کیهان نوشت:
صداوسیما به عنوان رسانه ای ملی و رسانه عمومی جمهوری اسلامی در اذهان عمومی نقش بسته و رفتار این رسانه باید به گونه ای باشد تا تمام مخاطبان را تحت پوشش برنامه های خود قرار دهد. اما مدتی است با فروش آنتن رسانه ملی و عمومی، مذاق مخاطبان تلخ شده است. اتفاقی که از سوی مدیران و برنامه سازان این گونه تعبیر می شود که به دلیل مشکلات مالی سازمان، مجبور به جلب مشارکت (آنتن فروشی) هستند.
این رفتار رسانه ملی چندی است که از سوی گروه های مختلف و طیفهای گوناگون مردم با انتقاد مواجه شده است. از برنامه های کودک تا برنامههای خانوادگی و ورزشی و مناسبتی سر و کله بازاریابان تبلیغاتی پیدا می شود و این موضوع مضاف بر تبلیغات میان برنامه ها است.
تولید برنامه کودک با محوریت یک ماده غذایی و ... موجب شده تا خانوادهها کمتر به سوی این برنامه جذب شده و فرزندان را تشویق به تماشای آن بنمایند. این اتفاق در برنامه های خانواده نیز در حال تکرار است و بیشترین بروز آن در برنامه «به خانه بر میگردیم» شبکه تهران است. این برنامه که از برنامه های با سابقه و مورد اطمینان خانواده های تهرانی است، به منظور جلب مشارکت (بخوانید آنتن فروشی) در خانه خود را به سوی بازاریابان محصولات مختلف گشوده و در این راستا از هیچ اقدامی نیز فروگذار ننموده است.
این برنامه که بایستی به طرح مباحث مورد نیاز یک خانه و خانواده اسلامی- ایرانی بپردازد و مروج سبک زندگی مورد تایید و پسند اسلام باشد، اکنون بیشتر در راستای پر کردن جیب عدهای سودجو که رسانه ملی را در شرایط نامساعد اقتصادی یافته و با سوءاستفاده از این موضوع در حال کسب منافع شخصی هستند، قرار گرفته است. این در حالی است که مشاهده شده در این برنامه یک بازاریاب به منظور معرفی یک دستگاه ورزشی به بینندگان، به صورت مستقیم سایر محصولات ورزشی و غیر ورزشی را که از سوی رسانه ملی مورد تبلیغ قرار گرفته است از اساس بی اثر خوانده و فقط به تبلیغ دستگاه و محصول خود پرداخته است. حال مخاطب در این بین دچار یک سرگیجه ناشی از دوگانگی میشود که اگر آن محصول خوب است چرا نماینده شرکت دیگر آن را از پایه بیتاثیر قلمداد نموده و اگر حرف نماینده محصول دوم صحیح است پس چرا آن محصول همچنان در همان برنامه تبلیغ می شود؟
در این شلوغی و ترافیک تبلیغات بازرگانی گاهی مجریان برنامه، حرف بازاریاب و مدیر فروش و ... را قطع میکنند تا به بخش بعدی و تبلیغ بعدی برسند. گاهی مجری برنامه در برخورد با نماینده محصول مورد تبلیغ میگوید این شما و این هم مخاطبان برنامه «به خانه بر میگردیم». و این جای بسی تاسف است که مدیر شبکه تهران و سایر عوامل این شبکه هیچ احترامی برای مخاطب خود قائل نیستند و به سادگی از کنار سرمایههای اصلی که همان مخاطبانشان باشند، عبور می کنند.
افشره لاغر کننده، کرم ضد چروک پوست، ظروف نسوز، متخصص زیبایی و ... هیچکدام در معیارهای سبک زندگی اسلامی تعریف نشده و کاملا مشخص است که به منظور تبلیغ خود به این برنامه آمده و به دنبال سود شخصی هستند. سبک زندگی مورد اشاره از سوی اسلام و مورد تایید مکتب اهل بیت (ع)، این روزها در برنامه های تلویزیونی کمتر به چشم می آید. تبلیغ مصرف گرایی و ترویج سبک زندگی غربی، بویی است که از این سبک برنامه سازی به مشام میرسد و اگر بی انصافی نکرده باشیم بخشی از آن نیز ناشی از جهل برخی افراد درون سیستم است.
نکته دیگر عدم توجه مدیران صدا و سیما به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در موضوع اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید ملی و ترویج سبک زندگی اسلامی است. موضوعاتی که از سوی ایشان بارها و بارها مورد تاکید و اشاره قرار گرفته است اما در این گونه برنامه ها به گونه دیگری رقم میخورد. این اتفاق تنها مختص به برنامه «به خانه بر می گردیم» نیست بلکه در بسیاری دیگر از برنامه های شبکههای سیما نیز در حال رخ دادن است.
این سبک و سیاق برنامه سازی نه در خور شان دانشگاه عمومی کشور بوده و نه به منزلت مخاطب احترامی گذاشته میشود. مخاطبی که هویت تلویزیون محسوب شده و در صورت نبودن او تلویزیون هیچ ارزش و اعتباری ندارد. برنامه سازان و تصمیمگیران رسانه ملی با وجود هشدارهای پی در پی اصحاب رسانه و دلسوزان فرهنگی، مبنی بر خطر شبکه های تلویزیونی فارسی زبان آنسوی آبها برای مخاطب داخلی، با بی توجهی خود در حال دامنزدن بیش از پیش به برخی مشکلات هستند.