پشت صحنه‌های دیدنی آخرین ساخته حاتمی کیا؛

چرا «چ» فروش ۲۰ میلیارد تومانی نداشت؟ + ویدئو

سینمای ایران و سینماگر ایرانی، تنها هنگامی به امکان پیشتازی دست خواهد یافت که در گام نخست برای دیدن آثارش، جلو سینما صف بکشند، کما اینکه در نخستین روز اکران برخی فیلم‌ها در اروپا و آمریکا در سینما‌ها چنین می شود.
کد خبر: ۳۹۳۷۸۳
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳ 17 April 2014
|
38143 بازدید
|
سینمای ایران در سال ۹۳ در حالی نخستین ماه کاری‌اش را پشت سر گذاشت که استقبال مردم از آثاری که به قهرمانان ایرانی مرتبط می‌شود و مشخصاً فیلم «چ» بسیار اندک بوده و این رویداد تازه‌ای برای سینمای ایران نیست و هیچ‌ گاه استقبال مورد انتظار از آثاری که درباره شخصیت‌ها و رخدادهای تاریخی و معاصر ملموس بوده، تحقق نیافته است؛ اما چرا در کشورمان چنین وضعیتی رخ می‌دهد و در برخی دیگر از کشور‌ها و مشخصاً آمریکا، مردم استقبال میلیارد دلاری از فیلم‌هایی می‌کنند که درباره قهرمان‌های آمریکایی و یا حتی قهرمان‌های فانتزی متعلق به این کشور است؟

به گزارش «تابناک»، آخرین جمعه نخستین ماه سال ۹۳ در حالی فرا می‌رسد که چهار فیلم از پنج فیلم اکران نوروزی، میلیاردی شده‌اند و در این میان «چ» نیز از مرز یک میلیارد تومان فروش گذشته و احتمالاً به زودی از دو میلیارد تومان نیز می‌گذرد؛ اما نه این فیلم و نه هیچ فیلم فاخر دیگری که مضمونی درباره یکی از قهرمانان کشورمان داشته، نتوانسته در گیشه موفقیتی بیش از این‌ها داشته باشد و به فروشی معادل بیست میلیارد که با قیمت بلیت سینمای ایران، معادل با تماشای ۷ تا ۱۰ درصد مردم ایران است دست یابد.

این اتفاق البته شبیه رویاست، چرا که «اخراجی‌ها ۲»، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بین ۲ تا ۴ درصد مردم ایران را به عنوان تماشاچی به سالن‌های سینما کشاند و طبیعتاً عبور از هفت میلیارد نیز اتفاق ساده‌ای در اوضاع اقتصادی کنونی کشور نیست. در واقع شاید بتوان چنین تعبیر کرد که اساساً مردم حاضر به دیدن فیلمی درباره تاریخ و قهرمانانشان نیستند و‌‌ همان گونه که نظرسنجی وزارت فرهنگ و ارشاد نشان داد، بیش از ۵۰ درصد ایشان اساساً به سینما نمی‌روند و ترجیح می‌دهند در شبکه خانگی به دیدن فیلم‌ها بنشینند.

چرا «چ» فروش 20 میلیاردتومانی نداشت؟ + ویدئو

یکی از مهم‌ترین دلایلی که در ایران امکان تولید آثار خصوصی درباره قهرمانان ایرانی وجود دارد و پروژه‌های فاخر نیز شکست اقتصادی را در پی دارند، تلاش ناکافی برای ترویج فرهنگ سینما رفتن به عنوان یک ضرورت است. بر خلاف کشورمان در آمریکا مردم استقبال شدیدی از فیلم‌هایی می‌کنند که علاوه بر برخورداری از داستان و جلوه‌های ویژه، شخصیت اصلی‌اش یک قهرمان آمریکایی است و حتی اگر این قهرمان، چهره ای فانتزی و از کتاب‌های کمیک استریپ آمده باشد و دارای نقاط ضعفی باشد، این استقبال باز هم فیلم‌ها را با فروش چند صد میلیون تا یک میلیارد و چندصد میلیون دلاری همراه می‌سازد.

در این زمینه، می‌توان به نمونه‌های فراوانی چون «مرد عنکبوتی»، «هری پا‌تر»، «مرد آهنی» و... می‌توان اشاره کرد که ویژگی مشترک همه این‌ها ضعف در داستان‌پردازی، جلوه‌های ویژه سنگین و کم نظیر و در عین حال ارائه چهره‌ای از قهرمانی است که مردم آمریکا می‌خواهند و برای دیدنش بلیت می‌خرند و رقم‌های میلیاردی را برای این آثار رقم زده‌اند.

این گونه است که در پایان هریک از ۵۵۰ میلیون شهروند آمریکای شمالی، در هر سال به طور متوسط ۲.‌۵ فیلم را در سینما‌ها تماشا کرده و این صنعت بزرگ را رونق می‌بخشند و رغبت سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش یابد و حتی در بحران اقتصادی آمریکا، همچنان این صنعت با نمودار رو به بالا پیش می‌رود و نه صرفاً به عنوان یک هنر که به عنوان هنرـ صنعت مسیر توسعه‌یابی‌اش متوقف ناشدنی تلقی می‌شود. مهم‌ترین برتری هالیوود به سینمای اروپا و آسیا نیز همین حجم انبوه اقتصاد میلیارد دلاری است که از تولید ناخالص ملی بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است.

چرا «چ» فروش 20 میلیاردتومانی نداشت؟ + ویدئو

به عبارت ساده‌تر، سینمای ایران و سینماگر ایرانی، تنها هنگامی به امکان پیشتازی دست خواهد یافت که در گام نخست برای دیدن آثارش، جلو سینما صف بکشند، کما اینکه در نخستین روز اکران برخی فیلم‌ها در اروپا و آمریکا در سینما‌ها چنین اتفاقی می‌افتد و در کشورمان نیز سابقه وقوع چنین اتفاقی برای معدودی از فیلم‌ها (نظیر مارمولک و آدم برفی) وجود داشته که البته بیشتر از ترس پایان یکباره اکران فیلم بود که اتفاقاً پیش بینی تماشاچیان چندان دور از واقعیت هم نبود!

در این شرایط شاید مهم‌ترین رویکرد، نه تزریق پول برای تولید آثار فاخر، بلکه تلاش برای تحریک بیشتر مردم به حمایت از سینمای ملی و از آن مهم‌تر آثاری باشد که نسبتی با قهرمانان ملی دارند، ولو اینکه این آثار بهترین آثار تاریخ سینمای ایران نباشد. تحقق این اتفاق بزرگ و حضور پررنگ مردم در سینما‌ها به گونه‌ای که دست کم هر ایرانی سالیانه به تماشای یک فیلم در سینما نشسته باشد، صنعت سینمای ایران را نه تنها در خاورمیانه، بلکه در آسیا پیشتاز خواهد ساخت؛ اما آیا اندکی از هزینه‌هایی که صرف رستوران گردی مان می‌کنیم، صرف تجربه سینما رفتن می‌کنیم و آیا سینمای ایران حتی یک فیلم خوب در سال ندارد که حاضر باشیم برای دیدن آن بلیت بخریم؟!

در کنار این اتفاق، انتظار می‌رود شاهد توجه پررنگ‌تر منتقدان به سینمای ملی و به ویژه آثاری نظیر «چ» بود که رویکرد ملی دارند و فراموش نکنیم با آثاری اینچنینی در جوایز معتبر نظیر اسکار و گلدن گلوب چگونه برخورد می‌شود و چگونه حتی گاهی حق برخی فیلم‌ها سلب شده و به چنین آثاری تعلق می‌گیرد که نوع برخوردی که با «آواتار» شد و اسکار ۲۰۱۰ به «مهلکه» ساخته کا‌ترین بیگلو قرار گرفت، دم دست‌ترین واقعه‌ای است که می‌توان در همین زمینه به آن اشاره کرد.

شاید بهتر باشد نخبگان و از نخبگان پراهمیت‌تر، عموم مردم که بلیت می‌خرند، نگاه مهربانانه‌تری نسبت به سینمای ملی ایران داشته باشند، چرا که با این وضعیت، قطعاً سینمای ایران به نقطه ایده آلش در یک دو دهه آینده نیز نخواهد رسید و تنها زمانی می‌توان درباره تغییر وضعیت سخن گفت که با همین بهای بلیت، شاهد حضور بسیار گسترده‌تر مردم در سینما‌ها بود؛ حرکتی ملی در عرصه فرهنگ و ویژه در حوزه سینما که همه اهالی سینما به ویژه سینماداران به شکل گیری امیدوارند و تنها از زمان وقوعش آگاهی ندارند! «چ» می‌تواند نخستین گام در این مسیر برای شهید دکتر مصطفی چمران باشد.

هم اکنون «تابناک» سی و سه دقیقه از فیلم‌های دیدنی پشت صحنه فیلم «چ» را تقدیمتان می‌کند؛ با این امید که بیننده این فیلم و دیگرهای ساخته‌های ارزشمند سینماگران کشورمان در سالن‌های سینمای ایران باشید.

دانلود
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۱۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
عزیرم! شما فیلمهای آمریکایی رو با فیلمهای ایرانی مقایسه نکنید...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
عزیزم شما هم این کار رو نکنید!!
نفس آزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
فیلم ایرانی خوب نداریم؟؟؟
بچه های آسمان
آواز گنجشک ها
درباره اای . . .
آژانس شیشه ای
جدایی نادر از سیمین
به رنگ ارغوان و . . . . .
اینا بد بودن؟؟؟
حالا فیلم حتما باید اکشن باشه تا بگید خوبه؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
اگه حاتمی کیا از همون روز اول شروع به اعتراض به داوران و... نمیکرد و فضا سیاسی نمیشد لااقل 3-4 میلیارد میفروخت!
اروند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
فیلم آمریکایی دوست داری برو همونجا پیششون! اینجا ایران اسلامیه و تو سینماهاش هم فیلم های ایرانی اسلامی پخش میشه! فیلم های آمریکایی خوبن که امکان نداره یه حرکت جنسی توشون نباشه، عزیزم اگه مشکلتم اکشن بودنه که بعید بدونم این باشه، این فیلم هم به اندازه کاف اکشن هست! ولی از من گفتن برو همون آمریکا!
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
ما فرهنگ شب نشینی نداریم.
فرهنگ تفریح و استراحت بعد از کار نداریم.
درآمد کافی نداریم.
در نتیجه، تقریبا یک سوم روز مردم فعال هستند ، یک سوم در خواب و یک سوم باقی مانده که میتوانست چرخ اقتصاد را به تحرک وادار کند، به بخش خواب و استراحت افزوده شده است.
نتیجه این امر افزایش اعتیاد و مشکلات است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
خوش به حالت با اون یک سوم اضافت ما که همش در حال کاریم باز هم یک جای زندگیمون لنگه!
نفس آزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
اگه مشکل فقط درآمده باید عرض کنم که سینما سه شنبه ها نیم بهاست . . .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
البته حرف شما در مورد علت اقتصادی شاید برای عده ای صحیح باشه ولی خوب چرا پولدارها سینما نمی رن؟؟ پس مشکل بیشتر فرهنگی هست تا اقتصادی
کم شناس
| Czech Republic |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
داداش مشکل هیچ کدوم این حرفا نیست ! مشکل از جای دیگست ، بعنوان مثال : اگه به همون فیلم مارمولک اجازه اکران و همین امکاناتی دولتی ، تسهیل در اکران در بهترین سینماهای سطح کشور در تعطیلات نوروزی و.و.و.و ... که برای اخراجیهای 1 2 3 4 ... و چ در نظر گرفتن ، به فیلم مارمولک هم میدادند 20 میلیارد که سهله 40 میلیارد فروش میکرد .پس ربطی به این توجیحات نداره !!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
لایک به کم‌ شناس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
لایک به کم‌ شناس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
شاید یک دلیل اینکه نمی توان بلیت را اینترنتی از پیش خرید
پاسخ ها
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
میشه اینترنتی خرید:
http://cinematicket.org/
نفس آزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
اگه مشکل فقط اینه
برید به سایت
http://www.cinematicket.org/
و بلیط رزرو کنید . . .
به همین سادگی.
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
اگر همه قهرمانهای ایرانی ( تاکید می کنم: همه قهرمانهای ایرانی) مورد عنایت قراربگیرند ونه فقط عده ای انگشت شمار که توسط کانال های رسمی دستچین شده اند،مردم به احتمال زیاد بیست میلیارد هم هزینه خواهند کردبرای چ.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
حال بیابید قهرمان را؟!..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
کاملااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا موافقم
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
کاملآ موافقم.
کی از قهرمانان یا پهلوانان فیلمی ساخته شد و ما نرفتیم؟ کی از تختی یادی شد؟ کی از کاوه آهنگر نامی به زبان آمد؟ کی از آرش کمانگیر سخنی به میان آمد؟
ما تمام هستی خویش را پس از خدا مدیون شهدا هستیم. کی زندگینامه ای از ایشان به تصویر کشیده شد؟ عباس دوران هنوز زنده است ونیم نگاهی از او صدها ترمیناتور را مچاله می کند ولی به جای آن داریم ارباب حلقه ها را که چند صباحی نیست نگاشته شده را از تلوزیون ایران به بچه مدرسه ای ها پخش میکنیم! که خود نماد جادو و سحر است که در اسلام حرام است!
این همه مردم را به این اندیشه وا میدارد که چندی بعد نسلی که شخصیت های برجسته تاریخ مان را به یاد دارند نیز تعمدآ زیر خاک یا در لابلای کتبی که حتمآ بعدها سوزانده خواهد شد به تدریج منقرض خواهند شد.
همه را می توان اندک زمانی فریفت.......اندکی را میتوان همواره فریفت.....ولی همگان را نمی توان همواره فریفت.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
واقعا. چرا فیلم مستند هخامنشیان ساخته نشد؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
مستند هخامنشیان؟؟؟
چه ربطی به وضع امروز من و شما داره؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
در مورد سینمای برخی کشورها چند نکته قابل توجه است
1- قیمت بلیط در ساعات مختلف روز و همچنین روزهای مختلف هفته متفاوت است یعنی بسیاری از مردم با توجه به تمکن مالی می توانند ساعات مناسبی را انتخاب نمایند
2- قیمت بلیط برای دانش آموزان، دانشجویان و فرهنگیان متناسب است
3- برخی سازمانها کارتهای بلیط نیم بها در اختیار کارکنان قرار می دهند
همه موارد فوق مشوقهایی است که می تواند مردم را به سینما رفتن تشویق نماید اما در ایران به این نکته توجه نمی شود
شاید در ایران اگر رستوان-سینما احداث شود مردم اقبال بیشتری نشان دهند تا به یک سینما
پاسخ ها
نفس آزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
3شنبه ها نیم بهاست . . .
شما سه شنبه ها برو.خوبه؟
مشکلت حل شد؟؟؟؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
داداش سینمای ایران در سال به تعداد انگشتان یک دست هم فیلم خوب ندارد اخراجی ها هم به مدد حمایتهای ان چنانی که همه می دانند پر فروش شد و اگر نه خودش چیزی نداشت بهتر است وقتی که قرار است فیلمهایی اکران شود که در هر سئانس شاید 10 نفر هم در سالن سینما حاضر نباشند همان زمان را به نمایش فیلمهای روز دنیا بدهند فیلمهایی که صداوسیما می تواند پخششان کند اما سینما نه
پاسخ ها
نفس آزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
دوست عزیز شما همون سالی 4 بار برو
نه 3 بار برو
قرار نیست که همه فیلم ها رو بری سینما
هر ایرانی سالی 3 بار بره سینما کافیه.
مجید
|
United States
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
کلا دلیلی برای مقایسه وجود نداره، برای موفقیت هر تجارتی، پارامترهای خیلی زیادی دخیل هستند که ما برای خیلی از تجارت ها عملا توی ایران مجبوریم روی یک سری از این پارامترها خط بکشیم و کلا نادیده بگیریمشون. مسلما شما نمی تونید با در اختیار داشتن تنها 2 چرخ، یک ماشین کامل رو درست برونید. پس نمی تونید با استفاده از شرایط موجود در ایران، تحلیل کنید که چطور می شه با وجود محدودیت های صنعت سینمای ایران، محدودیت های موجود در جامعه و نیز سینما ها و... مردم رو مثل امریکایی ها به سینما رفتن تشویق کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
کلا سینمای ایران نه فیلم نامه نویسی و شخصیت پردازی درستی داره نه بازیگری که وقت بزاره و دو دقیقه به اون کاراکتر فکر کنه که بتونه حس رو انتقال بده، همه چی مصنوعیه،همیشه مثلث های عشقی با مرگ مسخره یکی از اضلاع به راحتی ختم به خیر میشه، دوتا فیلم خوب هم که میاد مثل سعادت آباد یا من مادر هستم بیشتر تبلیغ منفی می کنن که فیلمش مشکل اخلاقی داره نرید براتون بده،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
همه ی فیلم را برای دانلود نمیزارید .
دانلود کنیم ؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
یه فیلم خوب راجع به کوروش بسازند ببیند چند نفر میان سینما
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
کوروش کیه؟چرا یهو یکی شد بزرگترین پادشاه ایران؟چرا فردوسی ی بار اسمشو ناورده؟چرا حافظ از اسکندر میگه؟چرا نظامی ازش میگه؟؟؟چرا چرا؟
جواب دارید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
عمرن اگه بتونن
يا اينکه مثه يوزارسيف با يونوليت حرم درست کنن
:)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
ناشناس کوروش در تاریخ ما همان کیخسرو است که بسیار از او شعرای بزرگی چون سعدی , حافظ , فردوسی و نظامی و ... سخن گفتند ! . کوروش نام یونانی کیخسرو است مانند پرسپولیس که نام یونانی شهرشاهان یا تخت جمشید یا داریوش که نام یونانی دارا است . حافظ و فردوسی هم در اشعارشون از اسکندر تعریف نکردند ... فقط نظامی از اون حرف زده است !!! .
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟