آمار تولید خودروسازان کشور در بهمنماه در حالی با کاهش نسبت به دی مواجه شد که بهنظر میرسد دلیل اصلی آن، پایان نسبی خودروهای تسهیلاتی است.
به گزارش دنیای اقتصاد، اواسط آبان ماه امسال بود که دولت در طرحی ویژه، 110هزار فقره تسهیلات 25 میلیون تومانی در اختیار مشتریان بازار خودرو قرار داد تا از یکسو توان خرید آنها را بالا ببرد و از سوی دیگر یخ خرید و فروش خودروهای داخلی را بشکند. این طرح با وجود همه نقاط مثبت و منفی اش، با استقبال بینظیر مشتریان روبهرو شد، به نحوی که خودروسازان 15 هزار خودرو نیز بیش از حد مجاز (110 هزار دستگاه در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی) فروختند.
پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی از یکسو سبب شد بسیاری از مشتریان که توان خرید خودرو نداشتند، صاحب خودرو شوند و از سوی دیگر، خالی شدن انبار خودروسازان از محصولات دپو شده را در پی داشت. در این شرایط، خودروسازان که تا قبل از تسهیلات 25 میلیون تومانی، با رکودی شدید در فروش محصول مواجه و در نتیجه تیراژشان بهشدت افت کرده بود، چرخهای خود را روغن کاری کرده و تولید را بالا بردند. از همین رو، آمار تولید آذر و دیماه غولهای جاده مخصوص، با افزایش قابلتوجهی مواجه شد و آنها بهطور موقت از رکود در تولید و فروش خارج شدند. این در شرایطی است که با توجه به اتمام نسبی تعهدات خودروسازان در ماجرای تسهیلات 25میلیون تومانی، آنها فتیله تولید را در بهمنماه پایین کشیدهاند. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سه خودروساز بزرگ کشور در بهمنماه امسال 80 هزار و 820 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رساندند تا در مقایسه با دیماه با کاهشی 5/ 5 درصدی روبهرو شوند.