اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

اعتراض کارخانه های پلاستیک سازی به دولت و خرید ایالت آلاسکا از روسیه!

اعتراض گروهی از کارخانه های پلاستیک به دولت و بازدید وزیر اماراتی از خط تولید خودرو در ایران از خبرهای امروز تاریخ اقتصادی ایران است. همچنین امروز مصادف است با خرید آلاسکا از روسیه توسط آمریکا.
کد خبر: ۶۸۳۳۳۶
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ 09 April 2017
|
3275 بازدید
اعتراض گروهی از کارخانه های پلاستیک به دولت و بازدید وزیر اماراتی از خط تولید خودرو در ایران از خبرهای امروز تاریخ اقتصادی ایران است. همچنین امروز مصادف است با خرید آلاسکا از روسیه توسط آمریکا.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیستم فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

اعتراض صاحبان صنایع پلاستیک سازی به افزایش قیمت مواد اولیه
20 فروردین 1341: شماری از صاحبان کارخانه ‌های پلاستیک‌ سازی در نامه سرگشاده ‌ای به علی امینی، نخست‌ وزیر وقت ایران مراتب اعتراض در مورد گران شدن مواد اولیه کارخانه‌ های خود را اعلام کردند. در این نامه سرگشاده که به‌صورت آگهی در صفحه اول روزنامه‌ های کشور به چاپ رسید، آمده است: ما امضاکنندگان زیر صاحبان صنایع پلاستیک‌ سازی ایران با اجرای مقررات جدید ورود کالا به کشور، دچار مشکلات فراوانی شده‌‌ایم ازجمله: 1- از نظر قیمت مواد اولیه پلاستیک برای هر کیلو که قبلا حدود 50 ریال بود، تقریبا مبلغ 10 ریال اضافه‌ بها مطالبه می‌کنند 2- قیمت آن را نیز نقدا مطالبه می‌کنند و اظهار می ‌دارند چون دولت اجازه سرمایه‌گذاری در ایران به نمایندگی‌ های کارخانه‌ های خارجی را نمی‌ دهد و آنها نیز مجبورند به هر ترتیب که خرید می‌کنند، به همان ترتیب فروش کنند. 3- اینجانبان هیچ‌کدام بازرگانان نبوده‌ایم که دارای کارت بازرگانی باشیم و اصولا در هیچ‌ جای دنیا کارخانه ‌دار نمی‌تواند در عین حال بازرگان هم باشد؛ زیرا خط مشی اقتصادی آنها به کلی متفاوت است؛ بنابراین شخصا قادر به وارد کردن کالا نخواهیم بود. نتیجه این موضوع کاملا روشن است، فقدان مواد اولیه، بیکاری هزاران کارگر و عائله آنها با توجه به اثرات سوء‌ناشی از آن (در حال حاضر)، عدم استطاعت در پرداخت قروض حاصله از خرید ماشین‌آلات و مواد مصرفی و بالاخره ورشکستگی اکثر صنایع پلاستیک در ایران که اثرات آن به وضوح پیداست.

بازدید وزیر امور خارجه امارات از اتومبیل سازی ایران
20 فروردین 1350: محمود ریاض معاون نخست‌ وزیر و وزیر امور خارجه امارات متحده عربی پیشرفت ‌های ایران به ویژه در صنایع اتومبیل سازی را مورد ستایش قرار داده و گفته بود: به زودی ایران در ردیف کشورهای صنعتی جهان قرار می‌گیرد. محمود ریاض در این دیدار پشت فرمان یک پیکان‌ جوانان‌ ساخت این کارخانه نشست و در همان حال تولیدات کارخانجات ایران ناسیونال را یکی از بهترین تولیدات صنایع اتومبیل‌سازی برشمرد. او همچنین پس از بازدید از سالن ‌های اتوبوس‌ سازی و مینی‌ بوس‌ سازی این کارخانه در دفتر یادبود کارخانجات ایران ناسیونال مطلبی نوشت و آن را امضا کرد.

انعقاد قرارداد خرید ایالت آلاسکا از روسیه توسط آمریکا
9 آوریل 1867: قرارداد خرید آلاسکا از روسیه نهم آوریل 1867 به تصویب سنای آمریکا رسید و قطعی شد. طبق این قرارداد، آلاسکا مهاجرنشین روسیه در قاره آمریکا به مبلغ هفت میلیون و دویست هزار دلار خریداری شد. ویلیام سیوارد، وزیر امور خارجه آمریکا در کابینه ‌های آبراهام لینکلن و اندرو جانسون برای خرید آلاسکا تلاش فراوان کرده بود. سیوارد که عضو حزب جمهوری خواه آمریکا بود، به‌طور خصوصی به سناتور‌های متنفذ گفته بود که با این معامله، پای روس‌ها که در شمال کالیفرنیا مهاجرنشین ایجاد کرده‌اند، از قاره آمریکا قطع خواهد شد و از آنجا که بومیان قاره آمریکا (اصطلاحا سرخپوستان) از سیبریه مهاجرت کرده‌اند، اگر روس‌ها در اینجا بمانند به سرخپوستان کمک نظامی خواهند رساند و به تدریج مدعی همه قاره خواهند شد و مهاجران اروپای غربی را متجاوز اعلام خواهند کرد که دردسر بزرگی خواهد بود.آلاسکا که کانادا آن را از خاک اصلی ایالات متحده جدا کرده است، اینک یکی از ایالات پنجاه گانه این کشور است و علاوه‌ بر منابع زیرزمینی از جمله نفت و جاذبه ‌های توریستی و صنعت ماهیگیری دارای اهمیت استراتژیک ویژه است و ایالات متحده را در همسایگی روسیه و چین و نزدیک به ژاپن قرار داده است. 

زادروز والتر کرایسلر، صاحب شرکت خودروسازی کرایسلر آمریکا
9 آوریل 1875: والتر کرایسلر، از بنیانگذاران صنعت خودرو در آمریکا، فعالیت خود را به‌عنوان مکانیک و سازنده قطعات راه‌آهن آغاز کرد، سپس به صعنت خودرو روی آورد و در سال ۱۹۲۵ پس از تغییر ساختار شرکت خودروسازی ماکسول موتور، شرکت کرایسلر را بنیان گذاشت. اولین مدل کرایسلر با نام Plymouth در سال ۱۹۲۸ میلادی به بازار عرضه شد. این خودرو ارزان‌ قیمت که ۴ سیلندر داشت در زمره محبوب‌ترین خودروهای آن زمان دنیا بود. محصولات کرایسلر در سال ‌های اولیه دهه ۱۹۶۰ میلادی وارد بازار اروپا شد. فناوری تولید خودرو در این شرکت از آن زمان رو به رشد نهاد و با خرید برند «جیپ» به محبوبیت این شرکت اضافه شد. در دهه 1970 جیپ‌های تولید کرایسلر آمریکا به اغلب کشورهای جهان راه یافتند و به‌دلیل قدرت بالایی که داشتند محبوب نیز بودند. هم اکنون شرکت کرایسلر آمریکا نه‌تنها در ایالات‌متحده بلکه در کانادا و استرالیا نیز کارخانه دارد. کارخانه‌های مونتاژ این شرکت در بیشتر کشورهای صنعتی اروپایی دیده می‌شود که دلیل آن استقبال زیاد مردم از تولیدات این شرکت است. مهم‌ ترین تحول در خودروسازی کرایسلر را می‌ توان ادغام این شرکت با دایملر آلمان در سال 1998 دانست. این شرکت با بیش از 8 هزار نفر کارمند و کارگر و درآمد 2/ 1 میلیارد دلاری در سال گذشته میلادی جزو شرکت‌ های موفق خودروسازی در جهان بوده است.

منابع:
آرشیو دنیای اقتصاد


اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟