عمران و ساختوساز تنها بالا رفتن یک سازه بتنی نیست. ابعاد این صنعت بهاندازهای بزرگ است که میتواند بخش قابلتوجهی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهد.
به گزارش
تجارتنیوز، پس از تکمیل یک ساختمان مراحل نصب و راهاندازی بخشهای مختلف به یک اصل مهم تبدیل میشود. ساماندهی آشپزخانه یکی از مهمترین بخشهایی است که در تکمیل یکخانه مدنظر است. یک آشپزخانه هم همیشه با کاشی و سرامیکها و کابینتهاست که سنجیده میشود.
البته مرتبسازی آشپزخانه میتواند در دورههای مختلف عمر یک بنا انجام شود و به نو یا کهنهگی ساختمان ارتباط چندانی ندارد. کابینتها که یکی از المانهای زیبایی آشپزخانه و همچنین مهمترین محل جاسازی وسایل و الزامات آشپزهانه به شمارمی رودند نقطه حساسی در یکخانه هستند که باید در تهیه آن کیفیت، قیمت و زیبایی را در نظر گرفت. به همین دلیل است که کابینت سازی یک شغل حرفهای و همچنین حساس به شمار میرود.
درحالیکه هیچ آماری نسبت به میزان گردش مالی کابینت سازی در کشور وجود ندارد اما این حرفه در سالهای مختلف رونق بسیاری داشته است. شاید یکی از مهمترین دلایل رونق این کسبوکار رشد صنعت ساختمانسازی و تغییر سبک زندگی افراد باشد. به هر صورت سبک زندگی افراد بر ظهور و رشد مشاغل مختلف تأثیر میگذارد. در سالهای اخیر کابینت سازی یک شغل پردرآمد شناخته میشود.
کسبوکاری که میتواند باکمی تلاش و کوشش در شش ماه به نتیجه رسیده و کابینت ساز را به درآمد قابلتوجهی برساند. این شغل که برای افراد مختلف شناختهشده است و هر خانوار بهصورت متوسط یکبار به عمر خود با آن روبهرو شده است مانند کسبوکارهای دیگر ابعاد مختلفی دارد. بدون شک نمیتوان آن را یک کسبوکار ساده و سهولالوصل نام گذاشت اما بررسی ابعاد آن نشان میدهد که کابینت سازی میتواند یک کسبوکار موفق و اشتغالزا برای افراد باشد.
این گزارش تلاش میکند تا راهاندازی یک کارگاه مستقل کابینت سازی را از ابعاد مختلف موردبررسی قرار دهد. به همین منظور باید به سوالات کلیدی پاسخ داد و آنها را به چالش کشید. سوال اول این است که برای راهاندازی یک کابینت سازی چه میزان سرمایه اولیه نیاز است.
سرمایه اولیه: بررسی میزان سرمایه اولیه برای راهاندازی کسبوکار؟ این سرمایه در چه بخشهایی هزینه میشود؟ تجهیزات موردنیاز این کسبوکار چه میزان از سرمایه را از آن خود میکنند؟
در مرحله اول برای راهاندازی یک کابینت سازی باید کارگاه کوچکی را دستوپا کرد. این کارگاه میتواند در ابعاد ۱۰ در ۷ و یا بیشتر باشد. نیاز نیست کارگاه در قلب شهر و در یک مکان لوکس باشد. بیشتر کارگاهها در خارج از شهر بنا میشوند تا میزان اجاره و هزینه ودیعه کاهش پیدا کند.
برای مثال بیشتر کارگاههای شهر تهران در محدودههای خارج از شهر و در حوالی مناطقی مانند جاده ورامین، محدودههای شهرکهای صنعتی و … بناشده است. در این مناطق باید برای کارگاه ذکرشده ودیعه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی با اجاره ماهیانه ۲ تا ۳ میلیون تومان را پرداخت کرد. علاوه بر هزینههای ذکرشده ملزوماتی برای کارگاه موردنیاز است که باید آن را تهیه کرد. هر کارگاه بهطور متوسط سه مورد هزینه ملزومات دارد.
سرمایه اولیه تنها اصل راهاندازی این کسبوکار نیست. برای اینکه یک کارگاه کابینتسازی راهاندازی کنید حتما نیاز به نیروی جوان و پر قوا وجود دارد.
دستگاه برش، دستگاه نوار لبه چسبان و خرید مواد اولیه مانند ام دی اف، ورق آهن، ورقهای نازک آلومینیوم و … است. البته ابزار مرسوم کارگاهی مثل میز کار و جعبهابزار و دریل، پانچ صنعتی، قیچی صنعتی، هویه و اره، دستگاه جوشکاری کوچک ساده و … موردنیاز است.
مجموعه خرید این ملزومات بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد. احمد دستی مالک کارگاه کابینت سازی نگاه میگوید «برای راهاندازی این کسبوکار حتما باید بهصورت گروهی و مشارکتی اقدام کرد.
زیرا در غیر این صورت سرمایه اولیه و ملزومات لازم تهیه نمیشود. برای مثال دستگاه لبه چسبان بهتنهایی ۶۰ تا ۷۰ میلیون قیمت دارد. سایر ابزارها مانند منحنی زن و دریلها حدود ۱۰ میلیون تومان هزینهبر است؛ اما باید گفت که راهاندازی این کسبوکار آنچنانکه باید سخت و دشوار نیست زیرا مشارکت چهارنفری برای راهاندازی آن امری کاملا طبیعی است و میتواند در مدت شش ماه پس از رونق گرفتن کار هم سرمایه اولیه بازگشت داشته باشد و همچنین درآمد مناسب عاید شرکا و کارگران کارگاه شود.»
سود کابینتسازی بستگی به مواد اولیه، سابقه و مهارت دارد.
به گفته وی «سرمایه اولیه تنها اصل راهاندازی این کسبوکار نیست. برای اینکه یک کارگاه کابینتسازی راهاندازی کنید حتما نیاز به نیروی جوان و پر قوا وجود دارد. بهتر است که از سنینی پایین در کارگاههای دیگر تجربهاندوزی شده و سپس به فکر راهاندازی یک کسبوکار مستقل بیافتید. زیرا این کار علاوه بر مهارت ساختوساز نیاز به شناخت بازار، ارتباطات گسترده با فعالان حوزه مسکن و همچنین آشنایی با نوع قراردادها دارد. برای مثال کابینت سازی از مرحله آغازین تا مرحله تحویل باید در یک قرارداد مشخص تدوینشده باشد.
به این صورت که هنگام دریافت سفارش یک نفر بهعنوان طرف قرارداد برای اندازهگیری به محل مشتری اعزامشده، پسازآن ۵۰ درصد هزینه از سوی مشتری تامین میشود. پس از تکمیل ۷۵ درصد از کار ۲۵ درصد از دستمزد پرداخت میشود و ۲۵ درصد پایانی دستمزدها در زمان تحویل و نصب کابینتها از سوی مشتری پرداخت میشود. درنتیجه باید گفت کابینت سازی کسبوکاری است که برای آغاز آن پیش از سرمایه اولیه نیاز به یک تجربه کافی وجود دارد.
سود کابینت سازی بستگی به مواد اولیه، سابقه و مهارت دارد؛ مثلا یک سری مواد هستند که بهطور کل وارداتی هستند و جفت کردن این مواد و ابزار به مرتب مشکلتر است؛ برای همین سود در کابینتهای لوکس نسبت به کابینتهای معمولیتر کمتر است. چون معمولا قشر متمول رنگ و طرحی طلب میکنند که پیدا کردن آن در بازار سختتر است و معمولا در ایران از این نمونهها کمتر پیدا میشود و بیشتر باید این جنسها را از ترکیه یا کشورهای دیگر وارد کرد.مهارت و سابقه هم موثر است. الآن کارگر ساده کابینتسازی اگر هیچ مهارتی هم بلد نباشد، ماهی یک الی یکمیلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق میگیرد. البته کارگر ماهر تا دو میلیون تومان هم درآمد دارد. درآمد معمولی یک صاحب کارگاه هم بهصورت میانگین ماهی ۴ الی ۵ میلیون تومان است.
بهطور متوسط بازگشت سرمایه این کسبوکار بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است. یک کارگاه موفق باید ماهیانه ۸ تا ۱۰ سفارش داشته باشد که متوسط هر سفارش بین ۴ تا ۵ میلیون تومان است.
کابینتسازی یکی از شغلهایی است که یک کارگاه متوسط صد متری برای ۲۰ تا ۲۵ نفر شغل ایجاد میکند. در یک کارگاه بهصورت متوسط پنج کارگر، سه استادکار، دو نفر رنگکار، دو نفر طراح و دو نفر نصاب مشغول فعالیت هستند.
به عبارتی حجم سفارشها بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان است که اگر ۳۰ درصد از این میزان را بهعنوان سود خالص در نظر بگیریم میتوان گفت که ۱۵ میلیون تومان سود خالص کارگاه با کسر خرید مواد اولیه هزینه استهلاک دستگاه و حقوق و دستمزد کارگران میشود. اگر شرکا سه نفر باشند میتواند گفت که ماهیانه ۴ تا ۵ میلیون تومان سود خالص میبرند.»
اما این کسبوکار مانند تمامی کسبوکارها چالشها و فرصتهایی دارد که بهتر است پیش از راهاندازی، آن را شناخته و نسبت به تضعیف و تقویت آنها اقدام شود. سوالی که پیش میآید این است که این چالشها چیست.
چالشها و ریسکها: کسبوکار با چه چالشها و مشکلاتی روبهرو است؟ صاحب کسبوکار چه ریسکهایی را باید به جان بخرد؟ این ریسکها چگونه برطرف میشود؟بررسیها نشان میدهد با صنعتی شدن تولید در جهان،کارگاههای کوچکتر کمکم با مشکل رکود روبهرو هستند، در حال حاضر و با توجه به رکود موجود در بازار مسکن کابینت سازی هم تحت تاثیر آن قرارگرفته و از رونق آن کاسته شده است.
مرتضی سبزعلی مالک کارگاه کابینتسازی نگین خانه میگوید «از سالهای ۸۸ تا ۹۲ این کسبوکار رونق بسیار بالایی داشت بهگونهای که تعدادی از مشتریان به دلیل صف طولانی تحویل سفارش انصراف میدادند. اما در حال حاضر بیشتر سفارشها از سوی خانوادهها و برای تغییر کابینتهای کهنه انجام میشود.
در حال حاضر بازاریابی یک مشکل بزرگ به شمار میرود از سوی دیگر وقتی محصول آمادهمیشود، پس از نصب بیشتر مشتریان ۲۵ درصد باقیمانده دستمزد را بهصورت چک مدتدار پرداخت میکنند. درحالیکه برای تهیه مواد اولیه بیش از ۵۰ درصد هزینه قرارداد صرف میشود و ۵۰ درصد باقیمانده هزینه دستمزد کارگران و نصاب است.
در مواقع پرداختهای بلندمدت باعث عقب افتادن حقوق و دستمزد کارگران میشود. یکی از چالشهای دیگر این کسبوکار خدمات پس از فروش کار است. بهطور متوسط تا یک ماه مشتریان مطالبات مختلف برای خدمات پس از فروش دارند و باید نسبت به رفع مشکلات پیشآمده اقدام کرد.»
به گفته وی «چالش اصلی و مهم این کسبوکار تهیه ورقهای مختلف برای ساخت کابینت است. در حال حاضر برای واردکردن ورقهای مرغوب آلمانی و اتریشی ممنوعیت وجود دارد و ورقهای ترکیهای و چینی درحالیکه قیمت پایینتری دارند اما کیفیت مناسبی نداشته و درنتیجه مشتریان نسبت به این موضوع عدم رضایت دارند.»
درحالیکه بسیاری کابینت سازی را یک کسبوکار پرمشغله میدانند که سرمایه اولیه زیادی نیاز دارد باید بررسی کرد که این میزان سرمایه چگونه میتواند در کشور اشتغالزایی داشته باشد.
میزان اشتغالزایی این کسبوکار چقدر است؟ این کسبوکار برای چند نفر و چگونه اشتغالزایی میکند؟علیرضا رحیمیفر مالک کارگاه کابینت سازی خانه آرا میگوید «کابینت سازی یکی از شغلهایی است که یک کارگاه متوسط صد متری برای ۲۰ تا ۲۵ نفر شغل ایجاد میکند. در یک کارگاه بهصورت متوسط پنج کارگر، سه استادکار، دو نفر رنگکار، دو نفر طراح و دو نفر نصاب مشغول فعالیت هستند.
دو راننده هم همیشه باید مسئولیت حملونقل محصولات را بر عهده بگیرند. البته هر چه وسعت کارگاه بزرگتر باشد میزان افراد مشغول در آنهم بیشتر میشود.» به گفته وی «هر کسبوکاری که مستقیم در منزل نمود داشته باشد نیاز به چاشنی خلاقیت و طراحی دارد.
وجود یک طراح خلاق در این کار میتواند کمک زیادی به پیشرفت شما و کسبوکارتان کند چراکه میتواند بر اساس فضا و اندازهای که در اختیار دارد با مقداری سلیقه و شناخت رنگها با استفاده از علم طراحی بهترین چینش و ترکیب رنگ را به مشتری پیشنهاد دهد و موجب جلبتوجه مشتریهای بیشتری شود.»