نگاهی تحلیلی به سی و سومین دوره؛

این جشنواره فیلم فجر عصاره همین سینماست!

تغییر بنیادین در جشنواره فیلم فجر با تغییر ساختارهای و رفتار‌ها در سینمای ایران، گره‌ای کور خورده و تا سینمای ایران دستخوش تحول نشد و در قدم اول، منافع فردی یا گروهی سینماگران جای خود را به منافع ملی سینمای ایران ندهد، نمی‌توان انتظار یک شق القمر را در جشنواره فجر داشت
کد خبر: ۴۷۴۸۰۲
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹ 12 February 2015
|
20802 بازدید
|
جشنواره فیلم فجر با اختتامیه سی‌و‌سومین دوره‌‌ در مقام قضاوت ناظران قرار می‌گیرد؛ اما این جشنواره تا چه میزان به سینمای ایران کمک می‌کند و چرا تغییر چشمگیری در ساختار اجرایی و فنی مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور در این دوره رخ نداد و شاهد ‌تحول جدی برای رساندن جشنواره فجر به استانداردهای معمول جشنواره‌های سطح یک جهان نبودیم و چرا این تحول جدی با ساختار کنونی سینمای ایران تقریباً ناممکن است؟

به گزارش «تابناک»، شب گذشته، سی و سومین جشنواره فیلم فجر با رونمایی از برندگان سیمرغ‌ها و تندیس‌های بلورین به پایان رسید تا بررسی ابعاد مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور با در نظر گرفتن آنچه در این دوازده روز ـ از افتتاحیه تا اختتامیه ـ گذشت، به عنوان یک ضرورت در دستور کار قرار گیرد و تلاش شود ‌نقد‌ها در بهبود این جشنواره تأثیر گذار‌د؛ هرچند به دلایلی که مرور می‌کنیم، تغییرات ـ‌ ولو اندک ـ در جشنواره ناممکن و یا بسیار چالش‌برانگیز است.

این جشنواره فیلم فجر عصاره همین سینما است!

نخستین و مهم‌ترین چالش جشنواره‌ در بخش فنی نمایان است. جشنواره سی و سوم نیز نتوانست بار خود را کمتر از ادوار پیشین کند و از جوایزش بکاهد، زیرا حذف هر سیمرغ بلورین آغاز دعوا با صنف مربوط است و مسئولان جشنواره قصد وارد شدن به فضای تنش‌زا ندارند؛ کما اینکه حذف جایزه عکاسان که در جشنواره درجه یک دنیا مرسوم نیست، منجر به اعتراض شدید و کشمکش عکاسان شد و ‌هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد، سهمش از جشنواره حذف شود.

جشنواره ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره دنیا با اهدای یازده جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، جایزه بزرگ ژوری، جایزه ویژه ژوری، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمنامه، یک عمر دستاورد هنری، هفته منتقدان، بهترین استعداد ابایی از حذف بخش‌های فنی نداشته و‌ همه آن‌ها را در قالب بهترین فیلم دیده است.

جشنواره کن به عنوان دومین جشنواره پرسابقه و معتبر جهان نیز در بخش مسابقه اقدام به اهدای هفت جایزه نخل طلایی، جایزه بزرگ، جایزه هیأت داوران، نخل طلایی فیلم کوتاه، جایزه بهترین بازیگر زن، جایزه بهترین بازیگر مرد و جایزه بهترین فیلم‌نامه و در بخش‌های دیگر مسابقه، اقدام به اهدای سه جایزه برای کارهای نو و نگاهی نو، سینه فونداسیون و بهترین فیلم‌نامه می‌کند که مجموعاً ده جایزه اصلی می‌شود.

این جشنواره فیلم فجر عصاره همین سینما است!

جشنواره برلین نیز قابل تطبیق با جشنواره فجر نیست، زیرا از اهدای جایزه فیلم کوتاه تا فیلم کودک را در خود جای داده و در واقع اگر جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره سینمایی کشور بود و جشنواره‌هایی چون جشنواره «کودک و نوجوان»، «سینماحقیقت» و... نبود و همه این رویداد‌ها در جشنواره فجر قابل ادغام بود، آن زمان جشنواره فجر، شبیه جشنواره برلین می‌شد!

حتی جایزه اسکار که اساساً ارتباطی با ساختار جشنواره‌ها ندارد و فیلم‌ها پس از اکران ‌قضاوت می‌شوند ‌و عملاً تنها یک مراسم چند ساعته در هر سال محسوب می‌شود، برای صنعت عظیم سینمای آمریکا، تنها ۲۳ جایزه در نظر گرفته است؛ اما شب گذشته در جشنواره ‌فجر ـ با احتساب جوایز ویژه هیأت داوران ـ ۲۵ جایزه اهدا شد و طبیعی است ‌اهدای این حجم جوایز به انضمام دیپلم‌های افتخار با رعایت تشریفات معمول، چندین ساعت به طول می‌انجامد و حتی حضور مهران مدیری نیز باعث نمی‌شود تا مردم در سالن اختتامیه بمانند.

این در حالی است که ابعاد سینمای ایران ـ حداقل آنچه در جشنواره سی و سوم مشهود بود ـ قابل قیاس با حجم و کیفیت آثاری که به جشنواره‌هایی چون کن، برلین و ونیز نیست. اگر منطق حاکم بود، باید در برخی بخش‌ها سیمرغ بلورین اهدا نمی‌شد، چون علاوه بر فیلم‌نامه، جوایز بخش‌های دیگر‌ نیز با اغماض‌ اهدا‌ شده است؛ اما آیا هیأت داوران جشنواره جرأت ندادن سیمرغ‌ها را داشتند؟! حقیقتاً نه، چرا که بلافاصله سینماگران فریاد‌هایی به اعتراض برمی‌آوردند، کما اینکه با عدم انتخاب برخی فیلم‌ها در برخی بخش‌ها این اعتراض بالا گرفت.

این جشنواره فیلم فجر عصاره همین سینما است!
سوت و کف برای سخنرانی کش‌دار در اختتامیه چهار ساعته دور از انتظار نیست!

این اعتراض‌ها البته از ویژگی‌های منحصربفرد جشنواره فیلم فجر است و هیچ جایزه و جشنواره‌ سینمایی را نمی‌توان یافت که فیلم‌سازی نسبت به عدم پذیرش فیلمش در آن جشنواره اعتراض شدید رسانه‌ای داشته باشد؛ اما در جشنواره فیلم فجر، کارگردانی که تله فیلمش به بخش اصلی راه یافته، جشنواره فیلم فجر را کنار کن قرار می‌دهد و با تعبیری که مشخص نیست چه میزان صحت دارد، سیرک خطاب می‌کند و جوایز را بی‌اهمیت می‌خواند و در ‌‌نهایت خانه سینما را نیز در بخش آرای مردمی، به تقلب در تمامی ادوار متهم می‌کند!

اگر چنین واکنشی از سوی یک فیلم‌ساز در جشنواره برلین، کن یا ونیز صورت پذیرفت، قطعاً آن فیلم‌ساز دیگر رنگ آن جشنواره را نخواهد دید و احتمالاً جشنواره‌های هم‌عرض نیز رویکرد مشابهی ‌در پیش می‌گیرند، چون نمی‌خواهند میهمانی داشته باشند که به صاحب‌خانه توهین کند؛ اما در جشنواره فجر، در قبال این اتهامات و توهین‌ها سکوت مطلق برقرار بود و کوچک‌ترین واکنشی مشهود نبود تا همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود و حاشیه‌ای نباشد!

نکته دیگر ‌در خصوص وسعت اکران فیلم‌ها در جشنواره است که هیچ نسبتی با لفظ «جشنواره» ندارد و این رویداد را به اتفاقی عمومی بدل کرده، حال آنکه یا باید اصطلاح جشنواره را تغییر داد ‌یا یکی از اساسی‌ترین اصول حاکم بر جشنواره‌ها را در حکم رویدادی تخصصی ‌مورد توجه قرار دا‌د و آن ‌محدودیت اکران است؛ هرچند در اقدامی درست، اکران فیلم‌ها در جشنواره‌ها حذف شد، متأسفانه گسترده‌تر شدن بلیت فروشی در تهران برای جشنواره‌ها، ‌اقدامی مهم و ارزشمند تلقی شد و حتی استان‌هایی که حاضر به تأمین هزینه شدند، میزبان جشنواره نیز بودند. این رویه به منزله اکران و لو رفتن فیلم‌هاست و در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و در جشنواره‌های معتبر، تنها سه نمایش برای فیلم در نظر گرفته می‌شود؛ استاندارد جهانی که بعید است تا ابد در جشنواره فجر تحقق یابد.

این جشنواره فیلم فجر عصاره همین سینما است!
تقریباً هیچ کس در اختتامیه پشت درهای کاخ جشنواره نماند

درباره ابعاد اجرایی جشنواره نیز نمی‌توان بدون در نظر گرفتن وضعیت سینمای ایران نقدی مطرح نمود، زیرا این دو کاملاً ارتباط مستقیمی دارند. با توجه به برنامه‌ریزی اشتباه جشنواره، نشست‌های خبری با اکران فیلم‌ها تلاقی زمانی داشت و بخش عمده خبرنگاران واقعی، موفق به تماشای بسیاری از فیلم‌های مهم نشدند؛ اما این دلیل نمی‌شد که صندلی‌های سالن اصلی برج میلاد خالی بماند و در برخی از فیلم‌ها حتی پله‌های بالکن جشنواره نیز خالی نبود تا بسیاری از اهالی رسانه و حتی مدیران سینمایی، فیلم‌ها را ایستاده تماشا کنند.

این در حالی است که انتظار می‌رفت بعد از سی و سال برگزاری جشنواره و درخواست مکرر رسانه‌ها مبنی بر صدور کارت خبرنگاری بر اساس شماره صندلی، این اتفاق ساده و بدیهی برای چندصد خبرنگار و منتقد «واقعی» سینمای ایران رخ می‌داد و مابقی صندلی‌ها ‌گردشی در اختیار دیگر میهمانان جشنواره قرار می‌گرفت؛ اما ظاهراً همچنان از اجرای چنین حرکت بدیهی و ساده‌ای که در بلیت‌های کنسرت‌های موسیقی نیز اجرایی می‌شود، در بزرگ‌ترین جشنواره کشور عاجزیم.

در این شرایط باز هم انگشت اشاره به سمت برخی ‌سینماگرانی است که ‌شأن کاخ جشنواره را حفظ نمی‌کردند و به جای آنکه کارت‌های عوامل فیلمشان را به آن‌ها تحویل دهند، به اقوام و دوستان داده بودند و در واقع بخش قابل ملاحظه‌ای از ظرفیت کاخ جشنواره توسط اشخاصی اشغال شده بود که نسبتشان با سینمای ایران،‌‌ همان نسبت دوستی و فامیلی با یکی از سینماگران بود و این موضوع در چهره‌ها، پوشش‌ها، گفتار‌ها و واکنش‌های برخی از این غریبه‌ها نمایان می‌نمود.

این جشنواره فیلم فجر عصاره همین سینما است!
مدیری و عطاران از معدود سینماگرانی بودند که در رفتاری حرفه‌ای
علی‌رغم عدم انتفاع، تنور اختتامیه را گرم کردند


البته جشنواره در بخش‌هایی که ارتباطی با سینماگران نداشت و مدیریتش تنها به تیم اجرایی جشنواره بازمی‌گشت، مؤثر ظاهر شد که پوشش لحظه به لحظه از طریق سایت جشنواره، انتشار بولتن‌های باکیفیت روزانه و تعامل با رسانه‌ها از آن جمله بود؛ اما متأسفانه در سایر بخش‌ها، بسیاری از ضعف‌ها همچنان پابرجا بود که به مواردی اشاره شد. رضاداد و همکارانش تلاش مداومی برای بهبود این دوره از جشنواره داشتند، ولی در حقیقت هیچ جراحی عمیقی رخ نداد، زیرا هر تغییری با واکنش گروهی از ذینفع‌ها مواجه می‌شد.

‌سکون جشنواره فجر، به واسطه سنگرهای محکمی است که در پشت هر بخش از جشنواره وجود دارد و این جشنواره را از هر جهت می‌توان عصاره سینمای ایران قلمداد کرد؛ بنابراین، تغییر بنیادین در جشنواره فیلم فجر با تغییر ساختارهای و رفتار‌ها در سینمای ایران، گره‌ای کور خورده و تا سینمای ایران دستخوش تحول نشد و در قدم اول، منافع فردی یا گروهی سینماگران جای خود را به منافع ملی سینمای ایران ندهد، نمی‌توان انتظار یک شق القمر را در جشنواره فجر داشت و وضعیت به همین شکل ‌خواهد ماند. جشنواره فجر حقیقتاً آیینه سینمای ایران است؛ این حقیقت را باور کنیم!

برای درک این واقعیت، نمونه دیگری نیز می‌توان مطرح کرد و آن ‌هم کیفیت حضور سینماگران در این رویداد است. در طول برگزاری یا مراسم اصلی اهدای جوایز و جشنواره‌های سینمایی، حضور گروه وسیعی از سینماگران جهان که بسیاری‌شان صاحب اثری در آن رویداد‌ها نیستند، همواره مشهود بود، اما در جشنواره فیلم فجر، تنها سینماگرانی به کاخ جشنواره می‌آیند که در یک یا چند فیلم جشنواره حضور فعال داشته‌اند و مابقی سینماگران در آن دوره یا حضور نمی‌یابند و یا حضور کمرنگی دارند. این نمود عینی دیگری از منفعت‌گرایی فردی در سینمای ایران است و طبیعتاً تا چنین روحیه‌ای وجود دارد، حتی نمی‌توان انتظار رشد سریع سینمای ایران را داشت، چه رسد به آنکه در پی ارتقای جایگاه جشنواره فجر بود.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
اما برای ما شهرستانیها مهمترین نکته جشنواره حذف شهرستانها بود
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
ناراحت نباش. نه تنها چیزی رو از دست ندادی بلکه وقتت هم بی خودی به خاطر فیلم های بی سر و ته تلف نشده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
اگر امثال فرهادي كه شهرستانيست براي سينماي ايران كاري بكنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
نکته ی قابل توجهی بود.البته ما که سینما به معنای واقعی کلمه نداریم در نتیجه جشنواره هم باید اینگونه باشد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
نکته شباهت این اختتامیه با جشنواره کن و اسکار غیر قابل پخش بودن مستقیم و بدون سانسور آن ،بخصوص در قسمت تماشاچیان آن است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
حتی تو بخش جوایز
هر خانمی که جایزه می گرفت و از اون دور نشون می داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
صدا وسیما پارسال پخش زنده جشنواره رو نشون میداد!!!!!!!!
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
به نظر من جمع کنن جشنواره رو خرج سینما کنن وااااالا به قران با این فیلماشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
اگه جم کنن پس از کجا نون بخورن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
دوربین تلویزیون از فاصله صدمتری هیئت داوران و جایزه بگیران را نمایش میداد. واقعاً متاسفم برای تلویزیون مملکتم که نمیتواند مراسم دولتی در تهران را پوشش بدهد بعد رفته برای عربها و انگلیسی ها و اسپانیایی زبانها شبکه زده!! اخبار خارجی به آنها اائه میدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
عزیزم شما مثل این که در جریان نیستی
خوب دوستانی که میان روی سن در سطح شب عروسی خودشون به خودشون رسیدگی کردن
درست نیست از نزدیک به نمایش گذاشته بشن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
خوبه
همه چیز و همه کس در برزخ و بلاتکلیفی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
صدا و سیمای میلی واقعا شورشو درآورده. پخش جشنواره سینمای خارج بماند یک جشنواره فجر داریم هم نمی تونیم درست و مثل آدمیزاد بشینیم بطور مستقیم ببینیم. چون حضرات باید تشخیص دهند که کدام بازیگر زن یا مرد باید نشان داده شوند کدامشان کلا حذف شوند و کدامشان از فاصله 300 متری نمایش داده شوند!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
اهل کجایی
امیر احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
گل گفتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
ما باید از ابزار سینما برای فرهنگ سازی آنچه ائمه گفته اند مثل حسد ، بخل ، دروغگویی ،انصاف ، کم فروشی ، دزدی، قتل،بخشش ،آموختن علم، اهمیت نماز،شناخت امامان،تعلیم و تربیت و ... که مشکل اصلی جامعه هست و مردم را رنج میدهد استفاده کنیم مثل پرنده کوچک خوشبختی که فیلم شاخصی از نظر فنی نبود ولی نگاه مردم را نسبت به معلولان تغییر داد یا مثل میم مثل مادر مرحوم ملا قلی پور و فیلمهایی مثل آنها.اگر ما به اینها بپردازیم مطمئنم مشکل فنی حل خواهد شد و به قله های بلندی در جهان دست خواهیم یافت.ما نباید جشنواره را اصل قرار دهیم جشنواره یک وسیله هست. ما باید در جهت تکنیک فیلم و علوم اسلامی و روانشناسی بی نهایت وسواس به خرج بدهیم زیرا اگر این مسائل حساس بد به تصویر کشیده شود نتیجه معکوس خواهد داد و جهان دیگر باید پاسخگو باشیم
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
عده ی زیادی از افرادی که در برنامه اختتامیه تصویرشان پخش می شد، ظاهرا از بستگان سببی و نسبی بودند.
تک و توک سینماگرانی بودند که در لابلای چهره های کاملا ناشناس نشان داده می شدند.
من چندبار احساس کردم الان است که تماشاچیان والیبال را به جای سینماگران نشان دهند.
همین
امیر علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
ما کجا اسکارو کن و گلدن گلاب کجا.سینمای ما کجاست هالیوود کجا ما سالی به زور 5تا فیلم خوب داریم اما هالییود سالی بزور5تا فیلمه بد داره سینمامون مثله فوتبال وبقیه ما فقط ادعا داریم همینو بس
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟