کارگران معترض شرکت حمل و نقل خلیج فارس؛

حقوق و سنوات معوق نه، خواسته اول ما احیای شرکت است/ می‌خواهند شرکت را ورشکست کرده و اموالش را بفروشند!

معترضانی که بر این باورند، راه شکایت از شرکت نیز به رویشان بسته است، چون شکایت مساوی صدور حکم توقیف اموال است و این حکم معنایی ندارد جز توقف کامیون ها و در نهایت سوق دادن شرکت به ورشکستگی؛ چیزی که ظاهرا مدیران شرکت از آن استقبال می‌کنند!
کد خبر: ۷۵۲۷۲۲
|
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰ 05 December 2017
|
32624 بازدید
|

پیش از ظهر امروز، نزدیک دویست تن از پرسنل شرکت حمل‌ونقل خلیج فارس در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات و دستمزدشان و همچنین روندی که معتقدند به نابودی این شرکت منجر خواهد شد، مقابل یکی از دفاتر اصلی شرکت در تهران تجمع کردند.

به گزارش «تابناک»؛ مدتهاست برگزاری تجمع در گوشه و نقاط کشورمان برای دریافت حق و حقوق به امری رایج و روتین تبدیل شده که هر چند روز یک بار به صدر اخبار راه می‌یابد و تا تجمع بعدی، به بوته فراموشی سپرده می‌شود؛ اما در این میان، هستند برخی تجمع ها که به دلایلی متفاوت اند؛ مثل تجمعی که امروز در یکی از مناطق جنوبی تهران برگزار شد.

تجمع حدود 200 تن از پرسنل و کارگران شرکتی که روزگاری در خاورمیانه سرشناس بوده و حالا مدتی است که در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، به بخش خصوصی سپرده و به انواع و اقسام بلایا مبتلا شده است؛ شرکتی که بعید نیست به زودی خبر نابودی اش مخابره شده و فرجامش، همگان را انگشت به دهن بگذارد.

صحبت درباره شرکت حمل و نقل خلیج فارس است که عنوان «بین‌المللی» را نیز یدک می‌کشد؛ اما اکنون به جایی رسیده که در تأمین حقوق حدود 1200 پرسنلی که دارد نیز عاجز است؛ پرسنلی که برخی‌شان ماه‌هاست دستمزد نگرفته اند و علاوه بر آن، از دریافت دیگر مزایا و حقوقشان نیز محروم مانده‌اند.

وضعیتی که مجابشان کرده با برگزاری تجمع و تکرار آن در مقاطع مختلف، از مسئولان یاری گرفته و حل و فصلش نمایند اما هر چه بیشتر کوشیده‌اند، کمتر پاسخ گرفته‌اند. موضوعی که موجب شده این بار در چهارراه چیت سازی تهران، در مجاورت سوله بزرگ و قدیمی گندم واقع در این منطقه جمع شده و بکوشند با سر دادن شعار و در دست گرفتن بنر، توجه رهگذران را به حال و روز وخیمی که از شرکت به زندگی هایشان سرایت کرده، جلب کنند.

وضعیتی که یکی از معترضان این گونه شرحش می‌دهد: یازده ماه است که کارانه و سنوات دریافت نکرده‌ایم و جدای آن، این ماه حقوقمان را هم نداده‌اند. بیمه تأمین اجتماعی مان را هم که یک در میان می‌پردازند و چند ماه بدهی دارد. بیمه تکمیلی و دیگر حق و حقوقمان را هم نمی‌دهند. مگر می‌شود با این شرایط زندگی کرد؟

یکی دیگر از معترضان می‌گوید: باز حال و روز ما از جهاتی بهتر است، چون از دیگر شهرها و دفاتر شرکت در مناطق دیگر خبر داریم که برخی از پرسنل شش ماه یا بیشتر است که حقوق نگرفته‌اند و معوقه سنواتشان نیز بیشتر است. شرکت ما 38 شعبه در سراسر کشور دارد که از خصوصی سازی به بعد، هیچ کدامشان حال و روز خوبی ندارند. به چشممان نابودی شرکت را می‌بینیم و کسی به دادمان نمی‌رسد.

موضوعی که مورد وثوق دیگر معترضان نیز هست. از جمله پیرمردی که می‌گوید: برخی همکارانمان که بازنشسته شده اند، وقتی دیدند مطالباتشان پرداخت نمی‌شود، شکایت کردند و از قاضی حکم توقیف اموال گرفتند؛ اما به مرور متوجه شدیم که این شیوه خواست مدیران و مالکان جدید شرکت است، چون با توقیف اموال که اغلب ماشین های شرکت است، کار می‌خوابد و دچار اختلال می‌شود و راحت تر می‌توانند عذر همه مان را خواسته و شرکت را تعطیل کنند.

وی در ادامه می‌افزاید: شرکت در اغلب شهرهای بزرگ کشور شعبه دارد که این شعبات در مناطق ممتاز شهرها واقع شده اند و با فروششان می‌شود پول بزرگی به جیب زد. ظاهرا مدیران شرکت قصدشان همین است که شرکت را به ورشکستگی برسانند تا پس از آن با فروش اموال و زمین های شرکت، مبلغی خیلی بیشتر از چیزی که برای خرید شرکت پرداخته اند، به دست آورند.

شائبه‌ای که در کلام دیگر معترضان نیز به چشم می‌خورد؛ معترضانی که بر این باورند راه شکایت از شرکت نیز به رویشان بسته است، زیرا شکایت مساوی صدور حکم توقیف اموال است و این حکم معنایی ندارد، جز توقف کامیون ها و در نهایت سوق دادن شرکت به ورشکستگی؛ چیزی که ظاهرا مدیران شرکت از آن استقبال می‌کنند.

این باور یکی از معترضان است که می‌گوید: انبارها و سیلوهای شرکت مدت هاست خالی مانده و در آن گندم انبار نمی‌کنند، در حالی که همین سیلوها و انبار کردن گندم در آنها برای تأمین حقوق تمام پرسنل کافی است و حتی اضافه هم هست. وقتی هم از مدیران می پرسیم که چرا این کار را به روال همیشه نمی‌کنند، جواب های نامعقول می‌دهند. آیا همین خالی نگه داشتن سیلوها و انبارها که 400 هزار تن ظرفیت دارند و در چنین جایی در قلب تهران قرار دارند، نشان نمی‌دهد که قصدشان چیست؟

بحث به اینجا که می‌رسد، یکی دیگر از معترضان در تکمیل این ادعا می‌گوید: ما شرکت تولیدی نیستیم که بگویند مواد اولیه نداریم یا ارز گران و واردات به دلیل آن مختل شده و نمی توانیم کار کنیم. ما شرکت خدماتی هستیم و شرکت خدماتی که مشغول به کار است که نباید در حقوق پرسنلش بماند. مگر می‌شود یک ماک جنگی سه خانوار را نان بدهد و این شرکت قدیمی با این همه ماشین آلات، از عهده حقوق پرسنلش برنیاید؟

ابهاماتی که یکی دیگر از معترضان در تکمیلش می‌گوید: مدت هاست هزینه تعمیرات جزئی کامیون ها را هم نمی‌دهند تا وقتی ماشین به تعمیرگاه رفت، بدهی درست شود و گاراژداران ماشین را بخوابانند. این کارشکنی در کار شرکت و تلاش برای نابودی آن است و به همین دلیل، همه ما شعارمان احیای شرکت است. شرکت کار کند، از ما کار بکشد و حقوقمان را هم بدهد. این خواسته زیادی است؟

پرسشی که هرچند پیچدگی خاصی ندارد و به نظر می‌رسد پاسخ دادن به آن دشوار نیست، مدت هاست بی پاسخ مانده تا نتیجه آن برای پرسنل این شرکت بین المللی، جیب های خالی باشد و بدهی هایی که روز به روز زیادتر می‌شوند. بدهی هایی که به دلیل پرداخت نشدن مطالبات ایشان به وجود آمده و ایشان را شرمنده خانواده هایشان کرده است تا مجبور شوند به خیابان آمده و شعار حیاکن رهاکن سردهند و خواستار بازگشت اوضاع در شرکتشان به شرایط قبل از واگذاری شوند.

در پایان گفتنی است، «تابناک» در روزهای آتی روند واگذاری این شرکت و برخی ابهامات مطرح در خصوص آن و همچنین وضعیت فعلی این شرکت را در گزارشی منتشر خواهد کردو آمادگی دارد برای روشن شدن ابعاد دیگر ماجرا، پاسخ مسئولان را دریافت کرده و منتشر نماید.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴
حامد
|
United States of America
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
خوب عزیزان عمداً را شرکت را ضرر ده کردند تا اون رو بفروشن و همه ما هم خوب با نیروی کار ایرانی آشنایی داریم ساعت 8 میاد سرکار و تا ساعت 10 میخواد صبحانه بخوره و بعد هم از زیر کار در بره نتیجه بهتر از این نمیشه. البته نمیگم مشکل از این بندگان خداست نه مشکل از سیستم مدیریتی است که در آن افراد را بر اساس رابطه ها منصوب میکنن و نه کارآمدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
امان از خصولتی !!
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
بابا خصوصی سازی رو حذف کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
اصل 44 کاملا الا بختکی شرکت های سود ده رو به فک و فامیل تقسیم میکنه...
یه عده 6000 میلیارد تومن از بانک پول کرفتن یه عده هم 6 ماه حقوق نگرفتن!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
تکرار تعدیل دهه 80
محمدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
باید از آقایانی که شرکت های بزرگ را یکی یکی به بهانه اصل 44 به افراد نابلد واگذار می نمایند پرسید هدفشان جز نابودی صنعت کشور و بیکاری کارگران نیست ضمنا در محور جاده ساوه این اولین شرکت نیست که به این درد مبتلا شده شرکتهایی مثل ص ف یا ت ن ر نیز در این سالهای اخیر درسکوت مسئولین و یا شاید زضایت آنها تعطیل شده اند هم اکنون نقشه برای خلیج فارس کشیده اند از این سایت محترم تقاضا دارم به این موضوع رسیدگی نموده و گزارش تهیه نمایند
امیر
|
Hungary
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
لطفاواگذاری شرکتهای غله و خدمات بازرگانی را هم بررسی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
تابناک شما که این خبر رو پوشش دادی تو رو به خدا به داد سهامداران ذوب آهن هم برسید.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
لطفا به نام شرکت توجه کنید و فراموش نکنید که این شرکت یکی از وظایفش حمل آرد به نانوایی هاست حتما دیدید در طول شبانه روز کامیونهای این شرکت جلوی نانوایی در حال تخلیه آرد هستند. من شاهدم که راننده های این شرکت گاهی سه و چهار صبح برای بار گیری به کارخانجات آرد می روند . پس این بی انصافی است که بگوییم 8 میان تا 10 صبحانه می خورند.
Mk
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
لازم است همه همکاران گرامی و ارجمند آگاه باشند و بدانند چه اتفاقاتی رخ داده و میدهد که وضعیت شرکت به اینجا کشیده شده است :

ابتدا توضيح راجع به شركتهاي حمل و نقل موجود در بورس : از ابتداي سال تا انتهاي سال ، قرارداد كاري و حمل و نقلش معين است حال با علم بر اين موضوع، به بررسي مواردي جالب در بورس راجع به شركت ميپردازيم.

١- از اواسط برج ٤ با خارج شدن ١٥ ميليون سهم (٣٪‏ سهام ) از شركت و در اختيار داشتن اين حجم سهم به شخص حقيقي كه در همان ابتدا از اين مقدار حجم سهم ٣ ميليون يكجا فروخته شده و الباقي نيز بصورت روزانه ، سهم را كاملا صف فروش كرده است كه تا اكنون نيز ادامه دارد، تقريبا با عرضه اين سهم در آنموقع كه ارزش هر سهم به ٨٠٠ تومان هم رسيده بود ، با فروش چند روز در ميان كه در هر نوبت ٣٠٠ هزار تا ٥٠٠ هزار سهم بوده كه با عرضه در هر دوره تقريبا ٥٠ تومان سير نزولي به ارزش هر سهم در هر دوره داده كه يكي از عوامل پايين آمدن سهام شركت بوده است.اين درحالي است كه سهام شركت در راستاي عرضه توسط شخص حقيقي نيز توسط شخصيت حقوقي هم در حال صف فروش شدن بوده و هست.

٢- ساختن ضرر و زيان و پيشبيني و ارايه به بورس كه طبق اعلامي كه شركت به بورس اظهار داشته گفته شده شركت از ابتداي سال تا پايان سال ٦٨٦ ريال بابت هر سهم ضرر ميدهد كه تا ٩٦/٠٦/٣١ - ٣٢٠ ريال ضرر داده است .با توجه به قيمت سهام در حال حاضر محتمل است سهام تا ٢٢٥ تومان نيز پايين بيايد.

٣-طبق اعلام شركت به بورس در مورد درامد فروش و بهاي تمام شده اظهار ميدارد بهاي تمام شده خيلي بيشتر از فروش ميباشد كه اين مورد خيلي غير عادي بوده ، اين در صورتي است كه شركتي كه بار گرفته قراردادش ابتداي سال مشخص است و بار را حمل و تحويل ميدهد پس بايد پول حمل و نقل را اخذ نمايد حالا چطور ممكن است بهاي تمام شده بالاتر از درامد باشد؟ محتملترين حالت اين است كه شركت براي يكسري اشخاص خاص كار ميكند بدين ترتيب كه از انها هزينه حمل خيلي خيلي كمتري ميگيرد تا ان اشخاص سود بيشتري كنند و بهاي تمام شده بالاتر از درامد گردد.

٤- با نگاهي به صورتهاي مالي اصلي متوجه ميشويم كه شركت در ٦ ماهه ابتداي سال ١١ ميليارد تومان بعنوان زيان غير منتظره در نظر گرفته و براي كل سال هم ٢٤ ميليارد تومان پيشبيني زيان غير منتظره كرده است .موضوع جالب اينجاست كه سود يا زيان ناشي از موارد غير منتظره چيزي مثل سيل، زلزله،اتش سوزي و .... ميباشد و قابل پيشبيني هم نيست تا اين موارد اتفاق بيافتد. بعنوان مثال زياني در نظر گرفته شده كه اتفاقش تقريبا غير ممكن است يني خودرويي حمل گاز را برعهده دارد بعد خودرو و بار آن منفجر و آتش بگيرد و بيمه پول آنرا به شركت پرداخت ننمايد. حال به استناد بند ٢ كه در بورس اعلام شده در ششماه اول ٣٢٠ ريال بابت هر سهم ضرر و زيان بوقوع پيوسته چگونه؟؟در حالي كه هيچ يك از اتفاقات غير منتظره در شركت رخ نداده است.
در صورت كلي شركتي كه كار آن حمل و نقل است چطور ميتواند ضرر و زيان پيشبيني كند و ضرر و زيان هم داشته باشد در صورتي كه طبق قرارداد ابتداي سال دارد كار ميكند.بصورت عاميانه بار حمل ميكند و پول حمل بار را ميگيرد و هيچ زياني هم در كار نيست.

* * اين روند كه در پيش رو است شركت را با كاهش سرمايه مواجه ميكند كه موجب بدهكاري شركت ميشود و براي همين موضوع مجوز فروش املاك و داراييها صادر ميگردد پول انها بجاي بدهي استفاده ميگردد و اين امر باعث شده تعداد سهام كوچك شود و در خوشبينانه ترين حالت سپس دوباره شروع به فعاليت كند.

#شركت_حمل_و_نقل_بين_المللي_خليج_فارس
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟