رییس جمهوری، مطالبه اصلی از دانشگاه استاد و دانشجو را تلاش علمی هدفمند دانست و تصریح کرد: اگر کلاس درسی که پایان آن به چند مقاله و یا کتابی منتهی باشد که بر قفسه ها جا بگیرد آن دانشگاه هدفمند نیست، علم عالم و دانشمند باید نفع رسان باشد و دانشگاه باید نیازهای جامعه را شناسایی کرده و در مسیر کمک به دولت و ملت حرکت کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار و ضیافت افطار جمعی از اساتید دانشگاه با تسلیت شهادت امیرالمومنین علی (ع) افزود: امروز روز غمناک غروب خورشید علم و دانش ،عدالت، تقوی پرهیزکاری و ایثار و شجاعت است او که پیامبر (ص) در توصیفش فرمود انا مدینه علم و علی بابها.
وی خاطر نشان کرد: هر کس که طالب دانش و حکمت است باید از راه و مسیر اصلیش وارد شود و امام علی (ع) باب و مسیر صحیح علم و دانش نبوی است.
رییس جمهوری در ادامه با اشاره به فرازهایی از وصیت نامه امام علی (ع) گفت: مولی علی (ع) در وصیت نامه خویش می فرماید به همه فرزندان و اهل بیت و هر آنکس که تا روز قیامت این پیام به او می رسد می گویم خویشتن دار باشد و تقوی و خویشتن داری به این معنا است که انسان کاری را بدون تامل و توجه به قانون انجام ندهد و تقوی مسئله ای است که کمک می کند تا انسان درست، دقیق ،با اندیشه و با توجه به نقاط ممنوعه حرکت کرده و خویشتن دار باشد.
رییس جمهوری در ادامه افزود :امام علی (ع) در فرازی از وصیت نامه خویش نظم و انضباط را مورد تاکید قرار می دهند و اینکه زندگی بدون نظم، سامان نخواهد گرفت و در این راستا دانشگاه و علم از بسترهای ایجاد نظم و انضباط در کشور است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از این نگران هستم که رکود تورمی دامن خود دانشگاه را هم گرفته باشد خاطر نشان کرد آیا امروز دانشگاه های ما در عرصه خلاقیت و نوآوری احساس رکود و یا در کمیت احساس تورم نمی کند؟
دکتر روحانی افزود: نکند دانشگاه و مراکز علمی کشورمان که یکی از وظایفشان حل رکود تورمی است خود به مسئله مبتلا شده باشد .
رییس جمهوری تصریح کرد: امروز باید به فکر کیفیت بوده و با دنیا در تعامل باشیم و نترسیم از اینکه اگر بادی وزید همه چیز از دست خواهد رفت باید دانست گل و درختی که در گلخانه رشد کند با اولین شرایط طوفانی از بین می رود .
دکتر روحانی با تاکید بر اعتماد به جوانان ، اساتید و دانشگاه ها گفت: یادمان باشد که دانشگاه و دانشجو گروه مرجع هستند و نگاه جوانان و مردم به دانشگاه و اساتید است و ورود به دانشگاه قبل از اینکه شروع به کار و تحصیل باشد یک منزلت بوده و مراقب باشیم که این منزلت اجتماعی شکسته نشود.
رییس جمهوری گفت: اگر می خواهیم که فضای دانشگاه فضای علم و خلاقیت و نوآوری باشد باید در این فضا، احساس استقلال و آزادی وجود داشته باشد و نباید احساس فشار و محدودیتی وجود داشته باشد البته اگر تذکری هست باید مطرح شود.
دکتر روحانی گفت :باید در علم و دانش اجازه دهیم که جوانان احساس کنند که آزادانه نقادی و سخن می گویند و اساتید ما هم در کلاسهای خود احساس آزادی بیشتری دارند.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: کشور ما اسلامی است و ولایت و حکومتش هم بر مبنای علم و تفکر است و ولایت فقیه آن بر کرسی های آزاد اندیشی تاکید دارند.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید فضا را باز بگذاریم البته بدانیم که از دانشگاه های ما باید فارغ التحصیلانی خارج شوند که به غیر از علم، هویت ایرانی اسلامی را هم به خوبی لمس کرده و آموخته اند. دانشجوی ما باید با فرهنگ گذشته خود و با فرهنگ قرآن و اسلام هم آشنا شده باشد.
دکتر روحانی افزود: امروز باید دانشگاه های ما مشکل جامعه و کشور را تشخیص داده و برای حل آن وارد صحنه شوند و در این زمینه هر کدام از دانشگاه ها می تواند یکی از مشکلات کشور را به نام دانشگاه خود حل و فصل کند.
رییس جمهور در ادامه اشتی، برادری و دوستی را فراز دیگری از وصیت نامه امیرالمومنین علی (ع)دانست و با تاکید بر آن گفت: فاصله ها را زیاد نکنیم و اینقدر سنگ جناح را بر سینه نزنیم، بیاییم بیشتر سنگ ملت را بر سینه بزنیم.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر همراه و همگام بودن دولت و مردم با یکدیگر گفت: این چه رسمی است که در روز رای ، پای صندوق رای می رویم و فردی را به عنوان رییس جمهور انتخاب کرده و سپس همه چیز تا 4 سال دیگر فراموش می شود مگر بناست که مشارکت مردم که سرمایه اجتماعی بزرگی است فقط در روز انتخابات باشد؟
دکتر روحانی تصریح کرد: هر برگ رای به مانند یک بذر است اگر بذری در زمینی پاشیده شد مراقبت و مواظبت می شود تا به محصول تبدیل شود. فکر می کنیم که دولت مسئول حل معضلات جامعه است در حالی که دولت با مردم و در کنار مردم و دست به دست هم باید این مشکلات را حل کند.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت به همه قولهایی که به مردم داده بود وفادار خواهد بود و مردم هم تا پایان به حضور، نظارت و حمایت خود وفادار خواهند بود ، اظهار داشت: همه بدانند با تعامل، تدبیر، توکل و امید همه موانع داخلی و خارجی را از پیش پا برخواهیم داشت.
دکتر روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت لازم می دانم از فرزندان انقلاب که پرورش یافته دانشگاه ها هستند و در مذاکرات 17 روزه با همه قامت و قدرت نه تنها در برابر5+1 بلکه همه قدرتهای منطقه ای و غیر منطقه ای به مانند تیمی مقتدر عالم و آگاه از حقوق هسته ای کشورمان دفاع کرده اند تشکر کنم.
وی افزود در مذاکرات هسته ای حقوق سیاست اقتصاد و مسول فنی در کنار هم قرار دارد و تیم مذاکره کننده را گروهی اقتصادی، حقوقی و فنی پشتیبانی می کند.
رییس جمهوری تصریح کرد: اگر گروه مذاکره کننده کشورمان بداند که یک ملتی پشتوانه آنها است و نظارت و حمایت می کند، مصمم تر به راه خود ادامه خواهد داد و خوشحالیم بار سنگین مذاکرات را بردوش گرفته ایم و رهبری معظم انقلاب هم از آن حمایت و آن را هدایت می کنند و هم به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل دارند.
رییس جمهوری با قدردانی از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اظهار امیدواری کرد با حمایت مردم و با بهره گیری از علم و دانش و بر مبنای اقدامات عالمانه و عاقلانه در این مسیر موفق باشند .
رییس جمهوری گفت: دانشگاه در عرصه عقل و علم رسالت بزرگی بر دوش دارد و بر این مبنا می توانیم بر همه مشکلات غلبه کنیم.
دکتر نسرین معظمی از اساتید حوزه علوم پایه که اولین سخنران دیدار اعضای هیات علمی با رییس جمهوری بود، با اشاره به پدیده هایی نظیر تغییرات آب وهوا، گرم شدن کره زمین، توسعه جمعیت، کاهش انرژی و کمبود آب، به روند جهانی برای عبور از اقتصاد وابسته به منابع فسیلی و حرکت به سمت تکنولوژی های دانش بنیان پرداخت و گفت: ایران نمی تواند از این برنامه و روند جهانی، مستثنی باشد.
دکتر یوسف ثبوتی، دیگر استاد سخنران در این مراسم، با انتقاد از آنچه که تحت عنوان «بیراهه رفتن در برداشت از قانون» نام می برد، گفت: قانون بجای آنکه یک راهنما برای تسهیل و تنظیم امور باشد، وجه غالبش به وجه نظارتی، حراستی، حسابرسی، حساب کشی، جریمه کردن و مجرم پیدا کردن تبدیل شده است.
وی افزود: افرادی که مدام کنترل می شوند و ناظر بالاسری دارند، سلحشور و مبدع و مبتکر بار نمی آیند.
دکتر محمود سریع القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز با طرح این پرسش که «درخت علت و معلولی ایران را چگونه باید ترسیم کرد؟» گفت: باید تعیین کنیم مشکلات یک، دو و سه ایران کدامند. غیر منطقی است که 30 اولویت همسطح را تعیین کنیم و طبیعی است نمی توان از یک سخنرانی به سخنرانی دیگر مسئله اولویت یک ایران را تغییر داد. در سایه هرج و مرج اولویت ها پیشرفت حاصل نمی شود.
سریع القلم در بیان نظر خود درباره نخستین مشکل گفت: ایران در مدارها و دوایر بین المللی حضور ندارد، تعامل ندارد و رقابتی هم ندارد. در صورتی که صنعت، سلامتی اداری و مالی، بخش خصوصی، جاده ها، کیفیت مدیران، عملکرد سه قوه و همچنین دانشگاه های کشور با حضور ایران در مدارها و دوایر بین المللی اصلاح خواهد شد و این راه را به عنوان کوتاهترین، کم هزینه ترین و مهمترین راه در جهت پیشرفت کشورمان نام برد.
دکترسید جلال دهقانی فیروزآبادی نیز با اشاره به اینکه وضعیت علوم سیاسی و روابط بین الملل بعد از انقلاب اسلامی توسعه بسیار پیدا کرده و شاهد تربیت نسل های دوم و سوم از علوم سیاسی و روابط بین الملل در کشور هستیم ، گفت: متاسفانه وضعیت علوم سیاسی و علوم انسانی بیشتر ماهیت ترویجی دارد تا تولید فکر! و این نقد به خودمان وارد است که شاهد اخلاق علمی شایسته و رعایت حقوق معنوی در جامعه علمی نیستیم.
دکتر رضا ملک زاده نیز با قدردانی از رئیس جمهور کشورمان بخاطر انتخاب عنوان «تدبیر و امید» و اتخاذ «اعتدال» و مشی فروتنی در برابر ملت ایران، گفت: اینها همه از نشانه های اسلام ناب محمدی است و رئیس جمهوری نیز در عمل پایبندی خود را به آن نشان داده است.
وی تداوم و پشتیبانی از طرح تحول سلامت و واگذاری بیمه های سلامت به وزارت بهداشت را آغازی برای استقرار نظام سلامت در دسترس همه ملت دانست و در ادامه خواستار حمایت و مساعدت دولت و رئیس جمهوری از بخش علم و فناوری در بودجه سال آینده و در برنامه ششم توسعه شد.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه فضای فعلی دانشگاهها فضایی آرام، امیدوار، با طراوت و شاداب است، گفت: دانشگاهها با نشاطی مضاعف در صدد تحقق سیاست های نظام هستند.
سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه در آستانه یک جهش در حوزه علم و فناوری در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: آنچه امروز دانشگاهها دنبال آن هستند، ارتقای کمی و کیفی تولید علم هدفمند است.
نیلی همچنین با تاکید بر تمرکززدایی، واگذاری اختیارات به دانشگاهها و تقویت اداره دانشگاهها به شیوه هیات امنایی را از سیاست های جاری آموزش عالی کشور نام برد و تاکید کرد که سیاست ها باید متناسب با دانشگاه کارآفرین و خلاق، توسعه رشته های بین رشته ای، همگرایی در موضوع پایان نامه ها و توسعه همکاری های گروهی باشد.