آنطور که محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان گفته است، در حال حاضر نزدیک به 200 نیروی امدادی در محل سقوط هواپیما حاضر هستند که با توجه به تاریکی هوا، شب را در ارتفاعات سپری خواهند کرد و از طلوع آفتاب فردا به انتقال اجساد اقدام خواهند کرد.
مهرعلیزاده افزوده است که انتقال اجساد تا ساعت 10 صبح فردا ممکن است و بعد از آن با آغاز بارش های جوی این امکان برای چند روز از بین می رود.
بنا بر اخبار رسیده هم اینک نزدیک به 200 نیروی امدادی در محل سقوط هواپیما حاضر هستند و در حال تلاش برای شناسایی و جمع آوری اجساد هستند. گفته می شود نزدیک به پیکر 30 قربانی تاکنون پیدا شده و تلاش برای یافتن اجساد دیگر قربانیان نیز ادامه دارد.
مسئول تیم هلال احمر در منطقه گفت: نیروهای ما به محل سقوط هواپیما رسیدند.
وی ادامه داد: در حال حاظر پیکرها را از لابه لای لاشههای هواپیما به کاورها انتقال میدهیم.
او اضافه کرد: ریزش برف در اطراف هواپیما دسترسی ما را سخت کرده و فقط قسمتی کوچکی از هواپیما خارج از برف است.
رئیس سازمان امداد و نجات کشور با اعلام خبر پیدا شدن پیکرهای سرنشینان هواپیما گفت: تلاش می کنیم تا غروب آفتاب تعدادی از پیکرها را منتقل کنیم.
مدیرکل هواشناسی کشور گفت: در حال حاضر هوای منطقه پادنا چه در پایین چه در ارتفاعات صاف و بدون پوشش ابری است.
وی افزود:تا اواخر امروز شرایط همین گونه و از شب ابری می شود و تا فردا به تدریج ضخامت ابرها بیشتر شده و به دلیل کاهش دید افقی و قائم امکان پرواز بالگرد نیست.
وی ادامه داد: از ساعت 10 فردا بارش برف را در ارتفاعات خواهیم داشت و در پائین دست باران که این بارش ها کم و زیاد تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.
او تأکید کرد:باید دقت داشته باشم صحبت در مورد ارتفاعات 4 هزار متری است و این که هر هزار متر 7 درجه دما افت می کند یعنی دمای حدودی در محدوده سقوط هواپیما منفی 10 تا 15 درجه است.
دقایقی پس از شنیدن خبر پیدا شدن لاشه هواپیما پدر یکی از سرنشینان هواپیما سکته قلبی کرد.
در این حادثه به دلیل حضور به موقع نیروی های اورژانس مصدوم پس از احیا به مرکز درمانی انتقال یافت.
استاندار اصفهان با ارائه جزئیاتی از نحوه سقوط هواپیما گفت: هواپیمای شرکت آسمان در 30 متری قله کوه و درارتفاع 13 هزار پایی سقوط کرده است.
وی افزود: با توجه به شدت برخورد هواپیما به احتمال زیاد شناسایی پیکرها نیاز به انجام آزمایش DNA دارد.
مهرعلیزاده گفت: عملیات انتقال پیکرها تا امشب ادامه دارد و فردا نیز تا 11 صبح عملیات انتقال انجام خواهد شد ولی از اواسط روز آینده هوا نامساعد خواهد شد و عملیات برای 2 روز (احتمالا تا صبح روز جمعه) متوقف خواهد شد و پس از بهبود شرایط جوی در ارتفاع مذکور از سر گرفته می شود.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: برای بررسی علت حادثه سقوط هواپیمای ATR کارشناسان فرانسوی عصر امروز به تهران می آیند.
مسئول کمیته بررسی سانحه ATR گفت: هواپیمای ATR شش سال در شیراز زمینگیر بود و پس از برجام توانست قطعات لازم را تهیه کند و تجهیز شد.
وی افزود: هواپیمای سانحهدیده تهران - یاسوج یک عدد ELT داشت و این سیستم تا سال ۲۰۲۱ اعتبار داشته است.
علی فراهانی، خلبان بالگردی که لاشه را پیدا کرد گفت: ارتفاع هواپیمای ایتیآر که در موقعیت بالای چهار هزار متری لاشه آن پیدا شد در حالت عادی باید تا دو هزار پا بالاتر از این میبود ولی احتمالا اتفاقی افتاده که ارتفاع هواپیما کم شده است.
وی افزود: اگر ۵۰ متر بالاتر بود می توانست قله را رد کند ولی ممکن است جریان هوا هواپیما را به پایین کشانده باشد البته تا زمانی که جعبه سیاه پیدا نشود علت وقوع حادثه مشخص نخواهد شد.
فراهانی ادامه داد: چیزی از هواپیما باقی نمانده بود و لاشه آن خیلی ریز شده بود ارتفاع هلی کوپتر را کم کردیم و توانستیم قطعاتی بیابیم که متعلق به بدنه هواپیما است.
مردم روستای سی سخت و پادنای سمیرم با پخت غذا و پذیرای از امدادگران میهمان نوازی و انسان دوستی خود را به نمایش گذاشته اند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: اگر هوا مساعد و امکان فرود بالگرد باشد انتقال از طریق بالگرد و در غیر این صورت با تجهیزاتی که تیم ما دارد از طریق زمین پیکرها را منتقل میکنند.
امیر حیدری افزود:به دلیل شرایط نامساعد جوی و صعبالعبور بودن عملیات پیشروی قدری کُند صورت میگیرد.
آن گونه که نقشه نشان میدهد، محل سقوط هواپیما (ستازه زرد رنگ روی تصویر) به هیچ وجه در امتداد باند فرودگاه یاسوج (خط قرمز رنگ) نیست. این در حالی است که اگر بپذیریم هواپیما قصد داشته با دور زدن خود را مهیای فرود در باند نماید، جا دارد بپرسیم چرا شعاع بزرگتری برای این گردش انتخاب نشده تا از شرایط بد جوی آن روز هم فاصله بگیرد؟ آیا این ناهمخوانی میان مسیر هواپیما و راستای باند ناشی از انحراف هواپیما از مسیرش (به هر دلیلی) است؟!
اسماعیل نجار، رئیس ستاد بحران کشور که باید در جریان و بطن مدیریت عملیات قرار می گرفت و به وسیله او هماهنگی های لازم انجام می شد، در جریان این حادثه تلخ حضور چندانی در عملیات و فرماندهی آن ندارد و این موضوع به شکل گیری موج های اعتراضی در میان افکار عمومی تبدیل شده است.
مهرعلیزاده استاندار اصفهان گفت: پس از مشخص شدن محدوده سقوط هواپیما و با کارشناسیهای انجامشده و تأیید کارشناسان هواپیمای آسمان، کوهنوردان و نیروهای مختلف عملیاتی درصدد تخلیه اشیاء هواپیما و انتقال اجساد مسافران خواهند بود.
وی افزود: با توجه به مساعد نبودن شرایط جوی در محل سقوط هواپیما، امکان فرود بالگردها در آن منطقه نیست و نیروها به صورت زمینی در آنجا حضور پیدا میکنند که به دلیل شدت برف و کولاک در ساعات آینده کار بسیار مشکل خواهد بود.
مهر علیزاده ادامه داد: از امروز تا بعد از ظهر فردا با مشکل نامساعد بودن شرایط جوی مواجه هستیم.
معاون فرماندار سمیرم گفت:برخی مردم و خانوادههای حادثه دیدگان راه محل سقوط هواپیما را در پیش گرفتهاند.
وی افزود:افراد به هیچ وجه به منطقه نیایند و کار جست و جوی اجساد را به نیروهای امدادی واگذار کنند.
وی ادامه داد:حضور افراد ناآشنا به منطقه و امداد و نجات، کار را سخت تر و پرخطرتر میکند.
امیر «کیومرث حیدری» گفت:کلاهسبزهای تیپ 65 نیرو مخصوص نزاجا در حال حرکت برای رسیدن به محل اجساد سانحه هوایی | امکان فرود هلی کوپتر در محل سقوط هواپیما وجود ندارد
وی افزود: هماکنون کلاهسبزهای تیپ 65 نیرو مخصوص نزاجا، با فرماندهی میدانی امیر «نوذر نعمتی» جانشین نیروی زمینی ارتش، با سازماندهی مناسب و تجهیزات پیشرفته، در حال حرکت برای رسیدن به محل اجساد سانحه هوایی در ارتفاعات دنا هستند.
حیدری پیش بینی کرد: حدودا تا یک ساعت و نیم دیگر، کلاهسبزها به اجساد خواهند رسید.
او گفت: نیروهایمان زبده و کارآزموده هستند و تجهیزاتمان نیز برای انتقال اجساد کافی است.
وی تأکید کرد: امکان فرود هلی کوپتر در محل سقوط هواپیما وجود ندارد.
معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال احمر گفت: هواپیما به سختترین جای ممکن برخورد کرده و نیازمند بررسیهای بیشتر برای انتقال اجساد توسط بالگرد هستیم.
وی افزود: به محض اینکه سناریوی پیش بینی شده از سوی تیم اعزامی تایید شود کار انتقال اجساد را آغاز میکنیم.
فتحی ادامه داد: بسکت هایی برای بستهبندی اجساد و انتقال به پایین آنها از دیروز مهیا شده است.
کریمی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: موقعیت سقوط بسیار صعبالعبور است و نیروهای هلال احمر به وسیله بالگرد در نزدیکترین محل به موقعیت سقوط پیاده شده و برای صعود به موقعیت آماده میشوند.
وی افزود: پروسه پیدا کردن اجساد طولانی و زمانبر است و نیروهای عملیاتی باید به صورت زمینی اجساد را منتقل کنند که 100 درصد با برف و کولاک مواجه میشوند.
اخبار رسیده حکایت از این دارد که نیروهای امدادی و نجات مستقر در منطقه در حال اعزام به قله کوه پازن پیر هستند تا اجساد قربانیان را به پایگاه فرماندهی منتقل کنند.
سردار فدا جانشین فرمانده سپاه استان اصفهان گفت: با پرواز مجدد هلیکوپتر هوا فضای سپاه، نوک قله کوه پازنپیر در منطقه عمومی پادنای سمیرم استان اصفهان به عنوان محل اصابت شناسایی و تایید شد.
مؤمنی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: به دلیل پراکندگی اجساد هواپیما، همه شعاع نقطه مورد نظر توسط نیروهای عملیاتی هلال احمر به صورت دقیق جستوجو میشود.
وی افزود: کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان برای پیدا کردن جعبه سیاه به نقطه مورد نظر اعزام میشوند.
راستین مدیر اورژانس استان اصفهان خبرداد که فرود بالگرد در نقطه مورد نظر غیرممکن است و اجساد باید به صورت دستی و زمینی به پایین کوه منتقل شوند که این کار زمان میبرد.
به گزارش سیتنا، مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دقایقی پیش در اینستاگرامش نوشت:
در خصوص اخباری که در مورد وجود گوشی روشن یکی از مسافرین طرح شد و نیز اخبار دیگری که روز گذشته در خصوص تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافرین و صحبت با وی در هنگام پرواز مطرح شد، توضیحاتی را عرض میکنم.
الف. مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافرین پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همانروز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش میشود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.
ب. ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافرین و دو مکالمه سی ثانیهای و هفتاد و دو ثانیهای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس راه نجف آباد به مدت سی و یک ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت نه و بیست و هشت دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن نه و سی و چهار دقیقه صبح بوده است.
ج. همکاران ما با استفاده از تحلیلهای فرکانسی و جهت یابی تلفن همراه مسافرین مورد اشاره، مطابق عکسهای اول و دوم و سوم، منطقه احتمالی سقوط هواپیما را حدس زدهاند. در عکس چهارم تصاویر دقیق ماهوارهای امروز این منطقه که از سازمان فضایی ایران در تعامل با فرانسویها دریافت شده است را مشاهده میکنید، متاسفانه به دلیل ابری بودن منطقه شناسایی میسر نگشته است.
د. با توجه به اینکه امکان عبور امواج از کوه وجود ندارد، تحلیلهای فنی، منطقه قله پازن پیر را به عنوان منطقه احتمالی سقوط تشخیص داده است.
ه. تیمهای پایش فرکانسی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور جهت یابی فرکانسهای رادیویی احتمالی، به منطقه اعزام شدهاند.
تیمهای فنی و امدادی درگیر با تمام توان و پرتلاش در حال کار برای دستیابی به نشانههایی از هواپیما هستند و البته شرایط محیطی سخت بوده و امکان جستجوی سریع را مشکل کرده است. امیدوارم تلاش همه تیمهای درگیر در صحنه سریعتر به نتیجه برسد.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ELTها در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح هوایی عمل نمیکنند، گفت: خلبان هیچ اعلام وضعیت اضطراری نداشت، ارتباط در یک لحظه قطع شده و حادثه به صورت ناگهانی رخ داده است.
مرتضی دهقان در گفتوگو با فارس در تشریح آخرین جزئیات سانحه هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان، بیان کرد: آخرین مکالمات خلبان هواپیمای ATR با برج مراقبت فرودگاه یاسوج، بابت تقرب پرواز و کاهش ارتفاع بوده است.
وی افزود: در اطلاعات اولیه که در دست داریم خلبان هیچ اعلام وضعیت اضطرار نداشته است و طبق این اطلاعات، شواهد حاکی از آن است که ارتباط در یک لحظه قطع شده و حادثه به صورت ناگهانی رخ داده است.
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی اظهار داشت: همه این اتفاقات در بازه زمانی کوتاهی رخ داده و حادثه پیش آمده است.