طبق داوری انجام گرفته در روز جمعه ۱۶ بهمن فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «بارکد» ساخته مصطفی کیایی در صدر آرا هستند.
طبق داوری انجام گرفته در روز پنجشنبه ۱۷ بهمن فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «بارکد» ساخته مصطفی کیایی و «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران بودند.
براساس داوری در روز چهارشنبه ۱۴ بهمن فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «بارکد» ساخته مصطفی کیایی بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته اند.
طبق داوری انجام گرفته در روز سه شنبه ۱۳ بهمن ماه فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «اژدها وارد می شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته بودند.
طبق داوری انجام گرفته در روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه فیلم های «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی، «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد و «آااادت نمیکنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان بدون ترتیب و بر طبق حروف الفبا در ردیف بهترین فیلم ها از نگاه تماشاگران قرار گرفته بودند.
10:00- نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بارکد» با حضور عوامل این فیلم از جمله مصطفی کیایی کارگردان این اثر در کاخ جشنواره برگزار شد. در ابتدای این نشست که مهدی جعفری (مدیر فیلمبرداری)، نیما جعفری جوزانی(تدوینگر) و محمد اشتری(طراح صحنه و لباس) هم حضور داشتند، شاهین امین که مدیریت جلسه را برعهده داشت، به اهالی رسانه که تا سه بامداد برای تماشای فیلم «وارونگی» در کاخ جشنواره حضور داشتند و 10 صبح هم برای برگزاری نشست به این محل مراجعه کرده بودند خسته نباشید
او درباره شرکت دادن فیلم خود در جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه این جشنواره فقط یک ویترین برای اکران عمومی فیلمهایش است، گفت: سینمای من جشنوارهای نیست چون کلا سینما را اول سرگرمی میدانم. ترجیح من این است که فیلمی بسازم تا ارتباط گسترده با مخاطب داشته باشد. اما از آن جهت در جشنواره شرکت میکنم که در ایران شرایط به گونهای است که وقتی فیلمم در جشنواره فجر شرکت نکند، در نوبت اکران به مشکل بر میخورد.
مصطفی کیایی همچنین با اشاره به اینکه تمام بازیگران این فیلم (بهرام
رادان، محسن کیایی، پژمان بازغی و سحر دولتشاهی و رضا کیانیان)
انتخابهای اول او بودهاند، درباره اینکه خودش تهیه کنندگی فیلم را
برعهده گرفته است گفت: همیشه برایم این سوال بود که چرا برخی از دوستانم
علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی هم میکنند. اما بعد از ساخت 4 فیلم
فهمیدم آنها نیز حتما به همان نقطهای رسیدهاند که من رسیدهام.
وی با بیان اینکه قصد داشت فیلم «پارازیت» را هم خودش تهیه کنندگی کند، افزود: با وجود اینکه تهیه کنندگی کار سختی است ترجیح دادم این کار را خودم انجام دهم. چرا که تهیه کنندههایی که خیلی شش دنگ باشند، کم داریم. ضمن اینکه تهیه کنندگی فقط این نیست که یک نفر فقط پول سر کار بیاورد،چون هدایت کردن فیلم از زمان پیش تولید تا اکران اهمیت بسیار زیادی دارد.
کیایی ادامه داد: این اهمیت در حالی وجود دارد که گاهی پیش آمده پوستری از فیلم در بیرون عرضه شده که آدم شرمنده میشود. در نتیجه تمام این موارد باعث شد، خودم به سمت تهیه کنندگی بروم تا بتوانم همه چیز را کنترل کنم و در فیلم «بارکد» این اتفاق با حضور یک مدیر تولید و گروه خوب اتفاق افتاد.
کارگردان فیلم «بارکد» همچنین درباره شوخیهای زیادی که در فیلم وجود دارد و اینکه بیشتر آنها به سمت شوخیهای جنسی میرود خطاب به علی اکبر عبدالعلی زاده که به عنوان منتقد نشست این موضوع را مطرح کرده بود گفت:شوخی جنسی در فیلم نداشتیم و شما بد برداشت کردهاید.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: من نه فیلمساز فیلسوفی هستم و نه به دنبال شعار دادن و طرح بیانات بزرگ و اساسی هستم، من برای سرگرمی فیلم میسازم و دوست دارم با فیلم و سینمای من حال کنید چون سلیقه من همین نوع فیلمسازی است.
در بخش دیگری از این نشست بهرام رادان درباره همکاری دوباره خود با مصطفی کیایی گفت: وقتی یک بازیگر قرار است اولین بار با کارگردانی کار کند، شرایط سختی دارد اما وقتی بار دوم همکاری تکرار میشود شرایط فرق میکند.همکاری من و مصطفی کیایی قرار بود اولین بار بر سر فیلم «خط ویژه» باشد که میسر نشد اما بعد از آن در فیلم «عصر یخبندان» با وجود آنکه به دلیل سفری که داشتم امکان صحبت و کلنجار رفتن درباره نقش را با کارگردان نداشتم، به او اعتماد کردم و در نهایت هم از فیلم و الاخصوص نقش خودم راضی بودم.
وی همچنین تفاوت کاراکتری را که در فیلم «بارکد» بازی میکند با شخصیت خود را عامل جذابی دانست که او را به ایفای این نقش ترغیب کرده بود.
پژمان بازغی دیگر بازیگر این فیلم نیز با بیان اینکه از بازی در این فیلم بسیار رضایت داشته و با وجود نقش کوتاه تمایل زیادی به بازی در آن داشته است، گفت: من نقش دو بازی میکنم اما نقش دسته دو بازی نمیکنم.
او همچنین با اشاره به اینکه امسال در شش فیلم بازی کرده است که چهار فیلم آن از کارگردانهای اول بودهاند، ولی به جشنواره فجر راه پیدا نکردهاند بیان کرد: به نظر میرسد بهتر است تمام تمرکز روی جشنواره فجر نباشد ، جشنوارههای موضوعی هم برگزار شود. چون به نظرم این نوع خوش آمدگویی به کسانی که تازه وارد سینما میشوند خوب نیست و این اتفاق باعث میشود هم من به عنوان بازیگر و هم آن فیلمساز جوان دلزده شویم.
محسن کیایی هم در سخنانی کوتاه گفت: من در تمام فیلمهایم تلاش میکنم، خود
را به کارگردان بسپارم چون آدم زرنگی هستم و اگر قرار باشد نقشی را که به
من میدهند خودم بازی کنم، همه آنها یک شکل خواهد شد.
حاتمی کیا در پایان گفت: در دولت قبلی در کمترین شکل ممکن معاونت سینمایی تبدیل به سازمان سینمایی شد یعنی اینکه به سینما جدی تر از قبل نگاه شود، اما ما در همین دولت می بینیم که جلسه شورای عالی سینما یک بار هم با حضور آقای روحانی به عنوان رییس شورای عالی سینما هنوز تشکیل نشده است. من اعتقاد دارم که اتفاقات مثبت کمتر رخ داده با اینکه بر این موضوع آگاهم سر آقای رییس جمهور به شدت شلوغ است و من دارم از بیرون ماجرا را نگاه می کنم. ولی این دلیل نمی شود که نگویم در عین امیدواری های موجود، سینما همچنان یک نوع بی پناهی دارد، ما همچنان این دل شوره را داریم که آیا مسوولان فرهنگی مردانی هستند که پای اهالی سینما بایستند.
10:20- کارن همایونفر آهنگساز فیلم بادیگارد به فارس گفت: دوستی من با حاتمیکیا به سالهای بسیار قبل باز میگردد. قرار بود من پیش از این آهنگسازی فیلم سینمایی «روبان قرمز» را انجام دهم اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد. بعد از آن یک سریال 18 قسمتی با عنوان «حلقه سبز» حاتمیکیا ساخت که به نظرم هر کدام از قسمتهایش یک فیلم سینمایی بود و آهنگسازی آن را خودم انجام دادم. بعداً در آهنگسازی فیلم سینمایی «گزارش یک جشن» را انجام دادم و امروز قرعه به نام «بادیگارد» افتاد.همایونفر اظهار داشت: همکاری با حاتمیکیا با وجود
سختگیریهایی که دارد فوقالعاده لذتبخش است زیرا او به شدت در کارش
اشراف دارد و رسیدن به فلسفهای که میخواهد نشان دهد کار دشواری است اما
خوشبختانه ما با یکدیگر مشکلی نداشتیم.وقتی در مجموعهای کار کنی که همه
اعضای آن فراتر از استانداردها هستند من هم تمام سعی خود را به این واسطه
انجام دادهام تا بالاترین استانداردها را رعایت کنم. البته ذکر این نکته
واجب است که بگویم در سالنهای دیگر صدای موسیقی فیلم به خوبی شنیده شد اما
این اتفاق در برج میلاد نیفتاد اگر صدای موسیقی فیلم به خوبی به گوش برسد
همراهی آن با قهرمان را میتوان دید.
همایونفر در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که فیلم را برای اولینبار در دفتر دیدم هنگام خروج از آنجا آنقدر گیج بودم و بغض داشتم که از میدان فاطمی تا نزدیکیهای گیشا با پای پیاده راه رفتم و به این فکر میکردم که این موضوع واقعیت است یا یک رویا.
10:46- صداوسیما از پوشش برنامههای جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از اولویتهای برنامهسازان در دهه فجر امسال یاد و اعلام کرده است که برنامهسازان رادیویی و تلویزیونی در قالب ویژه برنامههای زنده و تولیدی سعی در ارائه اطلاعات مختلف از این جشنواره و نقد و بررسی آن از ابعاد گوناگون دارند.
برنامه ترکیبی «هفت» شبکه سه سیما از 10 تا 24 بهمن ساعت 23:15، با حضور مسئولان، نویسندگان، بازیگران، منتقدان و کارگردانان سینما به بررسی فیلم های جشنواره میپردازد. با برگزاری و آغاز جشنواره بین المللی فیلم فجر، ویژه برنامه جشنواره فیلم فجر «نقد فیلم» کاری از گروه ادب و هنر هم از 12 تا 22 بهمن هر شب ساعت 23 به تهیهکنندگی علی سلیمانی از شبکه چهار سیما در حال پخش است.
ویژه برنامه «نقد فیلم» شبکه چهار سیما در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر با اجرای علیرضا شجاع نوری از برج میلاد تهران، فیلمهای به نمایش در آمده در این جشنواره را معرفی می کند.
«سینمایش» عنوان برنامهای است که همزمان با شروع جشنواره بین المللی فیلم فجر روی آنتن شبکه نمایش قرار گرفته است. این برنامه به تهیهکنندگی اطراقچی و محمودی، با آیتمهایی از جمله گفتوگو با سینماگران، به پوشش خبری سینماهای مردمی و نقد و بررسی فیلم ها میپردازد.
شبکه رادیویی تهران نیز با استقرار در برج میلاد به صورت زنده آخرین رویدادها را از برنامه «سکانس 34» اطلاعرسانی میکند. شنوندگان میتوانند آخرین اخبار و رویدادهای جشنواره را از این برنامه به تهیه کنندگی امیر ثقفی بشنوند. شفافسازی، اطلاعرسانی از حاشیهها و بازتاب رخدادهای جشنواره بینالمللی فیلم فجر با اجرای حافظ آهی و غزل نهانی پخش میشود. این اطلاعرسانی شامل آثار راه یافته به جشنواره و معرفی برگزیدگان از نویسندگان بهترین مستند و فیلم، بهترین چهرهپردازی و جلوههای ویژه و طراحی لباس و صحنه حتی صدای فیلم و موسیقی است.
بازیگران و تهیهکنندگان جشنواره بین المللی فیلم فجر، از برنامه «صبح تهران» صدای پایتخت شنوندگان را به دیدن فیلم های منتخب این دوره دعوت میکنند. از بخشهای برنامه «صبح تهران» اطلاعرسانی اخبار حوزه فرهنگی و هنری است که هر روز بجز جمعهها، از ساعت 7 پخش می شود.
علی سلیمانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، با تجزیه و تحلیل برگزاری جشنواره های فجر، پنج شنبه ها از برنامه «تهران در شب» رادیو تهران همراه مخاطبان است. در این برنامه به تهیه کنندگی هومن عرب شیرازی تاثیر جشنواره های فجر در کیفیت زندگی شهروندان بررسی میشود. سلیمانی مجری بازیگر و محمدحسین امیدی گوینده این برنامه هستند که مخاطبان را از ساعت 24 همراهی میکنند.
برنامه «آب و تاب» رادیو تهران در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر، با حضور هنرمندانی از حوزه سینما و روایت محمد صالح علاء روی آنتن می رود. آخرین اخبار و رویدادهای نمایش فیلمهای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در برنامه «آب و تاب» پوشش داده می شود. در «آب و تاب» به تهیه کنندگی پروانه طهماسبی با عوامل فیلم های سینمایی اعم از کارگردان، تهیه کننده، فیلم نامه نویس و از بازیگران گفت وگو می شود. برنامه «آب و تاب» با حضور هنرمندان سینمایی، هر هفته جمعه ها ساعت 21 تا 22 روی آنتن رادیو تهران می رود.
رادیو تهران هر شب به صورت مستقیم با حضور در برج میلاد، سی و چهارمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر را پوشش میدهد. این ویژه برنامه حوزه سینما و اکران فیلم های سینمایی از جشنواره فیلم فجر را در بخشهای مختلف از هنر و تجربه گرفته تا سودای سیمرغ و سینما حقیقت بررسی می کند. در این برنامه به تهیهکنندگی صادق داوریفر هر شب به صورت زنده از ساعت 21همه مباحث جشنواره پوشش داده خواهد شد. از گفت و گو با کارگردان و تهیه کننده برنامه گرفته تا بازیگران و منتقدان مهمان این برنامه هستند.
همزمان با فرا رسیدن جشنواره فیلم فجر برنامه «021» در بخش «هنر مثبت و مثبت هنر» سعی در تحلیل مسائل فرهنگی هنری این جشنواره دارد، علاوه بر این اتفاقات و رویدادهای جشنواره را اطلاعرسانی و نگاه کوتاهی بر اتفاقات حاشیهای دارد. همچنین نمایشهای هر روز از جشنواره فیلم فجر معرفی و اخبار حوزه سینما را اطلاعرسانی میکند. گفت و گوهای کوتاه با هنرمندان، بازیگران درباره اجرای جشنواره فیلم فجر از دیگر بخش های برنامه است. قسمتی از برنامه نیز به مسابقه اختصاص یافته است و مخاطب به عنوان یک شرکتکننده، شنونده یک برنامه ترکیبی هستند که بخشی از آن را مسابقه و آیتمهایی چون «کی چی گفته، کی چی میگه، من این وسط چی میگم» در خود جای داده است. برنامه «021» کاری از شبکه رادیویی تهران به تهیهکنندگی میثم عبدی یک مجله تحلیلی و سرگرمی است که هر روز بجز جمعه ها از ساعت 17:30 با نقدهای کوچکی بر فضاهای اجتماعی، فرهنگی هنری و ورزشی پخش می شود.
برنامه ترکیبی «شب های نقره ای» از 12 تا 22 بهمن ساعت 20:30 از رادیو جوان پخش می شود. فیلمهای جشنواره فیلم فجر و گفتوگو با هنرمندان و سینماگران شرکت کننده در این جشنواره دراین برنامه 11 قسمتی به مدت 60 دقیقه بررسی می شود.
ویژه برنامه «سینما، زاویه» با شروع سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از رادیو جوان روی آنتن می رود. برنامه «سینما، زاویه» بر محوریت پوشش خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هر روز از ساعت 15 تا 15:45 به تحلیل محتوایی فیلمهای راه یافته به جشنواره امسال و جشنواره خارجی میپردازد. ویژه برنامه رادیویی «سینما، زاویه» با اجرای حسن خلقتدوست، تهیهکنندگی علیرضا محمدنیا، گزارشگری زهره عبدالرحیم و نگاه کارشناسی سعید کریمی روی آنتن شبکه رادیویی جوان میرود.
برنامه «سینما سیمرغ» و برنامه «برداشت 43 » از 12 تا 21 بهمن به ترتیب ساعت 13 و 22 به بررسی فیلمهای سال 1394 ویژه جشنواره بین المللی فیلم فجر می پردازد. این برنامه با حضور کارشناسانی چون سحر عصر آزاد، سینا اخباری، تهیه کنندگی مهدی آزادی و با اجرای حسن آزادی از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ پخش میشود.
برنامه «کافه هنر» با شروع جشنواره فیلم فجر به مدت 50 دقیقه ساعت 20از رادیو ایران پخش می شود. در این برنامه اخبار جشنواره سی وچهارم مرور خواهد شد. گفتوگو با عوامل فیلم در نشست های خبری و نقد و بررسی فیلم ها توسط کارشناسان از دیگر بخشهای برنامه است.
برنامه رادیویی «سینما معیار» در ایام برگزاری سی و چهارمین جشنواره
فیلم فجر، هر روز از محل کاخ جشنواره به نقد و بررسی فیلمهای شرکتکننده و
تحلیل اخبار و رویدادهای جشنواره فیلم فجر میپردازد. «سینما معیار» میزبان سینماگران، مدیران و نویسندگان و منتقدان سینمایی خواهد بود. محمد جواد طالبی تهیهکنندگی برنامه را به عهده دارد و سید امیر جاوید اجرا و کارشناسی برنامه را انجام خواهد داد. «سینما معیار» در ایام جشنواره هر روز از ساعت 19:30 به مدت 90 دقیقه میزبان شنوندگان رادیو گفتوگو خواهد بود.
شبکه آی فیلم نیز در بخش «سینما آی فیلم» به اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای جشنواره می پردازد.
علاوه بر این برنامه ها، بخش های مختلف خبری در شبکه خبر و دیگر شبکهها
نیز در گزارشهای متفاوتی این جشنواره را از افتتاحیه تا اختتامیه دنبال می
کنند.
10:30- مهناز افشار که پیش از این پس نمایش فیلم «خانهای در خیابان 41» با بازیگری خودش گریسته بود، این بار دربارهی فیلم «خانهای در خیابان 41» به عنوان فیلمی که در آن بازی کرده است، به اظهارنظر پرداخت و در یادداشتی که در این باره به ایسنا داد، نوشت: «"خانهای در خیابان ٤١"؛ دلیل انتخاب این فیلم برای من جدا از گروه خوب قصه آن موضوع، گذشت یا انتقام بود؛ دو واژهای که این روزها همه ما و مردم عزیز میشناسیم و میشنویم و حتی گاهی خودمان را جای آن افرادی میگذاریم که باید یا ببخشند یا قصاص کنند.
من بعد از این فیلم بیشتر از گذشته فهمیدم درست است که گذشت و بخشش بهترین و زیباترین کار است، اما به هیچ عنوان نمیتوانم و نباید خودم را جای این افراد بگذارم و حتی قضاوت کنم که چرا گذشت کردید یا قصاص.
بیش از گذشته فهمیدم درد غم و درد از دست دادن، آنقدر عمیق و شخصی است که فقط و فقط صاحب درد میتواند، تصمیم بگیرد و تنها اوست که میتواند ببخشد که بهترین کار است اما حتی اگر هم نبخشد، حق قضاوت ندارم چون نمیتوانم درد او را لمس کنم.
این فیلم با همه ضعفها و قوتهایش برای من یک فیلم شریف و انسانی است به دور از حق دادنها و قضاوت کردنها. به آقای رضوی عزیز برای حمایت از این فیلم و به همه عوامل آن خسته نباشید میگویم. امیدوارم مخاطب هم ارتباط خوبی با فیلم برقرار کند.
امسال جشنواره با فیلمهای بسیار خوب و استقبال مردم عزیز، همه ما را به گذشته طلائی سینما ایران برد. باشد که همیشه اینچنین باشد.»10:58- پس از چندین روز اعتراضات شدید سازندگان انیمیشنها نسبت به عدم ارزیابی آثارشان، به یک باره در روز هفتم جشنواره هیات داوران بخش مستند رونمایی شدند! امسال در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر ۸ انیمیشن حضور دارند که این آثار توسط ۷ نفر مورد قضاوت و داوری قرار می گیرند. روانبخش صادقی، محمدعلی صفورا، علیرضا گلپایگانی، بهرام
عظیمی، علی نوری اسکویی، وحید نصیریان و اسماعیل شرعی به عنوان داور در
اولین دوره حضور جدی انیمیشن در جشنواره فیلم فجر آثار منتخب انیمیشن را
ارزیابی خواهند کرد.
«در مسیر باران» ساخته حامد کاتبی، «پادشاه آب» اثر مجید اسماعیلی، «فهرست مقدس» ساخته محمد امین همدانی، «کله آهنی» به کارگردانی غلامرضا ملااحمدی، «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند، «بازمانده» به کارگردانی احسان طاهری، «قلب خورشید» به کارگردانی احمد علمداری و «نبرد خلیج فارس ۲» به کارگردانی فرهاد عظیما انیمیشن های حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هستند.
11:05- نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش در کاخ جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل این فیلم برگزار شد. در آغاز این نشست حسین فرحبخش کارگردان این فیلم مهمترین اصل سینما را سرگرمکننده بودن دانست و ابراز تاسف کرد: از سال 62 سینمای ایران دگرگون شد و به دانشگاه و کرسی الهیات و فلسفه و ... تبدیل شد. کسانی در آن دوره مسیر سینما را به انحراف کشاندند و فیلمهایی ساختند که همچنان در بنیاد فارابی خاک میخورد و حتی انیشتین هم نمیتواند آنها را بفهمد و امروزه از این افراد به عنوان معمار بزرگ و کبیر سینما یاد میشود. هیچ یک از مسئولان نتوانستند این ریلگذاری را عوض کنند به جز زنده یاد سیفالله داد که موفق شد این کار را انجام بدهد.فرحبخش ادامه داد: سینماگر ممکن است در خلال فیلم سرگرم کننده خود حرفی هم برای گفتن داشته باشد که خیلی خوب است اما اگر حرفی هم نداشت، مهم نیست چون در کل سرگرمی امنیت جامعه را تامین میکند و باعث میشود جامعه به انحراف کشیده نشود.
وی با اشاره به اینکه در دورهای همزمان با نماز جمعه سینماها را تعطیل میکردند یادآور شد: آمار وزارت اطلاعات در آن دوره نشان داد که تعطیلی سینماها باعث زیاد شدن دزدی، فسق و فجور شد که خوشبختانه امروزه شر این قضیه کم شده است و امیدوارم شر بعضی چیزهای دیگر هم کم شود که مثلا اگر هنرمندی به شهرستانی میرود عزای عمومی اعلام نکنند، چون عزای عمومی را مردم آن شهر باید برگزار کنند که چنین امام جمعهای دارند.
در بخش دیگری از این جلسه آریا عظیمی نژاد آهنگساز این فیلم با ابراز
خرسندی از همکاری با حسین فرحبخش گفت: شاید در آغاز همکاری با ایشان برایم
آسان نبود اما ایشان و تهیه کنندهشان بسیار حرفهای هستند و همکاری با
آنان لذتبخش است.
این آهنگساز در ادامه با ابراز تاسف از وضعیت نمایش فیلمها در برج میلاد
اضافه کرد: اینجا کاخ جشنواره است اما همچنان دچار معضل صداست. به طوری که
آدم از نمایش فیلمش در این سالن پشیمان میشود.
برج میلاد فقط بزرگ است اما کیفیت صدا و تصویر ندارد.
متاسفانه سالن آن فقط به درد همایش میخورد. نه به درد کنسرت میخورد و نه
نمایش فیلم.
سحر قریشی یکی از بازیگران فیلم نیز در توضیحات کوتاهی گفت: ابتدا مرا برای نقش دیگری انتخاب کرده بودند، اما من دوست داشتم نقش نگین را بازی کنم و با گریه و به سختی این نقش را به دست آوردم.
فرهاد اصلانی هم که به عنوان مشاور کارگردان با این فیلم همکاری دارد،
گفت: ابتدا صحبت بازی در این فیلم مطرح شد اما چون از فیلمهای پرتنش اذیت
بودم و میخواستم از این فضا دور شوم، پیشنهاد بازی را نپذیرفتم و فقط به
آقای فرحبخش به عنوان کارگردان مشورت دادم.
قائم مقامی در خصوص دستمزدهای بازیگران و
عوامل این فیلم سینمایی توضیح داد: کلیه عوامل و بازیگران این فیلم
سینمایی از نظر دریافت هزینههای واقعی خود به ما و تیم تولید کمک کردند و
هزینه اصلی خود را دریافت ننمودند.
وی با اشاره به اینکه از فیلمهای تلخ خوشش نمیآید، اضافه کرد: در عین حال نقش حبیب جالب و چالشبرانگیز بوده که توانستم با اضافه کردن لحظات شیرین باعث شوم که تلخی آن احساس نشود.
کیانیان گفت: در روز اولی که برای بازی در نقشی میروم یک جوش سر دماغم میزند که دلیل آن این است برای ایفای نقش جدید اضطراب میگیرم که در ایفای نقش فیلم سینمایی کفشهایم کو خوب شدن جوش سر دماغم بیش از همیشه طول کشید و همه گریمورها این موضوع را میدانند.
علیرضا زریندست فیلمبردار فیلم سینمایی «کفشهایم کو» در خصوص روشنایی این اثر توضیح داد و گفت: روشن بودن چراغ در سینمای ایران حل شده است به گونهای که بهانهای برای نورپردازی و عدم ایجاد سوال در مخاطب میباشد. روشنایی در فیلمهای سینمای ایران از طرفی برای دیده شدن بازیگر و از طرفی دیگر توام کردن ساختار درام فیلم است.
در ادامه این نشست فرید خلعتبری آهنگساز این فیلم سینمایی صحبت کرد و گفت: جریان عاطفی که در کنار موسیقی فیلم وجود دارد در تمام مدتی که متن موسیقی را میسازیم وجود داشته است. از ابتدای ساخت موسیقی کیوموث پوراحمد در کنار اثر حضوری پررنگ و دوستداشتنی دارد و این حضور به همه اعضا سرایت میکند که از روح دوستداشتنی کیومرث پوراحمد نشات میگیرد. کیومرث پوراحمد هرگز آلزایمر نمیگیرد و گذشتهاش را فراموش نمیکند بلکه با فیلمهایش زندگی میکند و حتی آنها را دوست دارد.
آهنگساز کفشهایم کو گفت: این فیلم میتوانست در موسیقی و تصویر بسیار اغراقآمیزتر از آنچه که دیده شده خارج شود اما توانست روان و غیرغلو شده روایت شود و ملودیک بودن آن دیده و شنیده شده است.
مجید مظفری در پایان این نشست در پاسخ کمکاریش در سینما گفت: پس از ایفای نقش در دو فیلم سینمایی سگ کشی و وقتی همه خوابیم چند سناریو به من پیشنهاد شد و کم کم به سمت تلویزیون رفتم و اشتباه کردم و ای کاش که سر کار دیگری مشغول میشدم. از طرف دیگر با مسئولان ارشاد دوره گذشته نمیتوانستم همکاری کنم و به اجبار به سراغ تلویزیون رفتم.
مظفری با بیان اینکه حدود 3 ماه دچار افسردگی شده بود گفت: در این مدت که از خانه بیرون نمیآمدم تنها مهدی فرجی مدیر سابق شبکه یک سیما و حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بدون هیچ عکاس و خبرنگاری به عیادت من آمدند و برایم در جشنواره یاس گرامیداشتی برگزار کردند که با آن زندگی دوباره گرفتم و با پیشنهاد پوراحمد بار دیگر به سینمای ایران بازگشتم و چنان انرژی رفتم که قول میدهم که سال آینده حداقل دو کار سینمایی داشته باشم.
محمود موسوینژاد صداگذار سینمای ایران که در این دوره از جشنواره ۴ فیلم «هفت ماهگی»، «کفش هایم کو؟»، «لاک قرمز» و «اینجا کسی نمیمیرد» را در بخش های مختلف «سودای سیمرغ»، «هنر و تجربه» و «نگاه نو» صداگذاری کرده است، درباره مشکل صدای سالن نمایش آثار خود در برج میلاد به مهر گفت: مرکز همایش های برج میلاد برای نمایش فیلم طراحی نشده است و به هیچ عنوان استاندارد نیست. یکی دیگر از نکات مهم که در صدای سالن همایش های برج میلاد وجود دارد این است که بر اساس مدیوم مشخصی تنظیم نمی شود و معمولا صداها سانس به سانس برای هر فیلم تنظیم می شود.
صداگذار فیلم «هفت ماهگی» تاکید کرد: این فیلم سینمایی را در سالن «چارسو» هم دیدم که کیفیت صدای خوبی نداشت اما نسبت به سالن همایش های برج میلاد از صدای خوبی برخوردار بود. ولی فکر می کنم تنها پردیس سینمایی که هم تصویر و هم صدای استانداردی دارد پردیس سینما کوروش است که فیلم را بدون اشتباه اکران می کند.
ریزه کاری موسیقی فیلم «هفت ماهگی» در برج میلاد شنیده نشد
موسوی نژاد تصریح کرد: سال گذشته هم صداگذاری فیلم «ایران برگر» را به عهده داشتم که اتفاقا نامزد صداگذاری جشنواره سی و سوم فیلم فجر نیز شد اما همین فیلم نامزد شده در بخش صداگذاری با بدترین کیفیت ممکن در سالن برج میلاد نمایش داده شد.
علاوه بر گلهمندی صدابرداران و صداگذاران، دیگر عوامل سینما نیز نسبت به کیفیت صدا و تصویر آثار حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اعتراض داشتند.
افشین عزیزی آهنگساز که در این دوره از جشنواره فیلم فجر ساخت موسیقی فیلم «هفت ماهگی» و مستند «رویاهای دم صبح » را به عهده داشته است، نیز نسبت به صدای فیلم معترض بود. این آهنگساز درباره کیفیت پخش موسیقی در برج میلاد گفت: موسیقی فیلم «هفت ماهگی» بر اساس یک اثر ارکسترال با سازبندی متنوع ساخته شده بود و بسیاری از صداها را برای خوش ریتم بودن فیلم به موسیقی اضافه کردم و معتقدم موسیقی آماده و سرحال برای «هفت ماهگی» ساخته بودم.
وی ادامه داد: ولی زمانی که در سالن همایش های برج میلاد نمایش داده شد با بدترین کیفیت ممکن موسیقی فیلم را شنیدم و هیچ یک از ریزه کاری های موسیقی در این فیلم شنیده نشد.
کاخ جشنواره محلی برای ارزیابی آثار توسط منتقدان است
عزیزی با بیان این مطلب که از آهنگسازان جوان است و دوست دارد کیفیت آثاری که می سازد به بهترین شکل ممکن شنیده شوند، گفت: در حوزه آهنگسازی فیلم جوان هستم و کارم را با فیلم های هاتف علیمردانی آغاز کردم. در واقع علیمردانی به من اعتماد کرده است و باید نتیجه این اعتماد به بهترین کیفیت ممکن در سالن پخش می شد اما کیفیت پایین پخش صدا در فیلم نه تنها پاسخگوی این اعتماد نبود، بلکه مخاطب برج میلاد که همگی از اهالی رسانه هستند آنگونه که باید نتوانستند موسیقی این ۲ فیلم را گوش دهند.
این آهنگساز یادآور شد: برج میلاد سالنی متعلق به اهالی رسانه و منتقدان است و بر کسی پوشیده نیست که جزئیات و ریزه کاری های یک اثر سینمایی مورد ارزیابی و قضاوت قرار می گیرد ولی متاسفانه به دلیل مشکلات فنی سالن میلاد ریزه کاری های هیچ یک از آثار به خوبی دیده نمی شود.
عزیزی در پایان صحبت های خود تاکید کرد: علاوه بر قضاوت منتقدان، بسیاری از سینماگران نیز در برج میلاد فیلم ها را تماشا میکنند و من به شخصه احساس می کنم نمایش فیلم های جشنواره فجر با کیفیت پایین در برج میلاد باعث میشود آینده شغلی سینماگران جوان به خطر بیفتد.
«ایستاده در غبار» با بدترین کیفیت نمایش داده شد
برزو نیکنژاد کارگردان فیلم «زاپاس» نیز نسبت به پخش صدای فیلم خود در برج میلاد معترض بود و در نشست خبری این فیلم سینمایی عنوان کرد بخشی از جمعیتی که از سالن بیرون آمدند به دلیل کیفیت نامطلوب صدای فیلم بوده است.
نیکنژاد تاکید کرد که برخورد با یک فیلم در کاخ جشنواره، متفاوتتر از برخورد با سینماهای مردمی است و افرادی که به این سالن می آیند سلیقه های متفاوتی دارند که برای جلب نظر این سلیقه ها علاوه بر فیلم خوب باید کیفیت نمایش آثار نیز بالا باشد.
محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» از منظر دیگر به کیفیت پایین صدای سالن برج میلاد اشاره کرد و گفت: فیلم «ایستاده در غبار» یک فیلم جنگی با حساسیت بالا از جهت صدابرداری و صداگذاری است و هنگام پخش باید با بهترین کیفیت ممکن روی پرده رود. ولی برخلاف انتظار با بدترین کیفیت در کاخ جشنواره نمایش داده شد.
این کارگردان در ادامه صحبت های خود به استفاده از آرشیو در فیلم «ایستاده در غبار» اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مسائلی که حساسیت صدا هنگام نمایش فیلم «ایستاده در غبار» را دوچندان کرد، استفاده از صدای آرشیو برای کاراکتر شهید احمد متوسلیان است و ضرورت ایجاب می کند صدای سالن هنگام نمایش فیلم بی مشکل باشد.
کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» همچنین تاکید کرد: ضمن اینکه ضرورت داشتن صدای خوب زمانی بیشتر می شود که بدانیم قرار است این آثار در سینمایی مربوط به اهالی رسانه و منتقدان نمایش داده شوند و در نهایت مورد قضاوت قرار گیرند. کیفیت پایین نمایش «ایستاده در غبار» در برج میلاد در حالی اتفاق افتاد که این فیلم را در سینماهای دیگر در سطح شهر دیدم و خوشبختانه با بهترین شرایط ممکن برای عامه مردم روی پرده رفت.
نمایندگان لابراتوارهای دیجیتال اجازه ورود به برج میلاد نداشتند
پرس و جو درباره کیفیت پخش فیلم در برج میلاد تنها به عوامل فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره ختم نشد و کارشناسان امور فنی نیز درباره کیفیت نمایش آثار صحبت کردند.
سامان مجدوفایی کارشناس امور فنی که امور تصحیح رنگ و «DCP» بخش قابل توجهی از فیلم های حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را انجام داده است. در پاسخ به این پرسش که نظارت بر کیفیت فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره در برج میلاد چگونه بوده است، گفت: بر خلاف هر سال اجازه ورود به هیچ نماینده ای از لابراتوارهای دیجیتال به سالن نمایش برج میلاد را ندادند و کارتی برای اهالی فن در این حوزه صادر نشد. به همین دلیل رنگ و نور پروژکتور این سالن را ندیدم.
این کارشناس امور فنی تاکید کرد: این مشکل در سالن های دیگر وجود نداشت به عنوان مثال این فیلم در سینما کوروش با بهترین کیفیت نمایش داده شد.
12:35- رضا مقصودی رئیس کانون فیلمنامه نویسان با اشاره به مهم ترین تغییر سینمای ایران در سال های اخیر گفت: به هرحال سینما و یا هر پدیده اجتماعی دیگر همواره در حال تحول و تغییر است. سینمای ما تغییر داشته اما نه به آن معنا که مسیرش عوض شده باشد و یک مسیر نو و تازه ای را پیش گرفته باشد. همان مسیر سابق خود را طی می کند . اما مهمترین تغییر در سینمای امسال توجه به فیلمنامه نویس در ساختار سینمایی کشورمان است.
وی با اشاره به اینکه گویی عوامل اصلی سینما بیشتر متوجه ارزش و اهمیت جایگاه فیلمنامه نویس شده اند، افزود: وجود فیلمنامه نویسان مستقل از کارگردان، در فیلم ها نسبت به سال های گذشته مهمترین تغییر و رویکرد در سینمای ایران است. در حال حاضر و با توجه به فیلم هایی که امسال مشاهده کردم فیلمسازان جوان از راه می رسند و تا یکی دوسال دیگر نسل جدیدی از این فیلمسازان عرصه تولیدات سینمایی را از آن خود خواهند کرد .
وی با بیان اینکه اما متاسفانه اغلب فیلمسازان مسن تر کارهای شاخص و درخور نداشتند، گفت: بعضی از دوستان که سابقه بیشتری در سینماگری دارند، همچنان مانند چهل سال پیش به مسائل نگاه می کنند اما فیلمسازان جوان، در سال های اخیر، با انگیزه و نو آور ظاهر شده اند.
رئیس کانون فیلمنامه نویسان تاکید کرد: توجه تهیه کنندگان و کارگردانان به فیلمنامه و اهمیت دادن به آن می تواند وجه تمایز فیلم های امسال باشد. همه ساله تعداد شش یا هفت فیلم بودند که فیلمنامه نویس مستقل داشتند اما امسال این فیلم ها تعدادشان به دوازده فیلم می رسد و این مسئله نشان از تغییر نگرش تهیه کنندگان و کارگردانان نسبت به سینما است.
13:40- نشست نقد و بررسی فیلم «وارونگی» به کارگردانی بهنام بهزادی در کاخ جشنواره برگزار شد. بهنام بهزادی در این نشست درباره شکلگیری ایده اولیه این فیلم یادآور شد: سالها پیش طرحی داشتم درباره دختری که به طور مستقل کار میکند و تعریف خودش را در شغلش میبیند و در کنار آن مسئولیتهای دیگری هم دارد. این فیلم برای من اتفاقی یکباره نبود و جزئیات آن در بازنویسیها به آن اضافه شد.
بهزادی درباره بازیهای بازیگران در این فیلم نیز گفت: برای بازیها در این فیلم کمی تمرین و دورخوانی کردیم و حتی گاهی به بازیگران میگفتیم چه کتابهایی بخوانند و چه کارهایی بکنند تا کمک کنیم به نقششان نزدیک شوند. بازیگرهای این فیلم هم کسانی بودند که ترس مرا از بازیگر ریختند و فهمیدم بازیگر خوب چه نعمتی است.
کارگردان فیلم «تنها دوبار زندگی میکنیم» درباره ویژگی این فیلم اظهار کرد: از روزی که سینما را شناختم، مشتاق بودم ببینم اساتید سینما چه میکنند که به مرزی از سادگی میرسند که در عین تاثیرگذاری ما متوجه هیچ تاکیدی از سوی فیلمساز نمیشویم. رسیدن به یک بنای ساده در هر هنری دشوارتری کار است و این فیلم نیز به همین دلیل سختترین فیلمی بوده که ساختهام.
در این نشست که با حضور بازیگران و تدوین گر فیلم برگزار شد، سحر دولتشاهی
درباره همکاریاش با بهنام بهزادی گفت: از لحظهای که فیلمنامه را خواندم،
درگیر آن بودم و شاید سختترین نقشی است که تا به حال بازی کردهام. امسال
سه فیلم متفاوت در جشنواره دارم اما فیلم «وارونگی» برایم عجیب بود.
علی مصفا نیز در سخنانی مطرح کرد: نکته عجیب در این فیلم شکل تمام شدن آن است. فیلم فرو رفتن ما در باتلاق را به خوبی نشان میدهد. ما همه در وضعیت ناگزیری گرفتاریم و با وجود اینکه مجبوریم آن را بپذیریم لبخند هم میزنیم. این نکته فیلم برایم جذاب بود اما تفاوت آن با نقشهای قبلی را زیاد احساس نمیکنم، فقط تا به حال از من نخواسته بودند عصبانی شوم اما در این فیلم خواستند.
علیرضا آقاخانی دیگر بازیگر فیلم که در «تنها دوبار زندگی میکنیم» با بهنام بهزادی همکاری داشته، درباره کم کاری خود در سینما گفت: در این باره به نوعی خودم مقصر هستم، فیلمنامههایی که به من پیشنهاد میشود قالبا تکرار نقشهای قبلی است و من ترجیح میدهم نقش تکراری بازی نکنم.
در این نشست همچنین میثم مولایی تدوینگر فیلم «وارونگی» درباره این فیلم گفت: فیلمهای دیگر قالبا تاکیدهای به خصوصی در تعریف قصه خود دارند اما در فیلم سادهای که قرار نیست روی هیچ نکتهای یا شخصیتی تاکید کنیم، مونتاژ کار خیلی سختی است در این فیلم هم با وجود تعدد پلانها سعی کردیم این موضوع به چشم نیاید و تدوین دیده نشود.
در این نشست که فرانک آرتا به عنوان منتقد و شاهین امین به عنوان مدیر جلسه حضور داشتند ، شاهین امین با اشاره به ساعت نمایش فیلم در یک بامداد و ساعت برگزاری نشست آن که آخرین نشست امروز بود، اظهار کرد: فیلمهای آخر معمولا بدشانس هستند هم در اکران و هم در نشست، به آنها اجحاف میشود، میدانیم که مدیران جشنواره با حسن نیت تلاش میکنند اما میشود با نگاهی به تجربیات سالهای قبل طوری برنامه ریزی کرد که شرایط فیلم دیدن در جشنواره محترمانه باشد.
رحمانی یادآور شد: در واقع خانواده ای که در «ابد و یک روز» به تصویر کشیده می شود با همه از هم پاشیدگی شان به یکدیگر دلبستگی های عاطفی دارند حتی محسن و مرتضی دو برادر این خانواده با وجود مشکلاتی که با هم دارند، پشت هم در می آیند.
این بازیگر در پاسخ به این پرسش که چرا فیلم قهرمان ندارد و همه شخصیت ها به نوعی می توانند قهرمان اثر باشند، عنوان کرد: در هزاره سوم دیگر تعریف کهن الگویی که از قهرمان وجود دارد، بی کاربرد شده است. در واقع ویژگی های یک قهرمان کلاسیک در دنیای امروز تغییر کرده است و نباید انتظار حرکات قهرمانانه از قهرمان فیلم ها داشته باشیم. در این فیلم هم هرکدام از اعضای خانواده به نوعی قهرمان هستند.
رحمانی در پایان صحبت هایش متذکر شد: سعید روستایی با وجودی که اولین فیلم سینمایی اش را ساخته اما فیلم های کوتاه بسیار خوبی را در کارنامه دارد. آنقدر فیلمنامه «ابد و یک روز» با جزئیات درست و پرداخت اصولی نوشته شده بود که برای بازی در آن شک نکردم. هیچ شخصیتی در این فیلم به حال خود رها نشده و همه کاراکترها شناسنامه پر و پیمان دارند. روستایی در اجرا و کارگردانی هم توانست از پس فیلمنامه با جزئیاتش بربیاید به همین دلیل شاهد فیلم خوشساختی هستیم.
14:30- نمایش مستند «فصل هرس» به کارگردانی لقمان خالدی آغاز شد. این مستند به ادعای یک فرد درباره کشف داروی سرطان می پردازد. قاسم تک دهقان فردی است که ادعا میکند داروی سرطان را کشف کرده و به دنبال ثبت آن است.
بازیگر نمایش «هامونبازها» متذکر شد: متاسفانه این سیاست یک بام و دو هوا است که هنرمندان ما را آزار میدهد. من این روزها ذهنم بسیار درگیر است و به ۷-۶ ماهی فکر می کنم که برای حضور در این فیلم انرژی گذاشتم. البته تمام تلاش من به خاطر مخاطب، وجدان کاری و حضور آقای رحمانیان بوده و اگر باز هم به گذشته برگردم، دوباره همان کارها را انجام میدهم اما به نظرم این سیاست درستی است که بازیگران کارِ متفاوت انجام ندهند چون قرار نیست تلاش هایشان دیده شود.
خطیبی با تاکید بر اینکه از مقایسه کردن فیلمها پرهیز میکند، یادآور شد: دوست ندارم فیلمها را با هم مقایسه کنم، اما در طول چهار، پنج روزی که از برگزاری جشنواره میگذرد به این نتیجه رسیدم که فیلم «سینما نیمکت» قطعا میتوانست یکی از آثار بخش «نگاه نو» باشد و مهمترین دلیلم هم این است که این فیلم درباره خودِ سینماست.
وی درباره مضمون نوستالژیک فیلم «سینما نیمکت» عنوان کرد: این فیلم در زمانی اتفاق میافتد که داشتن ویدیو از لحاظ قانونی ممنوع بود بنابراین عدهای تصمیم میگیرند که فیلمهای تاریخ سینما را برای مردم به صورت نمایشی اجرا کنند. در واقع «سینما نیمکت» یک ادای دِین به تاریخ سینمای جهان است و طبیعتا در دههای اتفاق میافتد که برای مخاطبان متولد دهه ۴۰ و ۵۰ معنای خاصی دارد. برای ما و مخاطبان قرار گرفتن در آن موقعیتها خاطرهانگیز است. البته علاوه بر اینکه این فیلم ادای دِین به سینماست، به گفته آقای رحمانیان ادای دِین به هنر دوبله ایران نیز است چون بسیاری از فیلمهای سینمایی با دوبله هنرمندان ایرانی جان گرفتهاند.
این بازیگران درباره فیلمهایی که در این اثر سینمایی به نوعی بازسازی میشوند، گفت: فیلمهایی مثل «جاده»، «اشکها و لبخندها»، «بانوی زیبای من»، «کازابلانکا»، «دیوانهای از قفس پرید» و ... آثاری هستند که در این فیلم به نمایش درمیآیند. معتقدم این فیلم اثری متفاوت است که شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. ممکن است مدت زمانی طول بکشد که مخاطب دنیای فیلم را بشناسد اما مطمئنا به دیدنش میارزد.
خطیبی که به عنوان مدیر هنری پردیس سینمایی چارسو نیز فعالیت میکند درباره آثاری که در این دوره از جشنواره به نمایش درآمدهاند، بیان کرد: متأسفانه یکسری فیلمها «فرهادیزده» شدهاند، به این معنی که اکثر کارگردانان دوست دارند شبیه اصغر فرهادی فیلم بسازند البته شبیه فرهادی فیلم ساختن اصلا بد نیست اما این افراد دلشان میخواهد شبیه او باشند اما آثارشان بیشتر شبیه ادا درآوردن است. رسیدن به نوع کارگردانی و فضاسازی آثار فرهادی، هنر و دانش میخواهد که برخی ندارند و تنها به تقلید آثار او میپردازند.
وی ادامه داد: رفتار این افراد شبیه پسربچهای است که با اعتماد به نفس کامل دارد حرکتی را انجام میدهد و فکر میکند کارش درست است اما حرکت او از بیرون خنده دار به نظر میرسد. من به عنوان یک مدیر سینمایی و کسی که با اقتصاد سینما ارتباط دارد، این حرف را میزنم و متأسفم برای مخاطبی که چند ساعت روی پا میایستد و در نهایت با اثری بدون هیچ پیچیدگی روبرو میشود و بدون دستآورد، سالن سینما را ترک میکند.
بازیگر نمایش «سینماهای من» با اشاره به کم شدن انگیزه مخاطبان برای فیلم دیدن، عنوان کرد: متأسفانه هر سال مخاطبان جدی سینما در بهترین حالت فکر میکنند که در این دوره آثار جشنواره فیلم فجر نسبت به دوره قبلی بهتر است اما هر بار هم رودست میخورد. در طول چند روزی که از برپایی جشنواره میگذرد، تابه حال یکی، دو فیلم توانسته خواستهها را برآورده کند اما معتقدم دو گروه در جشنواره قربانی شدهاند.
15:18- مهرداد اسکویی اعلام کرده بود مستند «رویاهای دم صبح» از ۱۶ خرداد در گروه «هنر و تجربه» اکران میشود ولی از این تصمیم خود منصرف شد. اسکویی درباره دلایل این تصمیم گفت: تصمیم گرفتم به خاطر بچههای فیلم و آینده آنها این مستند اکران عمومی نشود. این یک تصمیم اخلاقی و بسیار سخت برای من و گروهم بود اما درنهایت به این نتیجه رسیدیم که دیده شدن عمومی فیلم ممکن است برای آینده این بچهها مشکلساز باشد.
کارگردان مستندهایی مثل «خانه مادریام مرداب» و «روزهای بیتقویم» اضافه کرد: فیلم در مراکز فرهنگی و آموزشی مثل دانشگاهها و فرهنگسراها و در جشنوارهها نمایش خواهد داشت اما اکران عمومی نمیشود. آخرین نمایش این مستند در جشنواره فیلم فجر روز سهشنبه از ساعت ۱۸ در خانه هنرمندان برگزار میشود.
15:23- نشست بررسی روندها و رویکردهای جدید در تولید و عرضه فیلم و محصولات سمعی و
بصری صبح امروز یکشنبه، هجدهم بهمنماه با حضور محمدعلی حسین نژاد، رابرت
ساندکویست نماینده شرکت Mavshak سوئد و علیرضا شجاعنوری در خانه هنرمندان
ایران برگزار شد.
در این نششت حسیننژاد درباره تمرکز منطقهای فعالیتهای خلاق بیان کرد: ترکیه در منطقه ما یکی از کشورهایی است که تلاش میکند نقطه تمرکز تولید سریال های تلویزیونی آثار سینمایی باشد. امارات هم با راهاندازی جشنواره ها سعی کرد نقطه تمرکز باشد اما به دلیل پیشینه اندک موفق نخواهد شد. در ایران هم پیش از دولت گذشته تلاشهایی آغاز شد اما بهرغم آنکه پیشینه، امکانات و ظرفیت متفاوتی داشتیم در ادامه ناموفق ماندیم.
او به تغییر «شیوههای بازریابی» و «بازارهای جانبی» اشاره کرد و گفت: روند شناخت مخاطب و محتوای مورد علاقهاش تکتک صورت میگیرد که در نسخههای اولیه آن در «نت فلیکس» و «آمازون» قابل مشاهده است. در این روش به محض انتخاب یک محصول؛ پیشنهادهای مشابهی برای شما مطرح میشود که توسط گروهی در حال بررسی است و به این ترتیب تولیدکنندگان نفر به نفر از سلیقه مخاطب مطلع میشوند.
این تهیهکننده با بیان اینکه «تولید و توزیع محتوا امروزه به پدیدهای اجتماعی بدل شده است»؛ توضیح داد: در این روش جامعه هدف محصولات فرهنگی خودبهخود به تبلیغ کننده آثار موسیقی، سینمایی یا هر محصول فرهنگی دیگر تبدیل میشوند. در فیلمهای مستند؛ سازمانها و نهادهای مرتبط با موضوع فیلم این بازریابی را به شکل پدیده اجتماعی برعهده گرفتهاند.
او ادامه داد: در آینده نزدیک شبکههای تولید و ارائه آنلاین آثار جایگزین شبکههای کابلی، سینما و تلویزیون خواهد شد که عرضه فیزیکی فیلم را از بین میبرد. همچنین با تغییر گرایش تماشای فیلم نسبت به گذشته دیگر دلیلی برای تماشای هر فیلمی در سینما وجود ندارد و گرایش به ساخت آثار پر زرق و برق بر همین اساس اتفاق میافتد.
نماینده شرکت Mavshak سوئد: رسانههای آنلاین پخش فیلم و سریال را تصاحب میکنند
رابرت ساندکویست درباره تغییر عادات تماشای فیلم توضیح داد: آنچه در ذائقه مخاطب امروز اتفاق میافتد گفت: چیزی که خیلی مشخص به نظر میرسد تاثیرگذاری ابزارهای متحرک بر عرصه رسانه است و موبایل در این میان مهترین کارکرد را دارد.
یک تلویزیون بزرگ پنجاه اینچ در منزل من قرار دارد اما وقتی فرزندان به منزل میآیند در برابر آن مینشینند و از طریق موبایل فیلم و سریال تماشا میکنند. مردم دیگر به تماشای برنامههای برنامهریزی شده علاقهای ندارند و میخواهند هر زمان دوست داشتند برنامهای را تماشا کنند؛ بنابراین برنامهسازی باید به این سو حرکت کند.
او افزود: با تولد نسل جدید تماشاگران، شاهد کمحوصلگی آنها هستیم و به همین دلیل سریالها کوتاهتر شدهاند. یا مثلا در عرصه فعالیتهای خبری؛ خبر باید بسیار کوتاه باشد چون خوانندگان مطالب بیشتر از چند خط را نمیخوانند.
عضو کمپانی mavsahk خاطرنشان کرد: این تغییر عادتها در مصرفکننده قطعا تغییر رویه در توزیع را بوجود میآورد. همه میدانیم محتوا ابتدا باید ساخته و سپس توزیع شود اما کمپانیهای امروز خودشان این دو نقش را برعهده گرفتهاند و شبکههایی مانند «نتفلیکس» یا «اپل تیوی»هستند که در این بخش فعال شدند. همچنین نحوه توزیع از طریق تلویزیون روز به روز کاهش مییابد و امروزه ارتباطات رسانهای مردم از طریق اینترنت شکل میگیرد.
ساندکویست در ادامه نشست به شیوههای نوین بازاریابی اشاره کرد و گفت: فروش آثار سمعی و بصری از عرضه در سینما به خرید دیویدی، اجاره فیلم و تماشای آنلاین تغییر کرد و امروزه مخاطب میتواند با پرداخت آبونمان ماهانه به محتوای مورد علاقهتان دسترسی داشته باشد. تعداد این افراد در سوئد به شدت رو به افزایش است که طرفداران بیشتری را به همراه میآورد.
او با ارائه آماری از تعداد مخاطبان شرکت «نتفلیکس» و میزان محتوای تولید شده دراین شبکه، گفت: 75 میلیون نفر عضو مشترک دارد و شش میلیون نفر در یک فصل اخیر به آن اضافه شده است. 42 میلیارد و پانصد میلیون ساعت توسط مردم دیده شده، 37 درصد از ترافیک اینترنتی آمریکا را اشغال کرده و برای دسترسی 550 میلیون مصرف کننده جدید آماده میشود. این شبکه در سال 2016 فقط 600 ساعت برنامه به محتوای خود اضافه کرده که از این طریق میلیونها دلار درآمد نصیب تهیهکنندگان شده است.
عضو کمپانی مَوشاک بیان کرد: زمان اعلام شده معادل 212 روز اکران فیلم در سینماها محسوب می شود و این نشان میدهد نت فلیکس به تنهایی یک سینمای بزرگ است.
ساندکویست در پایان این نشست درباره فعالیتهای کمپانی مَوشاک و برنامههای این کمپانی برای گسترش در کشورهایی مانند ایران توضیحاتی ارائه داد.
علیرضا شجاعنوری: فقط به فکر تولید در داخل مرزها نباشیم
علیرضا شجاعنوری درباره اهمیت روابط بینالمللی در این عرصه گفت: همانطور که اشاره شد مرزها در حال از بین رفتن است و ساخت فیلم تنها برای تماشاگر ایرانی معنا ندارد. مرزها در حال از بین رفتن است و اینترنت شرایط متفاوتی را حاکم کرده است. درست است که صاحب محتوا حرف اول را میزند اما فرهنگ شراکت در دوره جدید اهمیت بسیاری زیادی دارد.
او افزود: اگر میخواهیم اثر هنری زندگی مستمر داشته باشد هیچ راهی جز برقراری ارتباط با تماشاگر و مخاطب خارج از کشور ندارد. به زودی در شرایطی قرار خواهیم گرفت که وقتی میگوییم ایرانی، افرادی در سراسر جهان تا قطب شمال را شامل شود.
شجاعنوری تصریح کرد: اگر قرار بود شرکتهایی مانند نت فلیکس به مرزهای کشور مبدا محدود بماند تا به حال از میان رفته بود؛ مانند بسیاری از کمپانیها که قطعا پیش از این شرکت فعال شدند اما نامی از آنها باقی نماند. امروزه دیگر کسی تصور رقابت با نتفلیکس را در سر ندارد و تنها به دنبال محل تازه درآمدزایی میگردد.
این هنرمند گفت: در حال حاضر باید به فکر شناخت مخاطب و نحوه برقراری ارتباط با آنها باشیم. آمریکا و چین بواسطه برقراری ارتباطهای بینالمللی مغازههای دو نبشی در بازارهای بینالمللی برای خود فراهم کردهاند. ما اگر از این ابزار و امکانات یک دیو دو سر نسازیم؛ در صورت برقراری ارتباط با جهان می توانیم به جایگاه خود دست پیدا کنیم.
سعید رشدیان (رئیس انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند ایران) نیز درباره تاثیر این ابزارها بر سینمای مستند ایران گفت: دوستان مستندساز به این نکته توجه دارند که تولید و ارائه آثار مستند محدودیتهای زیادی وجود دارد؛ اما ولین پرسش هر تماشاگری این است که چگونه میتواند به این فیلمها دسترسی پیدا کند. اگر بتوانیم از این طریق امکان بیشتر دیده شدن را برای علاقهمندان به مستند فراهم کنیم ظرفیتهای جدیدی بوجود میآورد.
او افزود: امروز با امکانات کم به کیفیت بالا دست پیدا میکنیم و در سال آثار مستند بسیار زیادی تولید میشود. بسیار امیدوار هستم که طی چهارسال آینده به این شکل با مشکل توزیع فیلمهای مستند مواجه نباشیم و فیلمسازان ما به تماشاگرانی خارج از مرزها دست پیدا کنند.
15:31- با وجود آنکه بهروز غریب پور گفته بود برای نمایش فیلم نمایش مستند «خاطرات خانه متروک» ساخته مهدی فارسی سانس تازهای در نظر گرفته نمیشود، این مستند که قرار بود شنبه (17 بهمن ماه) در کاخ جشنواره نمایش داده شود، به دلیل نقص فنی لغو شد؛ اما برای این فیلم نمایش مجددی در روز دوشنبه 19 بهمن در ساعت 16 در سالنهای 4 و 5 کاخ جشنواره در نظر گرفته شده است.
15:45- فرهاد اصلانی درباره نقش آفرینی در فیلم «دختر» گفت: در این فیلم؛ رضا میرکریمی با ایمانی را دیدم چون میدانست چه میخواهد
و تکلیفش روشن بود. البته به دلیل مشغلهای که در خانه سینما داشت کمی
نگران بودم اما او در پروسه تولید به شدت تا لحظه آخر بر فیلم متمرکز بود.
فیلم «دختر» نسبت به دیگر فیلمهای میرکریمی قصهگو تراست،
اما به هر حال در روند کاری این کارگردان است و همان لحن را دارد و ادعا
میکنم که فیلم متفاوتی است.
او که از فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی به عنوان یکی از فیلمهایی نام میبرد که در جشنواره تماشا کرده و مورد تحسیناش بوده است، درباره برخی مباحثی که نسبت به تلخ بودن این فیلم مطرح میشود و تاثیر آن در رای هیات داوران گفت: شک ندارم به هر حال داوران تحت فشار خواهند بود، چون عدهای هستند که همه چیز را از تئوری توطئه نگاه میکنند! اما امیدوارم داوران به راحتی تصمیمگیری کنند هر چند پیشبینی در این باره ندارم. این را هم باید بپذیریم که داوری در جشنواره همیشه سلیقهای است، ضمن اینکه جشنواره فیلم فجر به هر حال یک جشنواره دولتی است.
فرهاد اصلانی همچنین با اشاره به قرارگیری فیلم «ابد و یک روز» در آرای مردمی اضافه کرد: سه سالی است که سعید روستایی را از نزدیک میشناسم و در جریان کارهایش بودم. فکر میکنم او فیلم خوبی ساخته و بازیهای آن هم واقعی و نزدیک به زندگی است چون بازیگرانش فوقالعاده بودند و به نظرم او جوابش را تاکنون از مردمی که فیلم را تماشا کردهاند، گرفته است.
وی همچنین با بیان اینکه فیلم «بارکد» مصطفی کیایی کاری قابل قبول درآمده و در گیشه میتواند موفق باشد، به فیلم «ایستاده در غبار» اشاره کرد و گفت: این فیلم فوق العاده متفاوت است و به سازندهاش تبریک میگویم و برایش آیندهای درخشان پیش بینی و آرزو میکنم چون فیلمش بسیار خاص بود.
16:00- نمایش فیلم «سینمانیمکت» به کارگردانی محمد رحمانیان در سالن اصلی کاخ جشنواره آغاز شد. «سینما نیمکت» داستان یک گروه دوره گرد نمایشى است که در سال هاى دوران ممنوعیت ویدیو فیلم هاى تاریخ سینما را در روستاهاى دورافتاده و قهوه خانه ها براى مردم اجرا مىکنند.علی عمرانی، مهتاب نصیرپور، اشکان خطیبی، هومن برق نورد، رامین پورایمان، اصغر پیران، مهدی ساکی، علی تاجمیر، امیر افشار، افشین اخلاقی، سیدعلی خوانساری، الهام دهقانی- با حضور: حسین عرفانی، تورج منصوری و رضا ناجی بازیگران این اثر هستند.
16:19- ناصر نبیزاده ظهر یکشنبه در نشست خبری تشریح برنامههای سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از ۲۰ تا ۲۶ بهمن ماه خبر داد. وی با بیان اینکه فیلم های منتخب در دو سینمای آفریقا و هویزه و بخش کودک و نوجوان نیز در سالن شهید اصغرزاده پارک ملت اکران می شود اظهار کرد: در این دوره از جشنواره ۱۵ فیلم در بخش سودای سیمرغ به نمایش گذاشته می شود.
وی ادامه داد: «امکان مینا»، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، «اژدها وارد میشود»، «مالاریا»، «بادیگارد»، «بارکد»، «خشم و هیاهو»، «دختر»، «دلبری»، «رسوایی ۲»، «کفشهایم کو؟»، «لانتوری»، «نفس»، «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» عنوان فیلم هایی است که در بخش سودای سیمرغ این جشنواره بر روی پرده سینما می روند.
18:30- نمایش فیلم «دختر» به کارگردانی رضا میرکریمی در سالن اصلی برج میلاد آغاز شد. در خلاصه داستان این اثر با بازی فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، ماهور الوند و مسعود سخایی روایت شده است: آقای عزیزی که سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است برای مراسم خواستگاری دخترش آماده میشود و ستاره دختر دیگرش در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان همدانشگاهیاش را دارد. پدرش به دلایلی به این سفر مشکوک است و این آغاز ماجراست... .وی ادامه داد: ساخت فیلم هایی از این دست زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم سوژه اغلب فیلم های تولید شده در سینمای ایران به سمت خیانت و شعار حرکت می کند. اغلب فیلم هایی که در بخش دولتی تولید می شوند شعاری هستند و بسیاری از آثاری که در بخش خصوصی ساخته می شوند محتوایی با رنگ و بوی خیانت دارند اما فیلمی مثل «نفس» اثری وفادار به ارزش های انسانی، دینی، مستقل و جذاب از کار در آمده است.
سامان با اشاره به ویژگی های این فیلم سینمایی در ساختار و محتوا بیان کرد: روایت و کارگردانی فیلم «نفس» نسبت به فیلم «شیار ۱۴۳» سخت و پیچیده تر بوده است. استفاده از انیمیشن در فیلم به جا است و توانسته تخیل شخصیت اصلی را نمایشی کند. اصغر نژادایمانی هم در طراحی صحنه و لباس خیلی خوب کار کرده و مهمترین عناصر تصویری را شکل داده است.
این نویسنده درباره فیلمنامه «نفس» گفت: در این فیلم سینمایی با یک فیلمنامه ساده مواجه نیستیم بلکه داستان در پس زمینه فیلم روایت می شود و لحظات ناب و تاثیر گذار را به هم پیوند داده است. ممکن است منتقدان بگویند که «نفس» یک فیلم شخصی است و اصطلاح شخصی ساز را برای آن به کار ببرند اما من معتقدم این فیلم به هیچ عنوان کاردکردی شخصی ندارد و نرگس آبیار در «نفس» همان نگرش و نگرانی هایی را دارد که مردم کوچه و خیابان دارند.
وی تاکید کرد: بنابراین به شخصی ساز بودن این اثر سینمایی حتی
اگر ریشه در زندگی خانم آبیار هم داشته باشد، اعتقاد ندارم. فیلم «نفس»
اثری ارزشمند است. هر چند ممکن است طرفداران سینمای کلیشه ای و گیشه ای
عملا مانع تولید چنین فیلم هایی شوند اما جای خوشبختی و امیدواری است
شاهدیم فیلم «نفس» که دغدغه ای مشترک بین همه انسان ها دارد، سرانجام در
سینمای ایران ساخته شد. من مطمئن هستم فیلم «نفس» در دنیا دیده
خواهد شد. در این فیلم عشق دختر و پسری وجود ندارد و نمی توان گفت به
پشتوانه روایت عاشقانه مخاطب را نگه داشته است،اما شاهد هستیم که مخاطب تا
انتها فیلم را می بیند.
اصلانی ادامه داد: در میان فیلم هایی که تا امروز در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر مشاهده کردم می توانم از فیلم "ابد و یک روز" به عنوان یکی از بهترین فیلم ها نام ببرم. همچنین به عنوان علاقه شخصی خودم نیز می توانم از فیلم "ایستاده در غبار" نام ببرم که از دیدن آن لذت فراوانی بردم. از دیدن این فیلم لذت بردم و به کارگردان آن آقای مهدویان تبریک عرض می کنم. افتخار می کنم که چنین فیلمسازی در سینمای کشور داریم. امیدوار هستم که در آینده هم کار خود را تا این اندازه درخشان ادامه بدهد. فیلم سینمایی آبنبات چوبی ساخته آقای فرح بخش را فیلم روبه جلویی می دانم و پیش بینی هم می کنم که در گیشه هم موفق خواهد بود. برای این موفقیت و این پیش بینی هم دلایل خاص خود را هم دارم.
00:21- با توجه به عدم حضور عوامل فیلم سینمایی »مالاریا» در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم، نشست های نقد و بررسی دوشنبه از ساعت 11 آغاز می شوند. در ابتدای این نشست ها و در ساعت 11 عوامل فیلم سینمایی «دختر» به سوالات خبرنگاران و منتقدین پاسخ می دهند و سپس عوامل فیلم سینمایی «خماری» در ساعت 12 در نشست نقد و بررسی حضور می بایند. همچنین فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی به دلیل عدم حضور در بخش مسابقه نشست خبری نخواهد داشت.