هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه امروزه اگر چه حزب به معنای واقعی را در ایران نداریم، اما اعتقاد به تحزب فراگیر شده است، ابراز امیدواری کرد که این نردبان با همه آزمون و خطا،پله پله پیموده شود و به قلهای که برای کارکرد احزاب در اداره جامعه برسیم.
به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در پیامی به مراسم افتتاح کنگره سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی آورده است: اگر چه مکاتب سیاسی جهان امروز بر اساس آموزشهای آکادمیک، احزاب را تقسیم بندی تفکرات اجرایی برای اداره جوامع بر اساس آرای مردمی و اصل تبعیت اقلیت از اکثریت میدانند و به آن به عنوان دستاورد مدنیت مدرن مینازند، اما حقیقت این است که سابقه این تفکر به صدر اسلام میرسد که پیامبر مکرم (ص) در پیامهای وحیانی قرآن کریم، آن هم در حجازی که با سوادان آن انگشت شمار بودند، علاوه بر استفاده از لفظ «حزب» و تقسیم آن به «الله» و «شیطان» به عنوان مظاهر هر خوبی و بدی، به معنای لغوی و اصطلاحی آن در آیات مکرر اشاره و فرقه های مذهبی را که در یک شریعت ایجاد می شوند، حزب معرفی میکنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام ادامه میدهد: از تاریخ پرفراز و نشیب اسلام و ایران در زمانهای متفاوت میگذریم که تفکرات، گاه شیعی و سنی، گاه اخباری و اصولی، گاه معتزله و اشاعره و نامهای دیگر بود و به دوران معاصر، مخصوصاً از زمان تقسیم جهان به دو بلوک شرق و غرب میرسیم که مسلمانان و ایرانیان، فرهنگ غنی خویش را در این زمینه فراموش کردهاند و تحت تأثیر تعالیم دانشگاههای غربی قرار گرفتند که ریشه در آثار اسلامی داشت و با لعابی امروزی به عنوان ضرورت جامعه شناسی بر سر زبان ها افتاد.
وی در ادامه پیام خود تصریح کرد: بعدها که تقسیم امتها در دین و مذهب، به ملتها در مرزهای جغرافیایی رسید و حکومتها به شکل تقریبا امروزی سربرآوردند، کم کم واژه قرآنی «حزب» به عنوان ضرورت سیاسی مطرح شد و تقسیم بندیها در محدودهای محدودتر، بر اساس نوع نگاه افراد به برنامههای حکومتی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شکل گرفتند و اصطلاحاتی چون سازمان، جبهه و جناح در سایه واژهای دیگر به نام «ائتلاف» وارد ادبیات سیاسی شدند و ایران نیز از این سیر تدریجی مستثناء نبود.
هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: از چرایی و چگونگی تشکیل احزاب در زمان پهلوی اوّل و حتّی پهلوی دوّم نیز میگذرم و به مقطع تابناک انقلاب اسلامی میرسیم که اگر چه مبارزین مذهبی و شاگردان مکتب امام راحل، حزبی به معنای اصطلاحی رایج نداشتند، امّا روحانیتی بود که تمام ویژگیهای مثبت حزب را داشت و جنبههای منفی آن را نداشت.
وی در این پیام خاطر نشان کرد: قانون اساسی که ماحصل مباحث علمای بلاد و بیش از 80 نفر از مجتهدین سراسر کشور بود و به تأیید مراجع تقلید و امام راحل و سپس رفراندوم و تصویب مردم رسید، به صراحت بر تعدد احزاب تأکید کرد و احزاب کوچک و بزرگ با تفکرات متفاوت تشکیل شدند و امروزه اگر چه حزب به معنای واقعی را در ایران نداریم، امّا اعتقاد به تحزّب فراگیر شده است و امیدواریم این نردبان با همه آزمون و خطا، پله پله پیموده شود و به قله ای که برای کارکرد احزاب در اداره جامعه برسیم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه این پیام آورده است: سازمان و حزب عدالت و آزادی ایران اسلامی نیز در چنین فضایی شکل گرفت و به عنوان اوّلین تشکیلاتی که بر اساس مرامنامه و اساسنامه دفتر مرکزیاش خارج از تهران و در اصفهان قرار دارد، در کنار دیگر احزاب و تشکیلات، تمرین دموکراسی میکند و به اعضای خویش میآموزد که چگونه شناسنامه سیاسی داشته باشند و براساس تعهدات تشکیلاتی عمل نمایند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده است: افتتاح پانزدهمین کنگره سازمان و نهمین سالگرد تشکیل حزب عدالت و آزادی را به فال نیک میگیرم و امیدوارم این مشقهای سیاسی، کتاب قطوری برای نهادینه کردن تشکیلات در جامعه و راهنمای جوانانی باشد که با وفاداری به آرمانهای نظام اسلامی، در پیروزیها و شکستهای انتخاباتی، آن شعر معروف را زمزمه اعتقادی خویش نمایند که: سرخمّ می سلامت شکند اگر سبویی.