با توقف پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی از شبکههای فارسیزبان ماهوارهای، صداوسیما آنونس برخی از فیلمها را تحت عنوان «تشویق» پخش کرد؛ اما این تیزرهای تبلیغاتی آنچنان ممیزی شده بودند که مهمترین دغدغه سینماگران در دیدار با رئیس جمهور، صدور مجوز قانونی برای پخش دوباره تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای شد.
به گزارش «تابناک»، پخش تیزر فیلمهای سینمایی همچنان با حواشی همراه است و برخی سینماگران از هر روزنهای برای طرح درخواست پخش تیزرهای فیلمهایشان از شبکههای ماهوارهای فارسیزبان استفاده میکنند. شاید مهمترین دلیلی که سینماگران ترجیح دادند تا شبکههای فارسی زبان ماهوارهای به پخش تیزرهای فیلمهایشان بپردازند، نوع عملکرد صداوسیما باشد که با پخش دوباره آنونس برخی فیلمهای سینمایی، تکرار شده است.
تلویزیون کشورمان در سالهای اخیر به شدت زمان آنونس فیلمهای سینمایی را کاهش داده و معمولاً آنونس فیلمها ۳۰ تا ۴۰ ثانیه از تلویزیون پخش میشود و محدودیت زمانی آنونسها حتی برای آثار ارزشی و خاص نظیر «چ»، «محمد (ص)» و «ایستاده در غبار» نیز مشهود بود. این در حالی است که شبکههای ماهوارهای فارسی زبان حتی آنونس ۱۵۰ ثانیهای فیلمهای سینمایی ایرانی را نیز پخش میکنند و تصویری کاملتر از فیلم به مخاطب ارائه میدهد.
چالش بعدی، ممیزی شدید تیزرهای فیلمهای سینمایی است، به گونهای که گاهی هیچ یک از بازیگران زن یک فیلم سینمایی به دلایل متعدد، از جمله ممنوع التصویر بودن در تلویزیون به عنوان اصلاحیه آنونس حذف میشوند و همین ممیزی گاهی برای بازیگران مرد نیز رخ میدهد. بدین ترتیب یک رکن اصلی جذابیت یک فیلم سینمایی که بازیگرانش هستند، در بسیاری از اوقات اساساً امکان نمایش در تلویزیون را نمییابند؛ محدودیتی که در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان معنا ندارد.
گاهی این سبک از ممیزی تیزرهای فیلمهای سینمایی دامن برخی فیلمهایی را میگیرد که واقعاً نکتهای برای ممیزی ندارند. واضحترین شاهد مثال، تیزرهای تلویزیونی «دختر» تازهترین ساخته رضا میرکریمی با نقش آفرینی محوری فرهاد اصلانی، مریلا زارعی و ماهور الوند است که روز گذشته (یکشنبه ۱۳ تیر) اعلام شد به دلیل ممیزیها هنوز امکان نمایش در تلویزیون را پیدا نکرده و فیلم میرکریمی بدون تبلیغات تلویزیونی و شهری در حال اکران است.
تلویزیون به تازگی برای برخی فیلمهای سینمایی که تبلیغات ماهوارهای نداشتهاند به عنوان تشویق، چندین تیزر در نظر گرفته و پخش همین تیزرها چالش سوم را یادآور شد. تیزرهای فیلمهای سینمایی معمولاً هدفمند و در زمانهای مناسب پخش نمیشوند و تعداد این تیزرها نیز برای عمده آثار سینمایی محدود است و همان تیزرهای ۳۰ ثانیهای نیز عادلانه و با تکرار بالا نصیب همه فیلمهای سینمایی روی پرده نمیشود.
چالش چهارم و شاید مهمترین چالش تبلیغات تلویزیونی برای فیلمهای سینمایی، هزینه کلان این تبلیغات است، چرا که معمولاً صاحبان فیلمهای سینمایی تعداد محدودی نوبت پخش آنونس فیلمشان را از شبکههای مختلف تلویزیون به صورت رایگان دریافت میکنند. سینماگران برای پخش وسیعتر آنونس سی ثانیهای فیلمهایشان، باید هزینه کلانی به صداوسیما پرداخت کنند که در مقایسه با تعرفه اندک شبکههای ماهوارهای فارسی زبان و سرویس و اثرگذاری که این شبکهها دارند، تبلیغات در صداوسیما را فاقد صرفه اقتصادی ساخته است.
چنین شرایطی باعث شده که سینماگران با وجود هشدارهای قانونی، همچنان با طرح استدلالهایی در پی ایجاد روند قانونی برای پخش آنونس فیلمهای سینمایی شان در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان باشند. در این باره، مهدی فخیمزاده که به نمایندگی از سینماگران در افطاری رئیس جمهور با هنرمندان سخن گفت، تنها خواستار ایجاد سازوکار در این زمینه شد: «درخواست من این است که قوه مجریه با قوه قضائیه در این زمینه به تعامل برسد، مگر تبلیغ کالاى فرهنگى بد است که ماهوارهها انجام میدهند؟»
اگر صداوسیما تجدیدنظر جدی در پخش آنونس فیلمهای سینمایی نماید و چالشهای مطرح رفع شود، قطعاً سینماگر به دنبال آلترانتیو دیگری برای جذب تماشاگر و بازگردان هزینه تولید آثارشان نخواهند رفت اما آیا رسانه ملی در این زمینه بازنگری می کند یا رویه کنونی که به نقاط ضعف آن اشاره شد، همچنان استمرار خواهد داشت؟