بازدید 26086

جب بوش: بلندپروازی‌های ایران باید نابود شود نه این که مدیریت شود!

جب بوش برادر کوچک‌تر جرج بوش پسر که از نامزدهای جدی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 است، علاوه بر شروع قدرتمند روند جذب حامیان مالی، با اعلام فهرست مشاوران خود سیاست خارجی، رقبای احتمالی هم‌حزبی خود را در شوک و بهت فرو برده است. بخشی از سخنرانی وی در شیکاگو در باره سیاست خارجی مد نظر وی به موضوع ایران اختصاص داشت.
کد خبر: ۴۷۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸ 19 February 2015

جب بوش برادر کوچک‌تر جرج بوش پسر که از نامزدهای جدی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 است، علاوه بر شروع قدرتمند روند جذب حامیان مالی، با اعلام فهرست مشاوران خود سیاست خارجی، رقبای احتمالی هم‌حزبی خود را در شوک و بهت فرو برده است. بخشی از سخنرانی وی در شیکاگو در باره سیاست خارجی مد نظر وی به موضوع ایران اختصاص داشت.

به گزارش «تابناک»، با اعلام فهرست مشاوران و برنامه سیاست خارجی جب بوش در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده میلادی در امریکا، رسانه‌های آمریکایی برای توصیف تاثیر رفتار وی بر رقبای هم‌حزبی احتمالی وی در مسیر ریاست‌جمهوری از عبارت «شوک و بهت» استفاده کرده‌اند که به استراتژی جنگی آمریکا در زمان حمله به عراق اشاره دارد و مبنای آن پیروزی سریع بر دشمن از طریق تهاجمی است که شروع قاطع آن باعث شوک و بهت شود.

اگر چه فرماندار سابق فلوریدا در سخنرانی خود در « شورای شیکاگو برای امور جهانی» مدعی شد که در سیاست خارجی راه خاص خودش را خواهد رفت که متفاوت از شیوه رفتار برادر و یا پدرش خواهد بود ولی انتشار فهرست 21 مشاور جب بوش در سیاست خارجی، این ادعا را زیر سوال برده است. واشنگتن پست در مطلبی در این باره با درج نمودار زیر نشان داده است که مشاوران جب بوش در واقع همان اعضای تیم سیاست خارجی سه جمهوری‌خواهی هستند که در بیست و چند سال گذشته به ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده‌اند. اگر چه اطرافیان رانلد ریگان و جرج بوش پدر در این فهرست سهمی برای خود اختصاص داده‌اند ولی، اکثریت با اطرافیان جرج بوش پسر است که در فاصله سالهای 2000 تا 2008 سیاست خارجی یک‌جانبه و ماجراجویانه‌ای را در پیش گرفته بود.


به گزارش فارین پالیسی، جب بوش اگر چه تلاش داشت، فاصله‌اش با سیاست خارجی برادر بزرگترش را حفظ کند ولی سخنان وی در مورد سیاست خارجی، یادآور عقاید بازها (جنگ‌طلبان) در دولت بوش پسر بود. وی به ترسیم یک خط قرمز از سوی دولت اوباما در سوریه (استفاده از سلاح شیمایی در سوریه) و سپس بی‌توجهی به آن شدیدا تاخت. بوش کوچک مدعی شد که وقتی ایالات متحده چیزی را اعلام کرد باید به آن عمل کند.

جب بوش اگر چه اطلاعات در باره سلاح‌های کشتار جمعی عراق که منجر به حمله به این کشور شد را غیردقیق دانست ولی در موضوع عراق، بیش از هر کسی، اوباما را مقصر دانست که اجازه داده است خلائی امنیتی در عراق ایجاد شود که باعث پدید آمدن داعش شود. وی در حمایت از افزایش شدید تعداد نظامیان آمریکایی در عراق در اواخر دوره ریاست جمهوری برادر بزرگش، این تصمیم را یکی از قهرمانانه‌ترین تصمیم‌های سیاسی از سوی روسای جمهور آمریکا دانست. وی برای مقابله با داعش جدیت در پیگیری مساله از طریق یک ائتلاف منطقه‌ای را پیشنهاد کرد.

به نوشته فارین پالیسی، به طور کلی، نگاه جب بوش به نقش آمریکا در صحنه جهانی در عین پاره‌ای ابهامات، مبتنی بر زور و قدرت بود. به گفته این عضو خانواده بوش، قدرت آمریکا از قدرت اقتصادی شروع می‌شود که باید تا آینده قابل تصور، شاهد رشد اقتصادی چهار درصدی باشد. وی برای جدی گرفته شدن آمریکا در صحنه جهانی، بر داشتن عظیم‌ترین قدرت نظامی در صحنه جهانی تاکید کرد و شعار برادرش در باره «رسیدن به صلح از طریق قدرت» را تکرار کرد. وی به همین سبب کاهش بودجه نظامی آمریکا را نکوهش کرد و بر رساندن آن به بیش از 2.5 درصد تولید ناخالص ملی تاکید کرد.

با وجود تلاش برای متفاوت نشان دادن خود از جرج بوش، وقتی کار به بیان ریشه‌های سیاست خارجی آمریکا رسید، شباهت دو برادر به خوبی روشن شد. وی مدعی شد که سیاست خارجی آمریکا ریشه در اصولی حیاتی دارد که ترجیح داد آن را «دیپلماسی آزادی» بنامد.

در حالی که شعار آزادی‌بخشی و ایجاد دموکراسی از سوی جرج بوش برای توجیه حمله به عراق مورد استفاده قرار گرفته است، جب بوش به برخی از معایب مراجعه به صندوق رای اشاره کرد و مدعی شد برای مثال، حماس از طریق پیروزی در انتخابات آزادی مردم را از آنها گرفته است.

به همین سبب وی به ضرورت وجود یک توازن بین «آزادی‌بخشی» و «حفظ روابط با متحدان» آمریکا اشاره کرد و مدعی شد که در نتیجه نادیده گرفتن این مساله در موردی مانند مصر، فرصت و خلائی پیش آمده است که پوتین از آن برای برقراری روابط با ژنرال‌های مصری استفاده کرده است.

جب بوش در این سخنرانی به موضوعات دیگری و از جمله برنامه سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا و رفتار دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز پرداخته است. وی با استقبال از سخنرانی نتانیاهو اظهار داشت که چشم انتظار این سخنرانی است و از سوی دیگر مدعی شد که بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران باید نابود شود نه این که مدیریت شود!

جب بوش در این مسیر از تصویب تحریم‌هایی جدید علیه ایران که زمان اجرایی شدن آن بعد از شکست احتمالی مذاکرات باشد حمایت کرد و خواهان تصویب توافق احتمالی با ایران در کنگره شد. 

این در حالی است که برخی رسانه‌های آمریکا یادآور شده‌اند که با وجود اظهارات اخیر جب بوش، حتی دولت جرج بوش نیز در سال پایانی کار خود به این نتیجه رسیده بود که رسیدن به توافق با ایران نیازمند این است که طرف آمریکایی حداقل به یک برنامه نمایشی غنی‌سازی هسته‌ای در ایران تن بدهد. استفن هادلی که در ان زمان مشاور امنیت ملی جرج بوش بود و اکنون از مشاوران جب بوش است در توضیح این سیاست گفته بود که این پذیرش اولیه به آمریکا فرصت می‌دهد که زمان فرضی رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را طولانی کند و در عین حال، افکار عمومی در ایران را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار دهد که دولت ایران مجبور شود مسیر حرکت هسته‌ای خود را تغییر دهد.


تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۰۸
انتشار یافته: ۴۷
Easier said than done. Fighting Iran needs money and resources that America no longer has. Keep barking JEB
پاسخ ها
irani
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
America easily can print more money and can get help from arab contries.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
فهمیدیم...
شیدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
بابا کوتاه بیا برا این ملت مظلم فارسی حرف بزن.فکر کردی جب بوش نشسته تابناک می خونه؟
آرمین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
good idea. isnt it?
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
yes
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
آقا یکی اینو برای ملت ترجمه کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
saudi arabia & qatar will provide the money
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
او مای گاد.آی اندرستند وات یو سی. یو مین دت آمریکا داز نات دو انی غلط، یه؟ می بی یو آر رایت، بات اور ایکسپرینسز دیورینگ دیس بیس سی سال هز شون دت دی ریلی دو انی غلط دی وانت! سو کیپ یور کلاه کاز جب کن ایدر بارک اند بایت!!!
ناشناس
| Austria |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
It seems that the next presidential election will be won by republicans. Then all "Nuclear Talks"results will be gone!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
واقعا keep barking JEB. و شیدا خانوم بله اونا سطر به سطر عقاید و افکارمارو می خونن نه تنها ما تمام دنیا که بتونن یه برنامه هایی بریزن تا مو لا درزش نره!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
از قدیم گفتن : دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید !!!
(قابل توجه جب بوش از یک طرف و دوستانی که اینجا انگلیسی بلقور می کنن از طرف دیگه)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
These are only nonsense speech. Iran must proceed its plans.Bush's family are the best friends of Saudi royal criminals. Shame on them.
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
Keep barking JEB یعنی جب یک دروغ گو هستش یا مثه سگ واق واق می کنه؟
جالبه ،روی هرچی خلیفه و پادشاه و امیر و سلطان و... رو سفید کرده امریکا ادعای دموکراسی
اول اون بوش پدر بعدش پسر George W.C!!! بعدش این داداش کوچیکش احتمالا بعدش نوش و نتیجه اش
جمع کنید این دلقکها رو
یا امام حسین این دیگه کیه خدا به دادمون برسه اگر توافقم بشه با آمدن این شازده پسر همه چیز بهم میخوره
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
نترس بابا.اینا همش واسه رای گرفتنه. همشون سرسپرده اون یهودیان افراطی هستن
بابا اینا ژنشون مشکل داره
اینم جوابت جب بوش:

سیاوش منم نه از پریزادگان ** از ایرانم از شهر آزادگان

که ایران بهشت است یا بوستان ** همی بوی مشک آید از بوستان

سپندارمذ پاسبان تو ایران باد ** ز خرداد روشن روان تو باد

ندانی که ایران نشست من است ** جهان سر به زیر دست من است

هنر نزد ایرانیان است و بس ** ندادند شیر ژیان را به کس

همه یکدلانند و یزدان شناس ** به نیکی ندارند از بد هراس

دریغ است که ایران ویران شود ** کنام شیران و پلنگان شود

همه جای جنگی سواران بدی ** نشستن گه شهریاران بدی

چو ایران نباشد تن من مباد ** بر این بوم و بر زنده یک تن مباد

همه روی یکسر به جنگ آوریم ** جهان بر بد اندیش تنگ آوریم

ز بهر بر و بوم و پیوند خویش ** زن و کودک وخرد و فرزند خویش

همه سر به تن کشتن دهیم ** از آن به که کشور به دشمن دهیم
ملت امریکا باید نادان باشد که یک نفر دیگه مثل جرج بوش پسر را به عنوان رییس جمهور انتخاب کند. اوباما هشت سال است که زور میزند نتیجه عملکرد بوش پسر را سامان بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
ملت امریکا!!!!
پشت پرده (اقایون ایپک) هر کی رو دوس داشته باشن ریسجمهور میکنن
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
که نظام طبیعت ضعیف پایمال است
نطام سلطه و زور گوئی در همیشه تاریخ وجودداشتهوانسان های فاقد باورها ی اخلاقی در پوشش های بظاهر موجه برای چپاول دیگرانسان ها از آن استفاده کرده اند . اما رسیدن به قدرت ملی نیاز مند زمینه سازی فرهنگی وکار است نه شعار.
جب بوش به احتمال زیاد رییس جمهور بعدی آمریکاست، شک نکنید.
جمهوری خواهان جز بوش و بچه هاس کسی که رای بیاره ندارند
هزینه جنگشو عربستان و قطر میدن رضاجان نگران نباش برادر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
و امارات! و حتی ترکیه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
اگه اينطور باشه جبهه تاخت و تاز ايران ميشه امارات و قط و عربستان. موشكا به اينجا خوب ميرسه.
بیچاره جامعه ای که انقدر از ناحیه جرج بوش دید و کشید و هنوز افرادی مثل جب بوش این ظرفیت را در ان می بینند که خود را مطرح کنند .
جب بوش دوست داریم.
به نظر من بیشترین ترس در دشمن وقتی است که نداند ما چی فکر می کنیم باید چراغ خاموش حرکت کنیم
How poor is a society that has suffered that much during George.W.Bush
the Junior 's presidency , yet people like his brother believe that there is still a good potential to offer him to create another sever mess .This is the problem of the society in America. The same mistake and the same consequences as usual
People in Iran do not buy your BS Jebb
امام فرمودن امريكا هيچ غلطي نمي تواند بكنداين حرف 30سال پيش امام خميني وملت ايران بوده والان ايران قوي شده ديگه 30تاكشورهم مثل امريكا هيچ غلطي نمي توانند بكنند ايران كشورابره قدرت منطقه هستش ما30سال پيش بادست خالي دربرابر دنيا ايستاديم تمام كشورها به عراق كمك مي كردن چي شد همه آنها شگست خوردن خيال همه راحت بشه هيچ كشوري جرعت حمله به ايران را نداره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
احمدی جان حواست به قطارای مترو باشه بهم نخورن داداش
این آقا باید تو تیمارستان بستری بشه،دیگه زمان گردن کلفتی و گرو کشی گذشته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
هیچوقت زمان گردن کلفتی و گروکشی نمیگذره وگرنه این دیوونه الان نبود
اخ جون جنگ. جب بوش جون بیا ک منتظریم حالا بچه فکر کرده ایران مثل عراق افغانستانه دمار از روزگارتون در میاریم بیا ک ما منتظریم
بزار بیاد ، با تمام قواشون آماده بشن ، هر ساز و برگی دارند آماده کنند ، هر امکاناتی که دارند محیا کنند
با ماکزیمم قدرتشون وارد بشند ، حتی ما رو تهدید هسته ای کنند بالاتر از اون حمله کنند
بزار این بازی برای همیشه تموم شه ، یک بار برای همیشه هم حسابمون با به اصطلاح همسایه هامون صاف بشه هم با اینا هم با هر خری دیگه ای که فکر میکنه ایران گوشت بدون استخون هست ، گلوگاه رو میگیریم اونطوری فشار میدیم صدای نالتون رو اجدادتون بشنوند ، بلند پروازی های شما در مورد ایران رو خواهیم دید شما هم پاسخش رو خواهید دید
ملت ایران ملتی زور پذیر نیست که بشه با زبون زور جلوش ایستاد این کره الاغ دیده وارد مذاکرات شدیم لابد از ترسمونه نه چون نحوه برخورد تغییر کرد تهدید کن ازین زبون درازیا کن اونوقت اونروی مارو می بینی!!!! پس بهتره درست صحبت کنی تا از جا نپریدیم با ملتی که شهادت ارمانشه نمی شه با زور حرف زد گاگول. بفهم نفهم ...
من همیشه گفتم که ما هم باید همانند چین و هند به سلاح هسته ای دست پیدا کنیم تا از شر آمریکا برای همیشه خلاص بشیم..
بدون سلاح هسته ای ، بالاخره این صهیونیست های کینه ای یک روز زهرشونو به ایران خواهند ریخت... این خط اینم جب بوش ، سگ قلاده شکسته ی جدید صهیونیسم!!!
بنظر من وقت آن رسيده كه بلندپروازيها وگردن كلفتي امريكا بايدمهار وحتي سرجاي خود نشانده شودچرنديات اين مرتيكه بيشتر كاربرد تبليغاتي داردچون ميخواهدمدتي هم نوكري شياطين پشت پرده دستگاه حاكمه امريكا راعهده دارشود
برو بمب اتم ساز گر راحت جهان طلبی
که در این دنیای جنگلی ، بدون بمب ، پایمالی!!!
ما تو جنگ با کی جنگیدیم فقط عراق ؟ جنگندهاشون کجایی بود؟ سلاحاشون کجایی بود ؟ مشاوراشون کجایی بودن ؟ موشکاشون ساخت عراق بود ؟
ما تو جنگ با شوروی - آمریکا - فرانسه و آلمان .... جنگیدیم . هیچکس جنگ دوست نداره ولی اگه مجبور بشیم از خودمون دفاع میکنیم و به وظیفمون عمل میکنیم.
چه غلطهای زیادی
اگه غلط اضافی بکنه اول از ان پی تی خارج میشیم. بعدش پیچ سانتریفیوژهامون رو میچرخونیم میریم به غنای بالای 70 درصد. یه خوردش هم میدیم به حزب الله. بعدش خودشون به غلط کردن می افتن. کجا میخوان برن اسرائیل تو مشت ماست. تازه احمدی جون و جلیلی جون هم که هنوز هستن.
دوستانی که میگن عربستان و قطر پول جنگ با ایران رو میدن چند نکته :
1)جنگ علاوه بر پول به سرباز هم نیاز داره جنگ با ایران یعنی کشته شدن کلی سرباز آمریکایی و آمریکا اونقدر احمق نیست که به خاطر عربستان سربازاشو به کشتن بده
2)جنگ با ایران یعنی نا امن شدن تنگه هرمز و این یعنی گران شدن نفت و این یعنی نارضایتی چین و اروپا قطعا آمریکا برای ایجاد چنین جنگی نیاز به اجماع جهانی دارد
3 )دیپلماسی کشور ما در شفاف سازی و تلاش برای توافق علاوه بر انگیزه مشروعیت ایجاد یک جنگ بزرگ در منطقه را از بین میبرد و این یعنی خبری نخواهد بود
4 )جناب جب بهتر است قبل از اینکه اسم ایران را به زبان بیاورد دهنش را بشوید و بداند استفاده ادبیات تحریک کننده ضد ایران برای جمع آوری رای یعنی زفتن در منجلاب
خود بوش هی زر زد و هیچ غلطی نتونست بکنه .این که چپشه از الآن معلومه چند مرده حلاجه.
هنوز عاقل هم در آمریکا هم در ایران پیدا میشه
حرفهای جناب جب بوش فقط برای جلب حمایت لابی یهودی اسرائیلی در آمریکاست
اینها خودشون نماینده شرکتهای اسلحه سازیند که با پروژه ایران هراسی ترسوندن اعراب و منطقه، با فروش جنگ افزار بهشون کلی تیغشون می زنند.
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم