پس از آنکه سازمان سینمایی به واسطه لو رفتن نسخه «بازبینی» چندین فیلم سینمایی و در آخرین نمونه «عصبانی نیستم»، مورد نقد جدی قرار گرفت، این بار لو رفتن نسخه «بازبینی صداوسیما» از فیلم «گشت ارشاد 2» به ابهام ها و نگرانیها دامن زده و کارگردان این فیلم سینمایی انگشت اتهام را به سمت آقازاده ها نشانه رفته است.
به گزارش «تابناک»؛ نسخه نهایی فیلمهای سینمایی، چکیده همه سرمایه گذاری تهیه کننده و کارگردان است و به همین دلیل با احتیاط جابجا میشود و این احتیاط پس از فراگیر شدن سینمای دیجیتال و سهولت کپی فیلمها، دو چندان شده است. معمولا کارگردانها برای ارائه هر نسخه به بخشهای مختل، عبارات متفاوتی استفاده میکنند تا بتوانند در صورت لو رفتن فیلمهایشان به سهولت منشأ لو رفتن فیلمها را مشخص کنند.
نسخهای که به سازمان سینمایی فرستاده میشود تا از سوی شورای صنفی نمایش ارزیابی شود با عبارت «نسخه بازبینی» یا «جهت بازبینی» در بخشی از تصاویر که قابل کراپ کردن نباشد، همراه میشود. بدین ترتیب، اگر فیلمی با چنین عبارتی قاچاق شود، این فیلم از سازمان سینمایی به بیرون درز کرده است؛ مگر آنکه فیلمسازی قصد انتشار نسخه قاچاق فیلمش را داشته باشد که چندان امر معقولی نیست.
در تاریخ سازمان سینمایی موارد انگشت شماری از فیلمهای سینمایی با عبارت «نسخه بازبینی» لو رفته که «یک خانواده محترم» و «سنتوری» از آن جمله هستند؛ اما در شش ماه اخیر دست کم خبر درز چهار فیلم سینمایی رسانهای شده است؛ فیلمهایی که همگی با عبارت «نسخه بازبینی» همراه بوده و به همین دلیل، تنها در اختیار سازمان سینمایی بوده و انتظار می رفته صرفاً در اختیار ارکان اصلی و مرتبط این سازمان یعنی رئیس سازمان، معاون نظارت و ارزشیابی و مدیر کل سینمای حرفهای باشد.
دی ماه 1395 بود که خبر رسید فیلم سینمایی «یک دزدی عاشقانه» به کارگردانی امیرشهاب رضویان با نشان «نسخه بازبینی» لو رفته است. اواخر همان ماه، خبری دیگر مبنی بر لو رفتن «نسخه بازبینی» دو فیلم «فروشنده» و «ابد و یک روز» منتشر شد و حدود یک هفته پیش «نسخه بازبینی» فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» نیز لو رفت و قاچاق آن منتشر شد که ضربه سختی به صاحب این اثر محسوب میشود.
پس از این ماجرا، سازمان سینمایی دو تاکتیک در پیش گرفت؛ نخست، از سینماگران خواست، به جای نسخه DVD، از این پس نسخه DCP فیلم های سینمایی را برای بازبینی به شورای پروانه نمایش ارائه کنند. نسخه DCP که اختصار Digital Cinema Package است، مشتمل بر یکسری کدنویسی است که دسترسی به فیلم را بسیار دشوار میسازد؛ برای نمونه، میتوان تعریف کرد که نسخه DCP فیلم سینمایی فقط تعداد مشخصی مرتبه به نمایش درآید.
به عنوان مثال میتوان تعریف کرد، نسخه DCP فیلم عصبانی نیستم که در یک سرور ذخیره میشود، صرفاً یک بار به نمایش درآید. با این حال نسخه DCP نیز کار را به لحاظ فنی صرفاً دشوار میسازد و در پی استعلام بخش فرهنگی «تابناک»، تکنیسینهای دفتر مولتی مدیای «تابناک» تأیید کردند که امکان رمزشکنی و انتشار نسخه DCP نیز وجود دارد و نسخه DCP امکان قاچاق را به صفر نمیرساند، ریسک این روند را کاهش میدهد.
هنوز چند هفته از این ماجرا نگذشته که این بار نسخه قاچاق فیلم سینمایی «گشت ارشاد 2» با نوشته «نسخه بازبینی صداوسیما» منتشر شد و آن گونه که عوامل این فیلم سینمایی خبر دادهاند این نسخه برای بازبینی جهت پخش آگهی «گشت ارشاد 2» به صداوسیما ارسال شده بوده است. لو رفتن «گشت ارشاد 2» آن هم در آستانه 20 میلیاردی شدن رقم فروش این فیلم، خشم سعید سهیلی تهیه کننده و کارگردان این فیلم سینمایی را در پی داشته است.
سهیلی ابتدا یادداشت ها و تعابیر تندی را خطاب به همه مسئولان از سازمان سینمایی تا خانه سینما به کار برد و در ادامه در حساب اینستاگرامش، تصویری منتشر کرد و پای آقازادهها را به میان کشید: «زندگی لاکچری:گشت٢ نسخه اصلى تو تلويزيون خونه ی»؛ پستى كه البته يك روز بعد حذف شد و احتمالاً بابت انتشار این پست تحت فشار قرار گرفته است.
این اتفاق در حالی رخ میدهد که پیش از این، علیرضا بهرامی یکی از چهرههای فرهنگی پس از لو رفتن نسخه فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» در نامهای سرگشاده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرده بود: ««آیا صحت دارد که فیلمهای اکران نشده در وزارت ارشاد این دولت، توسط برخی آقازادهها، در برخی میهمانیهای خصوصی جمعی، به عنوان یک جذابیت به نمایش گذاشته میشوند؟ در صورت صحت، چگونه و چرا؟!»
آیا این اتفاقات عوارض زندگی و مهمانیهای لاکچری آقازادههاست و فیلمهای سینمایی زینت المجالس این جماعت شده، یا آنچه سینماگران و اهالی فرهنگ بر آن حساس شدهاند، ریشه عمیقی ندارد؟ باید صبر کرد و دید.