بازدید 37991
بازي عجيب وزارت علوم با سرنوشت داوطلبان آزمون ارشد؛

داوطلبان رشته مديريت اجرايي يك سال بيهوده درس خواندند!

در حالي صبح امروز داوطلبان كارشناسي ارشدِ كامپيوتر در اعتراض به تغييرات ناگهاني رخ داده در نحوه پذيرش گرايش هاي مختلف اين رشته مقابل ساختمان سازمان سنجش تجمع كردند كه بررسي ها نشان مي دهد، اوضاع بقيه داوطلبان نيز دست كمي از آنها ندارد. مثل داوطلبان رشته مديريت اجرايي كه معتقدند مسئولان زحمات چند ماهه آنها را بر باد دادند!
کد خبر: ۶۵۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹ 24 December 2016
در حالي صبح امروز داوطلبان كارشناسي ارشدِ كامپيوتر در اعتراض به تغييرات ناگهاني رخ داده در نحوه پذيرش گرايش هاي مختلف اين رشته مقابل ساختمان سازمان سنجش تجمع كردند كه بررسي ها نشان مي دهد، اوضاع بقيه داوطلبان نيز دست كمي از آنها ندارد. مثل داوطلبان رشته مديريت اجرايي كه معتقدند مسئولان زحمات چند ماهه آنها را بر باد دادند!

به گزارش «تابناك»؛ همزمان با انتشار دفترچه راهنماي ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد و تغييرات خلق الساعه اي كه در آن صورت گرفته است، موجي از اعتراضات عليه سازمان سنجش و وزارت علوم به راه افتاد و بسياري از داوطلبان رشته هاي اقتصاد، كامپيوتر، تربيت بدني، مديريت، ادبيات فارسي، مهندسي برق و مكانيك نسبت به تغييرات ناگهاني صورت گرفته اعتراض خود را بيان داشتند.

جدا از دانشجويان رشته كامپيوتر كه جزئيات مشكل و اعتراض آنها در يك خبر مجزا و مفصل شرح داده شد، وضعيت داوطلبان بسياري از رشته هاي ديگر نيز آشفته است و سازمان سنجش عملاً‌ آنها را غافلگير و شوكه كرده است.

براي مثال داوطلبان رشته مديريت اجرايي كه سال گذشته كد رشته شان در دفترچه سال 95 وجود داشت، اين بار و با انتشار دفترچه راهنماي سال 96 متوجه شده اند كه بدون اطلاع قبلي كد رشته آنها از دفترچه حذف شده و اين يعني تمام زحمات و مطالعاتي كه تا كنون داشته اند، بي فايده بوده است.
 

آنچنان كه در تصاوير بالا مشاهده مي كنيد، بدون اطلاع قبلي و بر خلاف روال سال هاي گذشته، در آزمون كارشناسي ارشد سال 96 رشته تحصيلي مديريت اجرايي حذف و به جاي آن مجموعه مديريت كسب و كار و امور شهري آن هم با مواد درسي و ضرايب جديد، جايگزين شده است.

در اين رابطه يكي از متقاضيان شركت در آزمون مديريت اجرايي گفت: من و دوستانم از خرداد ماه امسال و با هزاران اميد و آرزو تمام وقت و انرژي خودمان را براي خواندن دروس تخصصي رشته مديريت اجرايي متمركز كرديم.

در اين مدت بسياري از تفريح و سرگرمي ها و نيز كار را بر خود حرام و همه زمان و تلاشمان را معطوف به خواندن كتاب هاي مديريت اجرايي كرديم.

اين داوطلب آزمون ارشد، اضافه كرد: با انتشار دفترچه راهنماي سال 96 و حذف رشته مديريت اجرايي تمام زحمات چند ماهه ما بر باد رفت و حالا بايد 4 ماه باقي مانده را براي خواندن منابع جديد و رشته اي كه به آن علاقه نداريم، صرف كنيم؛ رشته اي كه قطعاً متقاضيانش از مدت ها قبل خود را براي شركت در آن آماده كرده اند و ما از آنها بسيار عقب هستيم.

اين همه تغييرات رخ داده در مواد درسي داوطلبان آزمون ارشد نيست و دانشجويان مهندسي برق نيز از اين تصميم هاي ناگهاني بي بهره نماندند. در اين گروه درسي نيز در حالي كه در سال آزمون 95 پنج رشته و هفده گرايش با ضرايب مشخصي وجود داشت، بر اساس دفترچه سال 96 به ده رشته و بيست و سه گرايش افزايش يافته و به ضرايب دروس امتحاني نيز به صورت كلي تغيير كرده است.
 
 

براي مثال اگر ضريب درس رياضيات براي داوطلبان گرايش مدارهاي مجتمع الكترونيك در آزمون سال قبل 4 بود، در سال 96 ضريب اين درس براي آنها به 3 كاهش يافته است.

همه اين تصميم گيري هاي ناگهاني در حالي رخ داده كه بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در مورد نحوه سنجش و پذيرش دانشجو و در تبصره 4 آن خطاب به وزارت علوم و شوراي سنجش و پذيرش آمده است: شورای سنجش و پذیرش دانشجو می تواند هر سال یک بار نسبت به اضافه کردن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر 10 درصد معیارهای موجود اقدام و این تغییرات را حداقل پس از یک سال از اعلام عمومی اعمال کند.

مصوبه منطقي و قانوني مجلس در حالي ملاك اعتراض داوطلبان آزمون ارشد است كه اخبار رسيده از تجمع صبح امروز دانشجويان رشته كامپيوتر مقابل سازمان سنجش نشان مي دهد، مسئولان سازمان سنجش ضمن عدم پذيرش اعتراضات، از تغييرات رخ داده دفاع كرده اند.

بر اساس گزارش هاي دانشجويي رسيده به «تابناك» آنها به دانشجويان گفتند: وظيفه شما اين است كه آنقدر خوب درس خوانده باشيد تا هر موقع تغييرات اعلام شد، بتوانيد آمادگي كافي را داشته باشيد.

البته مسئولان در اين پاسخ قاطعانه اشاره نكردند كه اگر داوطلبي منابع رشته مديريت اجرايي را خوانده و اكنون در كمال ناباوري رشته اش حذف شده باشد، هر چقدر هم خوب خوانده باشد، چگونه بايد پاسخ مواد درسي آزمون مديريت شهري را بدهد؟

بر اساس آنچه آمد، باید دو نكته و يك شائبه مهم را یادآور شد و از مسئولان دعوت كرد تا در برابر افكار عمومي جامعه به ويژه جامعه دانشگاهي و دانشجويي كشور به آنها پاسخ دهند.

نخست اينكه چرا بر خلاف مصوبه مجلس شوراي اسلامي و يكباره دست به چنين تغييرات دلخواهانه اي در آزمون كارشناسي ارشد سال 96 زند؟ آيا آنها هنگامي كه در شوراي تصميم گيري خود به چنين اقدامي مي انديشيدند، شرايط دانشجويان و فرزندانشان را كه ماه هاست بر اساس روال سابق به خواندن منابع آزمون مشغول هستند، در نظر نگرفتند؟

ديگر اينكه اگر بر فرض محال زور وزارت علوم بر افكار عمومي و اعتراضات دانشجويي بچربد و اين تغييرات غير قانوني بماند، آنگاه پاسخ زحمات بي نتيجه و انرژي تلف شده جمع زيادي از دانشجويان قرباني را چه كسي خواهد داد؟

شائبه اينكه اگر به احتمال ضعيف برخي نزديكان تصميم گيرندگان از تغييرات مذكور به واسطه رابطه هاي شخصي و خانوادگي مطلع بوده و خود را بر اساس شرايط جديد آماده كرده باشند، آيا اين نكته مصداق بارز بي عدالتي و پارتي بازي در سيستم آموزش كشور نيست؟

به نظر مي رسد دوران تصميم هاي خلق الساعه و بازي گرفتن سرنوشت جوان ايراني به پايان رسيده و اكنون فرصت آن است تا مسئولان در برابر هر خطايي كه مرتكب مي شوند، جسارت عذرخواهي و جبران خسارت را داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۶
این اولین بار نیست این داستان پیش میاد. هر سال یک سری رشته ها حذف میشن یا تغییر میکنن و هرسال هم فقط موقع انتشار دفترچه و نزدیک کنکور مشخص میشه و هرسال هم کلی اعتراض میشه. بابا این چه کاریه خب؟ این چه بی تدبیریه؟ جلسات تصمیم گیریتون رو زودتر برگزار کنید و قشنگ ۱ سال قبل اعلام کنید مردم برنامه ریزی بکنن.
پاسخ ها
پشت کنکورارشد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
سلام داوطلبان عزیز
چطوره این را هم بندازیم گردن دولت نهم ودهم
! ! ! ! !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
من بخاطر یک تغییر یهویی از تحصیل در دانشگاه محبوبم محروم شدم. خب تصمیم مسئولان بود صبح بیدارشده بودن و اعمال مدیریت کردند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
برنامه ریزی؟ مگر شما اون درس ها رو قبلا پاس نکردی؟
وزارت خونه ای که وزیرش یک پزشک باشه بهتر از این نمی شه.
کی دیگه این دوره درس میخونه؟ سیکل باکلاس تره از دکتری
پاسخ ها
محمد نصیری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
درکشور ما جهل اگر نیست صفا است آنجا که صفاهست مدرک پای کوزه است .
تیتر رو اصلاح کنید :




تمامی دانشجویان چهار سال بیهوده درس خواندند ...
ممنون بابت طرح مسئله ولی متأسفانه تغییرات ناگهانی از این دست محدود به مورد مذکور نبوده... در مهرماه 95 دانشجویان کارشناسی با تغییرات زیادی در اسامی رشته های تحصیلی مواجه شدند! چه بسا رشته های مهندسی که یک شبه دیگر مهندسی نبودند. فرضأ رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش محیط زیست تبدیل شد به محیط زیست (آرام و بی سر و صدا)! گویا محیط زیست ما حتی در نام هم مهجور واقع می شود.
نه اینکه دیگران ، باهوده درس خواندند!
اجرایی حذف شده ؟‌ EMBA الان تو آمریکا راس رشته هاست. :)))
کلا وزارت علوم تصمیمات عجیب و غریب، عمدتا شخصی و غیرکارشناسانه، زیاد دارد. مثلا در دولت جدید از ایجاد خیلی از رشته های کشاورزی در مقطع ارشد جلوگیری کردند، آنهم با تصمیم شخصی یک نفر در سطح معاون یک وزارتخانه دیگر
راستش از آنجاییکه کل رشته های مدیریت تغییر کرده و همه با سرفصلهای جدید ارائه میشود دیگر نیازی به این رشته با این عنوان احساس نمیشده که به نظر من کار درستیه. میتونید نگاهی به سرفصلهای جدید رشته مدیریت بیندازید تا متوجه شوید که رشته های جدید غنای بیشتری دارد
مثل اينكه امسال سازمان سنجش تنظيماتش بهم خورده‏!4ماه مونده به كنكور رشته ها رو حذف و اضافه ميكنه‏،بعد از اعلام نتايج استخدام وزارت بهداشت شرايط بذيرش رو تغيير ميده،نتايج آزمون استخدامي آموزش و برورش رو قرار بود 25آذر اعلام كنه خبري نيست،جه خبره كارمندان رفتن مرخصي؟تحت فشار مجلس مجبور تغيير شرايط بذيرش شدن و داران اصلاح ميكنن و.. لا اقل يه اطلاعيه مي دادن و داوطلبان رو قال نميذاشتن.
بلایی سر من اوردن دو تا درسمونو یکی کردن دو تا درس اضافه کردن یک مهندس برق بیچاره
امروز دکتر خدایی بچه های کامپیوتر فقط تهدید کرد.من نمی دانم ایشان می خواهند با تهدید حرف خودشان را به کرسی بنشونند.اگر قانون می گویو یکسال قبل پس باید همه پایبند باشند.
دمت گرم تابناک، واقعا حرف حق رو زدی، چند روزه سر درد دارم
مثل اینکه چند طراح سوال مهندسی کامپیوتر از دانشکده فنی شمسی پور تهران هستن، و از چندین ماه پیش به دانشجوهاشون گفته بودن که درس های معادلات و ریاضی 1 و 2 و سیگنال ها و سیستم ها رو برای کنکور بخونین.
واقعا بنظرتون این بی عدالتی نیست؟؟؟؟؟؟
این همه رشته این همه بیکار این همه رشته های جدید که اصلا استادی هم صد در صد ندارن و بلد نیستن درسش رو بدن
وای به حال اون دانشجوهایی که میخوان مدرک بگیرن
بخدا رشته برق هم همینه.....کی به داد ما میرسه؟ :(
آقای تابناک. هنوز کلی وقت تا کنکور مونده. از من می پرسید، باید کنکور کارشناسی ارشد و دکتری رو کلا مباحث آراد بگذارند تا افراد با حفظ کردن مطالب نیان مدرک بگیرند. من خودم دو هفته برای کنکور دکتری و دو هفته هم برای ارشد حوندم و نتیجه هم گرفتم با وجود این که دوستانی داشتم که یک سال هم وقت گذاشته بودند. نتیجه هم گرفتم چون درس ها رو مفهومی خونده بودم به شکلی که در تمام دانشگاه های کشور قبول می شدم. این کارها چیه دیگه، مگر مهدکودکه که باید موارد درسی رو از خیلی وقت پیش بگن؟
به نظر مي رسد دوران تصميم هاي خلق الساعه و بازي گرفتن سرنوشت جوان ايراني به پايان رسيده و اكنون فرصت آن است تا مسئولان در برابر هر خطايي كه مرتكب مي شوند، جسارت عذرخواهي و جبران خسارت را داشته باشند.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ایول توهم!
با تشکر از خبر تابناک
ما کامپیوتری ها هم کلی اعتراض کردیم اما فعلا تلاشهامونرو بنا به دلایل نامعلوم مسکوت گذاشتن و عملا اکثر دوستان رو ناامید کردن ...بدتر اینکه حتی نمیدونیم قراره سرجلسه ارشد از درسهای ادغام شده یا جدید چند سوال بیاد که بخواهیم برنامه ریزی کنیم چه درسی رو بیشتر یا کمتر بخونیم
اما جالبتر رشته ی مدیریت هستش که رسما سازمان سنجش به داوطلبانش گفته شماها بی خود رفتید لیسانس این رشته رو خوندید.... یک سال زحمت که هیچی.... چهارساله ی لیسانسشون هم بر باد رفته
وزارت علوم چقدر زور زد تا کنکور دانشگاه ازاد را هم بصورت متمرکز برگزار کند
واقعا جای تاسف دارد
من شش ماهه درس کنترل را برای گرایش الکترونیک خوندم .

ولی متاسفانه درس کنترل از ضریب 3 به ضریب یک کاهش پیدا کرد.

واقعا معیار این تغییر چه بوده؟؟
ما ک دوسال در رشته مدیریت اجرایی درس خوندیم ..رفت وامد شهرستان ..خوابگاه...این همه هزینه یعنی هیچ؟؟؟؟وقتی از دفترچه حذف بشه از چارت استخدامی هم حذف میشه...واقعا چرا اینجوری اینده مارو خراب میکنید
به نظر من كلا" تحصيلات تكميلي بايد حذف بشه.
الان فوق ليسانس و دكترا گرفتن شده افه(effe)
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم