثاری که در بالا‌ترین سطح کیفی در کشورمان ضبط می‌شود نیز با یک یا حداکثر دو دوربین حرفه‌ای و مجموعه‌ای محدود از امکانات جانبی، مراحل تصویربرداری را پشت سر می‌گذارند.

البته اگر همین میزان سرمایه‌گذاری نیز شود، قابل توجه است، زیرا بخش چشمگیری از فیلم‌های راه یافته به جشنواره سی و دوم فجر همچون جشنواره سی‌ام و سی و یکم، با دوربین بسیار ارزان قیمت و فاقد کارایی لازم برای تولید یک اثر سینمایی با کیفیت تولید شده بودند و دوربین‌های کنن ۵D MARK II و ۵D MARK III به واسطه قیمت ارزان، به شدت مورد توجه فیلمسازان حرفه‌ای قرار گرفته‌اند، حال آنکه این دوربین‌ها به جز فول فریم بودن (برخورداری از حسگر ۳۵ میلیمتری)، دیگر امکاناتشان قابل قیاس با دوربین‌های RED و ARRI نیست.

رقابت با کمپانی‌های بزرگ هالیوود بدون دوربین حرفه‌ای!

یکی از دلایل افت کیفیت آثار سینمایی در کشورمان، همین تولید چریکی آثار با چنین دوربین‌هایی است که بیشتر مورد توجه مستندسازان است و استفاده از آن‌ها برای مستندسازان نیز هم منطق اقتصادی ‌و هم منطق تولیدی (راه‌اندازی سریع و سبکی به واسطه رویکرد مستند‌ها) دارد.

این در حالی است که فیلم The Hobbit به کارگردانی پیتر جکسون با استفاده از سی دستگاه دوربین RED EPIC تولید شده و البته شاید این مقایسه اندکی خنده دار باشد، چرا که به هر حال سینمای ایران با سینمای آمریکا قابل قیاس نیست؛ اما اگر برای ایجاد رقابتی تلاش می‌شود، بی‌گمان این رقابت بدون حداقل امکانات حرفه‌ای نظیر دوربین‌های پرتعداد حرفه‌ای، ممکن نیست و تا آن زمان باید به فیلم‌های آپارتمانی که با یک دوربین فیلمبرداری شده، عادت کرد!

البته نباید این نکته را از قلم انداخت که برخی از بهترین تصویربرداری‌ها را ـ که قابل مقایسه با آثار شاخص بین‌المللی بودند ـ در جشنواره سی و دوم دیدیم و‌ بسیاری از فیلمبرداران ایرانی به آن سطح از تکنیک رسیده‌اند که با‌ فناوری روز، تصاویر خارق‌العاده‌ ثبت کنند. شاید بد نباشد در روزهای پس از جشنواره فجر ۱۳۹۲، نگاهی داشته باشیم به آثار نامزد در اسکار ۲۰۱۴ در سه بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری و تجهیزات گرانقیمت و وسیعی که برای تولید این آثار به کار رفته‌ و آن را مرور کنیم.

رقابت با کمپانی‌های بزرگ هالیوود بدون دوربین حرفه‌ای!

رقابت با کمپانی‌های بزرگ هالیوود بدون دوربین حرفه‌ای!

رقابت با کمپانی‌های بزرگ هالیوود بدون دوربین حرفه‌ای!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
والا فیلم های ایرانی انقدر پر ایراد هستند که دیگه مدل دوربین فیلم برداری آخرین چیزیه که ممکنه به ذهن آدم برسه!
بعدم اینکه فیلم برداری فیلم هابیت حتی در مقیاس هالیوودی هم، کاملا منحصر به فرد هست. حداقل اگر مثال خارجی میزنید با یک فیلم متوسط در ژانر یکسان مقایسه کنید!
پاسخ ها
مجيد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
عزيزم. در مورد باقلوا نپرسيدند كه شما نظر مي دي. شما خودشو ناراحت نكن. تو اين جشنواره فيلمهايي مثل چند متر مكعب عشق و مهمان داريم بودند كه فيلمبرداريشون هيچ كم از فيلمهاي هاليوودي نداشت. شما به جهت دود توجه كن.
برهانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
دوربین 5d از دوربین های زمان هیچکاک که خیلی بهتر است.
آیا یک اثر در قد و قواره هیچکاک تولید کرده ایم ؟
این بحث ها را راه نندارید که فردا باید چند ده میلیارد تومن پول ملت بره تو حلق فلان آقازاده به بهانه آوردن دوربین !
دستیار کارگردان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
دوست عزیز هزینه اجاره دوربین ARRI ماهانه در حدود 22 تا 25 میلیون تومانه!!
انصافا با این سینمای محدود چه بلحاظ مخاطب و چه بلحاظ تعداد و کیفیت سالن واقعا برای تهییه کننده هیچ منطقی کهاین هزینه ها رو تقبل کنه باقی نمیگزاره. بعلاوه اینکه دوربینی مثل ARRI تعداد عوامل فیلمبرداری رو حداقل به دو برابر عوامل دوربین های معمولی میرسونه که اصلا هزینه هاش بنظر منطقی نمیاد...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
تحلیل بالا با تصاویر فیلم زیبای گرگ وال استریت که همراه میشه این رو به ذهن آدم میرسونه که نکنه مثال عینی این حرف ها همین فیلم باشه !!!
اینجاست که آدم خنده اش میگیره...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
فیلم متوسط منظور فیلم my way با 13 دوربین .....

کل سینمای ایران 13 تا دوربین نداره ...

سینمای ایران فقط دارن ازدواج میکنن و میزایند ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
دوربین 1000 مگاپیکسلی 10 بعدی هم داشته باشن وقتی داستان فیلم بدرد نخوره به چه درد میخوره؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
درسته که اوضاع خرابه ولی انصافا به این سیاهی ها هم نیست . ما فیلم های فاخری هم در سینمای ایران داریم که کیفیت نسبتا خوبی داشته اند .توجه داشته باشیم که ما بازاری 75 میلیون نفری داریم و هالیوود بازاری 7.5 میلیارد نفری.
با این همه فیلم هایی معنا گرا از سینمای ایران دیده ام که نمونش رو کم در سینمای جهان داریم .
رنگ خدا، بچه های آسمان ، راه آبی ابریشم ،از کرخه تا راین و تا حدودی ملک سلیمان فیلم های خوبی هستند که الان به ذهنم می رسه.
از لحاظ کمی هم تعداد فیلم هامون شاید یک سوم هالیوود یا بالیوود باشه اما فیلم های خوبمون قابل رقابته. انصافا آرگو چی داشت که اخراجی های یک نداشت؟!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
کلا فیلمبرداری فیلم سینمایی تو ایران با بیشتر از یک دوربین جزو کارهای بیگ پروداکشن داخلی حساب میشه. اونوقت شما داری مثال فیلمی رو میزنی که از سی تا دوربین استفاده کرده. قیاسش هم خنده داره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
با امکاناتی که ما داریم بهتر است مسئولانی که ادعای قهرمان پروریشان می شود فیلمی مثل "شیار 143" را برای اسکار معرفی کنند تا برای جهانیان آشکار شود که قهرمانان واقعی اینان هستند و آنان بودند نه سرباز رایان و جیمزباند و سیندرلا.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟