شیخ انصاری در ابتدای این نشست
عنوان کرد: جشنواره فیلم فجر مانند قایقی است که آثار سینمای ایران به مدت
۱۰ روز بر این قایق سوار هستند و ممکن است اشکالاتی در طول مسیر پیش آید. مشکلات پیش آمده در
نمایش فیلم «گیتا» که شب گذشته رخ داد یک مشکل فنی است. در واقع سینمای
ایران در حال تجربه کردن یک فرآیند تکنیکی است که این فرآیند به ظاهر ساده
می آید اما نیاز به نظم خاصی دارد که اگر این نظم وجود نداشته باشد، قطعا
این فرآیند تکنیکی ناکارآمد خواهد بود.
شیخ انصاری تاکید کرد: سالن برج
میلاد مناسب نمایش فیلم نیست اما این مسئله فی النفسه دارای اشکال نیست
بلکه مشکل از جایی شروع شد که روش انتقال اطلاعات به درستی اتفاق نیفتاد. DCP
این فیلم ساعت ۱۸ به برج میلاد رسید و مسئولان سالن در صدد بودند تا
اطلاعات فایل را باز کنند، منتها زمان گذشت و به دلیل فرآیند تکنیکی موجود
این اتفاق نیفتاد و فایل پخش نشد اما مشکل، پخش سیستم DCP نبود،
بلکه مسئله در روش انتقال اطلاعات بود به این معنی که اطلاعات به درستی
کپی نشده و فیلم به صورت آنلاین روی پرده رفت و همین مسئله برایمان مشکل
ایجاد کرد.
وی همچنین تصریح کرد: مسئولیت مشکلات پیش آمده در نمایش فیلم «گیتا» در نهایت متوجه تهیهکننده است و من از اهالی رسانه در برج میلاد عذرخواهی میکنم.
در ادامه مسعود مددی کارگردان این فیلم سینمایی بیان کرد: در ابتدا تشکر می کنم از برگزارکنندگان جشنواره، چون می دانم که برگزاری این رویداد سینمایی کاری دشوار است، اما انتظار داریم هر سال بهتر از سال گذشته برگزار شود. البته من از اینکه این فیلم جزو اکران های اولیه بود، گلایه نداشتم اما به مسئولان دبیرخانه تاکید کردم فیلم «گیتا» از جمله آثار ناآماده در میان فیلم ها است و خواهش کردم که روز اول نمایش را به این فیلم اختصاص ندهند، اما در میان همه فیلمهای ناآماده قرعه به نام «گیتا» افتاد.
این کارگردان فیلم اولی تاکید کرد: سوال من این است که چرا وقتی تعدادی فیلم مشخص آماده نمایش داریم، این فیلم باید در اولین ساعات نمایش جشنواره فیلم فجر روی پرده رود که البته از بدشانسی من است.
- میترا تیموریان نویسنده فیلمنامه این فیلم نیز در این زمینه عنوان کرد: فیلم «گیتا» یک تصویر ذهنی از مادری است که همه زندگی خود را برای فرزندش گذاشته است. در واقع بزرگترین شغلش عشق ورزیدن به فرزندش است و حالا که فرزندش رفته نمی داند چه کند و دچار بحران شده است.
در ادامه این نشست مریلا زارعی درباره فیلم «گیتا» گفت: من به عنوان بازیگر قصه های مختلفی را مطالعه می کنم و بنا بر سیاستهایی که در نظر می گیرم دست به انتخاب می زنم و فیلم «گیتا» نیز یکی از انتخاب های خوب من است. در ابتدا به واسطه فیلمنامه خوبی که «گیتا» داشت به کار جذب شدم و بعد در جریان کار یک فیلمساز فیلم اولی قرار گرفتم که کار کردن با این فیلمساز برای من لذت بخش بود.
وی درباره نقش خود در فیلم «گیتا» گفت: در این فیلم نقش متفاوتی را بازی کردم. بازی کردن نقش مادر برای من یک تجربه تازه بود به خصوص اینکه این فیلم با قلم زنانه ای درباره مادر نوشته شده است. همین مسئله من را ترغیب کرد تا به این شخصیت بپردازم و بعد از پایان فیلمبرداری سه ماه درگیر این فیلم سینمایی بودم.
بازیگر نقش گیتا درباره انتخاب های جدید سینمایی خود گفت: من در سال جدید ۳ انتخاب داشتم. انتخاب اولم فیلم «گیتا» بود که نقش یک مادر را بازی می کردم درواقع نقش مادرانگی کار در این فیلم قالب بود. فیلم دوم «بادیگارد» نام داشت که در این فیلم نقش یک همسر را بازی کردم و فیلم «دختر» هم در نقش یک خواهر ظاهر شدم. در واقع امسال سه نقش متفاوت از جنس زنانه را بازی کردم و همین مسئله برای من چالش های خوبی را به وجود آورد و تجربه ارزنده ای بود.
10:35- کتایون ریاحی بازیگر سینمای ایران و بنیانگذار بنیاد نیکوکاری «کمک» که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به عنوان حامی معنوی حضور دارد درباره دلایل حضور خود در جشنواره به خبرنگار مهر گفت: سینما هنری جذاب، پر مخاطب، دوست داشتنی و تاثیرگذار است که علاوه بر نشان دادن قصه آدم ها، کارکرد رسانه ای نیز دارد و می توان از طریق آن پیام های انسانی را به گوش مخاطب رساند که یکی از این پیام ها مسایل انسانهای نیازمندمند است.این بازیگر سینمای ایران درباره نسبت سینما و سینماگران با امور خیریه بیان کرد: سینماگران در جامعه شناخته شده و چهره های محبوب مردمی هستند و حضورشان در بنیادهای خیریه میتواند موثر واقع شود و من امیدوارم سینماگران به درستی بتوانند با بنیادهای خیریه مردم نهاد همراه شوند.
بنیاد کمک که توسط کتایون ریاحی راه اندازی شده، اقدامات پزشکی را انجام داده که باعث شده تاکنون طیف وسیعی از کودکان بتوانند شنوایی شان را در همان دوران طفولیت به دست بیاورند. این بنیاد در جشنواره فجر سی و چهارم مشارکت دارد.
او با انتقاد از دکور برخی برنامههای سینمای تلویزیون تصریح کرد: در یک
برنامه تخصصی سینمایی راجع به سینمای دیجیتال حرف میزنند، اما دکور به
گونهای طراحی شده است که هرچقدر هم همه مهمانان در این برنامه راحت
باشند، آن صحنه و دکور ذهن مخاطب را بر هم میریزد.
به هر جهت به هدفی که
بهروز افخمی در این برنامه دنبال میکند احترام میگذارم شاید در همین حد
هم برای یک عدهای کفایت کند ولی عده دیگری هم هستند که مشتاق شنیدنهای
دقیقتری هستند.
10:55- کمال تبریزی که امسال با فیلم «امکان مینا» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛ خبر یک روزنامه درباره نقش وزارت اطلاعات در تولید آخرین فیلمش را تکذیب کرد و به آیسینما گفت یکی از شخصیتهای فیلم مامور اطلاعاتیست و به همین دلیل از کارشناسان این وزارتخانه کمک گرفته شده است.
پیش از این یک روزنامه، خبری درباره این که «سیانور» ساخته بهروز شعیبی به سفارش وزارت اطلاعات و «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی با نظارت مستقیم این وزارتخانه ساخته شده است، منتشر کرده بود. کمال تبریزی در اینباره به آیسینما میگوید: «کاملا این موضوع را تکذیب میکنم چون این فیلم هیچ ربطی به این وزارتخانه ندارد. بالاخره نمیتوان خبرها را مخفی نگه داشت، در فیلم من یکی از نقشها یک مامور اطلاعاتی است که به این دلیل مجبور بودیم از دانش و اطلاعات کارشناسان این وزارتخانه نیز استفاده کنیم. اما حامی مالی این فیلم بنیاد سینمایی فارابی است. البته برخی از خبرنگاران که فکر میکنند مدام در حال کشف موضوعات پنهان هستند و با خبر داشتن از برخی جزئیات چنین مطالبی را منتشر میکنند که درست از آب در نمیآید.»
11:02- عباس لاجوردی کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» درباره تامین هزینه های تولید این فیلم سینمایی به مهر گفت: نصرت نوری و عباس فاتح سرمایه گذاری این فیلم سینمایی را به عهده داشتند. اما بعد از اینکه فیلمبرداری به پایان رسید، انجمن انقلاب و دفاع مقدس مجموع راش ها را دید و درخواست مشارکت در تولید کرد و ۵۰ درصد از هزینه های تولید را نیز متقبل شد.
کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» متذکر شد: مجموع صحنه های این فیلم
سینمایی در سوریه و در مناطق پر خطر فیلمبرداری شده است. شرایط سختی برای
فیلمبرداری داشتیم به عنوان نمونه در برخی از صحنه ها، گروه و عوامل تولید
در ۴۰۰ متری تکفیری ها قرار داشتند بنابراین سعی کردم در دل جنگ مباحث
انسانی را مطرح کنم.
وی افزود: به خوبی به یاد دارم هنگام فیلمبرداری برخی از صحنه ها، پرواز هواپیماها و جنگنده ها را از نزدیک می دیدیم و به معنای واقعی وحشت زده می شدیم. با وجود وحشت بسیاری که هنگام فیلمبرداری در برخی از صحنه ها حاکم بود سعی کردیم تولید فیلم را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و اتفاقا در این شرایط سخت پلان های هوایی بسیاری از حرم حضرت زینب (س) فیلمبرداری کردیم.
لاجوردی با اشاره به چگونگی تولید این فیلم سینمایی گفت: مجموع عوامل این فیلم سینمایی ایرانی هستند و احمد کاوری و علیرام نورایی نیز از بازیگران اصلی هستند و چند بازیگر کودک سوری نیز در فیلم حضور دارند. زبان فیلم عربی است و با زیرنویس انگلیسی پخش می شود.
این کارگردان درباره داستان فیلم «جشن تولد» گفت: داستان این فیلم سینمایی درباره یک خانواده سوری است که در یک روز آرام جشن تولدی برای فرزند خود می گیرند اما این جشن تولد با آتش گلوله تکفیری ها به خاک و خون کشیده می شود و در نهایت می بینیم شهر زیر و رو می شود.
11:15- محمدحسن دامنزن کارگردان مستند «مجتبی» که به بخش مستند سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر راه یافته در گفتوگو با فارس، گفت: فیلم درباره یک هنرپیشه تئاتر عروسکی است. البته من دو تا سوژه درباره جنگ داشتم که هر دو را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رد کرد و گفتند این دو موضوع در اولویت ما نیست و به خاطر همین این موضوع را نوشتم و دادم به آنها و آن را تصویب کردند و به نوعی این سومین طرح من بود که دو طرح قبلی درباره دفاع مقدس بود و شاید نگاهم متفاوت بود و مسائل جنبی ایجاد میکرد و من قبول داشتم که رد کردند.
این مستندساز با بیان اینکه با سوژه مستند «مجتبی» میتوانستم شرایط یک هنرمند را در جامعه معاصر ایران به تصویر بکشم، تاکید کرد: سوژه من آدمی بود که از طرف خانواده در فشار بود تا به خارج از کشور برود اما نمیخواست برود به آنها میگفت اگر بروم خارج از کشور نابود میشوم و هنر من برای مردم است و از طرف دیگر شاگردی داشت که میگفت که بیاییم تئاتر عروسکیمان را با نور و صدا تقویت کنیم و او در این میان مانده بود و نه با آن ایده خروج از کشور همراه بود و نه با ایده شاگردش و این شرایط برزخگونه که برای خیلی از هنرمندان امروزی پیش میآید خیلی مهم بود.
وی افزود: در این مستند بیشتر تنهایی آدمها در تضادها و دنیای امروز مد نظرم بود؛ اینکه در جهان پر زرق و برق آدمی که نمیخواهد تازه به دوران رسیده باشد ناچاراً از جامعه طرد میشود و گوشه تنهایی را انتخاب میکند.
11:30- یاسر بختیاری ملقب به یاس، خواننده مشهور سبک رپ ترانه تیتراژ فیلم «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی را خوانده و این ترانه نخستین بار در نمایش این فیلم در جشنواره شنیده خواهد شد. یاس که به خاطر مضامین انتقادی و اجتماعی ترانههایش شهرت دارد، از دهه 1380 به تدریج شناخته شد و اکنون یکی از مشهورترین رپرهای ایرانیست که در داخل و خارج از ایران طرفداران زیادی دارد.
او با انتقاد از نگاه غیرهنری مسئولان شرکت نفت اضافه کرد: احتمالا آخرین باری که سینما رفتهاند، بیش از 10 سال پیش بوده که چنین نظراتی را اعمال میکردند، به همین دلیل متوجه شدیم با جلسات فرسایشی که با آنان داریم کاری از پیش نمیرود.
این کارگردان جوان سینما در ادامه درباره موضوع فیلمش که توجه به بنیان
خانواده است با انتقاد از افزایش آمار طلاق در سالهای اخیر یادآور شد: سال
93 در هرساعت اداری در ثبت احوال 15 درخواست طلاق ثبت شده که مرداد امسال
این آمار به 19 تا افزایش یافته است و افزایش این آمار مسئولیت ما را سنگین
میکرد تا به بحث طلاق بپردازیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تکراری بودن موضوع فیلمش تصریح کرد: بحث خانواده هرگز تاریخ مصرف ندارد. متاسفانه در حال حاضر پایه و اساس 70 درصد طلاقها هیچ است چون افراد براساس منیت شخصی خود تصمیمگیری میکنند. نمیخواستیم راهکار بدهیم چون کار سینما راهکار دادن نیست. بلکه وظیفه خود دانستیم تلنگری بزنیم و فرهنگ عذرخواهی را مطرح کنیم. ضمن اینکه نشان دهیم مراجعه به روانشناس در زندگی لازم است و قرار نیست هر کس که سراغ روانشناس میرود، دیوانه باشد.
وی اضافه کرد: میخواستم این فیلم را خودم تهیه کنم و خوشبختانه نسخهای که در جشنواره نمایش داده شد، همان نسخهای بود که خودمان به دفتر جشنواره ارائه کرده بودیم و تنها فیلم بدون اصلاحیه جشنواره بود.
در این نشست نیکی مظفری یکی از بازیگران فیلم، آنیتا جواهرچی طراح صحنه
نیز حضور داشتند و منتقد جلسه نیز مسعود نجفی در سخن کوتاهی گفت: تلاش این
فیلم برای حفظ بنیان خانواده از جمله نقاط مثبت آن است. همچنان که رشد آمار
طلاق نشان میدهد، در این زمینه کم کاری داریم و باید فیلمهای بیشتری با
این موضوع بسازیم.البته این فیلم هم کامل نیست و اشاراتی به موضوع خانواده
دارد.
به عنوان مثال فروش بخشی از بلیتهای سینما سروش توسط یک ناظر اداره گاز انجام می شود که او هم بلیتهای جشنواره را با واسطه از فرد دیگری خریده است. همچنین آگهی فروش بلیت سینمای فلسطین نیز توسط یکی از اعضای خانواده یکی از کارگردانان سینما و تلویزیون ایران منتشر شده است. این فرد نیز سری بلیت های سودای سیمرغ ۱ و ۲ را ۸۰ هزار تومان و نگاه نو را ۵۰ هزار تومان فروخته است.
13:00- فرزاد موتمن کارگردان «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» با اشاره به این مهم که نیاز قصه استفاده از بازیگران در گروههای مختلف سنی بود گفت: فیلم دست روی معضلی می گذارد که جامعه امروز باید نسبت به آن حساس باشد. احساسم این است که فیلم اکران خوبی خواهد داشت باید ببینیم که چه پیش می آید و امیدوارم مردم این کار را دوست داشته باشند.
موتمن همچنین درباره نحوه تامین سرمایه فیلم گفت: فیلم در بخش خصوصی ساخته شده و یک کف وام به فیلم تعلق گرفت و بنیاد فارابی به این فیلم داد که باید باز پس داده شود که همین هم خوب است.
او ادامه داد: برای من به عنوان یک ایرانی جذاب نیست که تلویزیون کشور خودم را نمیبینم. شاید در وهله اول ندیدن تلویزیون جالب باشد و نوعی کج کردن به حساب بیاید اما بعد از آن به این فکر میکنیم که اینجا خانه ماست، چرا نباید مخاطب داشته باشد.
این بازیگر سینما یادآور شد: من به عنوان ایرانی دوست دارم هنرمندان، مردم و
دولتمردانم را در تلویزیون خودمان ببینم و با آنها تشریک مساعی کنم اما
تلویزیون دچار سوءتفاهم است و دست ما در دست یکدیگر نیست و به درد هم
نمیخوریم.
مهم نیست که مرا به تلویزیون راه ندهند اما باید به این نکته
توجه کنید که چرا سریالهای ترکی این همه در میان مردم ما تماشاگر دارند.
سریالهایی که اگر داستان تمام آنها را در هاونگ بکوییم چیزی از آن
درنمیآید.
وی با ابراز تأسف از کم توجهی تلویزیون به فیلمهای سینمایی اضافه کرد: فیلمهای سینمایی ما تمام معضلات و دغدغههای مردم را به خوبی نشان میدهند اما همین فیلمها هیچ جایی در تلویزیون ندارند.
بهداد با انتقاد از افزایش برنامههای سطحی تلویزیون افزود: مشکل من این است که چرا جریان خرد، اندیشه و فرم در تلویزیون ما رعایت نمیشود؟! این بیتوجهیها سطح سلیقه مردم را پایین میآورد. چرا ما نباید به عنوان هنرمندان در تلویزیون حضور داشته باشیم و با توده 70 میلیونی جمعیت کشورمان ارتباط برقرار کنیم؟
حامد بهداد در پایان صحبتش خواستار نزدیکی و دوستی تلویزیون و سینما شد و گفت: با همه این حرفها اعلام دوستی میکنیم و آنچه در شب گذشته رخ داد یک لحظه بود که ما تصمیم گرفتیم به این برنامه نرویم.
همچنین گوهر خیراندیش گفت: اگر به اصحاب هنر اعتماد نکنند کلاهشان پس معرکه است. شبکههای ماهوارهای تبلیغات مجانی برای فیلمها نشان میدهند و واقعاً باعث تأسف است. البته باید آگاه باشیم که برخی از این شبکهها خوب و پخته و حسابشده عمل میکنند.
وی در ادامه اظهار داشت: شب گذشته مگر پوشش من چه اشکالی داشت پوشش من عین کلاه پهلوی و معمای شاه بود آمدم تا اعتماد دوستانم را جلب کنم اما در ادامه خودم از برنامه انصراف دادم. من یک کلاه بر سر داشتم و این در شرایطی بود که بیمار نیز بودم. در شرایطی که بازیگر باید به زیباییشناسی خود دقت داشته باشد.
14:30- فیلم مستند «مجتبی» به کارگردانی محمدحسن دامن زن اولین اثری است که در دومین روز جشنواره در بخش «سینما حقیقت» و در ساعت ۱۴:۳۰ به نمایش درآمد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مجتبی هنرپیشه تئاتر است که با اجرای نمایش عروسکی در مهدکودکها، جشنها و مهمانیها زندگی خود را اداره میکند اما همسر و فرزند او درصدد رفتن به خارج از کشور هستند و شاگردش نیز خواهان مدرنتر شدن وسایل صوتی و نوری است. او بین انتخاب نمایش سنتی عروسکی و استفاده از نور و صدا و موسیقی مردد است و از طرف دیگر همسر و فرزندش هم در تدارک مهاجرت هستند و باعث اضطراب و ناراحتیاش شدهاند... .
14:56- لحظاتی پیش گشت ارشاد در محوطه کاخ جشنواره حضور پیدا کرد. از روز گذشته این ورودی خانمها و آقایان جدا شده است و در هنگام ورود کیفها نیز کنترل میشود. گویا پیش از حضور گشت ارشاد هماهنگی صورت نگرفت. پیش از این محمد حیدری دبیر جشنواره وعده داده بود اتفاقات سال گذشته از جمله حضور گشت ارشاد در مهم ترین رویداد فرهنگی کشور تکرار نخواهد شد.
15:10- غلامرضا موسوی دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیهکنندگان در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه تا امروز هیچ قراردادی برای نمایش فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در شهرستانهای کشور امضا نشده است، گفت: در حال حاضر مذاکراتی با مسئولان شهر شیراز و یک شهرستان دیگر در حال انجام است که البته هنوز به نتیجه نهایی در این زمینه نرسیده ایم. هر زمان که قرارداد با هر کدام از شهرهای علاقمند به نمایش فیلم های جشنواره بسته شد و آنها مفاد قرارداد را اجرا کردند، فیلم های مورد نظر برای نمایش به آن شهر ارسال می شود.
دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه کنندگان در پاسخ به این پرسش که شهرهایی مانند مشهد و شیراز در حال فروش بلیت برای نمایش فیلم های جشنواره از روز شنبه ۱۷ بهمن هستند، تاکید کرد: با شیراز در حال گفتگو هستیم، اما مشهد چندی پیش انصراف خود را اعلام کرد. در چنین شرایطی شورای عالی تهیه کنندگان هیچ تعهدی نسبت به فروش بلیت فیلم های جشنواره فجر در استان ها ندارد.
15:26- احسان محمد حسنی تهیه کننده فیلم سینمایی «بادیگارد» روی چهار فیلم سازمان هنری رسانه ای اوج نوشتاری را منتشر کرد و در نهایت سینماگران را در انتهای متنش اینچنین نواخت: «احسنت بر این انصاف جماعتِ تاواریشها! که در قاموسشان «سینمای سفارتی» که
با پُمپاژ دلارهای سفارتخانهها ارتزاق می کند، ترجیح دارد بر سینمای نجیبِ
آرمانی و میهنی که ولو با پشتیبانی نهادهای حکومتی این آب و خاک به تولید
برسند...»
این نشریه درباره داستان «یک شهروند کاملا معمولی» میافزاید: داستان فیلم در تهران پاییززده اتفاق میافتد. «آقای صفری»، با حدود 80 سال سن، فردی بازنشسته که به مرور دچار فراموشی میشود. او به تنهایی زندگی میکند و سرنوشت همسرش نیز مبهم است. پسرش، پرویز، نیز به کانادا مهاجرت کرده و نمیتواند به ایران بازگردد، ولی از همسایهاشان خانم «پروین» خواسته تا از پدرش چشم برندارد ولی پس از مدتی مجبور میشود که دختری جوان به نام سارا را به عنوان پرستار پدرش استخدام کند، و به مرور آقای صفری به این پرستار جوان علاقمند میشود تا آنجا که شروع به تغییر ظاهر خود از جمله رنگ کردن موهایش میکند تا شاید بتواند نظر این پرستار جوان را به خود جلب کند..
منتقد ورایتی با گذری به داستان فیلم، بر این نکته تأکید میکند: «برزگر» در آثارش ریتمی کند و خالی از هر گونه لحظات درام را برگزیده و همچنان به همین روش ادامه میدهد. این نوع فیلمسازی بدون شک، حتی در جشنوارههای جهانی، تنها میتواند عده قلیلی را به عنوان مخاطب خاص جذب کند. بازی «سورن مناساکانیان»، بازیگر نقش آقای صفری، نیز اگر کمی با احساستر بود، میتوانست در جذب مخاطب تأثیر بیشتری داشته باشد. به علاوه اینکه پیرمردی چون او در صحنهای که در آپارتمان پروین روی میدهد، بدون هیچ مشکلی حرکت میکند و حرف میزند، رقص اندک او با چوب، یادآور رقص «چارلی چاپلین» در فیلم «موسیو وردو» دارد.
17:30- به مناسبت دهه مبارک فجر و سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، هفته سینمای ایران با معرفی سینمای ایران در بارسلون برگزار شد. در این برنامه که با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، رایزنی فرهنگی و خانه آسیا در محل سینما «جیرونا» بارسلون و همچنین سینمای مرکز تجاری فرهنگی «لافارگا» برگزار شد، دوفیلم «شیفت شب» به کارگردانی «نیکی کریمی» و «خداحافظی طولانی» به کارگردانی «فرهاد موتمن» به نمایش درآمد.فریبرز عربنیا، سیامک صفری، آتیلا پسیانی، ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، بهاران بنیاحمدی، آناهیتا درگاهی، روشنک گرامی، مجتبی سلمانی، شیوا کریمی، عمار تفتی، شبنم فرشادجو، علیرضا ثانیفر، امیرحسین فتحی و آناهیتا درگاهی در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
23:00- «پرویز پرستویی» فیلم سینمایی «بادیگارد» را در سالن سینما استقلال به تماشا نشست، «حبیب رضایی» از دیگر هنرمندانی بود که برای فیلم «وارونگی» به سالن سینما آزادی آمد همچنین جواد طوسی، طهماسب صلح جو هم فیلم «وارونگی» را در آزادی به تماشا نشستند.وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر با کلی انرژی به کاخ جشنواره آمدهام امیدوارم که جشنواره باشکوه برگزار شود و آرزو میکنم آنهایی که ته دلشان دوست ندارند جشن انقلاب خوب برگزار شود، ته دلشان را عوض کنند.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به آمار حضور موفق سینمای ایران در جهان و استقبال از آن افزود: این بدان معنی است که افزون بر 320 مرتبه نام ایران در جشنواره های جهانی تکرار شده و به عبارت دیگر افزون بر 320 بار نام ایران که دارای مردمی با عظمت و صاحب فرهنگ و تمدن است بر زبان ها جاری شده است که این موفقیت را به مردم، سینماگران و همه ی کسانی که برای سینمای ایران تلاش می کنند تبریک می گوییم.