گزارش رویترز از دورنمای صادرات غیرنفتی ایران

کد خبر: ۳۸۱۶۹۱
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱ 24 February 2014
|
2831 بازدید
خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی با اشاره به اظهارات مدیران شرکت‌های ایرانی حاضر در یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنایع غذایی جهان، به انعکاس بهبود صادرات غیرنفتی ایران از زمان کاهش تحریم‌ها پرداخت.
 
به گزارش ایسنا، سازمان دهندگان نمایشگاه سالانه گلفود دوبی اعلام کرده اند 46 صادرکننده ایرانی در نمایشگاه امسال حضور دارند که تقریبا دو برابر تعداد حاضر در نمایشگاه سال گذشته است و نشان می‌دهد ایران طی چند ماه گذشته در حال بازگشت تدریجی به سیستم جهانی تجارت است.
 
بر اساس این گزارش، اگرچه تحریم‌های بانکی کلیدی که همچنان علیه ایران اجرا می‌شوند، دریافت پول صادرات را برای برخی از شرکت‌های ایرانی دشوار کرده اما به نظر می‌رسد از زمان توافق هسته ای نوامبر که میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد و تحت آن شماری از تحریم‌ها لغو شدند، شرایط رشد تجارت شرکت‌های ایرانی فراهم شده است.
 
رویترز در این گزارش به اظهارات مدیر یک شرکت ایرانی صادرکننده مواد غذایی اشاره کرد که از افزایش 10 تا 15 درصدی صادرات شرکتش در شش تا هفت ماه گذشته خبر داد.
 
بر اساس این گزارش، اجرای تحریم‌ها علیه صادرات نفتی ایران، صادرات غیرنفتی مانند غذا را که مشمول تحریم‌ها نبودند، از اهمیت ویژه ای برخوردار کرد. طبق آمار گمرکی که در رسانه‌های داخلی منتشر شده، ایران کالاهای غیرنفتی به ارزش 29.24 میلیارد دلار در 9 ماهه امسال صادر کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7.7 درصد کاهش داشت اما بسیاری از شرکت‌های ایرانی حاضر در گلفود اظهار کرده اند این روند در چند ماه گذشته مثبت شده است.
 
اما واشنگتن تا زمان رسیدن به یک توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای، مایل نیست رونق تجارت ایران را ببینند. باراک اوباما ماه جاری تهدید کرد شرکت‌هایی که تحریم‌های ایران را نقض کنند، به شدت مجازات خواهد کرد. در نتیجه بیشتر بانک‌ها در سراسر جهان حتی دوبی که قطب تجارت ایرانی‌ها است، همچنان انجام مبادلات برای ایران را نمی‌پذیرند. این امر شرکت‌ها را ناچار کرده از روش‌های پرهزینه ای مانند تهاتر استفاده کنند. با این همه قوی شدن ریال ایرانی و تثبیت دلار کمک کرده ریسک تجارت برای شرکت‌های ایرانی کاهش پیدا کند. فروکش کردن خطر بحران فوری مربوط به برنامه هسته ای نیز موجب شده خریداران خارجی محصولات ایران با خیال آسوده‌تری قراردادها را امضا کنند.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟