استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، که در ۲۱ مرداد ماه ماه با ۵۱ امضا و از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده بود، امروز چهارشنبه پس از سخنان موافقان و مخالفان وزیر و همچنین شخص وزیر به پایان رسید و پس از رای گیری مشخص شد که وزیر علوم دولت روحانی نتوانسته است رای اعتماد مجدد مجلس را به خود جلب کند و از کار برکنار شد.
بر پایه آییننامه داخلی مجلس در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح کنندگان، رئیسجمهور مىتواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد. همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مىتوانند از خود دفاع کنند؛ بیشترین وقت دفاع از استیضاح براى رئیسجمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.
در این باره، وزیر یا وزیران مورد استیضاح مىتوانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو تن از نمایندگان موافق گذارند.
بیانات استیضاحکنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید پیدرپی باشد و استیضاحکنندگان مجاز نخواهند بود؛ در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، درباره موضوعات دیگر که به مورد استیضاح مربوط نیست، بحث کنند.
پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیسجمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاحکننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیسجمهور مىتواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مىتواند حداکثر نیم ساعت دوباره از خود دفاع کند.
در بخشی دیگر از آییننامه آمده است، پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مىگذارد و در صورتى که وزیر یا هیأت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاحکنندگان مطالب خود را بیان مىکنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مىکند.
متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به این شرح است؛
بسمالله الرحمن الرحیم
هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیت؛
احتراما همانگونه که مستحضرید دانشگاههای کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام (ره) دانشگاهها را کارخانه انسانسازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانشاندوزی و تولید علم را از اولویتهای ایران اسلامی برشمردند.
با عنایت به شرایط ویژهای کشور و ضرورت عبور عزتمندانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی، نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیطهای علمی صدچندان مینماید.
باکمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای دکتر فرجیدانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویهای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاهها در معرض تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم نیز تعارض دارد و حاصلی جز عقبافتادگی کشور و بیثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهابآفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانههای آن کاملا آشکار است.
از این رو ما امضاکنندگان، مطابق اصل ۸۹ قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویههای قانونی، مصالح کشور، مشی اعتدال و وعدههای داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهمسازی بستر و ترویج افراطیگری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هستیم.
۱ـ عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفتهشدگان قانونی بورسیههای تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دورهها علی رغم تأکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیأتهای رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذیربط دانشگاهها
۲ ـ اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی، کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها که زمینه ایاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاهها برخلاف رویههای جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری
۳ ـ منصوب نمودن انصار دارای سوابق مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیتهای مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند افراطی بویژه در مدیریتهای میانی دانشگاهها
۴ ـ عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیهطلبانه و یا الهادی در محیطهای دانشگاهی و احیای برخی تشکلهای افراطی و آشوبطلب
به گفته این عضو هیأترئیسه مجلس درخواست این استیضاح به امضای ۵۱ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است.
برای شنیدن مستقیم صدای مجلس روی عکس زیر کلیک کنید
گزارش لحظه به لحظه نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس و با خواندن آیاتی از کلامالله مجید آغاز شد.
هماکنون ۲۱۶ تن از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی ۷۲ نماینده مجلس خالی است. بررسی استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دستورکار جلسه علنی امروز مجلس است.
سبحانینیا روند اداره جلسه استیضاح فرجیدانا را تشریح کردحسین سبحانینیا عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم گفت: مخالفین دو ساعت فرصت دارند تا درخصوص استیضاح وزیر علوم صحبت کنند واز این دو ساعت نیم ساعت آن پس از پایان سخنان وزیر خواهد بود.
وی افزود: همچنین وزیر و موافقان نیز سه ساعت برای صحبت فرصت دارند که تنظیم وقت آنها و اینکه هر کدام چقدر صحبت خواهد کرد، بر عهده خود آنان خواهد بود.
حضور اعضای کابینه در جلسه استیضاح وزیر علوم و تحقیقاتبا به صدا درآمدن زنگ آغاز شدن جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری به همراه جمعی از اعضای کابینه دولت از جمله اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، سیف، رئیس کل بانک مرکزی، قاضیزاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امینزاده، معاون حقوقی رئیس جمهور در جلسه علنی حضور داشتند.
همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، علی طیبنیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بیژن زنگنه، وزیر نفت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبخت، سخنگوی دولت و حمید چیت چیان، وزیر نیرو نیز در جلسه استیضاح رضا فرجیدانا حضور دارند.
زاکانی: متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح نداشتیمعلیرضا زاکانی نماینده مردم تهران به عنوان نخستین موافق استیضاح وزیر علوم به بیان دلایل استیضاح کنندگان پرداخت. از جمله مواردی که زاکانی مطرح کرد: قانون شکنی، التهاب آفرینی، گروه گرایی، فعال کردن گسلهای قومی ـ مذهبی و بهکارگیری افراد فتنهگر در وزارت علوم بود.
زاکانی در آغاز سخنان خود در جلسه علنی صبح امروز استیضاح وزیر علوم گفت: یکی از سنتهای الهی امتحان و آزمون است و به همین دلیل استیضاح وزیر علوم که خداوند در قرآن میفرماید همه مورد امتحان و آزمون قرار میگیرند و به قول و ادعا بسنده نمیشود. ما متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح نداشتیم که با بیان ایرادات اساسی دولت جلوی آسیبپذیری ایران، دانشگاهها و مردم را بگیریم.
او ادامه داد: امروز فوریت کشور، فوریت اقتصادی و اولویت آن حوزه فرهنگی است. آموزش، تحول آفرین و شکل دهنده اقتصاد مقاومتی و مصون ماندن ایران از بدخواهان استیضاح وزیر علوم. امروز باید کمر همت بست و از آسیبها و رخنههای موجود کاست. از این منظر نیز آموزش عالی دارای حساسیت بالاست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز روز امتحان ماست تا معلوم شود تربیت ما انقلابی و اسلامی است یا جناحی و باندی و فرقهای؛ رعایت حال مردم را میکنیم یا توجه به جناح و گروه خود.
زاکانی گفت: استیضاح کنندگان حامیان جدی فرجیدانا در رأی اعتماد در سال گذشته بودند و امروز برای جهت گیری درست وزارت علوم راهی جز استیضاح نیافتند. اما سوال اینجا است که چرا استیضاح؟ آیا راه دیگری نبود؟ علت اصلی استیضاح، قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن گسلهای قومی ـ مذهبی و سیاسی، گروه گرایی به جای تولید علم و آراستن دانشگاهها است.
غضنفرآبادی: وزیر محترم نتوانست دانشگاهها را مدیریت کندنماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اهمیت و حساسیت دانشگاهها بر کسی پوشیده نیست و اگر فضای آرامش در دانشگاهها نباشد نه اقتصاد داریم، نه فرهنگ، نه سیاست و نه پیشرفت و باید بگویم که آقای فرجیدانا را نیز انسانی متدین، مؤمن و دانشمند میدانم.
موسی غضنفرآبادی که به عنوان مخالف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخن میگفت، خاطرنشان کرد: باور عمیق دارم و خود را موظف میدانم که به دولت در انجام وظایف قانونی خود کمک کنم اما متأسفانه باید بگویم یقین دارم که وزیر محترم نتوانست دانشگاهها را مدیریت کند و امروز مجبوریم این را بگوییم.
وی با انتقاد از وضع انتصابات وزیر علوم، گفت: ایشان بدون استعلام از نهادهای قانونی انتصاباتی را انجام دادند و دو تن را که بعدها صلاحیتشان تأیید نشد همچنان بر مسند مسئولیت نگه داشتند و در حالی که طبق قانون کسی نمیتواند بیشتر از شش ماه سرپرست بماند شما اصرار به حفظ سرپرست در معاونت خود داشتید. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تعدادی از افراد را که واجد شرایط نبودند را دوباره به دانشگاهها دعوت کردید و نامنویسی نمودید.
نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه وزارت علوم و شخص وزیر در ۹ ماه فعالیت خود علی رغم اظهارنظرهای صریح نهادهای اطلاعاتی نسبت به اخراج آنها اقدام نکردند و بر حضورشان پافشاری نمودند.
وی ادامه داد: با ورود عناصر فتنه به دانشگاهها اجازه داده شد این عناصر در دانشگاه فعالیت کنند و بازی دموکراسی هدایت شدهای را در دانشگاهها شاهد بودیم و در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق رأی خود محروم کردند و من به آقای وزیر میگویم که چرا شما سرپرستانی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردید به گونهای بودند که شورا نتوانست به آنها رأی بدهد و در مقابل بر نظر خود لجاجت کردید و شورا را با اظهارنظرهایی مورد خطاب قرار دادید.
غضنفرآبادی تصریح کرد: در زمان رأی اعتماد به شما آقای حداد شما را انسانی متدین و توانمند خواند و ما به رأی دادن به شما ترغیب شدیم و در زمان فعلی نیز دکتر لاریجانی تلاشهای زیادی برای عدم اعلام وصول استیضاح کرد اما متأسفانه شما به همه اینها بیتوجه بودید و آقای وزیر آیا شما فتنه را درک کردهاید؟ و اگر درک کردهاید چرا بهکارگیری عناصر موثر در اتفاقات سال ۸۸ را در وزارتخانه خود دنبال نمودید و افرادی نیز از این کار شما حمایت کردند و وزیر خارجنشین دولت اصلاحات رفتارهای شما را تأیید نمود.
وی با انتقاد از اینکه وزیر علوم مجلس را باور نداشت، گفت: متأسفانه دکتر فرجیدانا چشم تیزبین مجلس و قدرت نظارتی مجلس را باور نکرد و مجلسی را که هنوز صدای امام در گوش و جان نمایندگان آن پیچیده شده است، جدی نگرفتند و باید بداند که در مقابل شهدا، ایثارگران و آزادگان باید پاسخگو باشد و ایمان داشته باشد که در درون مجلس نهم، مجلس ششمی بیرون نخواهد آمد.
نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فرجیدانا نخستین کسی بود که چرخهای اعتدال دولت را از ریل خارج کرد و متأسفانه عملکرد ایشان برای نمایندگان رضایتبخش نیست.
پخش کلیپی علیه فرجی دانا در جلسه استیضاححین سخنرانی نقوی حسینی که به عنوان موافق استیضاح صحبت میکرد کلیپی علیه فرجی دانا وزیر علوم پخش شد.
در این فیلم که مربوط به جلسه تشکلهای دانشجویی با حضور وزیر علوم بود، دانشجویان در رابطه با انتساب سرپرست دانشگاه شهید چمران و دانشگاه اصفهان از وی سوال داشتند که وزیر گفته بود، متاسفم که سیستم اطلاعاتی مملکت اینقدر عقب مانده است.
همچنین در این کلیپ رعایایی، سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز را نشان میداد که به گفتهی آنها در تجمعی در سال 88 حضور داشته و در حال قرائت بیانیه مخالفان سال 88 بود.
بر اساس این گزارش، وی همچنین صحبتهای توفیقی، مشاور وزیر علوم را نشان داد که در جمع متحصنین سال 88 سخنانی را برای آرام کردن متحصنین ایراد میکرد.
نقوی حسینی: دانشگاه دارد آبستن فتنه جدیدی میشودیک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است دانشگاه دارد آبستن فتنه جدیدی میشود و دانشگاهها در خطر هستند.
سید حسین نقوی حسینی در سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما نسبت به یکدیگر شناخت داریم و طی کار در این دوره از مجلس مواضع، گرایشات و جریانات یکدیگر را شناختهایم.
وی روابط دولت و مجلس را روابط بسیار خوبی ارزیابی کرد و افزود: میتوان ادعا کرد همراهترین دولت و مجلس همین دولت و مجلس فعلی است؛ همانطور که روز یکشنبه وزیر اقتصاد لایحهای به مجلس آورد و مجلس بدون هیچ مخالفتی به آن رای داد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اینقدر در بوق روابط تیره دولت و مجلس نکوبید، این همه تهدید و تهمت و توهین به استیضاح کنندگان برای چیست؟ استیضاح کنندگان چه میگویند؟ چه میخواهند؟ چرا اینقدر توهین میکنید؟ چرا اینقدر تهمت میزنید؟ مگر استیضاح وظیفه قانونی مجلس نیست؟
نقوی حسینی خطاب به وزیر علوم گفت: آقای فرجی دانا چه کسی از شما رانت و دانشگاه و رشته خواست؟ مگر پشت پرده چه میگذرد؟ آیا خود من هیچوقت با شما ملاقات کردم و چیزی خواستم؟ چرا تهمت میزنید؟
وی افزود: ما همه اصولگرا هستیم، اصولی داریم و باید از اصولمان دفاع کنیم. اینکه انتخابات چه میشود و اینکه ما نماینده میشویم یا نمیشویم، اینکه وزیر بعدی چه میشود چه اهمیتی دارد؟ اینکه ما را تهدید کنند اگر وزیر برود بدتر از این میکنیم و ادامه خواهیم داد مهم نیست و ما مکلف به تکلیف هستیم و مکلف به نتیجه نیستیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز در دانشگاهها خطر وجود دارد اظهار کرد: دانشگاهها دارند آبستن فتنه جدیدی میشوند بعضی میگویند دولت با شما بد میشود، پروژههای شما را متوقف میکند، نامههای شما را جواب نمیدهد. همه این بلاها سر ما بیاید، اما ما از اصول، نظام و اسلام دفاع خواهیم کرد.
نقوی حسینی خاطرنشان کرد: ما از خون شهدا و حجابی که همین همسر آقای فرجی دانا که خانم محجبهای هستند دفاع میکنیم. امروز این ارزشها زیر سوال است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری مراسمی در 17 تیر سال جاری در یکی از دانشگاهها گفت: در این مراسم همایشی برگزار میشود و هزاران دانشجوی دختر و پسر در این مراسم جمع میشوند که نه قبل از انتخابات ریاست جمهوری است و نه قبل از انتخابات دکتر روحانی که سخنران در این مراسم میگوید که تا کی صداوسیما باید یک طرفه حرف بزند و تا به کی باید برای فرستادن نمایندگان واقعی به مجلس یا به مسند ریاست جمهوری یا به مسند مجلس خبرگان چشممان به دهان جنتی باشد که چشم ایشان به دهان کس دیگری باشد.
نماینده مردم ورامین در مجلس در ادامه بیان کرد: دانشجویان با شنیدن این صحبتها کف میزنند و دریغ از یک تذکر یا اشاره به این سخنان از طرف آقای فرجی دانا.
نقوی حسینی یادآور شد: این سخنران همچنین در جای دیگری از صحبتهای خود میگوید که همه پول مملکت را به سپاه و بسیج و اطلاعات میدهید و باز هم حاضران با شنیدن این صحبتها کف میزنند.
پخش کلیپی از مراسم شانزده آذر 92 در جلسه استیضاحدر میان سخنرانی موافقان استیضاح وزیر علوم، محمدحسن آصفری کلیپی از مراسم شانزده آذر سال گذشته را در مجلس به نمایش گذاشت.
این کلیپ که ظاهرا مربوط به سخنرانی محمدرضا خاتمی در مراسم شانزده آذر دانشگاه تهران در سال گذشته بود، بخشهایی از سخنرانی محمدرضا خاتمی را نشان میداد که وی در آن گفته بود «اینها زور دارند، پول دارند ولی عقل ندارند».
در این کلیپ همچنین محمدرضا خاتمی گفته بود «اینها بخشهای بسیار کوچکی از جریانهای سیاسی کشور هستند و نباید اصولگرایان را با آنها یکی بدانیم».
در حالیکه محمدحسن آصفری گفته بود مدت این کلیپ سه دقیقه است علیاصغر زارعی که به عنوان یکی دیگر از موافقان استیضاح قرار بود سخنرانی کند خواستار توقف پخش این کلیپ شد تا بتواند فرصت بیشتری برای بیان استدلالات خود در مورد وزیر علوم داشته باشد.
پیش از این در زمان سخنرانی نقویحسینی یکی دیگر از موافقان استیضاح وزیر علوم کلیپی علیه فرجیدانا در صحن علنی به نمایش در آمد که بخشی از آن مربوط به جلسه فرجیدانا با تشکلهای دانشجویی بود و بخشی از آن به سخنان توفیقی در جمع متحصنین سال 88 اختصاص داشت.
آصفری: برخی جریان های سیاسی از دانشجویان استفاده ابزاری میکنندنماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: در سالهای پس از پیروزی انقلاب به ویژه بعد از جنگ تحمیلی و سالهای بعد از 76 دشمنان اسلام سعی کردند دانشگاه را جلوی نظام قرار دهند.
محمدحسن آصفری که در موافقت با استیضاح وزیر علوم سخن میگفت عنوان کرد:طرح دشمن این بود که چون دانشجویان در زمان شاه با حکومت وقت مبارزه کرده بودند دانشجویان را به مبارزه با جمهوری اسلامی دعوت کنند و به انقلاب لطمه وارد کنند. از سال 76 به بعد بعضی جریانات سیاسی سعی کردند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند.
وی ادامه داد: این مساله به جایی رسید که در انتخابات مجلس ششم شعارها انتخاباتی نبود بلکه براندازانه بود و منجر به قائله 18 تیر شد که مردم آن را به یاد دارند. البته بسیاری از دانشجویان در همین سالها در مقابل این جریانات ایستادند و جریانهای فرصتطلب نتوانستند دانشگاهها را در مسیری که میخواستند قرار دهند.
نماینده بجنورد: وضع رشد علمی کشور نگران کننده استنمایندهی بجنورد، مانه و سملقان در مجلس گفت: وضع رشد علمی کشور نگران کننده است و رتبهی دانشگاههای ایران در سال جاری در سطح جهانی به شدت کاهش یافته است.
قاسم جعفری که به عنوان مخالف وزیر علوم در جلسه استیضاح امروز مجلس سخن می گفت، افزود: متاسفانه این هشدار مهم است که آهنگ حرکتی ما در رشد علمی کند شده است البته نمیگوییم که همه آنها مربوط به وزیر فعلی است اما این یک هشدارجدی به مسئولان است و ما فکر میکنیم دیگران وزیر علوم را مشغول به خود کردند.
وی با بیان اینکه در ده سال گذشته حرکت علمی بسیار خوب بوده است واین سرعت نباید کاسته شود گفت: دانشگاهها مکان بسیار خوبی برای رشد علمی و پژوهش است و این رفت و برگشت کار و علم بین نیروهای مسلح و دانشگاه برکات زیادی برای کشور دارد و ما به شدت نگران این موضوع هستیم.
وی افزود: امروز اقتصاد فرهنگ و پیشرفت علمی مسالهی اساسی کشور ما است اما متاسفانه عدهای میگویند که مردم مشکل معیشت دارند و شما به دانشگاهها میپردازید و بنده نیز میگویم که در بخش معیشتی حرکتی موثر و کاربردی ندیدیم، حداقل دانشگاه وفرهنگ را حفظ کنیم.
وی افزود: مگر نه این که رهبری فرمودند فرهنگ از اقتصاد مهمتر است پس چرا میخواهند کسانی این موضوع را به حاشیه برانند.
جعفری خاطرنشان کرد: متاسفانه در دوره اخیراز 48 طرح کلانی که بیش از 1 سال مراحل تحقیقاتی را پشت سر گذاشته بود 8 طرح به مرحله اجرا درآمده است و سهم پژوهشی دستگاهها در بودجه حذف شد و متاسفانه وزارتخانهی علوم تلاشی برای برگرداندن آن نکرد و رتبهی علمی و شیب پیشرفت نیز به مانند فواره به سمت پایین نیل دارد و این یک هشدار است.
وی با بیان اینکه دشمن شناسی بسیار مهم است گفت: ما فکر میکنیم دیگران وزیر را به خود مشغول کردند و به وزیر میگویم که آقای فرجی دانا دشمن شناسی بسیار خوب است و ما نگران این روحیه شما هستیم و متاسفانه دغدغههایی که رئیس مجلس به شما منتقل کردند نظیر استفاده از افراد معتدل و این که بعضی از افراد که موضع تندی دارند اگر کنار شما نباشد چه میشود را مورد توجه قرار ندادید و بسیاری از نگرانیهای رئیس مجلس در مورد اساتید ودانشجویان ستاره دار، بورسیهها ، برخی از معاونان ومسئولین وزارت علوم و صحبتهای دیگر این چنینی را جدی نگرفتید.
نمایندهی بجنورد در پایان تاکید کرد: متاسفانه عدهای میخواهند وزیر را به حاشیه ببرند وامروز شاهد آن هستیم که آن شد که نباید میشد و وزیر نیز به هشدارها در این رابطه بی توجه بوده است، در حالی که من به عنوان یک روحانی در زمان رای اعتماد برای شما رای جمع کردم امروز در زمان استیضاح مخالف حضور شما هستم و نگران وضع فعلی علمی کشور هستم.
زارعی: ادعای 3 هزار بورسیه واقعیت نداردنایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقاتی مجلس گفت: ادعای سه هزار بورسیه در نهایتا با بررسی و به اذعان خود مسئولین وزارت علوم نهایتا به 190 بورسیه کاهش پیدا کرد.
علی اصغر زارعی در سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من در رای اعتماد جزو کسانی هستم که برای آقای فرجی دانا تلاش کردم که خود ایشان هم شاهد هستند، اما فرآیندی پیش آمد وبیش از 6 ماه طول کشید، بخصوص در چهار ماه گذشته که من خودم در 6 جلسه حضور داشتم و در این جلسات از مجلس بسیاری از افراد حضور داشتند.
وی ادامه داد: من بحث خود را به بحث بورسیه ها محدود میکنم، بحث ما در ابتدا بحثهای دیگری بود اما به یکباره دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم مصاحبهای کردند مبنی بر اینکه 3 هزار بورس غیر قانونی در دولت گذشته صورت گرفته است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: در همین راستا اعضای کمیسیون از وزیر دعوت کردند تا در این رابطه توضیحات خود را ارائه کنند که ایشان تشریف نیاورده و خود دکتر صدیقی آمدند، کمیسیون آموزش مسئولان سابق امور دانشجویی را نیز دعوت کرد که در همان جلسه معلوم شد وقتی آقایان گزارش دادند برخی افراد زیر معدل 14 و بعضا 16 بورسیه شدند، مسئولان قبلی نیز اعلام کردند که شورای مرکزی بورس که طبق قانون مجلس تشکیل می شود در همهی دولتهای گذشته مصوباتی دارد که آن مصوبات نیز باید مد نظر قرار بگیرد.
زارعی افزود: کمیسیون آموزش کمیته ویژهای تشکیل داد و ما دو جلسه در سازمان امور دانشجویی بودیم و دو روز نیز خود من شخصا پروندهها را مطالعه کردم.
وی با بیان این که از ابتدا مشخص بود که لیستها با عجله تنظیم شده است تصریح کرد: در جلسه اول قرار شد لیستها کامل شود چرا که فقط نام و نام خانوادگی افراد در آن موجود بود و هیچ اطلاعاتی از افراد بورسیه شده وجود نداشت که دوستان هم پذیرفتند برای جلسات بعد آنها را آماده کنند.
نمایندهی مردم تهران خاطرنشان کرد: در همان جلسه مطرح شد که شما چرا گفتید فرزندان مسئولین در این بورسیه ها بودند واین موضوع نیز در سایتها منتشر شده که آنها پاسخ دادند، ما این را نگفتیم و دستگاههای نظارتی این کار را کردند که ما گفتیم پروندهها را بیارید ما ببینیم.
زارعی در ادامه بیان کرد: در جلسات بعد پروندهها اما در تعداد محدودتری به کمیسیون ارائه شد که وقتی ما این پروندهها را بازبینی کردیم در هیچ یک موضوع خاصی نبود و دوستان نیز مدعی بودند چنین ادعایی نداشتند وفقط در یکی از پروندهها فرزند یکی از روسای دانشگاهها یک سال سن بالاتری داشته است.
وی همچنین گفت: در جلسات بعدی لیستها اصلاح شدند، بر این اساس بنا شد که شورای مرکزی بورس که مسئولین قبلی مدعی بودند آنها را اعمال کردند بازنگری شود که در مجموع بعد از آن جلسه مدیر کل امور بورس وزارت علوم نامهای را خطاب به بنده تهیه کردند که طبق آن اعلام کردند این مصوبات کمیسیون قبلی که بیان شده در خصوص معدل وضعیت تبدیل به خارجها به شرح دیگری شده است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش با اشاره به این تبدیل وضعیتها گفت: از 22 نفر به 4 نفر ، از 213 نفر به 34 نفر و به همین روال تبدیل شده بود و به دلیل کمبود وقت باید بگویم که در مجموع تمام ادعای دوستان ما به 190 نفر کاهش پیدا کرد که اگر تمام مصوبات شورای مرکزی بورس اعمال شود به کمتر از یک دهم تقلیل پیدا کرد.
زارعی در ادامه اظهار کرد: به استناد دوستان این عدد 3 هزار نفر واقعیت ندارد، در صورتی که ما معتقدیم هر که تخلف کرده باید با آن برخورد شود و ما ادعا داشتیم که چرا فضا را خراب میکنیم و منتشر میشود که برای بورسیه آشنایان نمایندگان مشکل ایجاد شده و به همین دلیل میخواهند وزیر را استیضاح کنند.
وی در پایان گفت: برای خود بنده گفتند که 3 تن ازبرادرانمان از این بورسیه استفاده کردند در حالی که یکی از برادران من در ابتدای انقلاب به شهادت رسید و دو نفر دیگر نیز بازنشسته هستند واصلا دانشگاه نرفتند سوال من این است که چرا باید چنین فضایی ایجاد شود و برخی از نمایندگان که قبل از دوره نمایندگی بورس بودند و بعد وارد مجلس شدند بورس خود را متوقف کردند، این فضا سازیها و بداخلاقیها جزو دلایی است که ما را به اینجا رساند.
لاریجانی: رییس جمهور از بورس استفاده نکرده استرییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز درباره اظهارات زاکانی که به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم صحبت کرد توضیحاتی داد و گفت: رئیس جمهور از بورس استفاده نکرده است.
علی لاریجانی بعد از سخنان علی اصغر زارعی به عنوان موافق استیضاح وزیرعلوم در توضیحاتی با اشاره به سخنان زاکانی به عنوان دیگر موافق این استیضاح، گفت: آقای زاکانی در سخنان خود گفت به نظرم بخش زیادی از وزرا و معاونان رئیس جمهور از این موهبت بورس بهرهمند بودهاند که در این زمینه حجتالاسلام والمسلمین انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در نامهای که به دست بنده رسید اعلام کرده است این سخنان خلاف بوده و دکتر روحانی از بورس استفاده نکرده است.
وی افزود: من گفتم این را تحقیق کردند ونوشتهی آقای زاکانی که از روی ورقه میخواندند این بود که بخش زیادی از وزرا و معاونین رئیس جمهور بورس بودهاند اما وقتی من گفتم فیلم را دیدند غیر از این بود و آقای زاکانی گفتند به نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این موهبت استفاده کردند.
لاریجانی همچنین بیان کرد: ظاهرا سبق لسانی صورت گرفته ، در نوشته چیز دیگری بوده و در بیان اشتباه گفتند.
رئیس مجلس یاد آور شد: علی ایاحال رئیس جمهور از بورس استفاده نکردند و اگر اشتباهی در بیان بوده تصحیح میشود.
قرائت نامه وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری توسط نایب رئیس مجلس در صحن علنیبا پایان یافتن سخنان اولین مخالف استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اقدام به قرائت نامهی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در دولت دهم کرد.
محمد حسن ابوترابی فرد در جلسه علنی گفت: دکتر محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت احمدی نژاد در خصوص صحبتها و آمار مستند شده در سخنان آقای هروی نامهای به بنده نوشت.
وی با قرائت نامهی وزیر سابق گفت: آقای هروی در سخنانشان گفتند وزارت علوم از سال 85 اشرافی بر بورسیههای دانشجویی نداشته است؛ در حالی که شورای بورس آیین نامهای تدوین کرد و بنده این آیین نامه را برای اجرا تایید و ابلاغ کردم. تایید بنده نیز در قالب پاراف این نامه انجام شده است.
رئیس جلسه ادامه داد: بر اساس نامهی زاهدی، در دوران وزارت ایشان معدل مقطع لیسانس 14 و معدل کارشناسی ارشد 16 در نظر گرفته شده بود تا افراد بتوانند در بورسیه دانشجویی استفاده کنند.
هروی: ساماندهی آموزش عالی در 9 ماهه حضور فرجی بسیار مثبت استنماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در روز رای اعتماد به وزیر علوم نگران از این بودیم که کشتی آموزش عالی کشور و توسعه علمی در ساحل بدنامی به گل نشیند و دغدغه من آن بود که خاکریز مقدم توسعه کشور ناشیانه آلوده به وسوسههای جناحی نشود لذا 9 ماه پیش نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی و انتخاب وزیر علوم فرا خواندیم.
هروی که به عنوان مخالف اول استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخن میگفت، بیان کرد: حال بر حسب وظیفه به نکاتی رسیدهام که جای تحسین و سپاس از وزارت علوم در عملکرد 9 ماهه خود دارد و در تمام ایام حضورم در مجلس از نزدیک با مباحث و موضوعات آموزش عالی مشهود بود و نقاط قوت و ضعف آن را لمس کردهام و از نزدیک با وزیر جلسات زیادی داشتم.
وی افزود: برخلاف بسیاری از عزیزان و حتی رسانهها که مدعیاند وزارت علوم تعامل ضعیفی با کمیسیون داشته است باید اذعان کنم که مطلوبترین و محسوسترین تعامل را در زمان جناب آقای فرجیدانا تجربه کردم و ارائه آمار و اطلاعات، راهکارها، همفکریها و ساماندهیها از جمله مواردی است که مستندات آن موجود است و ما طی جلسات عدیدهای که برای توزیع اعتبارات به دانشگاهها داشتیم حاکی از عزم وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی بود.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این وزارتخانه در جهت تحقق عدالت آموزشی کارهای بسیار خوبی انجام داده و برخی از نمایندگان در اسنای جلسات کمیسیون تلفیق شاهد آن بودند که کمیسیون آموزش تلاش گستردهای را برای توزیع عادلانه بودجه آموزشی با وزارت علوم انجام دادند و احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق اطلاع دارند که لیستی که در دست بنده است حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه در بین دانشگاهها در سالهای گذشته است که وزارت علوم در دوره فعلی تلاش مضاعفی برای رفع این مشکل انجام داده است.
وی ساماندهی آموزش عالی را در 9 ماهه حضور وزیر بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: این را میدانیم که توسعه کمی آموزش عالی در کشور متاسفانه به صورت اصولی انجام نشده است و از وزیر و معاونین ایشان در کمیسیون آموزش دعوت کردیم تا یک بازنگری جدی را برای ساماندهی توسعه علمی کشور جلساتی را تحت عنوان ساماندهی آموزش عالی کشور برگزار کنیم و این موضوع با استقبال مناسب وزیر و معاونین روبرو شد و بدون هیچ جناح گیری و سیاسی بازی در این جلسات شرکت کردند و به صورت با نمایندگان همکاری نمودند.
هروی ادامه داد: دقت وزیر و معاونین در پیگیری بحث توسعه علمی و عدالت آموزشی بسیار قابل تقدیر است و نشان از برنامهریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامههایی دارد که در آغاز آقای وزیر به آن تاکید داشتند. همچنین ماموریت آموزش عالی که بسیار مهم است توسعه حوزههای علمی به جای حوزههای نفتی است و مگر قرار نبود که ما به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم ما حوزههای علمی است و برنامهریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی، افزایش استانداردهای آموزشی در محیطهای دانشگاهی و برنامههای سازنده دیگر عینا در دستور کار وزارت علوم بوده و به صورت جداگانه مورد پیگیری مدیران جدید وزارتخانه بوده است و انصافا این کارها در وزارتخانه به صورت جدی پیگیری شده است.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت علوم در طول چند ماه گذشته به طور شفاف به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخته است، گفت: گام عملی وزارتخانه در مقابل شعارزدگی برای تحقق این موضوع قابل تقدیر است و بحث ارتباط دانشگاه با صنعت که سالها در عمل مورد غفلت قرار گرفته بود در دور اخیر عملیاتی شد و تفاهمنامه همکاری آموزشی و پژوهشی میان وزارت علوم و وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای کشور گامهای جدی است که انجام گرفته و وزارت نفت، وزارت بهداشت، سازمان پدافند غیرعامل همه و همه از نهادهایی هستند که مستندات آن برای اجرای عملیاتی اقتصاد مقاومتی توسط وزارت علوم موجود است که تفاهمنامههای اجرایی با آنها بسته شد.
جعفرزاده: استیضاح بدترین راه حل ممکن استنماینده مردم رشت در مجلس درمخالفت با استیضاح وزیر علوم گفت که استیضاح وزیر بدترین گزینه برای حل مشکلات است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، اظهار کرد: دوستانی که به عنوان موافق صحبت کردند، همکاران دلسوزی بودند که دلشان برای نظام و انقلاب میسوزد و دغدغههایی که دارند دغدغههای همه همکاران ما است و حتی میتوانم شهادت دهم که جزو دغدغههای وزیر است.
او ادامه داد:هیچ کس نمیتواند این دغدغهها را منکر شود اما اختلاف نظر بین موافقین و مخالفین در شیوه و روش است، کسی نمیتواند ادعا کند که وزیری منصوب کند که ابدا مشکلی نداشته باشد اما شیوه حل این مشکلات در استیضاح نیست و برای برطرف کردن دغدغههای نمایندگان بدترین گزینه یعنی استیضاح انتخاب شد.
این نمایندهی مجلس خطاب به نمایندگان گفت: ببینید چه کسی از نتیجه استیضاح خوشحال میشود؛ ببینید افراطیون فراری خارجی از کشور چه بوق و کرنایی راه انداختند ما میخواهیم چه کسی را از گردونه خارجی کنیم؟
جلسه استیضاح وزیر ادامه یافترییس مجلس شورای اسلامی برای ادامه جلسه استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از مجلس رایگیری کرد که از 271 نماینده، 231 نماینده با ادامه جلسه استیضاح و عدم موکول شدن آن به جلسه بعدازظهر موافقت کردند.
علی لاریجانی با قطع سخنان رضا فرجیدانا گفت: شما سخنان خود را یکسره ادامه دادید، الان قدری آب میل کنید تا بنده جملهای بگویم.
وی افزود: ما بر اساس قانون چهار ساعت باید جلسه را ادامه دهیم ولی اگر نمایندگان تمایل به ادامه این جلسه داشته باشند از طریق رایگیری اعلام کنند.
پس از رایگیری انجام شده از 271 نماینده حاضر در جلسه، 231 رای موافق، 18 رای مخالف و پنج رای ممتنع داده شد. به این ترتیب جلسه استیضاح وزیر علوم در نوبت صبح همچنان ادامه مییابد.
وزیرعلوم در مجلس:
میدان دادن فرجیدانا به گرایشات ضد دینی و تجزیه طلبانه اتهام بزرگی است
وزیرعلوم با اشاره به یکی از موارد استیضاح که «کند شدن روند پیشرفت علمی
کشور» عنوان شده گفت: آنچه در صحنه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم میکنم
نتیجه سیاستها و عملکردهایی است که 4 تا 6 سال قبل آغاز شده است.
رضا فرجی دانا در جلسه علنی
صبح امروز چهارشنبه مجلس که برای بررسی طرح استیضاح وی برگزار شده بود
اظهار کرد: امام بزرگوار مجلس را در راس امور اعلام کرد و بر همه ما واجب
است که احترام مجلس را به حد اکمل داشته باشیم.
وی افزود: من برای پاسخگویی به دغدغه کسانی که با خلوص نیت و برای اصلاح
امور دست به طرح استیضاح زدهاند خدمت شما حاضر شدهام و گزارشی از نه ماه
فعالیت وزارت علوم ارائه میکنم که بعضا ممکن است نقاط ابهام و چالشی ایجاد
کرده باشد و امیدوارم بتوانم این نقاط تاریک را روشن کنم.
از خدا خواستم آنچه خیر است و عاقبت به خیری دارد بر زبان من جاری کند
وزیر علوم ادامه داد: من از خدا خواستم آنچه خیر است و عاقبت به خیری دارد بر زبان من جاری کند.
فرجی دانا ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر در آستانه هفته دولت
گفت: امروز مطلع شدیم که دور جدیدی از حملات به غزه شروع صورت گرفته که جای
تاسف دارد اگرچه با شهدایی که غزه تقدیم اسلام کرده خون تازهای در رگهای
مقاومت جاری شده است.
وزیر علوم همچنین از نمایندگان خواست با ذکر صلوات و قرائت فاتحهای روح شهدای غزه را شاد کنند.
وزیر علوم با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق خاطرنشان کرد: امام صادق
(ع) موسس مکتب جعفری و شخصیتی است که بر تارک علم جهانی می درخشد، همچنان
که امام راحل نیز در وصیتنامه الهی و سیاسی خود میگوید که ما مفتخریم که
مذهب ما جعفری است، حوزه نفوذ مکتب امام صادق تنها منحصر به فقه نبود بلکه
علوم جدید هم از علوم ایشان سرچشمه گرفته و موجب شکوفایی علم در جهان اسلام
شده است.
وزیر علوم در ادامه یادآور شد: آنچه برای علم و فناوری در زمانی انجام
میشود ، در سالهای بعد بار میدهد و اگر خدای نکرده خطایی در سیاستگذاری
یا فعالیتها رخ دهد بعضا دهها سال بعد آثارش نمایان میشود.
وی با اشاره به اینکه «کند شدن روند پیشرفت علمی کشور از محورهای استیضاح
است» افزود: براساس آمار و با توجه به اینکه ایران یک درصد از جمعیت جهان
را دارد به جای اینکه سهم یک درصد در حوزه مقالات علمی داشته باشد سهمش در
سال 2014 به 1.6 درصد رسیده است،میتوان این طور برداشت کرد که آنچه ما در
نه ماه گذشته در وزارت علوم انجام دادیم چنین اثر شگرفی به جا گذاشته است.
فرجی دانا با بیان اینکه نباید بگذاریم سکههای قلب به جای سکههای اصل در
بازار رواج پیدا کند اظهار کرد: آنچه در سال 2014 دیده می شود بعضا نتیجه
کاری است که 2 تا 4 سال پیش انجام شده است و این به فرآیند تولید علم
برمیگردد، من میخواهم نتیجه بگیرم آنچه در صحنه آموزش عالی با آن دست و
پنجه نرم میکنم نتیجه سیاستها و عملکردهایی است که 4 تا 6 سال قبل آغاز
شده است.
وی همچنین گفت:اگر رکودی میبینیم که هنوز دیده نمیشود به واسطه
سیاستهای است که سالها قبل آغاز شده و من خوف آن را دارم که چنین رکودی
در حوزه فناوری ایجاد شود، تمام سعی خود را به کار میبرم که تمهیداتی
بیندیشیم که رکودی را شاهد نباشیم.
وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشجویان در مقطع فوق لیسانس 2 تا 2.5 سال و
در مقطع دکترا 4 سال را پشت سر می گذارند اظهار کرد:ما در مورد یک فرآیند
10 ساله صحبت میکنیم تا کسی که تولید علم را انجام میدهد به صحنه بیاید،
بنابراین آنچه الان میبینیم به دولت نهم و دهم هم برنمیگردد و دولتهای
هفتم و هشتم این سرمایه گذاری ها را کرده اند.
فرجی دانا اضافه کرد: وقتی ما در سال 65 یا 66 به عنوان بورس شاگرد اول
برای ادامه تحصیل اعزام شدیم 10 سال از زمان اعزام گذشت تا توانستیم در
صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم.
رضا فرجی دانا در ادامه سخنان خود در
جلسه استیضاح با استناد به مقالات چاپ شده در آی اس آی و روند رشد علمی
کشور گفت: روند رشد از 2000 مقاله که زیر یک استناد بوده است به 7.9 استناد
رسیده و این برای کشور غرورآفرین است.
متاسفانه در سال 86 منحنی رشد در ثبت پتنت از 10 هزار در سال به 3000 افول کرده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که بنده اینجا مدافع برخورد
علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم گفت: همانطور که مقام معظم رهبری
تاکید داشتند باید نتایج تحقیقات به سمت کاربردی شدن سوق یابد. لذا در همین
راستا اولین گام برای تولید فناوری، تولید پتنت است که متاسفانه در سال 86
منحنی رشد در ثبت پتنت از 10 هزار در سال به 3000 افول کرده است و این
نشان میدهد چرخهی پتنت که باید به سمت تجاری سازی پیش رود معیوب است.
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای این وزارتخانه گام برداشتن در جهت
اقتصاد دانش بنیان است گفت: قانونی که مجلس در مورد شرکتهای دانش بنیان
مصوب کرده متاسفانه معلق مانده بود و پنج سال است که در معاونت علمی ریاست
جمهوری خاک میخورد. لذا بنا داریم که میزان بکارگیری شرکتهای دانش بنیان
را تا پایان برنامهی پنجم به 20 هزار برسانیم.
فرجی دانا با تاکید برتحکیم روابط مجلس و دولت اظهارکرد: اگر خطایی در
اجراییات از من فرجی دانا سر زده است، با رفتن به سمت اصلاح آن از نصایح
مشوقانه شما نمایندگان هم میتوانیم استفاده کنیم و اگر میگوییم اصولگرا
یا اصلاح طلب چنین اصلاحی را مد نظر داریم.
وزیر علوم با اشاره به این که یکی از افتخارات مجوز فعالیت بیش از 700 شرکت
دانش بنیان است افزود: البته متاسفانه از سال 84 تا 92 تعداد موسسات آموزش
عالی رشد جهشی عجیبی داشتند و سال 84 که 950 موسسه آموزش عالی داشتیم به
بیش از 22500 موسسه رسیده است. در واقع طی 8 سال سالی 200موسسه اضافه شده
اما کاسه آموزش عالی همان کاسهای است که از سالها قبل بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آنچه انجام میدهیم در آینده
ایران اسلامی خود را نشان میدهد و ما باید نگران آن باشیم چرا که مورد
قضاوت تاریخ قرار میگیرد اظهار کرد: همه آنچه که به عنوان نقاط ضعف
گفتهاند باید تبدیل به تفاهم شود.
فرجی دانا در ادامه سخنان خود به افزایش میزان نسبت دانشجو به اعضای هیات
علمی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اشاره کرد و گفت: به طور کلی زمانی که
سال گذشته مجموعه دانشگاهها را تحویل گرفتیم 1300 میلیارد تومان بدهی وجود
داشته است به عنوان مثال حتی یک دانشگاه کوچک 30 میلیارد تومان بدهی دارد
در حالی که ما باید تلاش کنیم برای توسعه هدفمند و هدایت آموزش عالی در
استانهای محروم و رشد کیفی گام برداریم.
به شهادت وزیر کشور امروز فضای دانشگاهها در امنترین و آرامترین شرایط قرار دارد
رضا فرجیدانا در ادامه سخنانش در جلسه استیضاح گفت: به شهادت وزیر کشور که
مسئول برقراری امنیت کشور است امروز فضای دانشگاهها در بهترین وضعیت ممکن
از نظر امنترین و آرامترین فضا قرار دارد.
وی افزود: تحرکات تنشزا در 9 ماه گذشته به 14 درصد کاهش یافته است در حالی
که این عدد در سال 88، 33 درصد بود. اعتراضات دانشجویی در نیمه اول سال
1391 پنج درصد، در نیمه اول سال 92 چهار درصد و در نیمه اول سال 93 به سه
درصد کاهش یافته است. دانشجویان ما به مبانی نظام اعتقاد دارند، ولی وقتی
در سن 22 سالگی حکم سنگین انضباطی میگیرند از حیض انتفاع ساقط میشوند و
به دلیل کم سن سال بودن رفتارهای احساسی نشان میدهند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاهها 2500
دفتر دانشجویی و 231 تشکل دانشجویی وجود دارد که در سال جاری 18 تشکل جدید
به آنها افزوده شده است. برای مقایسه فضای حاکم بر دانشگاهها نگاه به
نشریات دانشجویی منتخب نسبت به کل نشریات اهمیت ویژهای دارد.
فرجیدانا ادامه داد: در طی 9 ماهه گذشته فقط 58 درصد روسای دانشگاهها
تغییر کردهاند؛ پس چطور ادعا میشود که به تشکلهای آشوبطلب مجوز داده
شده است؟ در سخنان یکی از استیضاحکنندگان احیای تشکلهای آشوبطلب با
40 تشکل عنوان شد، ولی در حقیقت تعداد تشکلها 18 تشکل است که 9 تشکل شامل
تشکلهای دانشجویی است و بقیه تشکلها نیز عناوین دیگر دارند که کاملا
قانونی اقدام کرده و مجوز گرفتند.
وی نشاط دانشجویی در 9 ماهه گذشته را در وضعیت خوبی دانست و افزود: امروز
نشاط دانشجویی در دانشگاهها که در ابتدای مردادماه مورد تایید رهبری قرار
گرفت و در حد قابل قبولی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حرمتشکنی در دانشگاهها در دولت
گذشته، گفت: برگزاری نمایشهای سخیف، رخدادهای نامتعارف عید نوروز،
مچاندازی، انجام برنامههای نمایشی با پای برهنه بر روی چمن دانشگاه و
دیگر برنامههای مبتذل در دانشگاهها در این دوره رشد زیادی پیدا کرد و
البته دکتر علیاصغر زارعی خیلی خوب به این مسائل آگاه است. آیا آنچه را که
بیان میکنم مورد تذکر نمایندگان قرار میگیرد؟ 9 بار خدمت شما رسیدم اما
در این موضوعات خاص که ما و شما هر دو بر آن همنظریم، آیا شد که به تذکرات
بنده توجه کنید؟
مقام معظم رهبری در این دیدار در قالب گفتمانی، تحمل مخالف را مفید دانستند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری دیدار مقام معظم رهبری با
دانشجویان در ابتدای مرداد ماه، گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار در قالب
گفتمانی، تحمل مخالف را مفید دانستند، اما آیا وضعیت نشاط در زمان تحویل
وزارتخانه با شرایط فعلی قابل قیاس است؟ طی چند سال گذشته توجه به فضای
فرهنگی و سیاسی دانشگاهها در دو بیانیه بسیج دانشجویی یکی بیانیه بسیج
دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی و دیگری بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به
خوبی بیانگر فضای حاکم بر دانشگاهها در دولت گذشته است.
فرجیدانا ادامه داد: اولین بیانیه در 31 تیر 88 توسط بسیج دانشجویی
دانشگاه علامه طباطبایی صادر شد. در این بیانیه از اخراج اعضای بسیج
دانشجویی تا کار گذاشتن شنود در دفتر بسیج دانشجویی و تا تمرد از اجرای حکم
دیوان عدالت مبنی بر لغو بازنشستگی اساتید گویای فضای نامتعارف و نامناسب
این دانشگاه است.
وی ادامه داد: در بیانیه دوم که در اردیبهشت سال 91 توسط بسیج دانشجویی
دانشگاه تهران صادر شد نگرشی مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفت که در
این نگرش به بهانه آرامش فضای دانشگاهها از هرگونه طرح مسائل سیاسی
جلوگیری شد. محدودیتهای زیادی برای دانشجویان به اجرا در آمد و جلوی حضور
چهرههای سیاسی در دانشگاهها گرفته شد که این اقدامات مورد اعتراض قاضی و
مخالفت دانشجویان قرار گرفت ولی این اتفاقات در دولت گذشته در دانشگاههای
کشور اتفاق افتاد پس چرا نسبت به این مسائل توجهی نشان ندادید.
در یک سال گذشته سالم ترین فضا در دانشگاهها با بیشترین نشاط حاکم بوده است
وزیر علوم در ادامه دفاعیات خود در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس گفت: یکی
از نمایندگان گفتند که دانشگاهها میتوانند خطر باشند، حتما این کلمه
تسامحا از زبان ایشان بیرون آمده است، هر چیزی بالقوه میتواند خطر باشد
ولی دانشگاهها نقطه قوت و پشتیبان نظام هستند و استادان دانشگاه نیز
پشتیبان نظام هستند. چرا القا کنیم که این ها ضد ما هستند و فضای امنیتی
ایجاد کنیم که آنها را کنترل کنیم؟ به کجا میرسیم؟
وی افزود: در یک سال گذشته سالم ترین فضا در دانشگاهها با بیشترین نشاط حاکم بوده است.
وی با اشاره به پخش فیلمی از سوی موافقان استیضاح خاطر نشان کرد: فیلمی
مربوط به سال 88 پخش شد، قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری تجمعی در اعتراض
به حمله به کوی دانشگاه بود، رئیس دانشگاه اعلام تحصن کرده بود و همه ما
آنجا حضور یافتیم و آقای توفیقی هم فرمایشی در آنجا داشت، همچنین جلسهای
که من با دانشجویان در حال صحبت هستم این صحبتها ادامه دارد چرا ادامهی
آن را قطع میکنید؟ ما از بیاخلاقی طرفی نمیبندیم، چرا که اساس دین ما بر
اخلاق است.
فرجی دانا ادامه داد: من نمیدانم این افشاگری از کجا در مرام دینی ما آمد؟
شما نمایندگانی که سنتان به اندازهی من است میدانید که اول انقلاب
چپیهای کمونیسم این کارها را میکردند آیا ستارالعیوب بودن از صفات خدا
نیست؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر براساس افشاگری است؟ چه کسی گفته
افشاگری حلال است؟ بردن آبروی افراد وقتی کسی مجال دفاع از خود را ندارد
کجای دین ماست؟ ما به کجا میرسیم؟ این تذهبون؟
وزیر علوم همچنین افزود: ما تجمعاتی داشتیم و بعضا هم توهینهایی به مسئولان عالی رتبهی نظام انجام شده است.
متوسط اینها درتجمعات ده مورد در سال در طول 4 سال گذشته بوده که در سال
تحصیلی گذشته به 5 مورد کاهش یافته است، ما میدانیم که دانشگاهها
میخواهند مورد هجوم دشمنان واقع شوند، مگر میشود ما غافل از این موضوع
باشیم اما باید با گرفتن دست دانشجویان در دست خود اجازهی رسوخ ضد انقلاب
در دانشگاه را ندهیم، نه این که بگوییم دانشگاه خطر است و به خاطر یک بی
نماز در مسجد را ببنیدم.
وزیر علوم با نمایش نموداری در مورد درصد تحرکات اعتراضی غیر قانونی
دانشجویی در ادوار مختلف تصریح کرد: البته آن چیزی که عزیزان میگویند از
روی دغدغه است اما آمار توهین به مسئولان عالی رتبهی نظام در تجمعات تقلیل
یافته است، چه کسی میتواند این اتفاق را در دانشگاه تحمل کند؟ هیچ کس این
را تحمل نمیکند اما وقتی رخ داد همه باید برای آن چاره جویی کنیم.
وزیر علوم در ادامه با اشاره به نموداردیگری در مورد میزان حضور تشکلهای
دانشجویی در اعتراضات اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته که من مسئولیت وزارت
علوم را بر عهده داشتم بیشترین فضای عملیاتی متعلق به تشکلهای منتسب به
جریانات اصولگرا بوده که 33 مورد بیانیه و اعتراض دانشجویی داشتهاند و
تشکلهای اصلاحطلب 20 مورد و دانشجویان قوم گرا و کسانی که ایدههای خاصی
در مورد قومیتها دارند 7 مورد بیانیه و اعتراض دانشجویی داشتهاند و سایر
بیانیه و اعتراضات هم که صنفی بوده 7 مورد بوده است، این نشان میدهد فضا
برای دانشجویان اصولگرا در این دولت بازتر است و مااز این استقبال میکنیم.
فرجی دانا با اشاره به فعال بودن 3 هزار و 681 نشریه دانشجویی تاکید
کرد:عزیزان بسیج میگویند یک سوم اینها متعلق به بسیج دانشجویی است،
همچنین 3 هزار و 595 نشیره تخلفی نداشتند. . قانون مطبوعات میگوید نشریات
قبل از انتشار ممیزی نمیشوند. نشریات دانشجویی 50 تا 100 تیراژ دارند وحتی
نمیتوانند از دانشکدهای به دانشکدهی مجاور بروند و یا از دانشگاه بیرون
بروند. بنابراین درست نیست که وقتی نشریهای تنها 50 تا 100 شماره از آن
منتشر میشود آن را ملاک سیاه نمایی عرصه دانشگاهها در انتشار نشریات
دانشجویی قرار دهیم. چرا که تنها 86 نشریه تخلف داشتند و با آنها برخورد
شده است.
وزیر علوم ادامه داد: من که مسئول آموزش عالی هستم ، سالها رئیس دانشگاه
بودم و رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران بودم این فضاها را نشناسم! این
دغدغه را نداشته باشم! آیا چنین چیزی ممکن است.
وی افزود: حقیقتا برای من به عنوان وزیر علوم مایه تاسف و تاثراست که
نتوانستم در طول این مدت آن مایه از تعامل و شناخت از خود را برای
نمایندگان محترم ایجاد کنم تا تعلق خاطر و غیرت اینجانب بر مبانی دینی و
منافع ملی مورد خدشه وتردید آنان قرار نگیرد.
فرجیدانا یاد آور شد: میدان دادن فرجی دانا به گرایشات ضد دینی و تجزیه
طلبانه اتهام بزرگی است و برای این حقیر که عمر خود را در جهت تقویت عقاید
دینی و منافع ملی سپری کردهام بسیار تلخ است البته من این را ضعف خود
میدانم اما دوستان عنایت کنند که به این فضای سیاه نما تن در ندهند، چرا
که ما با همدلی جلو میرویم.
وی با اشاره به رقابت شدید در صحنهی علم و فناوری در جهان تاکید کرد: اگر
همه ما جمع بشویم و بدون مشکل به سرعت آنها بدویم تازه فاصلهی حفظ میشود،
لذا باید بیشتر فعالیت کنیم و همدیگر را تقویت کنیم.
وزیرعلوم استیضاح را حق قانونی نمایندگان دانست و در عین حال گفت: چقدر از
وقت و انرژی وزیر علوم صرف این مسائل شود؟ همین فضای ده روز گذشته آیا
همهی فعالیتهای ما تعطیل نشده است؟ البته ما باید توضیحات لازم را بدهیم
اما چقدر میتوانیم توقف های مکرر این لوکوموتیو را داشته باشیم. ما برای
تحقق شعارها احتیاج به فضا داریم و مهمترین فضا فضای همدلی و اتحاد است.
فرجی دانا با بیان این که حضرت امام اعتقاد راسخ به وحدت کلمه به عنوان رمز
پیروزی داشت یادآور شد: ما جلسات متعددی با نمایندگان داشتیم و من از
فرصتی که با درایت آقای لاریجانی فراهم شد استقبال کردم و به نمایندگان
گفتم که با وجدان راحت اینجا هستم چه بمانم و چه بروم از هیچ کوششی برای
این که به دغدغه عزیزان دغدغه دار پاسخ داده شود فروگذار نکردم.
وزیرعلوم ادامه داد: عزیزان گفتند وزارت خانه در بخشنامهای در مورد فضای
فرهنگی سیاستهای خود را تبیین کند، در این بخشنامه در مورد اعطای مجوز به
نشریات و نظارت بر فعالیت آنها مواردی آمده و تاکید شده که باید از درج
مطالب موهن پرهیز شود. دغدغه عزیزان این بوده که من با ترکهای راه بیافتم و
این افراد را تنبیه کنم. آیا این امکان پذیر است؟ من باید حساسیت سیستم را
بالا ببرم تا به این چیزها حساس باشد که این کار انجام شده است، این اولین
دغدغهای بود که عزیزان ابراز کردند و ما سعی کردیم به آن پاسخ دهیم.
گزارش تمام اقدامات به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه میشود
میزان تغییرات روسا نسبت به دولت نهم کمتر بوده است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: همچنین هیاتهای
سه نفره اعزامی جهت بررسی به دانشگاهها اعزام شدند، برخی تعبیر کردند که
با اعزام هیاتهای سه نفره اخلال در روند آموزشی و پژوهشی ایجاد میشود و
این هیاتهای سه نفره برای آبرو بردن اعزام میشوند.
فرجیدانا افزود: مگر بنده پاسخگو نیستم؟ مگر شما نمیگویید فلان دانشگاه
چرا شلوغ شده است؟ پس بدانید که بیشتر اعضای هیات علمی مطالبه داشتند که
روسای دانشگاهها تغییر یابند و این در حالی بود که دولت هم عوض شده بود.
وی در ادامه اظهار کرد: بنده پنهان نمیکنم چرا که چندین مورد بوده که به
دلیل کثرت مطالبات در دانشگاهها کنترل خارج شده است و بنده هم از این
موضوع مطلع بودم لذا 54 هیات اعزام شدند و 58 دانشگاه مورد بازرسی قرار
گرفتند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: آیا مورد قبول نیست که آرامش فراهم شود؟ آیا اگر چنین نشود دانشگاهها ملتهب نمیشوند؟
فرجیدانا در ادامه اظهار کرد: تمام اقداماتی که انجام میشود گزارش آن به
شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه میشود و در 10 ماهه نخست دولت روحانی به
مشابه دولت نهم تعدادی از روسا تغییر کردهاند که میزان آن نسبت به دولت
نهم کمتر بوده و 44 رییس دانشگاه را شامل میشود و این نشان میدهد که ما
نمیخواهیم تغییر ایجاد کنیم.
وی افزود: چرا میگویید اصولگرایان در دانشگاهها نیستند در حالیکه اینگونه نیست.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حتی یکی از نمایندگانی که
استیضاح بنده را امضا کرده بود در حوزه انتخابیهاش وقتی فرد غیربومی تغییر
کرد به بنده گفت شما آرامش را به شهر ما برگردانید؛ بنابراین در نظر داشته
باشید که افراد معتدل و متدین چه شیوهای خلاف آنچه شورای عالی انقلاب
فرهنگی در پیش گرفته است را در نظر دارند.
رای و نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ما حجت است
هیچ کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نشده است و نمیشود و نخواهد شد
فرجیدانا با بیان اینکه ما برنامهها و حرکتهایمان را ذیل شورای عالی
انقلاب فرهنگی تنظیم میکنیم، گفت: در مورد درخواست اعضای هیات علمی هم
تعداد زیادی از اعضای هیات علمی به بنده ایمیل فرستادند و هیچ کس نمیداند
که چه کسانی برای دانشگاهها کاندیدا بودند بنابراین رای و نظر شورای عالی
انقلاب فرهنگی برای ما حجت است و ما در شورای سه نفرهای که بنده، مسئول
نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها و مسئول شورای بازرسی حضور داریم افراد
را بررسی کرده و آن فردی که به تایید میرسد به شورای عالی انقلاب فرهنگی
معرفی میشود البته در برخی دانشگاههای مشهور نیز افرادی که برای ریاست
انتخاب میشوند مستقیما به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی میشوند.
وی در ادامه به بازبینی قانون هیاتهای امنا نیز اشاره کرد و افزود: هیچ
کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نشده است و نمیشود و نخواهد شد.
فکر نمیکردم که برای صدور حکم دو مدیرکل نیاز به استعلام باشد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنانش در جلسه استیضاح، گفت: طی 9
ماه گذشته شانزده نفر حکم سرپرستی دانشگاه از بنده گرفتند و چهارده نفر نیز
در آستانه گرفتن حکم سرپرستی هستند، فرآیند سرپرستی برای این انجام شده
است که علاوه بر تغییر رییس، آزمون مدیریت برای سرپرستان گذاشته شود.
وی با اشاره به تخلفات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت احمدینژاد گفت:
رییس دانشگاه داشتیم که از هفت تا 90 ماه حکم سرپرستی داشتند، بنده این
پروندهها را در حال رسیدگی دارم تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ببرم،
فهرست این افراد را به هیات رییسه میدهم، آیا کسی به وزیری که اینگونه از
ادامه رفتار خلاف قانون جلوگیری میکند سوال میپرسند؟ بنده سعی دارم به
حکم قرآن در این باره عمل کنم.
فرجیدانا با اشاره به انتقاد استیضاحکنندگان به انتصاب توفیقی و نیلی
منفرد به عنوان معاونان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: درباره انتصاب
معاونان و ارتباط آنان با جریان فتنه یادآور میشوم بنده هفت معاون دارم که
دو نفر از آنان از دوره قبل باقی ماندهاند، دو نفر مقبولیت دارند و قبل
از بنده حکمشان صادر شده است و بنده فقط حکم سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی،
دو معاون دیگر و دو مدیرکل را صادر کردهام، بنده فکر نمیکردم که برای
صدور حکم دو مدیرکل نیاز به استعلام باشد، البته بنده در نامهای اعلام
کردم اگر وزارت اطلاعات هماکنون به بنده اعلام کند این افراد با فتنه
ارتباطی داشتهاند بنده اقدام مقتضی را انجام خواهم داد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری توافق انجام شده با
استیضاحکنندگان، گفت: با صحبت با استیضاحکنندگان توافق کردیم در خصوص
موقعیت شغلی این افراد مجددا استعلام کنند ولی حالا اینگونه با بنده رفتار
میشود، روز سهشنبه اعلام کردم که صلاحیت این افراد تایید شده است اما
گویا استیضاحکنندگان انتظار شنیدن این سخنان را از بنده نداشتند.
وی خطاب به استیضاحکنندگان متذکر شد: اگر شما اینطورید بنده اینگونه
نیستم، به هر جهت استعلام دوستان اکنون در دستم است، علاوه بر آن نامه
دیگری را که به وزیر اطلاعات نوشتم را در محضر شما به رییس مجلس میدهم و
چون مهر محرمانه دارد متن آن را نمیخواهم تا فردا نگویند که وزیر نامه
محرمانه را افشا کرد.
فرجیدانا با بیان اینکه فضای شایعه توسط برخی سیاسیون در دانشگاهها القاء
میشود، گفت: ما و شما در دو سوی یک میز نیستیم بلکه هر دو در یک سوی میز
علم و فناوری نشستهایم اما برخی با جوسازیهای خود به گونهای القاء
میکنند که گویا فتنهگران وزارت علوم را اداره میکنند، پس از سفری که
انجام شد بیانیهای با امضای 84 بسیج دانشجویی به بنده واصل شد، من به آقای
زاکانی گفتم اگر رییس دانشگاهها باقیمانده گذشته هستند و خلافی مرتکب
شدهاند به بنده اعلام کنید تا بنده آنان را تغییر دهم اما اگر اینطور نیست
باید بگویم جریانی وزارت علوم را فشل میکند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سپس نتایج استعلاماتش را به لاریجانی تحویل
داد و لاریجانی نیز به شوخی گفت که از صبح یک خروار نامه در اینجا جمع شده
است.
فرجیدانا تصریح کرد: انقلاب ساده و بدون هزینه به دست ما نرسیده است،
مصلحت این نظام بر چیزی مقدم نیست، وقتی اینچنین است کسانی را دعوت به کار
کردم که تجربه کار ستادی دارند اما به نظر میرسد یکی دو نفر از عزیزان
مورد حساسیت برخی نمایندگان قرار دارند ولی این عزیزان کارآمدی خود را برای
حفظ نظام و دستاوردهای آن به کار گرفتهاند و بنده این مسائل را شهادت
میدهم.
وی ادامه داد: امروز این عزیزان که پس از طی فرآیندهای لازم استعلاماتشان
انجام گرفته است اعلام میکنم که هیچ نقشی در فتنه نداشتند اما اگر این
عزیزان همچنان مورد حساسیت برخی افراد و جریانها قرار داشته باشند حاضرم
از حق خود گذشت کنم و از اختیاراتم استفاده کنم، بنده عملکرد، دغدغهها و
استعلامات انجام شده را هماکنون به رییس مجلس میدهم هر چه ایشان تصمیم
گرفتند همان کار را انجام میدهم.
ترکیب هیأت نظارت مرکزی گزینش دانشجویان تغییری نکرده است
وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری در ادامه سخنان خود به
موضوع دانشجویان ستارهدار نیز اشاره کرد و گفت: نمایندگان محترم میدانند
دانشجویان ارشد و دکترا پس از شرکت در کنکور یک مرحله گزینش هم دارند و
سالهای سال است که مصوبه در این زمینه وجود دارد و شورای عالی انقلاب
فرهنگی آییننامه آن را نوشته است و هیأت نظارت مرکزی گزینش دانشجویان مرجع
صدور حکم قرار دارد.
فرجیدانا با بیان اینکه اصول 3 و 30 قانون اساسی تصریح دارد که همه آحاد
ملت حق ادامه تحصیل دارند و کسی را نمیشود از این حق محروم کرد، اظهار
کرد: هیأت نظارت مرکزی گزینش دانشجویان ترکیبی دارد که سالهای سال است
اعضای آن تغییر نکردهاند. در دولت جدید هم این ترکیب تغییر نکرده و مانند
سالهای گذشته است. به عنوان مثال یکی از اعضا 22 سال است که در این هیأت
حضور دارد و منشأ خیر و برکت بوده و آخرت را به دنیا نمیفروشد.
وی افزود: در سال 64 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که گفته
میشود اگر وزارت اطلاعات وابستگی برخی افراد به گروههای محارب، الحادی و
منافق را اعلام کند پس از اعلام مراجع مزبور وقتی این مسأله مشخص شد هیأت
مرکزی گزینش دانشجو میتواند آن را مورد بررسی قرار دهد.
آغاز رایگیری برای استیضاح وزیر علومرییس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش آغاز رایگیری برای استیضاح وزیر علوم را اعلام کرد.
در جلسه علنی امروز مجلس برای بررسی استیضاح وزیر علوم، زاکانی، غضنفرآبادی، نقویحسینی، قاسم جعفری، آصفری، علی اصغر زارعی، نوباوه و نادران در موافقت با استیضاح و جواد هروی و جعفرزاده در مخالفت با استیضاح سخنرانی کردند.
رضا فرجیدانا نیز در بیانات مبسوطی دفاعیات خود را مطرح کرد و نهایتا استیضاح وزیر علوم به رای مجلس گذاشته شد.
بر اساس این گزارش، در استیضاح، عدم اعتماد وزیر به رای مجلس گذاشته میشود.
پس از پایان زمان رایگیری برای استیضاح وزیر علوم، شمارش آرای نمایندگان آغاز خواهد شد.
با آغاز رایگیری اعضای هیات دولت مجلس را ترک کردند.
مجلس به فرجیدانا اعتماد نکردوزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری رای مجلس را برای ابقاء در پست خود کسب نکرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر علوم با 110 رای مخالف ، 145 رای موافق و 15 رای ممتنع از مجموع 270 رای به فرجی دانا اعتماد نکردند.