یکی از بخشهایی که از برداشته شدن تحریمها توانست خود را احیا کند، صنعت خودروسازی است. خودروسازان وطنی بواسطه تحریمها مجبور بودند ضمن کاهش تولید به خودروهای فعلیشان بسنده کنند و برای تنوع تولیدات دست روی دست بگذارند. اما با کمرنگ شدن تحریمها شرایط تغییر کرد و شرکتهای خودروسازی برای حضور در ایران ابراز تمایل کردند.
به گزارش روزنامه ایران، شاگرد اول این همکاریهای پژو فرانسه بود که با سرعت گفتوگوهای خود را تبدیل به قرارداد کرد. این مجموعه در مورد سه مدل خودرو 2008، 301 و 208 با ایران خودرو تفاهم کرد. خودرو 2008 با تمام کم و کاستیها روی خط تولید قرار گرفت و گفته میشود در مجموع 50 دستگاه این خودرو توسط آبی پوشان جاده مخصوص تولید شده است.
خودرو 301 هم اواخر امسال به خط تولید میرسد و سال آینده هم میتوان منتظر سوگلی فرانسویها یعنی 208 بود. در این میان رنو هم با سازمان گسترش و نوسازی مذاکراتی انجام داده است ولی هنوز مدل خودروها و جزئیات آن نهایی نشده است. آنطور که شنیده شده، رنو به سمت تولید خودروهای ارزان قیمت خواهد رفت. در گفتوگوهای نهایی که بین سازمان گسترش و شرکت رنو صورت گرفته، در فاز اول رنو سیمبل و داستر تولید خواهد شد. سایپاییها هم با سیتروئن به تفاهم رسیدند و قرار است از سال آینده خودرو سی3 را تولید کنند.
فولکس واگن هم بیکار نماند و با یکی از شرکتهای خصوصی ایران وارد مذاکره شد.این شرکت نیز قرار است پاسات و تیگوان را تولید کند. هیوندای هم با شریک جدید خود در ایران در زمینه تولید دو خودرو پرفروش در بازار ایران به تفاهم رسید. طبق مذاکرات صورت گرفته قرار است النترا و توسان در ایران تولید شود. همین مجموعه بعد از برجام آی 20 و اکسنت را هم تولید کرد. با این تفاسیر تعداد خودروهای پسابرجامی به 12 خودرو رسید و این تعداد در سال آینده هم افزایش خواهد یافت. در این میان شرکتهای دیگری هم هستند که میخواهند در تولید مشترک همکاریهای خودرا شروع کنند.
البته در لیست عنوان شده ما چین هم وجود دارد ولی شرکتهای چینی به جهت اینکه نمیخواهند انتقال تکنولوژی صورت گیرد اسم آنها در همکاری مشترک نیست. در مورد دو خودرو پرفروش هیوندای در ایران اعلام شد که اقدامات لازم برای ساخت داخل کردن النترا در حال انجام بوده و نیمه اول سال ۱۳۹۷ این خودرو به تولید انبوه میرسد. بر این اساس النترا ساخت داخل با قیمت کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد.این قیمت حدود ۲۵ درصد پایینتر از نمونه وارداتی این خودرو است زیرا ساخت داخل کردن باعث کاهش هزینههای تمام شده خودرو میشود.
خودرو توسان هم در ابتدای سال ۱۳۹۸ به تولید میرسد. در حال حاضر دو خودرویآی ۲۰ و اکسنت از محصولات هیوندای ساخت داخل شدهاند و درصد داخلیسازی آنها حدود ۳۰ درصد است ضمن آنکه مذاکراتی صورت گرفته است تا درصد داخلیسازی این محصولات را به حدود ۵۰ درصد افزایش دهیم.
براساس تعرفههای جدید واردات خودرو که از ۴۰ و ۵۵ به ۷۵ و ۹۵ درصد افزایش یافته است قیمت خودروهای وارداتی افزایش چشمگیری پیدا میکند لذا یکی از راهها برای کنترل قیمت و پاسخ به درخواست مردم، تولید خودرو است. این همان هدفی است که دولت در تنظیم آیین نامه واردات خودرو دنبال میکرد. یکی از اهداف دولت در افزایش تعرفه، ترغیب شرکتهای خودروسازی جهان به همکاری و تولید مشترک بود که در نخستین گام شرکت هیوندای این امر را پذیرفته است.
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو معتقد است: تشویق واردکنندگان بزرگ خودرو به تولید در ایران موضوع خوب و قابل قبولی است و در حال حاضر این موضوع پیگیری میشود. وی بابیان اینکه در قراردادهای جدید خودرویی دولت روی کاغذ تعهدات لازم برای صادرات ۳۰ درصدی تولید را از طرف خارجی گرفته است، گفت: اگر در ایران ۱۰ شرکت خودرویی برای تولید مشترک و همکاریهای خودرویی به ایران وارد شوند و به تعهدات صادراتی خود عمل نکنند، بازار گنجایش پذیرش این حجم تولید را ندارد و رفته رفته شمارگان شرکتها کاهش مییابد و دیگر شمارگان اقتصادی ندارند. وی تصریح کرد: در قراردادهای خودرویی یا در مجموع صنعت خودرو ایجاد ارزش افزوده برای کشور مهم است.