مگر میشود یک تخصص را از دو منبع پذیرش نمود؟ یعنی کاری کرد که هم دانش آموختگان زیست شناسی و هم پزشکان در یک جا به هم برسند و هر دو متخصصِ یک کار واحد شناخته شوند؟ اگر چنین چیزی ممکن است، چه نیازی به وجود هر دو رشته است؟!
به گزراش «تابناک»؛ کشمکش میان پاتولوژیست ها و وزارت بهداشت که از ابتدای راه دولت یازدهم آغاز شده بود، بار دیگر بالا گرفت تا کار به تجمع مقابل سازمان نظام پزشکی بکشد. تجمعی که ظاهرا قرار است مشابه آن در روزهای آینده مقابل وزارت بهداشت و برخی نهادهای دیگر برپا شود تا بلکه تغییری در تصمیم وزارت بهداشتی ها حاصل آورد.
بنا بر تصمیم مسئولان وزارت بهداشت، شرط دارا بودن مدرک تخصص پاتولوژی برای دایر کردن آزمایشگاه دستخوش تغییری اساسی شده و افراد دیگری از جمله دارندگان مدرک دکترای زیست شناسی نیز میتوانند آزمایشگاه دایر کرده و نمونه های مردم را پذیرش کنند؛ موضوعی که از دید پاتولوژیست ها پذیرفته نیست.
مهم ترین اشکالی از دید این پزشکان متخصص به تغییرات آیین نامه تأسیس آزمایشگاه و افزودن بندهایی به آن، ندید گرفتن دانش ایشان در پزشکی است. دانشی که در تشخیص به کار میآید و بر اساس آن، متخصص آزمایشگاه میتواند به پزشک مشاوره دهد؛ رویکردی که در کشورهای پیشرفته نیز بدین منوال است.
به عبارت بهتر، پزشکان معترض بر این باورند که آنچه در سالیان سال در پزشکی عمومی آموختهاند، منجر به شناخت و دانشی شده که مقدمه تخصص شان است و بی بهره بردن از آن، نمیتوانستند از بالین بیمار و علائم آن شناختی به دست آورده و در انجام امور تخصصی پاتولوژی موفق عمل کنند؛ دانشی که داننشآموختگان دیگر رشته ها به دست نمیآورند و از این روی، دستکاری آیین نامه تأسیس آزمایشگاه و ارائه مجوز به غیر از متخصصان پاتولوژی، امری منطقی و اصولی نیست.
به این اشکال پزشکان، ممنوع بودن دایر کردن آزمایشگاه برای دیگر پزشکان متخصص را هم میتوان افزود که بی شک دانششان شباهت بسیار بیشتری به دانش متخصصان پاتولوژی در قیاس با تحصیل کردگان در رشته های علوم پایه دارد. با این ملاحظه که به باور پزشکان، طی زمان طولانی تحصیلات برای تبدیل شدن به پزشک عمومی و پس از آن، دریافت تخصص در گرایشی خاص، به مدد آزمون های فراوانی که این متخصصان پشت سر گذاشتهاند، در صورتی که بشود از راه دیگری مجوز تأسیس آزمایشگاه گرفت، کاری بیهوده خواهد بود.
چیزی که پیشتر هم مورد تأکید این متخصصان و حتی رزیدنت های پاتولوژی قرار گرفته و این باور را در ایشان به وجود آورده که ظاهرا وزارت بهداشت نیازی به وجود ایشان احساس نمیکند. گلایه ای که از یک ابهام بسیار نشأت میگیرد؛ اینکه مگر میشود یک تخصص را از دو منبع پذیرش کرد و هم متخصصان پاتولوژی را متخصص در امر آزمایشگاه دانست و هم دکترای زیست شناسی را؟ اگر این گونه است، چرا این دو رشته در دو دانشگاه مختلف تدریس میشوند، دروس متفاوت و مدارج غیرمشابهی را طی میکنند و از آن مهم تر، با هم ادغام نشده یا یکی شان برچیده نمیشود؟ درست مثل اینکه وکیل شدن هم از طریق دانشگاه های فنی ممکن باشد و هم از طریق حقوق خواندن در دانشگاه های انسانی!
وضعیتی عجیب که معترضان آن را یادگار آخرین روزهای دولت احمدی نژاد میدانند و از پیگیری دولت یازدهم برای اجرایی شدن این مصوبه غیرمنطقی آن دولت به شدت متعجب اند و گله دارند. مصوبه ای که معتقدند برای به کار گماردن سیل دکترای بیکار در علوم پایه صادر شده و اجرای آن، وزارت بهداشت را از نهاد متولی سلامت مردم، به یک بنگاه کاریابی تقلیل خواهد داد!
گلایه ای که حالا به شکل اعتراض مقابل سازمان نظام پزشکی کشور بروز کرده و به باور معترضان، جدی نگرفتن آن موجب به وجود آوردن تغییرات فراوان در دیگر آیین نامه ها و عرصه های خدمات پزشکی و سلامت خواهد شد. اتفاقی که شروع آن، ندید گرفتن تخصص متخصصان پاتولوژی است و خدا میداند به ندید گرفتن چه تخصص های دیگری در آینده منجر خواهد شد و چه بر سر سلامت مردم خواهد آورد.
در پایان گفتنی است، «تابناک» آمادگی دارد پاسخ مسئولان وزارت بهداشت به این خبر را جهت روشن شدن ابعاد دیگر ماجرا منتشر نماید.
توضیح معاون آموزشی وزارت بهداشت
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تکلیف قانونی وزارت بهداشت برای برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی و توانمندسازی دانش آموختگان دوره های تخصصی این رشته گفت: در تنظیم آیین نامه اجرایی این قانون از نظرات صاحبنظران در گروه های مرتبط بهره برداری شده و مسلما برگزاری این دوره ها زمینه های ارتقای کیفیت خدمات در حوزه علوم آزمایشگاهی را فراهم می نماید.
به گزارش وبدا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تربیت نیروی انسانی کیفی و توانمند را یکی از اهداف مهم حوزه آموزش وزارت بهداشت برشمرد و گفت: در این راستا برنامه های تحول و نوآوری تدوین شده و در سطح کشور در دست اجرا است.
دکتر لاریجانی ارتقای توانمندی های علمی و مهارتی دانش آموختگان رشته های علوم پزشکی را یکی از اهدافی ذکر کرد که در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی پیگیری می شود و گفت: ما ملزم هستیم باتوجه به نیازهای کشور توانمندی افراد را در زمینه های مختلف گسترش دهیم و این امر یکی از ارکان پاسخگویی در نظام سلامت است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این میان برخی رشته ها شرایط خاصی دارند و در قوانین مصوب سازمان های بالادستی کشور نیز بحث توانمندسازی نیروی انسانی در این رشته ها مورد تاکید قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: یکی از قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده قانون نحوه اداره آزمایشگاههای کشور است که بر اساس این قانون وزارت بهداشت موظف شده تا توانمندی های افرادی که می خواهند در حیطه های تخصصی این رشته فعالیت داشته باشند را با برگزاری دوره های تکمیلی تخصصی ارتقا دهد.
دکتر لاریجانی گفت: طبق قانون مذکور وزارت بهداشت مکلف شده شرایط برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی را تدوین و طی آیین نامه ای به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ نماید؛ که این آیین نامه در سنوات گذشته بارها باتوجه به نیازهای روز نظام سلامت بازبینی و به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.
وی خاطرنشان کرد: اجرای قانون مورد اشاره از سوی نهادهای مختلف نظارتی کشور مورد پیگیری و تاکید است و بر این مبنا برای رسیدن به اجماع و جلب نظر تمامی گروه های مرتبط با این قانون در بازبینی جدید آیین نامه اجرای دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی از افراد صاحبنظر در رشته های مختلف از قبیل پاتولوژی، علوم آزمایشگاهی و ... به عنوان نماینده گروه های مختلف نظرسنجی به عمل آمد و با اعمال این نظرات در حال برنامه ریزی برای اجرای قانون مذکور می باشیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه برگزاری این دوره می تواند نیاز کشور به افراد مناسب برای مسئولیت آزمایشگاهها را در شبکه ارائه خدمات سلامت کشور برطرف نماید، گفت: افراد واجد شرایط مشخص شده در قانون می توانند در صورت قبولی در آزمون ورودی و گذراندن دروس تئوری و عملی در طی دوره تخصصی که توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی تعیین می گردد، به ارائه خدمات در حیطه های مشخص شده بپردازند.
دکتر لاریجانی تاکید کرد: از آنجاکه حفظ سلامت جامعه و همچنین ارائه خدمات سلامت توسط افراد توانمند و صاحب صلاحیت مورد تاکید می باشد، لذا صرفا افرادی که در یکی از رشته های علوم آزمایشگاهی بالینی دارای دکترای تخصصی (PhD) و یا تخصص بوده و پس از فراغت از تحصیل دارای حداقل 4 سال سابقه کار در رشته تخصصی خود باشند، مجاز خواهند بود در صورت قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه وارد دوره تکمیلی شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان تصدی مسئولیت فنی آزمایشگاه تشخیص طبی با مشارکت 3 نفر از دارندگان مدارک دکترای تخصصی (PhD) و یا تخصص علوم آزمایشگاهی وجود دارد، اظهار داشت: بطور مسلم این افراد پس از قبولی در آزمون و طی دوره تکمیلی در نظر گرفته شده با توانمندی علمی بهتر و بالاتری به ارائه خدمات مورد نظر مشغول خواهند شد.