جشنواره
سی و دوم فیلم فجر با یک بمب خبری همراه بود که ترکشهایش کمکم نمایان
میشود و آن هم نمایش چهره حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم و فرزندان امام حسین
(ع) بود؛ خبری که در یک هفته اخیر، موجی از واکنشهای علما و مراجع را در پی
داشته تا آن گونه که از جمعبندیهای تصمیمگیران ارشد خبر میرسد، این
فیلم سینمایی نیز سرانجام به سرنوشت «مختارنامه» مبتلا شود.
به گزارش «تابناک»، پنجمین روز جشنواره بینالمللی فیلم فجر سیودوم با اکران فیلم «رستاخیز» اثر فاخر احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا آغاز شد که در اتفاقی بیسابقه با نمایش چهره حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم بنالحسن، حضرت علیاکبر و حضرت علی اصغر فرزندان امام حسین (ع) همراه شد تا بدین ترتیب، گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران که تاکنون رنگ جشنواره فجر را دیده، در شرایط دشواری قرار گیرد.
در یکی از نخستین سکانسهای فیلم «رستاخیز»، پس از مرگ معاویه در نیمه ماه رجب سال ۶۰ هجرى، یزید به «ولید بن عتبه بن ابى سفیان»، حاکم مدینه، نوشت که از حسین بن على براى خلافت او بیعت بگیرد و به وى فرصت تأخیر در این کار را ندهد. با رسیدن نامه یزید، حاکم مدینه حسین بن على (ع) را خواست و موضوع را با او در میان گذاشت. حسین (ع) که چهره ایشان مشخص نبود و از نمای پشت تصویربرداری شده بود، در پاسخ میفرماید: «به خدا اگر یزید حاکم مسلمین شود، از اسلام کتیبهای بیش نمیماند (نقل به مضمون)».
پس از این دیالوگ، یکی از سربازان حاکم مدینه که به همراه گروهی دیگر، شمشیر از غلاف بیرون کشیده و آماده فرمان قتل حسین (ع) هستند، با شنیدن نام امام، شمشیرش از ترس بر زمین میافتد و یاران حسین که بیرون از کاخ هستند، با دیدن تجمع سربازان دست به کمان و شمشیر برده، پی به دسیسهای میبرند که سرانجام حضرت عباس (ع) در شمایل جوانی رشید و زیبارو شمشیر کشیده و به کاخ میرود و امام حسین (ع) را تا بیرون از آن همراهی میکند و پس از آن بازگشته و میگوید: «به یزید بگویید، اگر با حسین (ع) بجنگد، باید ابتدا با عباس بجنگد (نقل به مضمون)» که در اینجا تماشاگر درمییابد، چهره حضرت اباالفضل پیش رویش نقش بسته است.
پس از آن نیز، در دهها سکانس در پیش و حین به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، چهره حضرت عباس و همچنین نحوه کامل به شهادت رسیدن ایشان به تصویر کشیده میشود و البته در جریان به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، چهره حضرت قاسم و حضرت علی اکبر نیز با بیان جملاتی که پیرامون رخصت گرفتن برای جنگیدن یا رجزخوانی برای سپاه یزید به نمایش درمیآید که در نوع خود کار منحصربهفردی است؛ کاری که داود میرباقری در «مختارنامه» در پیاش بود، ولی با نهی شدید مراجع تقلید، صداوسیما سکانس سقای کربلا را از مجموعه «مختارنامه» خارج کرد.
ظاهراً درویش با توجه به حساسیتهایی که پیشبینی میشد، برای به تصویر کشیدن حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم و علی اکبر و علی اصغر که به رغم مقام شامخ ایشان، جزو چهارده معصوم به شمار نمیآیند، از یکی از بزرگان و برخی علما کسب مجوز کرده که ایشان نیز تأکید کردهاند، اگر به تصویر کشیدن حضرت عباس و دیگر اولاد ائمه، منجر به توهین به ساحت ایشان نشود، نمایش چهره ایشان اشکالی ندارد؛ اما ظاهراً اعتراضات مراجع، علما و مذهبیون به این اتفاق، باز هم منجر به تجدیدنظر شده و تصویر حضرت عباس (ع) به نمایش عمومی درنخواهد آمد.
مسأله اساسی اما آنجاست که اثر ۱۷۰ دقیقهای احمدرضا درویش به واسطه سکانسهای کلیدی که حضرت عباس (ع) در آن است، امکان ممیزی به شیوه معمول و مشابه مختارنامه را ندارد و در صورتی که درویش حاضر شود، فیلمش با ممیزی اکران شود، ممیزی سنگینی متوجه خواهد شد و چهره حضرت عباس، حضرت قاسم و... نورانی یا حذف خواهد شد. هرچند بعید نیست درویش در این زمینه مقاومت کند و شاید سکوت درویش در جشنواره سی و دوم در خصوص این اتفاق نیز در همین راستا بوده باشد.