با وجود گذشت دو هفته از زمان رسمی اکران نوروزی، میزان فروش سینمای ایران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشد را نشان میدهد؛ اما در مجموع به نظر می رسد مخاطب سینمای ایران در آغاز سال ریزش کرده؛ هرچند برای قضاوت نهایی در این ارتباط، باید تا پایان اکران فیلمهای نوروزی صبور کرد.
به گزارش «تابناک»؛ سینمای ایران در آغاز سال 1396 با احتساب افزایش 20 درصدی قیمت بلیت، رشد محسوسی در فروش داشته و در مجموع دو هفته اکران نوروزی، حدود 20 میلیارد تومان فروش داشته است. آمار فروش سینمای ایران در دو هفته اکران ابتدای سال 1395، حدود 15 میلیارد و پانصد میلیون تومان بود که با این حساب، شاهد رشد حدود 32 درصدی در فروش ـ بدون احتساب افزایش 20 درصد قیمت بلیت ـ هستیم.
اما اگر 20 درصد افزایش قیمت بلیت سینما را در نظر بگیریم، فروش نوروزی حدود 9 درصد افزایش داشته که این میزان از رشد نمی تواند رشد قطعی باشد. در واقع اگر قرار باشد بر این میزان رشد اندک تمرکز کرد، نشان از غیرحرفه ای گری تحلیل خواهد داشت و برخی مسئولان صنفی که در همان روزهای نخست سال تحلیل شتابزدهای کرده بودند نیز سطح تحلیل کارشناسی شان را درباره وضعیت اکران زیر سؤال برده بودند.
هرچند فیلم «خوب، بد، جلف» که از 27 بهمن اکران و به عنوان فیلم اکران نوروزی جا زده شد، توانست با بیش از ده میلیارد تومان فروش و «گشت» با 6.6 میلیارد تومان فروش، 80 درصد کل فروش نوروزی را به خود اختصاص داد، وضعیت سایر فیلمها چندان مناسب نیست. اتفاقی که سال گذشته رخ داد، استمرار فروش نوروزی تا انتهای اکران این فیلمها و همچنین بازگشت تماشاگران به سینما برای تماشای فیلمهای جدی بود.
مجموع فروش «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی تا پایان 12 فروردین 1395 از رقم یک میلیارد و هشتصد و ده میلیون تومان فزون تر نرفت و بادیگارد نیز در همین مدت دو میلیارد و صد و بیست میلیون تومان فروخت؛ اما در پایان اکران نوروز 95، فروش ابد و یک روز به یازده میلیارد و هفتصد میلیون و بادیگارد به هفت میلیارد تومان رسیده بود.
بدین ترتیب، کل فروش اکران نوروزی ایران در سال 1395، به رقم غیرقابل انتظار بیش از چهل و هشت میلیارد و چهارصد و هفتاد میلیون تومان (بر اساس آمار فروش مکانیزه سینماها) رسیده بود که برای تکرار این رقم ـ و نه افزایش فروش ـ باید مجموع رقم فروش سینمای ایران در اکران نوروزی بیش از 9 میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش داشته باشد و به بیش از 58 میلیارد تومان برسد. اکنون پرسش این است، آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟
برای پاسخ به این پرسش باید اندکی صبوری به خرج داد و دید که آیا تماشاگران برای دیدن سایر فیلمهای اکران نوروزی به سالنهای سینما بازمیگردند و اکران نوروز 96 نیز همچون اکران نوروز 95، سه فیلم بالای ده میلیارد تومانی خواهد داشت؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد، سینمای ایران در نوروز اکران موفقی داشته اما اگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم، گیشه سینما سال را با شکست شروع کرده است.
با توجه به اینکه دست سینمای ایران در سال 1396 نسبت به سال 1395 خالی است، بعید به نظر می رسد، در سال نیز شاهد معجزهای باشیم و اگر بی تدبیری در چینش فیلمهای اکران نوروزی، نتواند کشتی سینمای ایران را به اندازه کافی به جلو هل دهد، با توجه به حواشی ماههای پیش روی که مردم را حسابی درگیر میسازد، سینمای ایران نمیتواند موفقیت سال پیشین را تکرار نماید. باید دید در این مسیر از دست سکاندار جدید سینما، چه کاری برمی آید؟