یک روانشناس اجتماعی گفت: خانوادهها باید بدانند که تنبیه فرزندانشان به دلیل درس نخواندن میتواند نتایج بسیار منفی را به دنبال داشته باشد.
به گزارش میزان، بهروز شیخی گفت: تنبیه کردن کودکان و نوجوانان به دلیل درس نخواندن میتواند نتیجه عکس داشته باشد و در پی تنبیه ها، کودکان و نوجوانان بیش از قبل به درس نخواندن ادامه دهند.
وی افزود: خانوادهها باید بدانند که بدترین شیوه تربینی تنبیه است و این شیوه به هیچ وجه سبب جذب یک کودک و نوجوان به درس خواندن نمیشود.
این روانشناس اجتماعی با اشاره به روشهای مختلف تشویق کودکان و نوجوانان به درس خواندن اظهارکرد: شیوههای زیادی برای تشویق یک کودک و یا نوجوان برای علاقهمند شدن به درس خواندن وجود دارد. خرید یک کتاب و یا حتی یک مداد به عنوان جایزه یک نمره، میتواند کودک و نوجوان را به تلاش بیشتر تشویق کند.
شیخی در خصوص روش نمره دهی نوین که چند سالی است در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: این روش سبب کاهش اضطراب کودکان شده و فردی که به تازگی وارد سیستم آموزشی میشود با این روش دچار استرسهای ناشی از کسب نمره نمیشود.
وی با بیان اینکه " کشف استعداد کودکان، باید مورد توجه خانوادهها قرار گیرد" اظهارکرد: بدون شک بسیاری از کودکان زمان ورود به مدرسه علاقهای به درس خواندن نشان نمیدهند و پدران و مادران میتوانند با بهره گیری از روشهای مختلف نسبت به جذب استعدادهای کودک خود اقدام کنند.
این روانشناس اجتماعی تاکید کرد: همان طور که بارها عنوان شده، بسیاری از دانشمندان کشورهای مختلف دنیا جزو افرادی بوده اند که علاقهای به تحصیل نداشته اند، اما این افراد با شناخت استعدادهای نهفته خود موفق به تاثیر گذاری در دنیا با اختراعات و دانش خود شده اند.