بررسی برخی شبهاتی که پیرامون خرید جدید «هما» مطرح است؛

آیا ایرباس A321 برای پروازهای برون مرزی مجوز ندارد؟

آن گونه که مسئولان ایران ایر خبر می‌‎دهند، هواپیمای مدرنی که به تازگی از ایرباس خریداری کرده و طی مراسمی به کشورمان آورده‌اند، قرار است در پروازهای داخلی به کار گرفته شود؛ اما ریشه این تصمیم کجاست؟ آیا این هواپیمای مدرن، مشکلی برای انجام مأموریت‌های برون مرزی دارد؟!
کد خبر: ۶۵۶۸۸۴
|
۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ 15 January 2017
|
54071 بازدید
|
آن گونه که مسئولان ایران ایر خبر می‌‎دهند، هواپیمای مدرنی که به تازگی از ایرباس خریداری کرده و طی مراسمی به کشورمان آورده‌اند، قرار است در پروازهای داخلی به کار گرفته شود؛ اما ریشه این تصمیم کجاست؟ آیا این هواپیمای مدرن، مشکلی برای انجام مأموریت‌های برون مرزی دارد؟!
 
به گزارش «تابناک»، هنوز سر و صدای به پا شده پیرامون ورود نخستین هواپیمای خریداری شده از ایرباس در قالب قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از این شرکت فروکش نکرده، برخی شبهات پیرامون چگونگی به کارگیری این غول پرنده به گوش می‌رسد که نگران کننده است.

از جمله این شبهات، درج مواردی عجیب در قرارداد منعقد شده میان کشورمان با کمپانی بزرگ ایرباس است که هنوز نقل آن در محافل مختلف و دنیای مجازی با واکنش مدیران ایران ایر یا دیگر مسئولان مرتبط با این قرارداد گران قیمت مواجه نشده است.

موضوعی نگران کننده که شاید «محرمانه» خواندن متن قرارداد، اساس شکل گیری آن بوده و ریشه در واقعیت نداشته باشد؛ اما از آنجایی که تنها یکی از 100 هواپیمای خریداری شده به کشورمان وارد شده و 99 فروند دیگر در بازه زمانی طولانی مدت به کشورمان تحویل خواهد شد، هیچ درنگی در شفاف سازی در خصوص آن شایسته نیست.

این در حالی است که علاوه بر این شایعات نامکشوف، شبهاتی نیز درباره چرایی به کارگیری این هواپیمای تازه وارد در پروازهای داخلی مطرح می‌شود؛ تصمیمی که هرچند به باور بسیاری مطلوب به نظر می‌رسد و حکایت از توجه مسئولان به امنیت مسافران در پروازهای پرشمار داخل کشورمان دارد، اما تأکید ایشان به استفاده از این هواپیما «فقط» در پروازهای داخلی، سؤال برانگیز به نظر می‌رسد.

به این صورت که برخی بر این باورند این هواپیما قادر به انجام پروازهای بین المللی نیست؛ موضوعی که با توجه به نو و مدرن بودن تجهیزات آن، نمی‌تواند ناشی از ناتوانی این پرنده در کسب حداقل های مورد نیاز برای انجام پروازهای برد بلند و بین المللی باشد و از این رو به حواشی مرتبط می‌شود.

از جمله اینکه در برخی محافل خبری و کانال های پر مخاطب در تلگرام، به کارگیری ایرباس A321 در پروازهای داخلی به «رجیستر نشدن این هواپیما» در نهادهای بین المللی هوانوردی مرتبط می‌شود. ادعایی که اگر درست باشد، به معنای رقم خوردن شکست بزرگی برای کشورمان خواهد بود، چون چرایی عقد قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از ایرباس، 80 فروند از بوئینگ و موارد دیگر را زیر سؤال خواهد برد.
 

اما آیا این موضوع صحت دارد و هواپیمایی که با آن استقبال پر حاشیه و پر سر و صدا به کشورمان وارد شده و توجه عموم را به خود جلب کرده، قادر به خروج از مرزهای هوایی کشورمان نیست؟ اگر این گونه است، چرا مسئولان در این باره به مردم نگفته‌اند و این همه از ورود پرنده غول پیکر و گران قیمت اروپایی خرسندند؟

برای پاسخ به این پرسش، نخست باید درباره رجیستر شدن هواپیماها و ضرورت آن توضیحات مختصری دهیم؛ فرایندی که مشابه نصب پلاک انتظامی روی خودروها، این پرنده های فلزی را از دیگر پرنده های مشابه تفکیک کرده و مقدمه تردد هواپیما به شمار می‌آید. به این صورت که هواپیماهای فاقد آن، قادر به برخاستن از زمین نخواهند بود.

بنابراین، می‌توان دریافت که انجام پرواز ایرباس اخیر از فرانسه به تهران، معنایی جز رجیستر شدن آن ندارد؛ موضوعی که تصاویر ثبت شده از این هواپیما نیز بر آن مهر صحه می‌زند، چون در هر دو سمت بدنه این هواپیما، کد رجیستر آن یعنی «EP-IFA»، آخرین حرف این کد روی دماغه هواپیما، دو حرف انتهایی آن در قسمت دم و... درج شده است.

استانداردی که از سوی ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری) وضع شده و دو حرف ابتدایی آن، حروف اختصاریِ نشان دهنده کشوری است که مالک آن هواپیماست. حروف مخففی که اگر EP باشد، حکایت از آن دارد که آن هواپیما به ایران تعلق دارد، چون این دو حرف به نام کشورمان به ثبت رسیده است.

بد نیست که بدانید حتی قلم (فونتی) که باید در نوشتن کد رجیستر روی بدنه و دیگر قسمت های هواپیما به کار گرفته شود نیز توسط ایکائو مشخص شده و رعایت نکردن جزئیات این موضوع در پروازهای داخلی یک کشور نیز می‌تواند برای آن کشور عواقبی به همراه داشته باشد.

بر این اساس مشخص می‌شود که آنچه موجب شده مسئولان به فکر به کارگیری ایرباس تازه وارد در پروازهای داخلی باشند، نه رجیستر نشدن این هواپیما یا اشکالات دیگر، که تصمیمی خاص است؛ خاص از این روی که شاید برای دوری جستن از حاشیه های احتمالی اتخاذ شده باشد. مثل این حاشیه که به کار گرفتن هواپیمای نو در پروازهای خارجی، با اعتراض مسافران پروازهای داخلی مواجه شده و سبب ساز بروز نارضایتی در جامعه شود.

شاید هم ریشه در شائبه هایی داشته باشد که پیرامون محرمانه بودن قرارداد منعقد شده میان کشورمان و ایرباس مطرح است. یا ابهاماتی از این دست که به نظر می‌رسد، پاسخگویی به آنها بسیار واجب تر از اعلام تصمیم مدیران ایران ایر به انجام یک پرواز با پرنده تازه وارد به مقصد مشهد مقدس و طواف دادن آن پیرامون حرم مطهر رضوی به نظر می‌رسد!


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰۵
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
هیچ مشکلی از نظر پرواز خارجی ندارد و ما این آغاز را به فال نیک میگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
قابل توجه دلواپسان من خوب نگاه کردم رنگ سیمهای مربوط به سیستم کنترلی اتوپایلوت این هواپیما به رنگ قرمز و آبی هست که نشان دهنده رنگ پرچم استکبار آمریکاست باید این هواپیما سه برابر قیمت از طریق قاچاخ خریداری میشد و گم هم میشد تا این هواپیما می شد یک هواپیمای خوب و درست. مردی منتشر کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
شما کارشناس هواپیمایی هستید؟
behzad
| Canada |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
با سلام
این هواپیما هیچ مشکلی نداشته و اگر دلواپس ها یکم اروم بگیرن به خدا دنبا جای بهتری خواهد شد
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
شاید دلیلش ترس از ایجاد خطر برای این هواپیماست. خطر از جانب کشورهای هار و مزدور...
ناشناس
| Australia |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
تابناک دیگه شورش رو در آوردی هااااا . این چندمین خبر در مورد ایرباس جدید هست که با قصد سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی می زنی .... جانبدار تا کجا ؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
بهزاد جون
اگه حق گفتن دلواپسیه
پس من دلواپسم
شما با فریبکاران خوش باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
مراسم اسقبال حقیقتا مایه آبروریزی بود
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
یه هواپیما بعد از 37 سال وارد کشور شد، دلواپسان لحظه ای آروم نمیگیرن و هر ساعت شایعه جدیدی براش میسازن. چه میشه کرد...
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
اقا یک مثبت کمه
حامد
| Netherlands |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
تابناک عزیز
ورود شما را به صف دلواپسان به سایر هم دسته هایت تبریک میگویم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
اقا دو مثبت کمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
متاسفم سایت تابناک، فقط بلدید حاشیه سازی کنید.
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
شما و اون سی نفری که لایک کردن خبر رو نخونده نظر دادید
آخرش از دولت دفاع کرده گفته مشکلی نداره
معلومه همشه اینطوری تصمیم میگیرید
م.ر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
افراطیها کارشون همینه...چون .افراطی اند دیگه
داریوش
| United States of America |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
عزیز من مگه تابناک شایعه درست کرده؟؟
این خبر رو خود دولتیها دادند که فقط در پرواز داخلی استفاده میشه.
یک کمی تفکر کنی با خودت چی فکر میکنی؟
برو ببینم اصلا میتونی قرارداد های این هواپیما رو جایی پیدا کنی؟
بعد ناراحت فیش نجومی میشین
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
همینم بهمون دادن غنیمته... راستی تابناک چرا پیله کردی به این ایرباس.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
بعضی ها چشم دیدن چنین خریدهایی را ندارند وفقط دوست دارند جنس قاچاق چینی به کشور وارد بشود
ناشناس
|
Belgium
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
احتمالا کسب مجوز بین المللی هزینه دارد و دلیل ندارد برای تمامی هواپیماهای یک شرکت این مجوز کسب شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
آخه یه چیزی نمی دونی مجبوری حرف بزنی؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
احسنت ! اول پرواز های داخلی ، بعد خارجی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
هواپیما ها براساس برد پرواز طبقه بندی میشوند. تا 3000 کیلومتر کوتاه برد هستند و معمولا برای ایران که کشور پهناوری است داخلی محسوب می شود که این ایرباس از این نوع است. 3000 تا 5000 کیلومتر میان برد هستند که معمولا برای پرواز تا برخی از کشورهای اروپایی را شامل میشود و بیش از 5000 کیلومتر که دوربرد هستند و گاهی تا 16 ساعت پرواز ممتد را میتوانند داشته باشند مانند B-747 و B-777 و ایرباس 380 و ایرباس 330 . از این نوع هواپیما ها که قاره پیما هستند برای پروازهای مستقیم به خاور دور و امریکا و استرالیا میتوان بهره گرفت البته از ایران.
ناشناس
|
Denmark
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
حالا این را گیر داده اید. اگر پرواز خارجی بود یک داستان دیگر میساختید. در آن زمان که شرکت هواپیمایی بابک زنجانی هواپیماهای عهد بوق را با کد رجیستر اوکراین و قرقیزستان میاورد مردم را سوار میکرد کجا بودید؟ یک خاصیت دلواپس حرفه ای بودن این است که سرچشمه اراجیف شخص هرگز خشک نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
طواف هواپیما؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟