بازدید 15130

حمایت تمام‌قد آمریکا از کردهای سوریه به نفع چه کسی است؟

با وجود اینکه مقامات ایالات متحده تا حدودی نقش گروه های دیگری همچون برخی قبایل عرب و مسیحیان سریانی و گروه های اقلیت دیگری را در نظر گرفته است، 75 درصد کل نیروی ضد داعش همچنان تحت نفوذ و هدایت حزب اتحاد دموکراتیک و یگان های مدافع خلق است.
کد خبر: ۵۹۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵ 25 May 2016
حمایت تمام‌قد آمریکا از کردهای سوریه به نفع چه کسی است؟چند وقتی است که مسأله نقش کردها در مبارزه با داعش با پشتیبانی ایالات متحده در رسانه های مختلف جهان مطرح می شود و بسیاری معتقدند که کردها تنها نیروی مؤثر برای مبارزه با داعش با پشتیبانی ایالات متحده هستند.

به گزارش «تابناک»، با این حال، وبسایت انگلیسی زبان «صدای آمریکا» در مطلبی استدلال کرده که پشتیبانی ایالات متحده از کردها در سوریه به بهانه مبارزه با داعش، می تواند عامل بی ثبات کننده جدی در سوریه در بلند مدت باشد.

در این مطلب آمده که در چند روز اخیر، خبرهای زیادی مبنی بر پیشتازی نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا برای حمله به رقه منتشر شد. طبق گزارش های منتشره، کردها با حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا به 30 کیلومتری رقه رسیدند و آماده حمله به رقه برای بیرون راندن داعش هستند.

مقامات ایالات متحده امیدوارند، با شکل دهی به یک اتحاد چند فرقه ای تحت هدایت حزب کردی اتحاد دموکراتیک و یگان های مدافع خلق، با داعش مبارزه کنند؛ اما تحلیلگران از این مسأله مطمئن نیستند و بیم آن دارند که ایالات متحده در اشتیاق خود برای تسریع مبارزه با داعش و بیرون راندن آن ها از رقه، باعث ایجاد یک رقابت و مبارزه فرقه ای بسیار خطرناک در سراسر شمال سوریه شوند.

چارلز لیستر، یک تحلیلگر در مؤسسه مطالعات خاورمیانه ـ اندیشکده مستقر در واشنگتن ـ اظهار نگرانی کرد که حزب کردی اتحاد دموکراتیک تحت حمایت آمریکا در بلند مدت یک عدم تعادل قدرت خطرناک در سوریه ایجاد و نزاع ها و اختلافات میان مخالفان اسد و کردها را نیز تشدید خواهد کرد.

لیستر می گوید، با وجود اینکه مقامات ایالات متحده تا حدودی نقش گروه های دیگری همچون برخی قبایل عرب و مسیحیان سریانی و گروه های اقلیت دیگری را در نظر گرفته است؛ اما 75 درصد کل نیروی ضد داعش همچنان تحت نفوذ و هدایت حزب اتحاد دموکراتیک و یگان های مدافع خلق است. او اظهار نگرانی کرد که پیروزی های تحت رهبری کردها در بلندمدت باعث ایجاد بی ثباتی و ناپایداری در شمال سوریه خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد که میدان دادن زیاد از حد آمریکا به گروه های کردی برای مبارزه با داعش در نهایت به سه صورت منجر به بی ثباتی خطرناک در شمال سوریه خواهد شد؛

نخست اینکه منجر به درگیری کردها با گروه های اصلی مخالف اسد که تحت حمایت کشورهای منطقه و خود آمریکا هستند، خواهد شد. آن ها انتظار دارند به همان اندازه ای که آمریکا از کردها پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می کند، از آن ها نیز حمایت کند. اما هم اکنون شاهد آن هستند که آمریکا صرفاً کردها را تنها نیروی متحد خود در سوریه برای مبارزه با داعش قلمداد می کند. گروه های معارض ضد اسد تحت حمایت آمریکا انتظار دارند که آمریکا در برابر دولت سوریه از آن ها حمایت کاملی انجام دهد و از اینکه مشاهده می کنند، تمام تمرکز آمریکا برای کمک به کردهاست، بسیار عصبانی هستند. این مسأله ای است که می تواند باعث برخورد گروه های معارض ضد اسد با کردها شود و شمال سوریه را بیش از پیش بی ثبات و ناپایدار سازد.

دوم، تقویت کردها از سوی آمریکا در شمال سوریه می تواند واکنش ترکیه را به همراه داشته باشد. ترکیه به شدت از قدرت یابی کردها در شمال سوریه نگران است و مقامات آمریکایی را مقصر اصلی این ماجرا می دانند. مقامات ترکیه بارها هشدار دادند که در مقابل کوچکترین تحرک کردها در شمال سوریه واکنش نشان می دهند؛ لذا، از آنجا که تقویت کردها در شمال سوریه می تواند آن ها را در برابر ترکیه جسورتر کند، به همین دلیل می تواند عامل بی ثبات کننده دیگری باشد که منجر به برخورد ترکیه و کردها در آن ناحیه شود.

سومین عامل بی ثبات کننده ای که به دنبال تقویت کردها ایجاد می شود، مقابله و برخورد آن ها با حکومت مرکزی است. بدون شک کردها از همراهی آمریکا برای مبارزه با داعش دنبال اهداف خاصی هستند. مهم ترین و عمده ترین هدف آن ها که هدفی تجزیه طلبانه و گریز از مرکز است، ایجاد یک منطقه خودمختار است. دولت سوریه بارها اعلام کرده که در مقابل هر گونه تحرک کردها برای استقلال و خودمختاری مقابله خواهد کرد و اجازه نخواهد داد، خدشه ای به تمامیت ارضی سوریه وارد شود.

بنابراین باید گفت، تقویت بیش از حد کردها توسط آمریکا می تواند بی ثباتی فزاینده و غیرقابل کنترلی در شمال سوریه ایجاد کند و زمینه تداوم و تطویل بیش از پیش بحران در سوریه را فراهم کند.

حمایت تمام‌قد آمریکا از کردهای سوریه به نفع چه کسی است؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا
وب گردی