وزیر راه و شهرسازی در حاشیه اجلاس شورای عالی استانها با اشاره به اینکه در حال حاضر در سراسر کشور حدود یک میلیون و 100 هزار واحد مسکن مهر شهری در دست ساخت است، اعلام کرد: تاکنون برای یک میلیون واحد مسکن مهر قرارداد فروش اقساطی در بانک مسکن منعقد شده است و تا پایان سال نیز ساخت 700 هزار واحد به اتمام می رسد.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، عباس آخوندی تصریح کرد: در مورد زلزله، بحث مهمی است و در هر صورت زلزله بیش از 90 درصد از سرزمین ایران را تهدید میکند و ما در محیطهای زلزلهخیز هستیم و نمیتوانیم بیتفاوت باشیم.
وی یادآور شد: در سال 1369 در زلزله رودبار و منجیل که مسئول بازسازی آنجا بودم اندیشهای مطرح شد که مهم بود و هنوز هم رویکرد بالای ما مقاومسازی ساختمانهاست که البته باید مقاوم باشد، اما بعد از زلزله به دستاوردهای دیگری دست یافتیم که شهرها نیز باید مقاوم باشد.
آخوندی با اشاره به زلزله رودبار و منجیل افزود: زمانی که وارد رودبار شدیم دیدیم که براساس ریزش کوه، شهر قابل دسترسی نیست و آب مناطق نیز در رشت، رودبار و منجیل قطع شده و ریزش ساختمانها به حدی بود که امداد غیرقابل انجام بود.
بیمارستان که باید در مواقع بحرانی محل درمان مصدومان باشد ، فرو ریخته بود و تکیه گاه ژنراتور اصلی نیروگاه منجیل جا به جا شده بود و در آنجا ما دیدیم که اگر ساختمانها به تنهایی مقاوم باشد ، نمی توانیم بگوییم شهر مقاوم در برابر زلزله داریم.
وی ادامه داد: در شهر مقاوم با فرض ریزش برخی ساختمان ها باید امکان امداد رسانی باشد و مسیرها مسدود نشود. در زمینه شهر مقاوم پس از زلزله رودبار مطالعات مفصلی انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: براساس قوانین و مقررات، ساختمانهای بلند در حریم 150 متری مسیرهای ورودی شهرها نباید ساخته شود که در حال حاضر این مسئله جدی گرفته نمیشود و فکر می کنم با نگاه quotation mark شهر مقاوم quotation mark باید تغییرات جدی در طرح های تفصیلی شهرها ایجاد کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: شهر یک سازمان اجتماعی است و شهر را نمیخواهیم با معابر و ساختمانهای آن بشناسیم بلکه سازمان اجتماعی است و اگر این مسئله را قبول کنیم کالبد شهر امکان زیست آن سازمان اجتماعی و شرایط بهبود و رفاه اجتماعی را فراهم می کند.
آخوندی یادآور شد: در نوروز در سرکشی به شهرها مشاهده کردم که در پیادهروها اساساً نمی توان هزار متر پیاده روی کرد و معابر برای سواره ها طراحی شده است نه پیاده رو ها.
چگونه می توان گفت در شهری که برای رفاه شهروندان طراحی شده است پیاده روها سهمی ندارد و شهر را ماشین ها، ساختمان ها و معابر می بینیم.
وی گفت : اگر بخواهیم شهر را سازمان اجتماعی بدانیم نگاه ما به شهر تغییر می یابد و اگر اینگونه شود شورای شهر و انجمن ها و سازمان های مردم نهاد اجزای این سازمان اجتماعی خواهد بود و کارایی تولید، مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر قرار می گیرد. در حالی که تنها اگر کالبد شهر مدنظر باشد مشاوران در فضای بسته خیابان ها و کالبد شهر را طراحی خواهند کرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: گفتن این حرف (سازمان اجتماعی بودن شهر) ساده است اما وقتی بحث عمل میشود، باز هم به جنبههای کالبدی شهر میپردازیم.
وی با بیان اینکه از جمله ریشهایترین اقداماتی که برای سازمان اجتماعی دیدن شهرها لازم است، بحث روشن کردن تعریفمان از شهر است، اظهار کرد: اگر شهر را سازمان اجتماعی ببینیم، شاید مجبور شویم از مقداری از قلمروهایی که روی کاغذ تعریف کردهایم، عبور کنیم، چراکه این حریم هایی که در اطراف کلانشهرها گذاشتهایم، واقعیت خارجی ندارد و حریمهایی است که در ذهن ما قرار دارد.
آخوندی گفت: اگر به شهر به عنوان سازمان اجتماعی برگردیم اساسا دوگانه فرمانداری و شهرداری را می بینیم و نمی خواهم حرفی انقلابی در ادغام آنها بزنم و می دانم که این کار سخت است اما باید از جایی کار را اغاز کرد. این دوگانه موجب شده که در روستایی بیش از 20 برابر ظرفیت پروانه ساختمانی صادر کرده است.
این مقام مسئول بیان کرد : از جمله مسائلی که علاقهمندم بذر آن پاشیده شود، این است که چگونه میتوانیم دوگانه فرمانداری و شهرداری را حذف کنیم یا اگر هم دوگانه داریم این دوگانگی از جهت موضوعی باشد؛ یعنی میتوانیم کل خدمات را یکپارچه داشته باشیم اما برای مثال امنیت را در فرمانداری و عمران را در اختیار شهرداریها قرار دهیم.
آخوندی با بیان اینکه یکی از حوزههایی که میتوانیم درآن تمرین مشارکت اجتماعی داشته باشیم ، همین حوزههای شهری است، گفت: با 35سال تجربه کاری بعد از انقلاب به این نتیجه رسیده ام که باید این موضوع حل شود و حاضرم مطالعه مشترک وزارت راه وشهرسازی و شورای عالی استان ها را در خصوص دوگانه شهرداری و فرمانداری پیش ببرم.
وی تاکید کرد: سالهاست قوانین مختلفی برای حفاظت از فضای سبز و حریم ها مصوب شده است. به عنوان مثال قانون حفظ باغات سالهاست که وجود دارد اما چگونه شده که باغات مشهد که بعد از احمد آباد بود، الان نیست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال یکپارچگی سرزمینی در خدمات شهری هستم و اگر اینکار شود در یک مجموعه شهری جایی خالی از نظارت قرار نمی گیرد و با نظارت کامل اجتماعی امور صورت می گیرد. در حالی که الان شوراهای شهری و روستایی در منافع دچار تعارض هستند که از جمله آنها در دسترسی به پایانه بار و مسافر، سهم از فضای سبز و پرداخت عوارض است.
وی ادامه داد: در نحوه تأمین مالی خدمات شهری پس از انقلاب انواع طرحها را تجربه کردهایم به طوری که زمانی شهرداریها متصل به بودجه عمومی و دولت بودهاند و زمانی مستقل. در واقع افراط و تفریط وجود داشته است و از سوی دیگر بی تعادلی های بزرگ در میان مناطق مختلف می بینیم.
آخوندی اظهار داشت: برای رسیدن به عدالت جغرافیایی باید دولت مرکزی در برخی مناطق هزینه کند و با پرداخت عوارض شهری، مالیات محلی و هر مورد دیگری مجبوریم سیستمی را طراحی کنیم که نه حالت افراطی در وابستگی و نه استقلال کامل بدون نیاز به کمک دولت داشته باشد.
وی افزود: در این زمینه تجربه های مختلف بین المللی در سطح ملی، قاره ای وجود دارد.به عنوان نمونه در اروپا ازجمله مورادی که اتحادیه اروپا لازم می داند برای ان هزینه کند رفع
بی تعادلی منطقه ای میان نقاط مختلف اروپاست و در بسیاری از کشورها بودجه تعادل بخشی منطقه ای وجود دارد که وظیفه آن تامین کسری محیط های کم درآمد است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: باید در نظام بودجهریزی بازنگری صورت گیرد و به تعادلبخشی منطقه ای توجه شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اخیرا پیگیری کردم کمیته ویژه کلانشهرها در هیئت دولت تشکیل شود وحاضرم این طرح (تعادلبخشی منطقه ای) را که نیاز به بررسی نظری و اجماع سازی دارد به لایحه تبدیل کنیم.
آخوندی اظهار داشت: در مورد مداخله شورای شهر و روستاها در طرح های تفصیلی باید بازنگری شود و شهردار منطقه در جلسات رسیدگی به طرح های تفصیلی حضور داشته باشد.
وی با اشاره به نام گذاری امسال اظهار امیدواری کرد که با ابلاغ سیاست های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای استقلال، آبادانی و توسعه کشور گام برداریم.