در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر، فیلمهای «مغزهای کوچک زنگ زده»، «امپراتور جهنم» و «عرق سرد» اکران شد و فیلم هومن سیدی در میان مجموعه آثار روز پنجم مورد توجه منتقدین و اهالی رسانه قرار گرفت؛ فیلمی که کارگردانش تاکید کرد داستانش واقعی نیست.
به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فیلم فجر در این دوره با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 3 فیلم کوتاه داستانی، 2 فیلم مستند و یک انیمیشن از امروز پی گرفته خواهد شد و ویترین سینمای ایران برای سال 1397 در آغاز سال جدید سینمایی برانداز میشود. «تابناک» همچون ادوار پیشین به پوشش لحظه به لحظه رویدادها و تحلیل کوتاه آثار و نقد و بررسی وقایع و حواشی این رویداد میپردازد. اگر جزو تماشاگران جشنواره فیلم فجر هستید، از اینجا میتوانید جدول نمایش فیلمها در سالنهای مختلف را بیابید و کاتالوگ پی ادی اف برنامه جشنواره را نیز از اینجا میتوانید دانلود کنید.
در روز پنجم جشنواره فیلم فجر، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی، «امپراتور جهنم» و «عرق سرد» به کارگردانی سهیل برقی در سینمای رسانهها اکران شد؛ آثاری با ژانرها و تمهای متفاوت که در عین حال احتمالاً توسط هیات داوران نادیده انگاشته خواهند شد و به حاشیه رانده میشود. مغزهای کوچک زنگ زده یک تریلر جدی است که در نگاه اول فیلم مهمی است اما با قدرتی تامل میتوان برداشتهای دیگری داشت.
امپراتور جهنم، روایت دیگری از ریشههای داعش است. این فیلم در دوره پیشین جشنواره در بخش خارج از مسابقه پذیرفته شد و کنار کشید و اکنتون در بخش مسابقه حضور دارد و باید دید چگونه این تغییر رویکرد رخ داده و آیا نسخه فیلم نسبت به آنچه در دوره پیشین ارائه شده، تغییراتی داشته است؟ عرق سرد نیز روایتی از ممنوع الخروجی یک فوتسالیست ملی پوش زن توسط همسرش است که از واقعیت وام گرفته و قرار است این چالشِ پیش روی زنان برای حضور موثر در جامعه را روایت کند و موقعیتی برای نمایش توانمندی باران کوثری برای ایفای نقشهای متفاوت است.
با جزئیات این فیلمها بیشتر آشنا شوید:
مغزهای کوچک زنگزده
تهیه کننده: سعید سعدی
کارگردان: هومن سیدی
نویسنده: هومن سیدی
فیلمبردار: پیمان شادمان فر
بازیگران: نوید محمدزاده، نازنین بیاتی، فرید سجادی حسینی، فرهاد اصلانی و علی علایی
خلاصه داستان: مغزهایی است زنگ زده اند... .
امپراتور جهنم
تهیه کننده: محمد خزاعی
کارگردان: پرویز شیخ طادی
نویسنده: پرویز شیخ طادی
فیلمبردار: -
بازیگران: علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی
خلاصه داستان: روایتی دربارهٔ تروریستها و داعش
عرق سرد
تهیه کننده: مهدی داوری
کارگردان: سهیل بیرقی
نویسنده: سهیل بیرقی
فیلمبردار: فرشاد محمدی
بازیگران: باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زینالعابدین و سحر دولتشاهی
خلاصه داستان: یک بازیکن تیم ملی فوتسال با ممانعت همسرش برای سفر خارجی مواجه میشود؛ ماجرایی که به شکل واقعی نیز در ایران و البته در بخش فوتبال رخ داده است!
19 سانس فوقالعاده در نیمه راه جشنواره فیلم فجر
جشنواره فیلم فجر به نیمه راه رسید و تقریباً وضعیت اقبال مخاطب به فیلم ها را می توان از روی سانسهای فوق العاده حدس زد.
مصطفی و محسن کیایی برای اکران فیلم «چهارراه استانبول» در پردیس کورش حاضر شدند.
پیمان معادی برای اکران فیلم «بمب یک عاشقانه» به پردیس کورش رفت و در مقابل تماشاگران فیلم گفت: برای من امشب اکران ویژه ای است زیرامادرم در این سالن به تماشای فیلم نشسته است.
پردیس کورش شب گذشته برای فیلم «بمب یک عاشقانه» 3 سانس فوق العاده و فیلم «تنگه ابوقریب»1 سانس فوق العاده در نظر گرفت.
الهام کردا، ستاره پسیانی،مهراوه شریفی نیا برای دیدن فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به سینما آزادی رفتند.
گوهر خیراندیش، پیمان قاسم خانی و روح الله حجازی برای اکران مردمی فیلم «اتاق تاریک» در سینما آزادی حاضر شدند.
علی پروین به همراه مهران احمدی برای دیدن «مصادره» به آزادی رفتند.
محمود رضوی و محمد حسین مهدویان برای اکران فیلم «لاتاری» به سینما آزادی رفتند.
امیرآقایی، مصطفی و محسن کیایی برای «چهارراه استانبول» به سینما آزادی رفتند.
سینما آزادی برای فیلم های «مغزهای کوچک زنگ زده»، «مصادره»، «چهارراه استانبول» و «لاتاری» 2 سانس فوق العاده در نظر گرفت.
«به وقت شام» در سالن استقلال به سانس فوق العاده رسید.
آزاده زارعی وترلان پروانه در اریکه ایرانیان برای اکران مردمی فیلم «هایلایت» حاضر شدند.
در پردیس سینمایی مگامال فیلم های «مغزهای کوچک زنگ زده» 2 سانس و «لاتاری» در 3 سانس فوق العاده به نمایش درآمد.
امیر جدیدی، باران کوثری و سحر دولتشاهی برای فیلم «عرق سرد» به پردیس چارسو رفتند.
ساعد سهیلی برای فیلم «اتاق تاریک» به پردیس چارسو رفت.
در پردیس چارسو فیلم های «عرق سرد»3 سانس و «دارکوب» به سانس فوق العاده رسید.
۹ فیلم جشنواره فجر به انتخاب مردم/ یک کمدی حذف شد
نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز پنجم جشنواره ملی فیلم فجر مورخ ۱۶ بهمن توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد.
تعداد فیلم های باقی مانده ۹ عدد است که شامل این فهرست می شوند: «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «بمب، یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «مغزهای کوچک زنده» به کارگردانی هومن سیدی، «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر، «چهارراه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی، «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی.
خسرو معصومی بیان کرد: فیلمها با سالن خالی اکران میشود! / نتیجه بلیت فروشی ارگانی
خسرو معصومی تهیهکننده فیلم سینمایی «کار کثیف» که در بخش سودای سیمرغ سیوششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتوگو با ایسنا درباره شیوه اینترنتی اخذ رای مردمی بیان کرد: به روز کردن شیوه رأیگیری میتواند مثبت و خوب باشد اما در شرایط قبلی صندوقی در سینماها وجود داشت و مخاطب هم بلیت فیلم در دستش بود و به راحتی میتوانست رأی دهد اما الان باید خودش توسط نرمافزاری این کار را انجام دهد که نیازمند حوصله زیادی است.
او ادامه داد: آدمهای امروزی بسیار درگیرند و شاید حوصله انجام این کار را نداشته باشند. با اینکه من با به روز شدن این روند موافق هستم و حقکشی در آن صورت نمیگیرد ولی فکر نمیکنم امسال جواب بدهد و قطعا با کاهش آرا مواجه میشویم.
معصومی اضافه کرد: اطلاعاتی از نحوه این رای گیری به من به عنوان سازنده فیلم داده نشده است اما در شب گذشته که به تماشای یک فیلم در سینما رفته بودم تبلیغی پیش از شروع فیلم پخش شد که نحوه رأیدهی را در آن توضیح میداد.
این تهیه کننده با اشاره به اینکه "من در ایام جشنواره از خانه خارج نمیشوم و خودم را از هیاهو دور میکنم" بیان کرد: اگر ما درخواستی هم از مسئولان جشنواره برای نحوه کارشان داشته باشیم برای امسال تأثیری نخواهد داشت و موکول میشود به سال آینده. اگر روش درست نباشد و قرار باشد که تقلبی صورت بگیرد در هر دو صورت چه به شیوه سنتی و چه به صورت اینترنتی میتواند تخلف رخ دهد. مهم مردم هستند که درباره فیلم نظر میدهند و میگویند کدام را دوست داشتند و کدام را نپسندیدند.
او همچنین اضافه کرد: این سیستمی که امسال انتخاب کردهاند بهتر از این است که رأیشماری به شیوه دستی صورت بگیرد زیرا خودشان هم در سالهای قبل اذعان میکردند که در این فرآیند سنتی اتفاقی میافتد که من اسمش را تقلب نمیگذارم، ولی در نهایت روش جدید بهتر است به شرطی که مردم از آن آگاهی داشته باشند. در واقع حُسن یک جشنواره به بیطرفیاش است. هر جشنوارهای که بتواند بیطرفتر باشد و حق هر کسی را به درستی بدهد در کار خود صحیح عمل کرده است.
معصومی با بیان اینکه "من هم شنیدهام که میگویند فلان فیلمساز یا ارگان همه بلیتها را خریده است تا فقط بگوید که این فیلم به چه میزان مورد استقبال بود" تصریح کرد: اینها شیوههای غلطی هستند که باید از آنها دوری کنیم و براساس عدالت رفتار کنیم. نکته دیگر این است که باید از همه انتقاد کرد و جانبداری خاصی نداشته باشیم. فیلمی را به خاطر نزدیکی به حکومت بزرگ نکنیم و اجازه دهیم در این مسیر همه پیشرفت کنند و تنها کسانی که تعیین میکنند چه کسی بهترین فیلم را ساخته است، تماشاچیان هستند.
تهیه کننده «کار کثیف» در پایان گفت: جشنواره یعنی وجود نظم، اگر نظم نباشد همه چیز از هم میپاشد، اولین نکتهای که باید رعایت کنیم این است که وقتی جشنوارهای این چنینی برگزار میشود باید مردم را هم به دیدن فیلم مشتاق کنیم و شرایط مناسبی را برایشان فراهم آوریم. من خودم که در یک سالن سینما برای تماشای فیلم رفته بودم نصف سالن خالی از جمعیت بود، در صورتی که مردم بیرون از سینما در سرما در صف ایستاده بودند، نمیدانم چرا سالن را خالی میگذارند در حالیکه پول این بلیتها در جیب خودشان میرود.
مدیرسامانه پیش فروش بلیت اینترنتی فیلم فجر: مدیران جشنواره از معایب آرای الکترونیکی مطلع بودند
علی ترکیان مدیر سامانه پیش فروش بلیت اینترنتی جشنواره فیلم فجر و طراح اپلیکیشن آرای مردمی جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با فارس درباره امکان ارائه رای مردمی در شرایطی که مخاطب در سالن سینما حاضر نیست گفت: بالاخره تغییر در نحوه ارائه آرای مردمی محاسن و گاهاً معایبی خواهد داشت. وقتی تصمیم مدیران برگزاری جشنواره فیلم فجر آقایان داروغه زاده و رضا داد بر این واقع شد که آرای مردمی از دستی به الکترونیکی تغییر یابد محاسن و معایب کار به مدیران اعلام شد و در جریان کامل بودند . خانه سینما هم در جریان کامل قرار گرفت.
وی در ادامه گفت: تصمیم گرفته شد که کد آرای مردمی روی بلیتها قرار گیرد تا هر مخاطبی که بلیت خریداری کرده یا هر ارگانی که بلیت در اختیار دارد بتواند در نظرسنجی شرکت کند.
ترکیان در ادامه گفت: این مورد برای همه فیلمها و در همه سانسها وجود دارد و کاملاً شرایط یکسان برای همه فیلمها است .
وی درباره امکان دیده شدن آرای مردمی توسط سامانههای مختلف به دلیل ارائه آرای الکترونیکی گفت: این امکان وجود دارد اما خانه سینما تصمیم گرفت به روال سال گذشته 10 فیلم بدون ترتیب اعلام شود و تعداد آن در روزهای مختلف کاهش یابد. تصمیمات درباره نحوه ارائه آمار رای تماشاگران برعهده خانه سینما است، ما زیرساخت ها را فراهم کردیم.
مجید مجیدی: درود به شرف بهرام توکلی
مجید مجیدی معتقد است: فیلم «تنگه ابوقریب» روایتی سرراست، درست و بدون شعار دارد که در سینمای جنگ کمتر دیده شده است.
این کارگردان سینما بعد از تماشای فیلم «تنگه ابوقریب» در سیوششمین جشنواره فیلم فجر در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد: درود به شرف بهرام توکلی، با اینکه در جنگ نبوده اما با یک تصویر حماسی جنگ را روایت و مظلومیت و خلوص بچههای جنگ را به خوبی تصویر کرده است.
مجیدی «تنگه ابوقریب» را یکی از بهترین فیلمهای جشنواره دانست و گفت: ممکن است گفته شود فیلم قصه ندارد و یا شخصیتها جا نیفتاده است. اما علیرغم اینها بخشی از حقیقت جنگ را ثبت میکند که برای خیلیها مغفول مانده است و قهرمان این فیلم همه بچههای جنگ هستند. ابوقریب یکی از نقاط عطف جنگ ما در تاریخ است که به آن پرداخته نشده اما به اندازه کل جنگ ما مهم بوده و توکلی به زیبایی این شکوه، عظمت و حماسه را به تصویر کشیده است.
این کارگردان سینمای ایران اظهار امیدواری کرد: «تنگه ابوقریب» سرفصل خیلی خوبی برای سینمای جنگ باشد، فیلمی که بدون شعار مستقیما وارد خود جنگ میشود و اینکه گفته میشود جنگ ما دفاع مقدس بوده است، این فیلم به خوبی دفاع را نشان میدهد.
این فیلم با بازی جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی روایتگر دفاع دلاورمردانه گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی است.
توکلی در سالهای گذشته فیلمهایی ساخته که شناختهشدهترین آنها شاید «اینجا بدون من» باشد. او فیلمهای دیگری همچون «پرسه در مه»، «من دیهگو مارادونا هستم»، «بیگانه» و «آسمان زرد کم عمق» را هم ساخته که گفته میشود در بین اینها «تنگه ابوقریب» متفاوت از بقیه خواهد بود.
تورج اصلانی: «کامیون» قصه مظلومیت یک قوم است
تورج اصلانی درباره فیلمبرداری فیلم سینمایی «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی حاضر در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به مهر گفت: یک بخش هایی از فیلمبرداری فیلم سینمایی «کامیون» در لوکیشن ثابت و بخش هایی در لوکیشن غیر ثابت انجام شد. اصل قصه این فیلم در کابین جلو و پشت یک کامیون روایت می شودکه این قسمت ها جزو لوکیشن ثابت بود و لوکیشن های متغیر و متحرک در بک گراندها وجود داشت از سوی دیگر موضوعات مختلف مثل شرایط اقلیمی و جوی روی ثبت کردن تصاویر تاثیر می گذاشت.
وی با اشاره به نحوه فیلمبرداری در این اثر بیان کرد: از روز اول من و آقای پرتوی به این نتیجه رسیدیم که دید و تصاویرمان را به آنچه چشم انسان می بیند نزدیک کنیم یعنی هر آنچه را که چشم از نظر نوری می تواند تشخیص بدهد، ضبط کنیم. بر همین اساس ما سعی کردیم به چشمی وفادار باشیم که همه چیز را رئال می بیند تا اینکه بخواهیم از بزک های سینمایی بهره ببریم.
اصلانی با اشاره به موضوع این فیلم که درباره داعش است، گفت: چند سالی است که بیشترین فعالیت من مربوط به سینمای کُردها است و دوست دارم در این زمینه کار کنم. آنقدر افراد این قوم در حاشیه جنگ ها آسیب دیده اند که پر از قصه هایی هستند که سینما می تواند بدان بپردازد و بخشی از دردها، زجرها و رنج هایی را که می کشند ثبت کند و نمایش دهد به تبع آن من هم به عنوان یک کُرد با این رنج ها از نزدیک آشنا هستم و آنها را تجربه کرده ام از همین رو بسیار تمایل دارم با فیلمسازانی کار کنم که به موضوع قومیت ها از جمله قوم کُرد، تُرک، لُر و بلوچ می پردازند. در واقع ترجیح می دهم درباره هر قومی که مورد ظلم هستند کار کنم، از قصه های آن قوم بگویم و مظلومیت های آنها را به تصویر بکشم.
اصلانی در پایان بیان کرد: من و آقای پرتوی به حرف مشترکی رسیدیم زیرا او یک فیلمساز اجتماعی است و بیشتر در بستر رئالیسم فیلم می سازد از همین رو اشتراک نگاه بسیاری برای برخورد با بخش های تکنیکی این فیلم داشتیم ضمن اینکه ما نقطه مشترک دیگری هم داشتیم اینکه هر دوی ما کُرد هستیم و موضوع این فیلم به هردوی ما مربوط می شد.
علیرضا برازنده مطرح کرد: «دارکوب» قصه روان و پرریتمی دارد
علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «دارکوب» درباره همکاری مجددش با بهروز شعیبی در این فیلم سینمایی گفت: حدود هفت ماه پیش از آغاز فیلمبرداری صحبت های طولانی با بهروز شعیبی درباره فیلم داشتیم و همانجا متوجه شدم فضای «دارکوب» برایم جذاب است. «دارکوب» با تجربه پیشین شعیبی به لحاظ شیوه روایت، نوع پرداخت و قصه بسیار متفاوت است.
این فیلمبردار سینما با تاکید بر اینکه همکاری با بهروز شعیبی برایش لذت بخش است، بیان کرد: آثار این کارگردان به لحاظ فیلمبرداری تنوع خوبی دارند و در «دارکوب» تمامی پلان ها دوربین روی دست بود و بهروز شعیبی هم تاکید داشت دوربین کمتر ایستایی داشته باشد و شخصیت ها و دوربین در حرکت باشند تا قصه روان و پر ریتمی را ایجاد کنیم. در نهایت فیلمبرداری این فیلم سینمایی چالش جدیدی برای من محسوب می شد.
برازنده در پایان صحبت هایش درباره حضور فیلم «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری در جشنواره فیلم برلین بیان کرد: برای من فیلمبرداری این اثر سینمایی بسیار خاص و ویژه بود و تجربه ارزشمندی به حساب می آید. معتقدم «هجوم» را نمی توان با جریان اصلی سینما مقایسه کرد و خوشحالم که این اثر در جشنواره فیلم برلین حضور دارد، برای آن آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم در عرصه های جهانی بدرخشد.
هایده صفی یاری از «وقت ناهار» گفت: از چراهای فیلم رها نشده ام
هایده صفی یاری تدوینگر سینما در یادداشتی کوتاه نظر خود را درباره فیلم «وقت ناهار» ساخته علیرضا قاسمی که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد، مطرح کرد.
وی در یادداشت خود آورده است: «از سالن انتظار پزشکی قانونی که به فیلم وارد می شوی حال و هوای مستندگونه مجابت می کند هر آنچه را که می بینی باور کنی. از اینجا به بعد دختر نوجوانی که در انتظار و نوبت شناسایی یک جسد است دیگر قصه نیست، حقیقتی است که دنبالش می کنی و شاید همین کافی است که دیگر چشم از تصویر نگیری.
فیلم های زیادی دیده ام که احساسات مانوس مرا در هم ریخته ولی این فیلم به یکی از مهرآمیزترین شان نشانه رفت برای همین برایم از بهترین و تماشایی ترین فیلم های کوتاهی است که در این سال ها دیده ام.
هنوز فکرم از چراهای قصه این فیلم رها نشده است...»
روایتی جالب از «مغزهای کوچک زنگ زده»: صدای چوپان تم اصلی موسیقی شد
بامداد افشار آهنگساز و مدرس موسیقی در گفتگو با مهر با اشاره به نحوه ساخت موسیقی فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر نمایش داده شده است، توضیح داد: ساخت موسیقی «مغزهای کوچ زنگ زده» دومین همکاری من با هومن سیدی بعد از فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» است که تقریبا بین این ۲ فیلم وقفه ای ۲ ساله افتاد. البته در این بین هومن سیدی فیلم «خشم و هیاهو» را تولید کرد که من به دلیل غیبت یک ساله ای که داشتم موفق به همکاری با این کارگردان نشدم.
طراح پرفورمنس «شهر – بازی» که چندی پیش در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفته بود، بیان کرد: ما در موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» دنبال فضایی بودیم که از نظر رنگ بندی و سازبندی وارد منطقه جغرافیایی خاصی نشود اما جنس افکت ها و زیر پوسته ملودی ها به شکلی باشد که مخاطب در آن با فضای موسیقی ایرانی نیز آشنا شود. البته من پیش از ساخت موسیقی فیلم سفر چند روزه ای به شمال داشتم که بتوانم آواهای چوپان های بخشی از مناطق را ضبط کنم. این آواها به قدری برایم جذاب بود که از کلام و نوای آنها برای صدا کردن گوسفندان و مراقبت از آنها برای بخش افکتیو موسیقی فیلم استفاده کردم و می توان گفت این کلام های افکتیو به نوعی تم اصلی موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» شد.
آهنگساز نمایش هایی چون «صد در صد »،«عجایب المخلوقات»، «باغبان مرگ»، «ویتسک» و «از پا نیفتاده» در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» مقداری با موسیقی هایی که تاکنون کار کردم فاصله دارد چرا که اصولا مبنای اصلی کارهای من موسیقی الکترونیک است اما این بار تلاش شده تا به دلیل محتوایی که در فیلمنامه وجود دارد بیشتر به فضاسازی در حوزه سازهای آکوستیک وارد شود. من برای ساخت این اثر جدای از مطالبی که به آن اشاره کردم، نیم نگاهی هم به موسیقی فیلم «بابل» به آهنگسازی گوستاوو سانتائولایا نیز داشتم و امیدوارم فضایی که برای ترکیب بندی سازی که عمدتا مبتنی بر سازهای هم خانواده گیتار بوده بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
افشار درباره همکاری با رضا کولغانی خواننده تیتراژ فیلم هم گفت: همکاری با رضا کولغانی یک همکاری کاملا اتفاقی بود چرا که من در حوزه کاری ام با اصغر پیران به عنوان خواننده کار می کنم و وقتی هم از جانب هومن سیدی پیشنهاد حضور کولغانی برای خوانش تیتراژ فیلم شد ماجرا به گونه ای پیش رفت که با توجه به بازخوردها و فیدبکی که از مخاطبان گرفتیم تبدیل به تجربه جالبی برایم شد که برایم ارزشمند است.
داریوش ارجمند: «ماهورا» راز دیگری از دفاع مقدس را بازگو میکند
داریوش ارجمند با بیان اینکه «ماهورا» یک فیلم استثنایی است و همه عوامل این فیلم برای تولید آن زحمت فراوانی کشیدند، بیان کرد: در فیلم «ماهورا» با وجود اینکه نقش کوتاهی را ایفا میکنم اما باید بگویم فیلم رفیع و بلندی است و در این روزگار هیچکس پول خرج این نوع اندیشههایی که در این فیلم به چشم میخورد، نمیکند.
او خاطرنشان کرد: دفاع مقدس، دفاع از مردم و خاک مقدس بود اما فیلم «ماهورا» راز دیگری از دفاع مقدس را بازگو میکند و آن این است که همه اقوام ایرانی برادران ما هستند و پاره تن ما به شمار میآیند و باید بگویم خوزستان پاره تن ما است.
ارجمند تاکید کرد: گرچه بسیاری از کجاندیشان سعی کردند که این ماجرا را به نفع خود و به طور دیگری بیان کنند اما چیزی که در فیلم «ماهورا» شاهد هستیم بسیار تکاندهنده است.
این بازیگر پیشکسوت سینما با اشاره به اینکه باید بگویم که ما با تمام اقوام ایران اگر همزبان نیستیم همدلیم و آنها پارههای تن ما هستند، تصریح کرد: من افتخار میکنم که در این فیلم لباس یکی از شیوخ خوزستانی را بر تن کردم و کوشیدم که به زبان آنها سخن بگویم و در راه و آرمانی که در سناریو فیلم وجود داشت گام بردارم.
ایرج شهزادی: یک خانه را در «بمب» منهدم کردیم/ عشق گمشده امروز ما است
ایرج شهزادی صدابردار فیلم سینمایی «بمب» ساخته پیمان معادی که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد به مهر گفت: خوشحالم که به عنوان صدابردار و صداگذار در این پروژه با گروه خیلی خوب و حرفه ای مثل محمود کلاری، لیلا حاتمی، بقیه بازیگران و عوامل فنی و به ویژه پیمان معادی همکاری داشتم.
وی با اشاره به سختی های کار صدابرداری در آثاری با محوریت جنگ عنوان کرد: موضوع عشق در سناریو بسیار واضح و روشن وجود دارد و 2 قصه عاشقانه در «بمب» روایت می شود؛ یک عشقی در حال آسیب دیدن است و باید از آن مراقبت کرد و عشق دیگری که در حال به وجود آمدن است.
شهزادی اضافه کرد: فضای شاعرانه و عشقی که در این اثر وجود دارد قابل عتنا است؛ چیزی که امروزه تنها نامی از آن باقی مانده و ما آن را به عنوان کلمه می شناسیم و نه یک واقعیت. «بمب» در پی این است که بگوید در هر موقعی و در هر نسلی عشق وجود دارد ولی در این میانه به دلیل جنگ فضا خشونت آمیز می شود گرچه همین جنگ باعث می شود قدر عشق بیشتر دانسته شود.
این صدابردار درباره تخریب لوکیشن خانه در «بمب» اظهار کرد: در این اثر لوکیشن خانه به کلی از بین رفت چون همان طور که در فیلم می بینیم یک موشک به خانه اصابت می کند از همین رو همین اتفاق حین فیلمبرداری افتاد و طبقه دوم و سوم را کلا منهدم کردیم به صورتی که باعث تعجب صاحب خانه شد.
وی در پایان گفت: من دوران جنگ عراق علیه ایران را چندان تجربه نکرده ام زیرا من در سال ۲۰۰۱ به ایران آمدم، اما شنیده ام که دوران سختی بوده است. با این وجود موضوعات نابی مثل عشق و دوست داشتن در زندگی مردم جریان داشته؛ چیزی که گمشده امروز جامعه ما است.
تدوینگر «به وقت شام»: حاتمیکیا یک فیلم پرهیجان می خواست
مهرداد خوشبخت تدوینگر فیلم سینمایی «به وقت شام» با اشاره به تعداد زیاد پلان های این اثر عنوان کرد: نسخه اولیه ای که ما از این فیلم تدوین کردیم چیزی نزدیک به ۲۵۰۰ پلان داشت البته باید بگویم که ما به نفع فیلم دست به کوتاه کردن آن زدیم نه اینکه مشکل زمانی داشته باشیم زیرا آقای حاتمی کیا می گفت برای من مهم نیست که چقدر این فیلم زمان داشته باشد بلکه مهم این است که قصه ما خوب تعریف شود.
خوشبخت با اشاره به اینکه حالا که فیلم را می بیند فکر می کند یکی از همان قسمت های حذفی می توانست در فیلم وجود داشته باشد، توضیح داد: در مجموع مقدار راش های فیلم خیلی زیاد بود و همین امر زمان زیادی را برای بررسی از من و گروهم گرفت البته این به معنی این نیست که کارگردان پلان های زیادی را بدون اینکه بداند چه باید بکند ضبط کرده بود بلکه به خوبی می دانست قرار است چه کاری انجام دهد.
این تدوینگر سینما افزود: وقتی شما یک فیلم اکشن می سازید و قرار است برای مثال یک ماشینی با هزینه زیادی چپ یا منفجر شود قاعدتا نمی شود این کار را چندین بار انجام داد بلکه این کار تنها یک بار اما با ۵ دوربین انجام می شود از همین رو حجم راش ها زیاد می شود. از سوی دیگر ما تنها ۲ بار هواپیما را در اختیار داشتیم تا بتوانیم آن را به پرواز در بیاوریم که آن هم به طور کامل تحت اختیار ما نبود بلکه آن هواپیما در حال کار آموزشی بود که ما از آن استفاده کردیم از همین رو برای ضبط تصاویر یکی از ما به داخل هواپیما می رفت و دیگری با دوربین ها در خارج از هواپیما باقی می ماند.
به گفته وی، چهار دوربین به هواپیما بسته شده بود تا در چهار ساعتی که هواپیما در اختیار گروه بود تمام پلان های مورد نیاز شامل فرودها، باز شدن چرخ ها و ... ضبط شود.
خوشبخت با اشاره به ریتم این اثر و اینکه ابراهیم حاتمی کیا می خواست یک فیلم پرهیجان بسازد، عنوان کرد: حاتمی کیا اعتقادش این بود که رفتارهای داعش خشن است بنابراین با نشان دادن خشونت های آنها فیلم خشن می شود ولی چون می خواستیم به فضای داعشی ها نزدیک شویم ناگزیر از این خشونت بودیم و این در حالی است که در کارهای قبلی حاتمی کیا چنین خشونتی وجود ندارد.
از «مغزهای کوچک زنگ زده» رونمایی شد / سیدی: داستان «مغزهای کوچک زنگ زده» واقعی نیست
پس از نمایش فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی، نشست رسانهای این فیلم با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای نشست هومن سیدی کارگردان این فیلم سینمایی گفت: نمیدانم ممکن است حق با مخاطب باشد، ما نمیخواستیم سیاه نمایی کنیم و آخر فیلم بسیار نورانی است و قصد و نیت خودم اینگونه است و امیدوارم که مخاطب با نا امیدی از سالن خارج نشود. المان و نشانههایی در فیلم برای پایان روشن وجود دارد. در دایره وار بودن موضوعات در فیلم به درام کمک میکند. این دایره وار بودن که انتخاب اصلی من است امیدوارم انطور که باید درست درآمده باشد.
وی افزود: نمیپسندم فیلم به واقعیت محض نزدیک باشد. شاید تصور رئال بودن صرف را ما به مخاطب القاء کردیم من فیلمنامه تیپیکالی داشتم و تلاش کردیم آن را به واقعیت نزدیک کنیم. حقیقت لزوما چیزی نیست که ما آن را نمیبینیم ممکن است باشد و ما ان را نمیبینیم. اما داستان برگرفته از زندگی خاصی که واقعیت داشته باشد نیست. زمان ساخت مکانهای مشابه را میدیدیم.
هومن سیدی در بخشی از اظهاراتش با کنایه به برخی فیلمها و تهیه کنندگان و کارگردانهای حاضر در جشنواره گفت: آنهایی که پشتوانه دولتی دارند کارهایی می سازند که اگر من بسازم باید زندان بروم.
پیمان شادمانفر گفت: هیچ پلانی را ثابت نگرفتیم. اما گاهی چون با دو تا دوربین میگرفتیم کار نورپردازی را برای ما سخت میکرد.
نوید محمدزاده گفت: فیلمها را با هم ببینیم و بعد وجه تشابه آن را پیدا کنیم. اگر در یک طبقه این کار را انجام دادم و بازی کردم تلاش کردم متفاوت باشد، تلاش کردم ریتم شخصیتهایی که بازی کردم با هم متفاوت باشد.
سیدی گفت: طبیعتا هر فیلمی یک سری مخاطب خاص خودش را دارد، شاید کارشناسان تشخیص دادند که این فیلم را زیر 13 سال نبینند و من مقاومتی ندارم، اما من تلاش کردم فیلمی برای همه بسازم. اینکه تماشاگر با خنده بیاید بیرون مناسب این فیلم نیست. حس ناراحتی هم برای مخاطب می تواند نتیجه خوب داشته باشد. حسهای مختلف میتواند برای فیلم قابل قبول باشد.
سیدی اظهار کرد: شاید از ابتدا قصد بر این بود که فیلم را مانند یک پرواز تصور کنم و اوج و فرودها باید نرم اتفاق بیفتد. اگر ریتم پایان فیلم مانند جای دیگر فیلم باشد یکنواخت میشد.
مهدی سعدی تدوینگر فیلم در این نشست خبری گفت: فضا و اتمسفر فیلم از نقاط شروع میانی و پایانی تشکیل شد. در مونتاژ این مباحث نیز لحاظ شد.
نوید پورفرج گفت: زمانی را بین کارتن خوابها سپری کردیم و لحظات بسیار عجیبی را گذراندیم که جمعیت زیادی هم هستند.
سیدی گفت: آقای عیاری یکی از فانتزیهای ذهن من است، نتوانستم خانه پدری را ببینم و میدانم چطور صحنهای در آن است که اگر میدیدم حتما روی من تاثیر میگذاشت و از از این بابت خوشحالم که ندیدم تا کار خودم را انجام دهم. اما برای نوشتن به چیزی غیر از آنچه که درام احتیاج داشت فکر نکردم.
کارگردان «خشم و هیاهو» گفت: کاراکتر پدر و مادر برایم مهم بود، بسیار به دنبال نابازیگر بودم، اما پیدا نشد و در نهایت بابک کریمی این نقش را بازی کرد. در نهایت محمد کارت در پیدا کردن نقش مادر ما را کمک کرد چرا که او در فضای این چنینی فیلم ساخته بود. نقش مادر را در نهایت از کمپ پیدا کردم.
لادن ژاوه وند هم ابراز داشت: من در آن فضا زندگی کردم و هومن سیدی اغراق نکرده است. من جز اینکه بروم در آغوش خدا هیچ ارزویی ندارم چرا که در این کار به آرامش رسیدم. هیچ کاری ندارم مگر اینکه کسی از من کمکی بخواهد. واقعا قبل از این فیلم تجربهای در بازیگری نداشتم او گام به گام با من بود البته من هم کمی باهوش هستم و فی البداهه خودم هم کار میکردم.
سیدی درباره بازیگری نوید محمدزاده گفت: در حوزه بازیگری تعییر به معنای کلیشه نیست. براساس متد عرض میکنم همواره 30 الی 40 درصد از بازیگران در نقش وجود دارد نوید محمدزاده تیپیکالترین کار را انجام داده است.
حاشیه سازی گبرلو برای جشنواره فیلم فجر
عدم توان مدیریت محمود گبرلو در نشستهای خبری و ناشی گری در این زمینه اسباب حواشی جدیدی شد و در انتهای نشست این فیلم نیز شاهد تنشهایی بودیم. به نظر میرسد باید به جای آنکه این مسئولیت حساس در انحصار شخصی چون گبرلو قرار میگرفت، به انجمن منتقدان سینما به عنوان نهاد صنفی مرتبط با این حوزه سپرده میشد تا شان خبرنگاران و فرم صحیح برگزاری در نشستهای پرسش و پاسخ فیلمهای سینمایی حفظ شود.
مشخص نیست مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر با چه پشتوانه منطقی گبرلو را به عنوان مدیر و مجری انحصاری نشستهای خبری جشنواره انتخاب کردند؛ مدیری که هر اتفاقی در نشست از صدا تا نوبت دهی برای طرح پرسش را به گردن دیگر عوامل جشنواره میاندازد و متاسفانه از تریبونی که مسئولیت به او سپرده شده تا گراننده نشستها باشد، برای تملق برخی کارگردانها استفاده کرده و بعضاً برخوردهای زنندهای با خبرنگاران دارد.
اصرار رییس دهه شصتی سازمان سینمایی بر اشتباهش: پردیس ملت جای خوبی برای جشنواره است!
محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسشی درباره حضور فیلم سینمایی «لاتاری» با نگاه انتقادی اش در این جشنواره اظهار کرد: این موضوع مربوط به هیات انتخاب است. به نظر من نباید اصرار داشته باشیم که فیلم ها موضع دولت را داشته باشند. دولت به عنوان نهادی که مسئول است باید راهبرد اصلی و رسمی مملکت را تعریف کند. به نظرم حضور فیلم سینمایی «لاتاری» با آن موضوع در جشنواره خطرناک نیست. سینمای ما فراتر از این حرف ها است که موضوعات آن به عنوان مواضع رسمی دولت تلقی شود. همه می دانند که ما سینماگرانی با نظرات متفاوت داریم که این خود یک امتیاز است و باید قضاوت مردم را اصل بدانیم و اجازه بدهیم که سینماگران نظرات خود را بگویند.
رییس سازمان سینمایی درباره مکان برگزاری جشنواره بیان کرد: به نظرم اگر ما به دنبال برگزاری یک جشنواره حرفه ای هستیم این پردیس جای خوبی است چون پیش از این بسیاری اعتقاد داشتند که بسیاری از افراد غیرسینمایی و غیررسانه ای در سالن های همایش حضور دارند.
وی درباره حواشی های ایجاد شده درباره آرای مردمی و امکان مهندسی کردن این آرا بیان کرد: مسئول برگزاری این بخش خانه سینما است و باید از آنها اطلاعات لازم را دریافت کنیم اما باید بگویم در این بخش تاکید ما بر این بوده است که حرفه ای برگزار شود. همیشه نقدهایی درباره این موضوع وجود داشته است مبنی بر اینکه بعضی از دست اندرکاران می توانند به شیوه غیرحرفه ای آرای مردم را اخذ کنند بر همین اساس فکر می کنم شیوه رای گیری امسال حرفه ای است. اختلالاتی که در کار پیش می آید به نظرم مقداری طبیعی است و امشب طبق گزارشی که از خانه سینما گرفتم دوستان در حال رفع نقص هستند. امیدواریم این روش عادلانه تر و امانت دارانه نسبت به آرای مردمی باشد.
وی درباره تماشای فیلم ها قبل از برگزاری جشنواره توسط نمایندگان مجلس اظهار کرد: تحقیقا عرض می کنم که مطلقا هیچ کس فیلم ها را قبل از برگزاری جشنواره ندیده است. امسال این اتفاق رخ نداد. من شهادت می دهم که ما چنین به چیزی معتقد و قائل نیستیم و اجازه هم ندادیم که حتی یک فیلم توسط کسی خارج از هیات انتخاب شده باشد.
حیدریان در پایان تاکید کرد هیچ فیلم حاضر در جشنواره مشکل پروانه نمایش پیدا نمی کند.
ابراهیم حاتمی فیلم رقیبش را تماشا کرد
اکران فیلم سینمایی «تنگه ابو قریب» با حضور بهرام توکلی کارگردان و جواد عزتی بازیگر این فیلم همراه بود ضمن آن که ابراهیم حاتمیکیا به دیدن این فیلم نشست. حاتمیکیا طبیعتاً باید از ناحیه دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «سرو زیر آب» که پرداختهای بهتری نسبت به «به وقت شام» دارند، احساس خطر کند، چرا که بعید به نظر میرسد در یک داوری عادلانه جوایز اصلی به این دو فیلم نرسد.
بدون تماشای فیلم رای بدهید! / «نتوانستیم جلوی این اتفاق را بگیریم»
مسئول بخش آراء مردمی جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با ایسنا درباره امکان دادن رای بدون حضور در سالن سینما و دیدن فیلم گفت: این موضوع از مسئلههای ما بود ولی امسال راه حلی برای آن نداشتیم، زیرا مستلزم این بود که سیستمهایی را تعبیه کنیم که کدها را بخواند ولی امسال بودجه و زمانش را نداشتیم که جلوی این اتفاق را بگیریم.
او ادامه داد: این جزء مواردی بود که ما آن را بیان کرده بودیم ولی با توجه به امکاناتی که امسال با توجه به موارد متعدد جشنواره مانند بحثهای مالی، نتوانستیم جلوی این کار را بگیریم. زیرا که افرادی که بلیطی را میخرند یک حق رای دارند چه فیلم را ببینند و چه آن را نبینند میتوانند رای بدهند. این مثل آن میماند که فرد در سالن سینما رای خود را بدهد یا بگذارد و برود خانه و رای بدهد. این امکانی است که به بیننده داده شده حالا میخواهد فیلم را ببیند و یا نبیند به خودش مربوط است.
اخیرا ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده است که شخصی بدون اینکه به تماشای فیلم بنشیند رای می دهد.
چهل دقیقه از این فیلم حذف شده است!
نشست خبری فیلم «امپراتور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی امروز در پردیس ملت و پس از نمایش این فیلم سینمایی برگزار شد. در این نشست عوامل «امپراتور جهنم» به تندی از مدیران جشنواره فجر و سازمان سینمایی به دلیل ممیزی فراوان تحمیل شده به این فیلم اعتراض کردند و محمد خزاعی هم به تندی از عماد افروغ به دلیل اظهارنظر در مورد «امپراتور جهنم» انتقاد کرد. علی نصیریان همچنین شایعه تهدید به مرگ شدن پس از بازی در «شکارچی شنبه» را تکذیب کرد.
در این نشست علی نصیریان بازیگر فیلم درباره حضورش در «امپراتور جهنم» گفت: «انتخاب من برای بازی در این فیلم بر اساس شخصیت و قصه بود. برای من اهمیت ندارد که یک فیلم سیاسی باشد یا نه، بلکه کلیت اصل و کاراکتر است که برایم اهمیت دارد.»
پرویز شیخ طادی در ادامه این نشست گفت: «بعد از این فیلم ما یک کار دیگر هم خواهیم داشت. درواقع در ادامه «شکارچی شنبه» درمورد انحراف در جهان اسلام کار کردیم که محصولش این فیلم شد و قرار است یک سه گانه داشته باشیم.»
صبا کمالی بازیگر فیلم نیز در بخشی از سخنان خود گفت: «من امروز موفق نشدم فیلم را ببینم و اطلاعاتام در حد فیلمنامه است. تنها خط مشترک این فیلم و «شکارچی شنبه» مسئله دین است. من دیدم که سه سال این فیلمنامه توسط آقای شیخ طادی نوشته میشد و در بهترین زمان شکل گرفت. از سویی زمانی که سریال «میوه ممنوعه» را دیدم آرزو کردم که در مقابل آقای نصیریان بازی کنم و خوشحالم که در این کار به آرزویم رسیدم.»
کوروش زارعی دیگر بازیگر این فیلم گفت: «حدود چهل دقیقه از کار حذف شده است و چندین سکانس درخشان من هم حذف شده است. من برای نقشم خیلی زحمت کشیده بودم اما متاسفانه بخشهای مختلفی از فیلم حذف شده که به کار ما صدمه زده است. کارگردان و تهیه کننده مجبور به حذف تکههایی از فیلم شدند که بیشتر به نظر میرسد مسائل دیپلماتیک باعث آن شده است. ما نباید هنرمند را خنثی کنیم و من امیدوارم مسائل سیاسی از سینما فاصله بگیرد. خیلی از اتفاقاتی که در منطقه میافتد، به کشور ما هم ارتباط دارد. ما چهل سال آزادیخواهانه در این منطقه زندگی کردیم و امیدوارم که حداقل اجازه دهند تا در مملکت خودمان کارمان را انجام دهیم.»
خزاعی تهیه کننده فیلم در ادامه گفت: «شش سال قبل فیلمنامهای را آقای شیخ طادی به من ارائه کردند که قرار بود به عنوان سریال با تلویزیون کار کنیم. بعد از چهار سال هیچ نهاد و سازمانی پاسخگوی ما نبود. به ما میگفتند مسائلی که شما مطرح میکنید خیلی حساس است و به صلاح نیست با توجه به مسائل دیپلماتیک مطرح شود. من می گفتم گاهی یک هنرمند چیزی را میبیند که سیاستمداران نمیبینند. آقای شیخطادی به من میگفتند چرا باید آنقدر جان بکنیم تا یک کار استراتژیک بسازیم. اما در نهایت چند نفر شخصا از ما حمایت کردند. فیلمی که امروز در سالن سینما میبینید، فیلم واقعی «امپراتور جهنم» نیست. این فیلمیست که ما میتوانستیم نمایشاش دهیم و به نظرم کسانی که سال گذشته این فیلم را قربانی کردند، باید پاسخگو باشند. دوستان آسوده باشید که این فیلم به هیچکس بر نمیخورد. مسائلی در مورد اتحادیه اروپا، آینده عربستان، نسل کشی و ... حذف شده است. آقای افروغ راحت باشید که این فیلم بارها سانسور شد و الان خنثی است. حالا هر روز مصاحبه کنید که چرا فیلم را به جشنواره راه دادند!»
شیخطادی در ادامه و درباره قبول ساخت فیلمهای سفارشی گفت: «به من میگویند چرا فیلم سفارشی میسازید درحالی که هیچ جایی وجود ندارد که سینمای استراتژیک را مهندسی کند و سفارش دهد. در واقع من هستم که سفارش میدهم و شش سال دنبال آن میدوم. من راجع به هر کلاه و عمامهای فیلم میسازم. به هزاران مدیر باید توضیح دهم درباره کارم و درنهایت سعی میکنم هر طور که شده است کارم را ارائه دهم. از میان این صدها کارگردان حداقل اجازه دهید دو کارگردان از کشوررشان دفاع کنند. این فیلم و قسمت بعدی آن به شکل یک پیشبینی بود. کار فیلمساز نشان دادن اتفاقات روز نیست بلکه کارش این است که از آینده بگوید. متأسفانه تاخیری که در نمایش این فیلم اتفاق افتاد باعث شد تا آن پیشبینیها نشان داده نشد و در نهایت هم حذفش کردند.»
کارگردان فیلم عرق سرد: تفکر حاکم در تلویزیون ریاکارانه است
نشست خبری فیلم «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی و عوامل این فیلم در پردیس ملت و پس از اکران این فیلم برگزار شد. ماجرای این فیلم درباره زن فوتبالیستی است که برای خروج از کشور نیاز به رضایت همسر دارد اما همسرش که مجری تلویزیون است این اجازه را به او نمیدهد.
بیرقی در پاسخ به سوال خبرنگاری که معتقد بود فیلم از یک سوژه واقعی فیلمی غیرواقعی ساخته است؛ از این نظر که شخصیت مرد فیلم را شبیه به یک مجری تلویزیون تصویر کرده است، گفت: صریح نام مجری مورد نظر را بگویید تا جواب بدهم. من منظور شما را متوجه نشدم، بنابراین به این سوال جواب نمیدهم.
از بیرقی درباره وجه تمایز این فیلم با فیلم قبلیاش و دور شدن از فرم آن در این فیلم پرسیده شد که او هم جواب داد: فیلمم متفاوت از فیلم قبل است. فیلمنامه کلاسیک است اما با اجرایی مدرن.
در ادامه از لیلی رشیدی که در فیلم در نقش یک وکیل و فعال زنان ظاهر شده بود پرسیده شد که آیا برای ایفای این نقش با این افراد ارتباطی داشته یا نه؟ که جواب داد: قبل از اینکه در فیلمی به دنبال مابه ازاهای واقعی باشم به راهنماییهای کارگردان تکیه میکنم.
برخی از خبرنگاران صداوسیما به نمایش و تصویرسازی یک مجری تلویزیون در این فیلم انتقاد کردند که بیرقی در پاسخ گفت: قطعا میدانیم در تلویزیون انسانهای با ابرویی کار میکنند، خیلی وقتها برنامههای این تلویزیون شهر خلوت کن بوده و من تماشگرش بودهام اما تفکر حاکم بر این سازمان بود ریاکارانه است.
همچنین ایرادتی از فیلم از جمله درباره ورود به سازمان صداوسیما و همچنین برنامههای تلویزیونی که در فیلم ساخته شده بود، گرفته شد اما کارگردان آنها را به فیلم ارجاع داد و به نوعی گفت همه این اشارات در فیلم وجود دارد.
رسانههای غیررسمی جشنواره را قرق کردهاند
مهر درباره حواشی جشنواره گزارش داد، در نشست های رسانه ای چند روز گذشته حضور تعداد زیادی از افراد در ردیف های وسط سالن است که از قبل از آغاز جلسه در سالن می نشینند اما در طول نشست هیچ مطلبی یادداشت نمی کنند و تنها به گرفتن ویدیو برای انتشار در فضای مجازی می پردازند در حالی که به گفته مسئولان سالن همه آنها با کارت خبرنگاری وارد سالن می شوند و حال باید از بخش روابط عمومی و واحد صدور کارت ها منتظر پاسخ بود؛ نکته ای که گبرلو مجری نشست ها هم از روابط عمومی جشنواره مطالبه کرد.
یکی از نکات جالب توجه در فیلم هومن سیدی حضور لادن ژاوه وند است که در زندگی واقعی نیز یک کارتن خواب بوده و سیدی در نشست فیلم عنوان کرد که او را در یک کمپ پیدا کرده است و هر روز نگران این بوده که ممکن است او فردا دیگر سر فیلمبرداری حاضر نشود اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و ژاوه وند نقشش را به بهترین شکل ممکن ایفا کرد.
سیدی همچنین در این نشست عنوان کرد که زندگی ژاوه وند خیلی دراماتیک است اما به دلیل اینکه حتما مورد ممیزی قرار می گیرد، نمی تواند به سراغ آن برود. ژاوه وند نیز بیان کرد که یک فرزند داشته که از دنیا رفته است و حالا نوید محمدزاده و هومن سیدی را مانند پسرانش دوست دارد.
نشست آخر امروز مربوط به فیلم «عرق سرد» سهیل بیرقی بود.در این نشست خبرنگار روزنامه جوان به روند جلسه پرسش و پاسخ های جشنواره ملی فیلم فجر ۳۶ و نوبت گیری برای پرسش از عوامل فیلمها اعتراض و عنوان کرد که خبرنگاران رسانه های اصلی نمی توانند سوالات خود را مطرح کنند و این فرصت به افرادی داده می شود که می خواهند خود و رسانه های غیررسمی شان را پرزنت کنند.
همچنان یکی از مشکلات اساسی اهالی رسانه در پردیس ملت این است که اهالی سینما کمترین فرصت را برای انجام گفتگو با رسانه ها دارند و همین مساله میزان تولید محتوای اختصاصی در رسانه های رسمی را کم کرده و رونق جشنواره را از بین برده است البته در این شرایط محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی که امروز همراه با علیرضا رضاداد به پردیس ملت آمده بود، بی توجه به اعتراض های اهالی رسانه گفت اگر می خواهیم جشنواره ای تخصصی داشته باشیم جشنواره بهتر است در همین مکان برگزار شود.
پیش بینی خوشبینانه فروش فیلمهای سینمایی در اکران عمومی
بخش فرهنگی «تابناک» تا پایان جشنواره، با توجه به کیفیت و مخاطب پسند بودن آثار، فروش فیلمهای سینمایی در اکران عمومی را با خوشبینانهترین ارزیابی ممکن پیش بینی میکند. این پیش بینی فروش فیلمهای به نمایش درآمده در پنجمین روز جشنواره است:
جمع بندی روز پنجم جشنواره:
«مغزهای کوچک زنگ زده» در پایان روز پنجم بیش از همه فیلمهایی که تاکنون برای رسانهها به نمایش درآمده، مورد توجه رسانهها و منتقدین قرار گرفت. هومن سیدی کارگردان این فیلم سینمایی نسبت به آثار پیشینش پختهتر عمل کرده، هرچند همچنان درگیر فرم است اما در داستان پردازی نیز توانست نظیر طیف وسیعی از منتقدان و اهالی رسانه را جلب نماید.
«امپراتور جهنم» در همان سطحی بود که انتظار میرفت. «عرق سرد» نیز نسبت به فیلم پیشین سهیل بیرقی اتفاق ویژهای محسوب نمیشد. برای این فیلم به ویژه در مسابقات فوتسال زنان امکان انتخاب کادرهای بسیار بهتری وجود داشت و در عین حال این سوژه ظرفیت بالایی داشت که ماجرا از سطح به عمق برود.