مدیران جشنواره فجر بالاخره موضع‌گیری رسمی کردند؛

سرنوشت کارت‌های اختتامیه خانه سینما و شبهه تقلب در رأی مردمی

باکیده مدیر اجرایی جشنواره گفت: احتمالا خود دوستان هیأت مدیره که نیامدند هم کارتشان را به دیگران داده‌اند، پس این موضوع خیلی غیرعادی نیست. نمی‌دانم چه حکمتی است که در آستانه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما باید شاهد این اظهارنظرها و گفت‌و‌گوها باشیم؟
کد خبر: ۴۷۶۹۸۹
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲ 20 February 2015
|
9437 بازدید
پس از نقدهای «تابناک» درباره جشنواره فجر که با گلایه مسئولان این رویداد همراه شد و سپس گفته‌های فرهاد توحیدی درباره اختتامیه و همچنین رأی‌گیری‌ها، ناصر باکیده مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر نسبت به خبر منتشره در برخی رسانه‌ها با عنوان «مسئولان جشنواره فقط ۵۰ کارت برای خانه ‌سینما فرستادند»، نکاتی را بیان کرد.

به گزارش «تابناک» ‌به نقل از روابط‌ عمومی جشنواره فیلم فجر، ناصر باکیده با اشاره به اینکه زمانی که خبر منتشره از طرف آقای فرهاد توحیدی را خواندم متعجب شدم، گفت: با خواندن این مطلب از اینکه آقای توحیدی با چه استنادی در خصوص توزیع کارت‌های مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر سخنانی گفته، بسیار شگفت‌زده شدم.

وی ادامه داد: طبق روال همه ساله، کلیه کارت‌های مربوط به کاندیدا‌ها، صاحبان آثار، اهداکنندگان، هیأت‌های انتخاب و داوری، رسانه‌ها و... از طریق ستاد جشنواره توزیع می‌‌شود که امسال نیز از ۱۵۰۰ کارت توزیع شده سالن اصلی و بالکن ۴۷۰ کارت برای استقرار نامزدها و صاحبان آثار و اهدا کنندگان و هیأت‌های انتخاب و داوری و همراهانشان تحویل گروه تشریفات و اختتامیه شد.

باکیده افزود: ۲۵۰ کارت برای مجموعه رسانه‌ها در نظر گرفته شد، ۱۰۰ کارت در اختیار تعدادی از هنرمندان و مشاهیر قرار گرفت، ۲۰۰ کارت برای مؤسسات برگزاری، ۶۰ کارت برای رایتل، ۱۰۰ کارت برای فعالان و کار‌شناسان شوراهای گوناگون ساخت و نمایش، ۱۰۰ کارت برای ادارات کل و وزارت ارشاد، ۱۵۰ کارت برای ستاد اجرایی و بولتن و ستاد خبری و تعدادی هم در اختیار دبیرخانه قرار گرفت تا عندالزوم توزیع شود.

سرنوشت کارت‌های اختتامیه خانه سینما و شبهه تقلب در رأی مردمی

باکیده اظهار کرد: به منظور تکریم اعضای محترم هیأت مدیره و رؤسای صنوف خانه سینما نیز ۵۰ کارت برای خانه سینما به اندازه دیگر مؤسسات برگزار کننده ارسال شد که متعاقب آن مدیرعامل محترم خانه سینما طی تماس تلفنی اظهار کردند، چون این تعداد پاسخگوی تمام اعضا نیست و طبیعی هم هست که نباشد از بنده خواستند که ارسال برای صنوف نیز مستقیما از سوی جشنواره صورت گیرد و در لحن ایشان هیچ گونه شائبه‌ای از گلایه‌مندی و اظهار نارضایتی وجود نداشت و حتی همراهی با ما نیز احساس می‌شد.

این مسئول تأکید کرد: با همین توافق دفتر خانه سینما اقدام به دریافت سهمیه هیأت مدیره و شورای مرکزی انجمن بازیگران نمودند و الباقی کارت‌ها را که ۳۰ عدد بود به همراه لیست رؤسای صنوف برای دبیرخانه ارسال کردند؛ دبیرخانه نیز مستقیم‌ در فرصت باقی مانده تا مراسم اختتامیه اقدام به ارسال و تحویل کارت‌ها برای کسانی که اسمشان در لیست‌های دیگر نبود، کرد. این واکنش آقای توحیدی آن هم چند روز پس از پایان جشنواره بسیار سؤال‌برانگیز است و ‌ای کاش اگر مشکلی بود‌‌ همان موقع عنوان می‌شد و پیگیر می‌شدیم.

مدیر اجرایی جشنواره یادآور شد: در نگاه نخست به گفت‌وگوی منتشره آقای توحیدی در رسانه‌ها، احساس می‌شود که دبیرخانه جشنواره برای همه اهالی سینما تنها ۵۰ عدد کارت پیش بینی کرده که این غلط است. در این جشن برای صاحبان آثار، کاندیدا‌ها و همراهان، اهداکنندگان جوایز، صنوف، مشاهیر سینما و اهالی رسانه و فعالان سینمایی بالغ بر ۱۰۰۰ کارت از ظرفیت ۱۵۰۰ کارت توزیع شده ‌و ۵۰۰ کارت دیگر نیز در میان حامیان جشنواره، ستاد جشنواره اعم از ستاد خبری، بولتن، کارگزاران جشنواره، سازمان سینمایی، مؤسسات برگزار کننده تابعه سازمان سینمایی، شورا‌ها و ادارات کل، دبیرخانه، میهمانان تقدیری از خانواده شهدا ارسال شده که همگی مرتبط به سینما و جشنواره‌اند و به تفکیک اطلاعات دقیق آن با همه جزییات موجود است.

سرنوشت کارت‌های اختتامیه خانه سینما و شبهه تقلب در رأی مردمی

وی اظهار داشت:‌ ای کاش ایشان نارضایتی احتمالی خود را به عنوان یک همکار قدیمی‌‌ همان موقع به بنده می‌گفتند. نمی‌دانم اسم این رفتار را بی‌معرفتی بگذارم و یا اینکه می‌خواهند کاسه و کوزه نیامدنشان را سر دفتر جشنواره‌ای که طی چند ماه گذشته بدون کمترین حاشیه کارشان را با ‌‌نهایت دقت انجام داده‌اند، خراب کنند که این هم بی‌انصافی است.

وی همچنین گفت: موضوع اینکه تعدادی از افراد حاضر در چنین آیین‌هایی هم سینماگر نیستند و سینمادوست هستند، امری کاملا طبیعی است. به طور طبیعی همه کسانی که کارت دریافت می‌کنند چه از طریق خانه سینما باشد یا از ستاد جشنواره یا هر جای دیگر، خودشان نمی‌آیند و بعضا کارتشان را به متقاضیان و علاقه‌مندان به سینما می‌دهند. به ترکیب افراد حاضر در جشن‌های خانه سینما هم دقت کنید این موضوع را بیشتر از جشنواره فجر هم می‌بینید پس آقای توحیدی سعی نکنند این دلیل را ارائه کنند که مثلا کارت‌ها را به آن‌ها ندادیم و نامناسب توزیع کرده‌ایم؟!

وی گفت: احتمالا خود دوستان هیأت مدیره که نیامدند هم کارتشان را به دیگران داده‌اند، پس این موضوع خیلی غیرعادی نیست. نمی‌دانم چه حکمتی است که در آستانه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما باید شاهد این اظهارنظر‌ها و گفت‌و‌گو‌ها باشیم؟ انتظار همه این بود که دوستان به احترام جشن ملی سینمای ایران و به احترام نامزد‌ها که همکارانشان هستند و به احترام داوران و لااقل به احترام مردمی که رأی‌هایشان را در صندوق خانه سینما ریختند، حضوری فعال می‌داشتند و اگر گلایه‌ای هم بود که مطرح نکردند، بعدا مطرح می‌کردند چون این دوستان خودشان صاحب این جشن هستند و این رفتار خوبی نبود.

همچنین عزت علیزاده مدیر پشتیبانی فنی جشنواره فیلم فجر درباره اظهارات رئیس هیأت مدیره خانه سینما در مورد صحبت‌های بهروز افخمی در تشکیک نتایج آرای مردمی ضمن تأکید بر سلامت شیوه برگزاری و روند اجرایی رأی‌گیری گفت: بر اساس اعلام خانه سینما آیین نامه نحوه بررسی آرای مردمی امسال جشنواره، در اختیار همه تهیه کنندگان بخش سودای سیمرغ قرار گرفته بود و همه تهیه کنندگان یا نمایندگان آن‌ها از مواد آیین نامه مطلع بودند و بنابر مفاد آیین نامه سه تهیه کننده به عنوان کمیته ناظر بر سلامت و شمارش آرا‌ نظارت می‌کردند که در زمان‌ها و رسانه‌های مختلف صحت و سلامت رأی‌گیری مردمی و شمارش آن را تأیید کردند.

وی بیان کرد: بنای ستاد جشنواره از ابتدای شروع به کار جشنواره حفظ شأن هنرمندان و سینمای ایران بود و سیاست جشنواره عبور از کنار برخی اظهارنظرهای بی‌اساس است که غلط بودنش نزد عام و خاص معلوم است که گهگاهی صورت می‌گرفت. خصوصا که در این مورد مدیر اجرای طرح رأی گیری پاسخ ایشان را داد. معهذا اگر می‌دانستیم آقای توحیدی ضروری می‌دانند ما هم واکنش نشان می‌دادیم.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟