بازدید 15363

فروش سینمای ایران در پنجمین ماه ۹۳، به آمار کل فروش ۹۲ نزدیک شد!

اگر سینمای ایران در شش ماه و شانزده روز آینده، حدود ۷۰ درصد فروش نیمه نخست را داشته باشد، برآورد عددی ‌حدود ۴۰ میلیارد تومان‌ فروش نهایی سینما در سال ۹۳ ‌پیش بینی می‌شود. اگر به فیلم‌های روی پرده، برخی فیلم‌های توقیفی که توان جذب مخاطب را دارند، افزوده شود، فروش بیش از نیمه نخست سال نیز برای نیمه دوم دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۴۲۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳ 06 August 2014
در حالی که سال ۹۲ سهم فروش سالانه سینما 31 میلیارد تومان بود، با رسیدن به روزهای میانی ماه پنجم سال ۹۳، رقم کلی فروش سینمای ایران به ۲۲ میلیارد تومان رسیده و البته در هفته‌های پیش روی، بلیت فروشی سینمای ایران‌ به سمت ۳۰ میلیارد تومان ‌خواهد رفت. با توجه به حجم بالای فیلم‌های دارای ظرفیت فروش در صف اکران برای بیش از شش ماه آینده، نمودار رو به پایین اقتصاد سینمای ایران برای نخستین بار پس از چندین سال، حرکتی صعودی به خود خواهد دید.

به گزارش «تابناک»، سینمای ایران در یک دهه اخیر، تجربه رکودی شگفت‌انگیز را داشت که ‌با اعمال برخی سیاست‌های اشتباه در چهار سال اخیر نیز ‌شتاب گرفته است. البته ‌‌‌تنها عدد کلی فروش افت چشمگیر‌ نداشت که آن هم به علت افزایش بهای بلیت سینما بود. ‌به مرور زمان و به موازات ریزش مخاطب سینما، بهای بلیت سینما افزایش داده می‌شد و ‌این گونه آمار کلی فروش بالا نگه داشته شده بود، حال آنکه هر تحلیلگری بر این واقعیت اذعان داشت که سینمای ایران، روزهای نگران‌کننده‌ای را تجربه می‌کند.

این نگرانی نیز بی‌مورد نبود، زیرا سینمای بدون قدرتِ تولید ثروت و متکی به اعتبارات دولتی، قدرت رقابت و اثرگذاری را ندارد و مخاطبی نیز نخواهد داشت؛ همان گونه‌ که در چند سال اخیر، بسیاری از فیلم‌ها با بودجه‌های نفتی ساخته شد، حال آنکه با مخاطب حداقلی همراه بود، زیرا برای کارگردان، تماشاچی کمترین اهمیتی نداشت و ‌اثری که خلق کرده بود، فیلمی شخصی بود و جذابیت‌هایی برای ترغیب طیف وسیع تماشاگران به خرید بلیت این فیلم‌ها در نظر گرفته نشده بود.

طبیعتاً فیلم و سینمایی که مخاطب نداشته باشد، ولو آنکه حرف حقی را بگوید، فیلم و سینمای مرده است و این چیزی بود که در سینمای ایران رخ می‌داد و نمودش را در گیشه سینما‌ها دیدیم و در کنار این مرگ تدریجی، برخی مسئولان به جای تلاش برای تغییر این وضعیت، عملاً خود را مشغول چالش با سینماگران یا خانه سینما کردند و گیشه رو به تعطیلی سینما‌ها، آخرین اولویت بود و طبیعتاً مخاطبی که این گونه از سینما دل می‌کند، بازگرداندنش به سینما کار ساده‌ای نیست.

فروش سینمای ایران در پنجمین ماه 93، به آمار کل فروش 92 رسید!

با این حال، در حالی که حتی «تابناک» نیز سال جاری را برای سینمای ایران، سالی نگران کننده ـ به لحاظ اقتصادی ـ دانسته بود و فروش ۱۳ میلیاردی سینما در آغاز سال نیز تضمینی برای ادامه موفقیت ارزیابی نمی‌شد، سینمای ایران در سال ۹۳ ‌اقبال بالایی داشت، تا آنجا که بنا بر‌ اطلاعات دریافتی «تابناک»، تاکنون فروش سینمای ایران از مرز ۲۲ میلیارد تومان گذشتهه است، حال آنکه بنا بر‌ آمار منتشره در خبرگزاری‌ها، فروش کل سینمای ایران در سال ۹۲، 31 میلیارد تومان بوده است!

در این باره باید گفت، اگر سینمای ایران در شش ماه و شانزده روز آینده، حدود ۷۰ درصد فروش نیمه نخست را داشته باشد، برآوردی ‌‌حدود ۴۰ میلیارد تومان ‌فروش نهایی سینما در سال ۹۳ قابل پیش بینی است. در این میان با توجه به آغاز اکران برخی فیلم‌های پرفروش در دو هفته اخیر و در صف اکران بودن فیلم‌های پرفروش دیگر ـ که بسیاری از آنها در ‌نیمه دوم سال ۹۲ یا نیمه نخست سال ۹۳ تولید شده‌اند و بدون حضور در جشنواره راهی پرده سینماها‌ می‌شوند ـ چنین فروشی محتمل است!

حال اگر به فیلم‌های روی پرده، برخی فیلم‌های توقیفی که توان جذب مخاطب را دارند، افزوده شود، فروش بیش از نیمه نخست سال نیز برای نیمه دوم دور از انتظار نیست. این در حالی است که حتی دستیابی به عدد ۴۰ میلیارد تومان با توجه به فروش 31 میلیاردی سینما در سال ۹۲ و ریزش یک میلیونی مخاطبان سینما در این سال در ادامه کاهش مخاطبان سینما، در خوش‌بینانه‌ترین تحلیل‌ها نیز پیش‌بینی نشده بود و ظاهراً رویکرد مردم به سینما‌ها در حال افزایش است.

افزون بر اکران فیلم‌های سینمایی جشنواره فیلم فجر در ‌سی استان کشور ـ که عملاً بر تب سینما رفتن در شهرستان‌ها افزود‌ ـ رویدادهایی چون کاهش بلیت سینما در دو سانس نخست اکران هر روز و مقاومت در برابر افزایش شدید قیمت بلیت سینما و مهم‌تر از همه‌، افزایش کیفیت سینما‌ها، به ویژه سینماهای شهرستان‌ها، با نصب و راه‌اندازی سیستم پخش دیجیتال در تمامی سالن‌های فعال سینمای کشور، عملاً انگیزه مردم را برای بازگشت به سینما افزایش داده است.

در پایان باید گفت، این امید هست که آنچه آغاز شد، استمرار داشته باشد و سال آینده بتوان در چنین روزهایی‌ از ثبت یک رکورد تازه سخن به میان آورد و سینماگرانی که سال‌های دشواری را به لحاظ اقتصادی پشت سر گذاشته‌اند و بیشترشان پشت دوربین هستند و کمتر برای مردم آشنا هستند، بتوانند از این رونق نصیبی ببرند. باید صبر کرد و دید چه سیاست‌های تازه‌ای برای آشتی بیشتر مردم با سالن‌های سینما، به کار بسته خواهد شد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۰
یکی از نقاط مثبت در مردم ما، عدم اقبال عمومی به سینماست. جای تقدیر داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
می دونی چرا چون بلیطش زیادی گرون و من و خانوادم بخوایم ماهی یک بار بریم سینما کل یارانمون باید بدیم بلیط بخریم
رونق سینما یعنی رونق یک صنعت که چند میلیون نفر ازش ارتزاق میکنند . تفاوت اینجاست که مثلاً رونق صنعت خودرو که 80 درصد وارداتی هستش سودش میره تو جیب چینی ها و فرانسوی ها و البته یک عده هم سرکارند ولی رونق صنعت سینما سودش نقد تو جیب خود ملت ایران هستش و حالا اگر امکانات جدیدی خریده میشه چون دست اهلش هستش ارزش افزوده ایجاد میکنه نه اینکه خودروی چینی که خود چینی ها هم... رو میاریم ...بعد میگیم صنعت خودرو داریم
مدیر پایگاه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
چندین میلیون نفر ؟!!!
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
نظرت در مورد خودرو کاملا درسته اما در مورد سینما نه وقتی ما فروش خارجی نداریم یعنی در واقع ارزش افزوده نداریم.فروش داخل از این جیب به اون جیبه
در کنار مطالب اشاره شده، تغییر محتوی فیلم ها که با تغییر دولت همراه بوده است نیز تاثیر داشته اند. دوره سینمای لودگی و طنز بچه گانه تمام شده است.
وقتی 2 ماه صبر کنه DVD با کیفیتش میاد براچی بره سینما با این هزینه گرون؟؟؟ یه DVD میخره 3 تومن 10 نفر 10 بار میبینن حالا اگه بره سینما باید نفری 10 تومن حداقل بده.
یکی از دلایل نرفتن مردم به سینما همین سینمای خانگی هستش به نظر من
به نظرتون گران تر شدن قيمت بليط تأثيري نداره !!!!!!!!!!!!!
Viva il Cinema....
البته باید تورم رو هم لحاظ میکردید اونوقت معلوم می شد...
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی