اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری قرار بود با محوریت مسائل اقتصادی برگزار شود، اما زمان کوتاهی به مناظره نمانده، تصمیم برنامه سازان تغییر کرد و موضوع به مسائل اجتماعی تغییر کرد؛ تغییری که ظاهرا طراحان سوال برایش آمادگی نداشتند و نتوانستند با طراحی سوالاتی مناسب، به آن پاسخ دهند!
به گزارش «تابناک»، بعد از مناظره جنجالی روز گذشته يک سوال محوری که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده اين است که مناظره به چه درد مردم کشورمان می خورد؟ ابهامی بزرگ که با توجه به موضوع مناظره و مسایل مطرح شده در آن، بزرگ تر جلوه می کند.
مناظره ای که قرار بود پیرامون مسایل اجتماعی و فرهنگی باشد اما از بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی تهی بود و حتی در موضوعات مورد بحث قرار گرفته نیز به هیچ نکته قابل اعتنایی نرسید. مثل مشکل مسکن که هرچند ذاتا از جمله مسایل اقتصادی به شمار می آید، اما طرح آن در مناظره اجتماعی، جز کلیگوییهایی در خصوص ضروری بودن تسهیل خرید آن به ویژه برای زوج های جوان چیزی در پی نداشت.
این در حالی است که میدانیم بیش و پیش از مسکن، مشکلات و معضلاتی مانند بیکاری، اعتیاد، سقوط ارزش های اخلاقی و بسیاری مسایل ریز و درشت دیگر گریبان ایرانیان را گرفته و اگر قرار به دقیق شدن در آنها باشد، می توان به وضوح در هم تنیدگی آنها با افزایش جرم و جنایت و ناامنی، کلاف سردرگم دانشگاهی و گره کور ارتباط آن با صنعت و بازار کار، افزایش نرخ طلاق، کاهش نرخ ازدواج و به دنبال آن کاهش نرخ زادآوری و چندین و چند معضل دیگر را مشاهده کرد.
کافی است یکبار سوالات برگزیده توسط کارشناسان رسانه ملی برای مناظره اجتماعی را مرور کنیم تا دستمان بیابد چه مشکلات و معضلات مهمی مغفول واقع شده و به نشستی که قرار است دورنمایی از تغییرات چهار سال آینده کشورمان به دست دهد راه نیافته است. غفلتی که اگر به بی فایده بودن این مناظره برای مردم تعبیر شود، دور از انصاف نخواهد بود.
فاجعه زمانی کامل می شود که می بینیم طرح سوالات خاص و مغفول ماندن معضلات و مشکلات بزرگ اجتماعی در مناظره ای که این نام را یدک می کشید، نه تنها به اعتراض کاندیداهای ریاست جمهوری منجر نشد، که در نهایت به مجادله ای منجر شد که مانع از شنیدن دیدگاه های کاندیداها، حتی درباره سوالات سردستی مجری مناظره شد.
پاسخ هایی که بیشتر بداهه بودند و سرشار از شعار و ثابت می کردند خبری از برنامه مدون، علمی و با پشتوانه لازم اجرایی در پسشان نیست و تنها به منظور ارائه در مناظره تهیه و تدارک دیده شده اند. نقطه ضعفی بزرگ و کلیدی که ثابت میکند برگزاری مناظره جز ارائه فرصتی به کاندیداها برای جلب نظر مردم به شیوههای مختلف، چیزی نیست و انتخاب پسوندهایی مانند "اجتماعی" برای آن، تنها رنگ و لعاب دادن به آن است و بس.
رنگ و لعابی که مانع از آن می شود پی به بی برنامه بودن کاندیداها ببریم و فراموش کنیم تقریبا همگی ایشان -جز رئیس جمهور مستقر- تا چند ماه پیش صحبتی درباره کاندیداتوری خود مطرح نمیکردند و مشغول امور مختلف بودند و تدارکی از جنس برنامه ریزی ندیده بودند؛ حتی رئیس جمهور مستقر.
واقعیتی تلخ که به مدد سوالات محدود و عجیب طراحی شده برای مناظرات، بیشتر پنهان میشود و مانع از آن میگردد که پای مسائل و مشکلاک بزرگ اجتماعی به مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری باز شود تا شاید در سایه طرح این مسائل، مشکلات جامعه مان دیده شده و طرح دیدگاه های مختلف برای رفعشان، به مرور به برنامه ای منسجم برای رفعشان در آینده منجر شود.