در حالی که چند روز از اکران فیلم محمد رسولالله(ص) در ایران میگذرد و این پروژه عظیم سینمایی در حال جابجایی رکوردهاست، اکران همزمان آن در جشنواره فیلم مونترال هم تحسین برخی منتقدان را به همراه داشته است. در همین منتقد گاردین بعد از دیدن فیلم به آن چهار ستاره داده و گزارشی هم در ستایس فیلم منتشر کرده است. علاوه بر او، فیلم واکنش چند شخصیت فرهنگی دیگر را هم در پی داشته است.
به گزارش «تابناک»، یکی از حواشی که با فیلم محمد رسولالله(ص) همراه بوده، موضعگیری وهابیون علیه این فیلم و تبلیغات گسترده علیه آن بوده است؛ مسألهای که حتی واکنش الازهر را هم در پی داشت. شب گذشته، غسان مسعود بازیگر مشهور سینمای عرب با حضور در برنامه تلویزیونی پانوراما شبکه المنار لبنان با انتقاد از وهابیون به دفاع از فیلم مجید مجیدی پرداخت.
غسان مسعود، بازیگر معروف سوری که در فیلمهایی نظیر «بازمانده» سیفالله داد و «قلمرو بهشت» ریدلی اسکات بازی کرده، ضمن انتقاد از وهابیون به حمایت از فیلم مجیدی پرداخت.
او با انتقاد از کشورهای عربی به دلیل جدی نگرفتن سینما گفت: متأسفانه در میان اعراب و کشورهای خاورمیانه و جهان اسلام، به اهمیت سینما توجهی نمیشود و اصلاً متوجه نیستیم که سینما چقدر تأثیرگذار و پراهمیت است. غربیها پیش از آنکه از طریق هواپیماهای خود، ما را تسخیر کنند از طریق سینما همه جا را تسخیر کردهاند. هرچند برخی سیاستمداران و نخبگان غربی، نسبت به پیامبر شناخت و آگاهی دارند، دوست ندارند این معرفت به همه مردم برسد.
این در حالی است که ما تنها از طریق سینما و هنر و فرهنگ میتوانیم در ناخودآگاه انسانها نفوذ کنیم. غربیها که گروههای تندرویی مثل داعش را در منطقه ایجاد کردند، هماکنون تصویری خونین از اسلام نشان میدهند. با این وضعیت باید ما احساس وظیفه کرده و پیامهای درست و حقیقی از اسلام را منعکس کنیم. هماکنون در منطقه ما، میلیونها دلار برای سلاح و جنگ و کینه خرج میکنند و کسی نیست که برای محبت و عشق و فرهنگ و هنر چیزی خرج کند. فیلم الرساله مصطفی عقاد نیز قبلاً ممنوع شده بود، ولی الآن باعث مباهات کشورهای اسلامی است. من در این زمینه تجربههای فراوانی دارم و معتقدم بسیاری از آثاری که زمانی ممنوع بودند، بالاخره روزی آزاد میشوند.
علاوه بر غسان مسعود، سامی یوسف، ستاره مسلمان دنیای موسیقی هم از فیلم تمجید کرد و در گفتوگو با رویترز مخالفتهای صورت گرفته با این فیلم را سیاسی خواند. سامی یوسف گفت: «مطمئنم آنهایی که در الازهر با این فیلم مخالفت کردهاند یا دیگر مخالفان فیلم، هنوز این اثر را ندیده اند. آنها با فیلم مخالفت میکنند، فقط به این دلیل که با صادرات فرهنگی ایران مخالف هستند. واقعا شرم آور است که تنها دو محصول اصلی درباره زندگی پیامبر اسلام وجود دارد، در حالی که درباره حضرت مسیح، موسی و دیگر پیامبران فیلم های زیادی تولید شده است».
فیل هاورد، منتقد روزنامه گاردین هم پس از دیدن فیلم، گزارشی از آن را در وب سایت گاردین منتشر کرد. او در گزارش «محمدرسولالله(ص): حکایت خاطرهانگیزی از ظهور اسلام» با اشارهای به پیشینه سینمای ایران به مقایسه ساخته مجید مجیدی با فیلم «محمد رسولالله(ص)» مصطفی عقاد و نوح دارن آرنوفسکی میپردازد و با اینکه از نقش عواملی چون ویتوریو استورارو در فیلم تقدیر میکند، نوح آرنوفسکی را فیلم بهتری به لحاظ ساختاری میداند، ولی در مقابل محمد رسولالله مجیدی را هم فیلم مذهبیتری معرفی میکند.
نکته جالب برای برخی منتقدان هزینه 40 میلیون دلاری این فیلم است که در تاریخ سینمای ایران بیسابقه بوده است؛ بودجهای که به مجیدی این امکان را میداد تا از شخصیتهای نظیر ویتوریو استورارو و ای آر رحمان استفاده کند. در گزارش گاردین البته به مخالفتهای الازهر به ساخت این فیلم و همچنین تلاشهای مجید مجیدی برای نمایش چهره متفاوتی از پیامبر اسلام با توجه به ظهور پدیدهای چون گروههای تکفیری داعش هم اشاره شده است.
علاوه بر گاردین، منتقد هافینگتون پست فرانسوی فیلم «محمدرسولالله(ص)» ساخته مجید مجیدی را که به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره مونترال به نمایش درآمد باشکوه خواند. منتقد این نشریه نوشت: فیلمی که سیونهمین جشنواره فیلم مونترال را افتتاح کرد، به کارگردانی مجید مجیدی فیلمی رمانتیک ـ تاریخی است که چون یک نقاشی دیواری باشکوه بر کودکی حضرت محمد(ص) تمرکز دارد. این محصول 3 ساعته، یادآور فیلمهای اسطورهای مذهبی دهه ۱۹۵۰ است که همه احساسات خوب را منعکس میکردند. ساخت فیلمی درباره پیامآور اسلام همیشه دشوار است، زیرا مسلمانان سنی با این کار مخالف هستند و همین فیلم نیز با این مشکلات روبهرو شده است.
موضعگیریها در خصوص این فیلم پس از اکران در حالی صورت میگیرد که نمایندگان الازهر، همچنان بدون دیدن فیلم بر طبل خود میکوبند و این فیلم را توهینی به پیامبر اسلام میدانند. شومان، نماینده الازهر با اعتراض به ساخت چنین فیلمی همه بازیگران این فیلم را گناهکار خواند و اعلام کرد، باید علیه کارگردان و عوامل این فیلم در دادگاه اقامه دعوای کرد. او بار دیگر این حرف تکراری خود را بیان کرد که «چطور میشود به بازیگری نقش پیامبر اسلام را داد، در حالی که ممکن است او در یک فیلم دیگر نقش یک دزد را بازی کند؟» حرفهای شومان در حالی بیان میشود که مجیدی بارها اعلام کرده در این فیلم به هیچ وجه چهره پیامبر به نمایش درنیامده است.