گفت و گوی اختصاصی «تابناک» با یکی از کوهنوردان صعود کرده به محل سقوط هواپیما؛

هواپیما در شرایطی است که اصلاً نمی توان به آن نزدیک شد/کسانی که از آمار دقیق پیکرهای پیدا شده خبر می دهند،دروغ می گویند/ لاشه هواپیما و تعداد زیادی از پیکرها زیر برف مدفون است

اگر بنا باشد جنازه ها را به صورت زمینی انتقال دهیم، باید از ضلع جنوبی اقدام کرد که البته نیاز به نیروهای بسیار زیاد و تجهیزات پیشرفته کوهنوردی بیشتری دارد. ما اکنون از نظر تجهیزات کوهنوردی با مشکل رو به رو هستیم و کوهنوردان حرفه ای که بتوانند شرایط سخت را تحمل کنند نیز زیاد نیست.
کد خبر: ۷۷۶۵۸۷
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ 23 February 2018
|
29228 بازدید
|

هواپیما دقیقاً به جبهه شمالی قله نول شمالی برخورد کرده است/ به خانواده قربانیان قول می دهیم تمام تلاشمان را برای یافتن پیکرها انجام دهیم/ لاشه هواپیما و تعداد زیادی از پیکرها زیر برف مدفون است پنج روز از سقوط هواپیمای تهران-یاسوج گذشت و در این مدت تلاش های فراوانی برای انجام عملیات امداد و نجات صورت گرفت؛ تلاش هایی که در خط مقدم آن کوهنوردان و امدادگرانی قرار دارند که نامشان در رسانه ها مطرح نیست، اما بیشترین خطرهای این فرایند متوجه آنهاست. مثل تیم چهار نفره و مجربی که از فریدونشهر استان اصفهان به محل سقوط هواپیما اعزام شد و چهارشنبه شب را در ارتفاع 3800 متری قله نول جنوبی سپری کرد.

به گزارش «تابناک»، با وجود گذشت پنج روز روز از سانحه دلخراش سقوط هواپیمای متعلق به شرکت آسمان، هنوز عملیات های امداد و نجات بنا به دلایل مختلفی چون صعب العبور بودن محل اصابت هواپیما، وضعیت بد آب و هوایی منطقه، متلاشی شدن هواپیما و... پایان نپذیرفته است؛ شرایطی که موجب شده تا تیم های امداد و نجات همچنان در منطقه حضور داشته باشند و منتظر فرصت مناسب برای آغاز دوباره عملیات های امدادی بمانند.

اطلاعات دقیق از محل حادثه گویای این است که هواپیمای سقوط کرده به جبهه شمالی قله نول شمالی اصابت کرده است و از این رو بر اساس موقعیت جغرافیایی خاص منطقه از جبهه شمالی یعنی شهرستان سمیرم و نیز جبهه جنوبی یعنی استان کهگیلویه و بویر احمد و شهر سی سخت عملیات امداد رسانی انجام گرفته و در حال انجام است.

امداد رسانی و صعود به قله نول جنوبی و شمالی برای اطلاع از آخرین وضعیت هواپیما از دو بخش شمالی و جنوبی در روزهای گذشته انجام شد که اطلاعات رسیده از این فرایند گویای خبر تلخی تحت عنوان جان باختن همه سرنشینان هواپیما و متلاشی شدن آن بود.

در حال حاضر که جان باختن همه سرنشینان برای مردم و مسئولان روشن شده است، تلاش برای انتقال پیکر قربانیان به پایین کوه و نیز یافتن جعبه سیاه هواپیما در دستور کار قرار گرفته است؛ تلاشی که البته تاکنون بنا به دلایلی مثل بدی شرایط آب و هوایی به سر انجام مشخص نرسیده است.

از جمله تیم های کوهنوردی که در این عملیات حضور دارد و روز گذشته نیز با صعود به ارتفاع 3800 متری قله نول جنوبی خود را به نزدیکی محل سقوط هواپیما رساند، تیم مجهز و مجرب کوهنوردی از شهرستان فریدونشهر استان اصفهان بود که نزدیک به 10 سال است به صورت حرفه ای کوهنوردی می کند و به بسیاری از قله های مرتفع ایران و جهان صعود کرده است.

حامد رحیمی، یکی از کوهنوردان این تیم در گفت و گو با «تابناک» و در رابطه با جزئیات عملیات امدادی در منطقه گفت: تیم ما ساعت 6 صبح روز چهارشنبه با توجه به اینکه تجهیزات کاملی داشت حرکت خود را به سمت کوه گل آغاز کرد که از همان آغاز بارش برف و وزش شدید باد را داشتیم ولی حرکت خود را به سمت قله نول جنوبی ادامه دادیم.

وی افزود: هواپیما به جبهه شمالی قله نول شمالی برخورد کرده است. قرار این بود که ما به قله نول جنوبی صعود کنیم و به سمت هواپیما برویم. ما تیم دوم بودیم و تیم چهار نفره ای از کوهنوردان استان لرستان جلو تر از ما حرکت کرده بودند و ما پشت سر آنها بودیم.

رحیمی ادامه داد: تیم ما تا ارتفاع 3800 متری صعود کرد و در آنجا کمپ خود را برپا کردیم. در این زمان به ما دستور داده شد که در ارتفاع 3800 متری باقی بمانیم و به عنوان تیم پشتیبان کوهنوردان جلویی عمل کنیم. با توجه به افزایش بارش برف و وزش باد درخواست کردیم که به مرکز بازگردیم اما دستور داده شد که شب را در همان محل سپری کنیم.

وی افزود: چهارشنبه شب را زیر قله نول جنوبی و در فاصله یک ساعته لاشه هواپیما به صبح رساندیم که در این بازه زمانی چیزی حدود 40 سانتی متر بارش برف در محلی که ما بودیم بارید.

این کوهنورد ادامه داد: با افزایش بارش و مه آلود شدن منطقه، ارتباط ما با تیم لرستان قطع شد و بی سیم های تیم جلویی دیگر خط نداد و به همین اطلاعی از آنها نبود. این شد که ما در ارتفاع ماندیم تا اگر تا صبح از آنها خبری نشد پیگیر احوال آنها باشیم.

رحیمی ادامه داد: صبح روز پنجشنبه خوشبختانه ارتباط بی سیم ما با تیم لرستان برقرار شد و آنها اطلاع دادند که به کمپ ما باز خواهند گشت. آنها گفتند که موقعیت دقیق قرار گیری لاشه هواپیما به شدت صعب العبور و خطرناک است و نزدیک شدن به آن هر لحظه امکان سقوط بهمن و خطر جانی دارد.

وی تصریح کرد: وضعیت پیکر قربانیان و لاشه هواپیما اصلاً مطلوب نیست. زمانی که هواپیما سقوط کرده در منطقه بارش برف بوده است و به همین دلیل بخش زیادی از پیکرها و نیز لاشه هواپیما زیر برف مدفون است.

این کوهنورد ادامه داد: کسانی که در مورد آمار دقیق پیکرهای پیدا شده سخن می گویند، دروغ می گویند و اطلاع دقیقی از وضعیت منطقه ندارند. هواپیما در شرایطی است که اصلاً نمی توان به آن نزدیک شد چون در موقعیت بسیاری بدی قرار دارد.

او ادامه داد: برخورد هواپیما با قله بسیار شدید بوده است و آنطور که من شنیدم با سرعتی بین 800 تا 900 کیلومتر بر ساعت به قله برخورد کرده است، شعاع پرتاب قطعات هواپیما و اجساد را بین 200 تا 300 متر پیش بینی می کنند.

رحیمی اضافه کرد: از دیروز صبح تا زمانی که کمپ ایجاد کردیم و از  چهارشنبه شب تا صبح نیز به صورت پیوسته برف بارید. البته این وضعیت برای من و دوستانم شرایط سختی نیست و ما به این وضعیت عادت داریم، اما بحث این است که در چنین شرایطی هرگز نمی توان اقدام موثری برای امداد رسانی کرد.

وی با تأکید بر اینکه کلاً از ضلع جنوبی و شهر سی سخت یک تیم فریدونشهری با 4 کوهنورد و یک تیم لرستانی با 4 کوهنورد به قله صعود کردیم، ادامه داد: تیم های کوهنورد دیگر از ضلع شمالی یعنی شهرستان سمیرم به محل صعود کردند که من در جریان وضعیت و مشاهدات آنها نیستم. اگرچه از ضلع شمالی دسترسی به محل سقوط هواپیما نزدیک تر است، اما صعب العبور و خطرناک است و احتمال سقوط بهمن در ضلع شمالی بیشتر است و خطر کشته شدن امدادگران نیز وجود دارد.

رحیمی ادامه داد: اگر بنا باشد جنازه ها را به صورت زمینی انتقال دهیم، باید از ضلع جنوبی اقدام کرد که البته نیاز به نیروهای بسیار زیاد و تجهیزات پیشرفته کوهنوردی بیشتری دارد. ما اکنون از نظر تجهیزات کوهنوردی با مشکل رو به رو هستیم و کوهنوردان حرفه ای که بتوانند شرایط سخت را تحمل کنند نیز زیاد نیست.

وی افزود: آنچنان که گزارش های هواشناسی اعلام می کند تا روز سه شنبه هفته آینده بارش برف داریم و من فکر می کنم برای امدادرسانی دقیق نیاز به دو هفته آب و هوای جوی مطلوب داریم که بتوانیم در این بازه زمانی به خوبی اطراف لاشه هواپیما را با ایمنی از برف پاک سازی کنیم و وارد بدنه آن بشویم.

این کوهنورد در پایان تأکید کرد: در ارتفاع 4 هزار متری و در سرمای شدید آنجا کار کردن خیلی مشکل است، اما من به نمایندگی از سایر کوهنوردان حاضر در منطقه به خانواده های قربانیان این قول را می دهم که با تمام وجود تلاشمان را برای یافتن و انتقال پیکرها به کار خواهیم بست و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۶۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
آفرین بر تو عزیز جان برکف درود بر شما سخت کوشانی که جان خود را برای نجات اجساد عزیزان از دست رفته کف دست گذاشته اید خدا شما همتونا حفظ بکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
تیتر یک تابناک اخرشه
انگار نه انگار اتفاقات دیگری هم در این کشور افتاده
هنوزم همون راه پاک کردن صورت مسئله مرام اصلیتونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
واقعا سخته. دمشون گرم. با کمترین تجهیزات نو سرمای منفی سی درجه. به اینم باید اصافه کنید که این بنده خداها فقط کوهنوردن. قرار نبوده اموزش دیده باشن که بتونن با صحنه ای مواجه شن که بدن متلاشی شده و قرتر باشه جمع کنن. حتی تصورش سخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
یک نفر در مورد منفی ها ، توضیح بده
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
توضیح منفی ها: 1- اشتباه شده 2- نفهمیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
من منفی دادم.چون نیروهای اعزامی باید بازرس ابمنی یا امداد باشند..در ضمن مدیریت بحران یعنی داشتن چنین افرادی.نه ابنکه کوهنوردهای معمولی رو بندازیم تو خطر خودمونم همش مصاحبه کنیم بگیم بحمدالله اجساذ پیدا شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
کاش بجای مدیران مثل اساتیدی که الان در منطقه هستند کار امداد را به کولبرهای کرد میدادند.دیده شده که در چنین شرایطی پیرمرد 70 ساله با یخچال فریزر ساید خداحافظ ساید به پشتش براحتی راه میرود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
کامنت های مردم را دستکاری میکنید کمی دقت کنید.خداحافظی دیگه این وسط چی میگه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
دیدیش پیرمرد سکته کرده بود دهانش ابسه زده بود با صورت متورم و اون یخچال در پشتش خدایا چی بگم سانسور نشه فقط شاهد باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
شما فرق پیاده روی در مسیرهای قابل تردد کوهستانی اگرچه برفی و مرتفع را با کوهنوردی در مسیرهای صعب العبور و شیبهای تند سنگی و بخی دنا نمیدانید که چنین ساده انگارانه سخن گفته اید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
دستکاری چی بود این وسط به جای کلمه بای از خداحافظ استفاده کرده عزیز جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
اااااه، چقدر سخته کارشون
فقط یه جیزی، یه جاییش یکم متناقض گویی کرد.
اولش گفت تیم ما با تجهیزات کامل رفت.
بعدش میگه نیاز به تجهیزات داریم!
دمشون گرم ولی
حامدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
سلام...درود بر کوهنوردان شجاع، مخلص و باایمان....انشاءالله خدا پشت و پناهتان باد.
ناشناس
|
Australia
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
چند سال پیش یک چاه نفت در خلیج مکزیک منفجر شد و عمق اون ۱۰۰۰ متر بود و دنیا رو شگفت زده کرد که چگونه ممکن است جلوی خروج نفت به آب رو گرفت. یادم هست یکی از مسئولین یک نهاد کشور اعلام آمادگی کرد برای حل مشکل اونهم در عمق ۱۰۰۰ کنی که هیچ دستگاه یا زیردریایی امکانش رو نداره تا این عمق بده.
حالا یک هواپیما به کوه اصابت کرده تا الان بعد از یک هفته نمیدونم چیه باور کنیم چیه باور نکنیم
هنوز نه اجساد پیدا شدن نه جعبه سیاه
واقعا فاجعه هست
هر حادثه ای رخ بده ما شاء الله در حد صفر عملکرد ما خوب هست
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
نشستن توی جای گرم و نظر دادن خیلی کار سختیه!!!!!نیم ساعت تو هوای زیر صفر تشریف ببرید پشت بام خونتون بعد در مورد کار کردن توی ارتفاع 4000 متری با برف و کولاک و بهمن نظر بدبد!!!!اصلا میدونید فقط ایستادن و نفس کشیدن در ارتفاع بالا چطوریه؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
از این حرفها هنوزهم فراوانند اگر فراوانتر نشده باشند.
ناشناس
| Australia |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
شهاب جان تمام حوادث جهان کم وبیش در حالت دشواری اتفاق می افتند اما کدام یک از اونها در ایران خوب مدیریت شد؟ پلاسکو ، زلزله کرمانشاه که تا الان تو چادرن زیر باران یا خاموش کردن چاه نفت رگ سفید که 2 ماه طول کشید یا همین حادثه؟
برفی که در تهران اومد رو یادتون هست که ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
خدا خیرتون بده.... ,و وای بر مدیران ناکارامد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
"این کوهنورد ادامه داد: کسانی که در مورد آمار دقیق پیکرهای پیدا شده سخن می گویند، دروغ می گویند و اطلاع دقیقی از وضعیت منطقه ندارند. هواپیما در شرایطی است که اصلاً نمی توان به آن نزدیک شد چون در موقعیت بسیاری بدی قرار دارد."

"اما من به نمایندگی از سایر کوهنوردان حاضر در منطقه به خانواده های قربانیان این قول را می دهم که با تمام وجود تلاشمان را برای یافتن و انتقال پیکرها به کار خواهیم بست و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد"

دو جمله نقل از جناب کوهنورد میباشد. اول اینکه وای بحال آمارهایی که در همه زمینه ها به مردم داده میشود . در ضمن اقای کوهنورد چه کسی باید نتیجه تلاشهایتان را به مردم گزارش دهد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
هر کی رفت رفت
هیچ امدادگری و نجات بخشی نیست
...
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
خسته نباشین خداقوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
درود بر شما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟